שאלה לכלכלנים שביניכם

baudrate

New member
../images/Emo32.gifשאלה לכלכלנים שביניכם

בכתבה הבאה נטען שקיים סבסוד צולב בין הרכב שמוכרים יבואני הרכב לחברות הליסינג לבין הרכב שמוכרים יבואני הרכב ללקוחות פרטיים. מהו סיבסוד צולב יודע אני גם יודע, אולם כיצד זה יתכן במשק משוכלל כמו המשק הישראלי? הרי אם יבואן רכב אחד מעלה מחירים לרכב עבור לקוח פרטי הרי הלקוח ילך ליבואן אחר ויקנה אצלו רכב שקול... או שלא? ואם העסקאות עם חברות הליסינג לא משתלמות ליבואנים מדוע הם מוכרים במחירי הפסד? זה באמת נשמע לי מופרך.... האם כל מה שרוצים היבואנים זה להיטיב עם לקוחותיהם הפרטיים ולמכור להם במחיר נמוך יותר ורק חברות הליסינג הרשעות מונעות את זה מהם? או שפשוט הם מעוניינים למכור ברווח כמה שגדול יותר? או נשאל את זה ככה, מדוע לדעתכם מחירי הרכבים לצרכן הפרטי ירדו אם בכלל כאשר חלקן של חברות הליסינג בשוק ירד? או אולי הם בכלל יעלו?
 

eitangn

New member
כתבה גרועה המראה אי-הבנה

אין סיבסוד צולב כי אין כלל סיבסוד. יש תמחור שישי שלא אוהבים אותו אך הינו לגיטימי לחלוטין. הגדרת סיבסוד היא הענקת תמיכה כספית, כלומר שגוף שלישי שאינו צד בעיסקה נושא בחלק מעלותה. כחו את סיבסוד הלחם שהיה לדוגמה, כאשר המדינה השתתפה בהוצאות הייצור ע"מ שלא יעלו מחירים כאשר אני קניתי לחם במכולת. זכותו של כל סוחר לתמחר את סחורתו כרצונו, ולתת הנחות. הנחת כמות זה דבר מקובל מאד. כנס לכל חנות ותשאל על מחיר פריט. עכשיו תבקש הצעת מחיר לעשרת אלפים פריטים, תמיד המחיר יהיה נמוך משמעותית. יש לכך סיבות כלכליות מובנות, של הקטנת סיכון, מימון ביניים, חיסכון באיחסון, חיסכון בפרסום ועוד... חברות הליסינג בהסכם שהן עושות עם היבואן דואגות להגן על המחיר אותו ישיגו בשוק המשומשות, וגם זה לגיטימי. הלקוח הפרטי יכול להשתמש בכוחו הצרכני בשיטה פשוטה, לא לקנות מיבואנים שכך מתנהלים עסקיהם. זכותו של כל קונה רכב "להעניש" את היבואנים שעושים את עסקות הליסינג, ולקנות דווקא מיבואנים שלא עושים עסקות כאלו.
 
למעלה