רמזים [בעובי של פיל ../images/Emo13.gif]
תניא דבי רבי ישמעאל [הקטע הבא הוא ברייתא - שאלו דברי התנאים שנותרו מחוץ לשישה סדרי משנה, ברייתא לשון בר לשון חוץ - של התנא רבי ישמעאל]: לעולם יספר אדם בלשון נקיה [ולומדים זאת מהלכות טומאה שנאמרו בתורה לגבי זב, (
מהו זב ראו ברמבם)] שהרי בזב קראו מרכב ובאשה קראו מושב [ומשינוי לשון התורה, שבאשה אינה נוקטת לשון מרכב, נלמד שזהו מפני שמרכב אינו לשון נקיה לומר בהקשר של אשה ושראוי להמנע משימוש בשפה שאינה נקייה] ואומר (איוב טו) ותבחר לשון ערומים ואומר (איוב לג) ודעת שפתי ברור מללו [עד כאן הביא רבי ישמעאל שלושה מקורות מהתנ"ך, שמהן לומדים על חשיבות השימוש בשפה נקייה] מאי ואומר [? נשאלת השאלה, מה מוסיפים המקורות השני והשלישי? מדוע לא די במקור אחד ללימוד חשיבות השימוש בלשון נקייה?]. [וכאן באה התשובה:] וכי תימא [וכי תחשוב] הני מילי [אלו הדברים, בעניין השימוש בלשון נקייה] בדאורייתא [בדברי התורה שבכתב] אבל בדרבנן לא [אבל בדברי רבנן, שאלו חז"ל, אין מדובר]. תא [בוא] שמע [ולמד] ואומר ותבחר לשון ערומים וכי תימא הני מילי בדרבנן אבל במילי דעלמא לא [אבל בדברי העולם, שאינם דברי קודש של רבנן, אין מדובר] ואומר ודעת שפתי ברור מללו. ובאשה לא כתיב בה מרכב [? כאן ממשיך דיון ארוך בלה בלה בלה...] והכתיב [והרי כתוב בתורה:] (בראשית כד) ותקם רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים [? אם כן אנו רואים שגם באשה כותבים לשון מרכב ?] [והתשובה היא:] התם [שם] משום ביעתותא [משום ביעות שזהו פחד] דגמלים [של הגמלים] אורחא [דרך ראוייה] היא..." ואגב, הקטע שהבאתי הוא ציטוט קצר מאד מהגמרא. הדיון שם מתנהל על כמעט דף שלם.