חידה

../images/Emo35.gif חידה ../images/Emo35.gif

מה מיוחד במסוק הקוברה? ובלי לזין את השכל (פרי -- בשבילך, התקבלתי?)
 

נמני

New member
המסוק הכי צר בעולם

הקוברה הוא המסוק הכי צר בעולם
 
יכול להיות שהוא הכי צר, אבל....

אולי הקוברה הוא המסוק הכי צר בעולם (אני דוקא לא בטוח בזה), אבל תחשבו עליו כמסוק קרב - מה מסוק קרב צריך (חוץ ממערכות הנשק) ??? שימו לב למבנה שלו ולמה שמניע אותו. הערה: זה לא יחודי אלא מיוחד|סהדגש| ומצוי גם במסוקים אחרים.
 

ofirgaon

New member
מערכות נשק, ומבנה טוב

הקוברה הוא צר על מנת להקשות פגיעה בו מהקרקע..
 
צמצום האפשרויות

המבנה של הקוברה מצויין ואני פשוט גאה במהנדסים, אבל זה שהוא צר זה לא מיוחד למסוק קרב, רוב אם לא כל מסוקי הקרב צרים מסיבות של חמקנות (בראייה), התמודדות טובה יותר אם איומי טק"א, א"א ונ"מ ועוד.... עוד רמז: רוטור שבנוי בצורה ...... ונותן לו חוץ מכושר תמרון גם...... נ.ב. ==== מה עם החידות האחרות??? [ מה מיוחד בפתן(אפאצ´י) ומה מיוחד בינשוף (בלקהוק) ]
 
המסוק הכי צר

ישנו מסוק הנקרא ANGEL CH 7 והוא צר יותר מהקוברה. חד מושבי וניסיוני
 

eli eagle

New member
נדמה לי שזה דווקא bell-205

שהוא בעל מנוע אחד (bell-212 בעל שני מנועים) ושהיה מאוד נפוץ בוויאטנם.
 

צחי נבו

New member
קצה הרוטור...

אני לא אווירונאוט, אבל אולי לזה אתה מתכוון? אולי צבי (הרפז) זוכר למה זה טוב?
 

צחי נבו

New member
אוקיי הנה התשובה ../images/Emo3.gif

"One of the more significant changes was the switch of the tail rotor from the left to the right side of the helicopter. This was done to improve directional control. Retrofits were made in the field by swapping out the entire tail boom with a replacement unit. " הפסקה נמצאת קצת לפני התמונה של AKQ-144 (משבש IR), עכשיו תסביר לנו...
 
נכון, או לפחות הכי קרוב למה שהתכוונ

מה שנאמר כאן על הקוברה נכון (לפחות הרוב). מה שאני התכוונתי היה הרוטור הקצר והרחב שלו במקום רב להבי או ארוך ודק. רוטור כזה מאפיין מסוקי קרב (לא תמיד) בגלל שהוא מאפשר כניסה לוואדיות וקניונים צרים מאוד למשל ע"מ לחמוק ממכם או מטילים מסויימים. רוטור עבה וקצר שווה ערך לרוטור ארוך ודק מבחינת האפקטיביות שלו ומאפשר תמרונים טובים יותר, למרות שהמנוע צריך להיות חזק יותר. עכשיו נשארו רק שתי חידות
1) מה מיוחד בפתן (אפאצ´י)? רמז: בתותח שלו. 2) מה מיוחד בינשוף (בלקהוק)? רמז: נחיתה על .....
 

צחי נבו

New member
לא מדוייק ../images/Emo128.gif

לא חושב שהרוטור בקוברה קצר משמעותית אבל בכל אופן הנימוק שלך ממש לא רלוונטי. קוטר הדיסקה בכלל לא מסדר הגודל של הואדי בו טסים (אוי ואבוי אם הוא היה משמעותי). אגב, העובדה שיש שני להבים (נעזוב רגע דגמים מתקדמים) מצריכה יותר שטח בכל להב. אגב, לא רק מסק"ר טס ככה, גם מסע"ר רוצה להיות מוסתר מטק"א (אפילו יותר ממסק"ר...). אורך הרוטור מוגבל מכמה סיבות, בין השאר חוזק החומרים (מרוכבים כיום) ובעיקר מעבר מהירות הקול בקצהו של הלהב המתקדם. הלהב הנסוג, אגב, עלול להזדקר במהירות גוף גבוהה, לכן המסוקים טסים לאט יחסית. ולגבי הינשוף, אני לא מבין מה הייחודיות. אני בטוח שהפתן יכול לנחות נחיתות קשות (על הזנב או לא) מאוד ולשמור על אנשי הצוות עד כמה שניתן. תוכל לצרף קישור לגבי מה כוונתך? דווקא אלו הדברים הייחודיים במסוקים הללו? לא בפרספקטיבה שאני רואה אותם. ובכלל יש מסוק חדש - "שרף", שמעת עליו?
 
דיוק../images/Emo127.gif

קוטר הדיסקה של הקוברה קצר משמעותית ביחס למסוקים אחרים (לפי מנת מימדים) וזו עובדה. השיקולים שאמרת שבגללם אורך הרוטור מוגבל מהווים רק אחוז קטן מתיכנון של מסק"ר (וגם מסע"ר, אבל פה לא התייחסתי אליהם בכלל). הקוברה נועד בעיקר לנ"ט (כמו רוב מסוקי הקרב) ולתקיפת מטרות קרקע. נכון שקוטר הדיסקה לא בסדר הגודל של הואדי בו טסים, אבל תנסה לדמין שאתה יושב בתוך קוברה ורודפים אחריך מסוקי אויב ויש סוללת טק"א בקרבת מקום שרק מחכה שיגמרו ה50 שניות על מנת להפיל אותך (זמן ממוצע לירי טק"א מזיהוי הוא 50 שניות) אתה רואה ואדי (יכול להיות גם הר או צור עם פיתולים וכו´) ומן הסתם תכנס אליו כדי לנסות לחמוק, לפחות מהסוללה. עכשיו, כשאתה בתוך הואדי, היית טס באמצע הואדי כדי שכולם יוכלו לראות אותך ולהנעל עליך ביתר קלות?? אני לא חושב. היית מנסה להצמד לדפנות ולפינות מוגנות כדי שיקשה על המסוקים לנעול עליך וכדי שתוכל לבצע תמרונים כדי לחמוק מהם. הייחודיות בינשוף בנחיתה על גלגל זנב היא שהוא היחידי בעולם עד לתקופתו ,וגם מס´ לא מבוטל של שנים אחריה, שתוכנן ונבנה כך שהוא מסוגל לנחות על גלגל זנב. המסוקים בטווח הזמן שציינתי לא בנויים לנחיתה על הגלגל האחורי אלא לנחיתה על הכן הראשי ורק אז על האחורי. בכלל זאת גם הפתן והלונגבאו (שרף). המסוקים תוכננו כך שאם הם ינחתו על גלגל זנב בגלל סיבה כלשהי כמו נחיתת אונס, נחיתה בשטח קשה וכו´ אפילו נחיתה לא קלה הם יוכלו להמשיך לטוס אחרי זה ולא ייתקעו בשטח אויב מקורקעים (אלא מה???) אבל ההבדל בינם לבין היינשוף הוא שהינשוף תוכנן בכל מקרה לנחות על גלגל זנב ולא רק על הגלגלים הראשיים מבלי לחשוש מנזק או פגיעות אחרות. בכל מקרה אלא הדברים המיוחדים (לא יחודיים !) במסוקים אלו מבחינת התכנון. יש עוד אינספור דברים מדהימים במסוקים אלו (למשל יכולת האש של האפאצ´י והקוברות והחימוש שהם יכולים לשאת).
 

צחי נבו

New member
טיסה נמוכה במסוקים

ראובן, אני לא מתיימר להביע דעה כטייס, כי אני לא. אבל התיאורים שלך מתאימין יותר לסרטים (רעם כחול?) מאשר למציאות. לא נצמדים לצד ולא לוקחים סיכונים מיותרים. טסים באמצע כדי לא להתנגש בדפנות...הסוללה לא רואה אותך ברגע שאין קו ראיה, נקודה. לא צריך לתמרן בתוך הואדי, זה רק מסוכן ומיותר. רק בסרטים הטיל רודף אחרי המטרה בתוך הואדי... אם אוכל, אפגיש אותך עם טייס מסק"ר כדי שיסביר לך מה אמיתי ומה לא. אגב, יש אחד כזה כאן בפורום. לגבי הבלק-הוק, בוא נסכם שהשקיעו הרבה מחשבה בשרידות שלו... נחיתה על גלגל זנב זה לא משהו שאתה מתכנן מראש.
 
מרדף בואדוית ../images/Emo61.gif../images/Emo129.gif

מרדף בואדיות באמת מתאים לסרטים, אבל ככה חשבו גם על תקיפת כור אטומי. מי חשב שמדינה תלך (או יותר נכון תטוס) ותתקוף כור אטומי במדינה מרוחקת? וכך גם תקיפת מפקדת אש"פ בטוניס, מבצע אנטבה ועוד. לא אמרתי מילה על כך שטיל "ירדוף" אחרי מסוק לתוך ואדיות אלא על מרדף של מסוקים בתוך ואדיות. אתה לא חושב שמסוקי אויב שיראו מטוס "כחול" ינסו להוריד אותו (או לפחות להבריח אותו) ולא לתת לו מרחב תמרון לתוך השטח שלהם? בשביל להתחמק מהם ואדיות וצוקים מפותלים יכולים מאוד לעזור לטייס וזה שהוא יטוס באמצע הואדי לא יעזור לו הרבה אם מסוקים דולקים אחריו. בקשר לגודל הדיסקית - האפאצ´י והקוברה שונים. האפאצ´י מסוק קרב מתקדם שזקוק ליכולת תמרון גבוהה. הקוברה לעומתו מיושן יותר ולא תוכנן ליכולת תמרון גבוהה כמו של האפאצ´י. לכן לשניהם יש רוטור קצר יחסית אבל במבנה שונה. פה נכנסים כבר שינויים אווירודינמים ואין מה להכנס לזה. ינשוף - סיכמנו שהשקיעו הרבה בשרידות שלו.
 

צחי נבו

New member
קוטר דיסקה - השוואה

קוברה - 44 רגל, אפאצ´י - 48 רגל. זה הבדל משמעותי? בכל אופן, הנה כמה תמונות של התותח... וכבונוס, תרשים של מערכת כוונת-קסזה ב"קוברה". כמובן שהיא פרימיטיבית יחסית, אבל זה כנראה מה שהיה אפשר לעשות בשנות ה- 70.
 
א´ - נכון

לאפאצ´י לא רק יש תותח עם עוצמת אש אדירה, אלא שהתותח מתכוונן אוטומטית לכיוון אליו מסתכל הטייס (ואת זה אין עדיין במסק"רים אחרים). בקשר לבלקהוק - עניתי כמה הודעות למעלה.
 
למעלה