../images/Emo27.gifשיעור שבועי- תקציר א'../images/Emo37.gif
בס"ד
שיעור שבועי - ענייני חנוכה בהלכה ובהגדה
השיעור יחולק היום ל-2:
בחלק הראשון סוגיא בעניין: "הרואה נר חנוכה צריך לברך"
בחלק השני "בעניין נס פך השמן" ---------------------------------------------------
חלק ראשון
בגמ' (שבת כ"ג ע"א)נאמר כך: "אמר רב חייא בר אשי אמר רב: המדליק נר של חנוכה צריך לברך. ורב ירמיה אמר: הרואה נר חנוכה צריך לברך. אמר רב יהודה: יום ראשון הרואה מברך שתי ברכות והמדליק מברך שלוש ברכות מכאן ואילך המדליק מברך שציים והרואה מברך אחת וכו'.."
הר"ן במקום (על דפי הרי"ף) כתב: "ומסתברא דלא הוזקקה ברכה זו אלא למי שלא הדליק ולא הדליקו עליו בתוך ביתו ואינו עתיד להדליק הלילה. הא-לאו-הכי, לא. שלא מצינו יוצא במצווה, שיתחייב לחזור ולברך על הראיה" עכ"ל.
וכ"כ הרשב"א בסוגיא.
אבל המאירי כתב: "ומ"מ, מי שלא בירך ואינו עתיד לברך אלא שמדליקין עליו בתוך ביתו, יש פוטרין אותו מלברך. ולא יראה לי כן" עכ"ל. משמע מדבריו שסובר שאף מי שמדליקים עליו בביתו אם רואה נרות חנוכה חייב לברך.
וכן משמע מהמרדכי, שכתב: "דלא הוזקקה ברכה זו אלא למי שלא הדליק בביתו עדיין, ושאין דעתו להדליק בעצמו. כגון אכסנאי(אורח) שלא שמע הברכה..."עכ"ל וצריך להבין במה חולקים ראשונים אלה בעניין. וכן צריך להבין כיצד יתרצו המאירי והמרדכי את קושיית הר"ן והרשב"א : היכן מצינו שמי שכבר יצא במצווה מסויימת חוזר ומברך? גם צריך להבין בדברי המרדכי שהביא ראייה לדבריו שאפילו מי שמדליקין עליו בביתו מ"מ צריך לראות (ולברך), מכך שרב יהודה אומר שביום הראשון מברך שתי ברכות ומכאן ואילך אחת. ואיך הוכיח מדברי ר' יהודה זאת. ואולי דווקא אם רואה יש לברך ואם לא ראה נר חנוכה, אינו חייב לברך. ולמה מחוייב לראות שוב. בספר "בגדי ישע" (על המרדכי) שואל גם למה המרדכי הביא ראיה מרב יהודה ולא מר' ירמיה שאמר במפורש שהרואה נר חנוכה צריך לברך.
ביאור הדברים
יש לחקור בשורש מצוות הדלקת נר חנוכה בדין הרואה נר חנוכה שצריך לברך:
האם החיוב לברך ברואה נר חנוכה הוא כעין גדר תשלומין; מי שלא קיים מצוות הדלקה בביתו ולכתחילה אין כאן אלא חיוב אחד-ההדלקה עצמה. רק שאם לא יכל להדליק תיקנו חכמים שיוכל לברך על הראיה. כן דעת ה"מחצית השקל" בדעת ה"מגן אברהם" סי' תרע"ו) *וע"ע תוס' סוכה ד"ה הרואה למה לא תקינו תשלומין גם לשאר מצוות.
צד שני, ניתן לומר שבאמת לכתחילה יש כאן רק שני חיובים - אחד להדליק וזאת על-מנת לפרסם את הנס והשני לברך כשרואה נר חנוכה כדי להודות על הנס. (זוהי דעת הב"ח סי' תרע"ו על-פי דעת מס' ראשונים) *כן מצינו דעת בעל ה"שאילתות" -רב אחאי גאון וז"ל: וכד מטי יומא דאיתרחיש להו ניסא לישראל כגון חנוכה ופורים, מחייב לברוכי "ברוך..אשר עשה ניסים לאבותינו ..בזמן הזה"; בחנוכה על שרגא בפורים על מקרא מגילה עכ"ל. יוצא מדבריו שאת ברכת "על הניסים" תיקנו כשרואה את הנר.
מכאן נבין את מחלוקת הראשונים דלעיל: (הר"ן והרשב"א מול מאירי והמרדכי) בנידון מי שהדליקו עבורו בביתו, אם חייב לברך "על הניסים" כשרואה נר חנוכה:
לר"ן ולרשב"א יש לומר שסוברים שיש חיוב אחד בלבד, היינו הדלקת הנר. לכן אם לא קיים מצווה זו תיקנו חכמים לברך כ"תשלומים" על ראיה. ממילא מובן שמי שכן הדליקו עליו בביתו יצא כבר חובת המצווה ואין חייב עוד לברך כשרואה נר חנוכה אחר.
אבל לדעת המאירי והמרדכי, כיוון שהם סוברים שיש במצוות נר חנוכה שני חיובים נפרדים האחד להדליק נר חנוכה -על מנת לפרסם את הנס והשני להודות על הנס. לכן גם אם מדליקים במקומו, בביתו נכון שחובת פירסום הנס נעשה ע"י בני ביתו, אבל חובת ההודאה על הנס לא קיים בכך באשר לא שמע את הברכה. לכן כאשר רואה נר חנוכה אחר- חייב לברך על מנת להודות לה' על הנס. עד כאן חלק ראשון
בס"ד
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)