שאלה שאלתית

אלון 58

New member
../images/Emo35.gifשאלה שאלתית../images/Emo35.gif

כהערת פתיחה עלי לומר שבדרך-כלל אני משתדל להיות מחוץ לבית ובנסיעות עם המצלמה הדיגיטלית הקטנה שלי,ולצלם ארועים ומצבים תחבורתיים בכמה נושאים,לצערי המצלמה בתיקון,ה-LCD שלה נהיה קבוע לבן לאחר שרעיתי חזרה מבולגריה הקפואה,אמתין כמה ימים עד שיודיעו לי על השלמת התיקון,אמצא הזדמנות להביאה הביתה
. והשאלה היא:האם יש בחוק תקנות לגבי החניית רכבים כנגד כיוון התנועה
למה שאלה זו?ביום ראשון בדרכי מתל-אביב הביתה לערד דרך באר-שבע,ראיתי שם ליד אחד המרכזים המסחריים בפרק-זמן מסוים 3 כלי-רכב שחנו זה ליד זה נגד כיוון התנועה.אחד הרכבים היה מסומן כרכב הסעות לנכים(שוב לצערי,לא היה לי עם מה לצלם).אם החוק היבש אוסר על-כך,ידוע לי שגם לרכב נכה מכל סוג שהוא,אין לו "היתר" לעבור על החוק,נכון שיש עבורם את המקומות המשולטים עבור נכים במקומות המסודרים,אבל לפי שיחה שבעבר הרחוק שמעתי ליד השוק בערד,בין שוטר לנכה,שהעמיד את מכוניתו על קטע בו הוצב תמרור האוסר חניה באישור קצין משטרה,השוטר לא ויתר לנהג הנכה כשזה סרב להזיז את רכבו למקום מותר,ו"תקע" לו דו"ח תנועה על חניה במקום אסור. באותו מקרה בבאר-שבע,ממש נוצר מצב ש-3 רכבים בזה אחר זה הגיעו נגד כיוון התנועה,וחנו כך ליד המדרכה,יש דעות וידיעות בנושא?
 

be_roo

New member
יש. החוק אוסר על חניה בצד שמאל

אלא אם מדובר בכביש חד סטרי.
 

be_roo

New member
למה?

מדובר על חניה שדורשת נסיעה נגד הכיוון מול תנועה נגדית שפגישה בה תסתיים בתאונה חזיתית. גם בעת הכניסה וגם בעת היציאה מהחניה. בנוסף, בשעת לילה, נהגים משני הכיוונים יתבלבלו כאשר יגיחו לפתע שני אורות מהכיוון הלא נכון, דבר שקרה לי בעצמי ולקח לי רגע להבין מה קורה והלגיב בהתאם. זו עבירה שנובעת מעצלנות גרידא ואין סיבה שלא תאכף. זה לא אומר שהיא בעדיפות עליונה, אבל להתייחס לתקנה האוסרת אותה כמיותרת זה בפירוש לא נכון.
 
קיימות בעולם ארצות (גם "מתקדמות")

בהן הגיעו למסקנה שבתנאי שנוקטים בכל אמצעי הזהירות הקבועים בחוק (כגון איתות, בדיקת הנתיבים, ונסיעה איטית וזהירה), תמרונים כאלה, במקומות בהם מאפשר זאת שדה הראיה, אינם מסוכנים במיוחד - לכן הדבר מותר בחוק. לכן, אם בארץ תהיה תרבות של קיום אותם חוקים ותקנות והתנהגות זהירה בכביש, אכיפת האיסור על חניה ב"אוף-סייד" תהיה פחות משמעותית.
 
קיימות בעולם ארצות (גם "מתקדמות")

בהן הגיעו למסקנה שבתנאי שנוקטים בכל אמצעי הזהירות הקבועים בחוק (כגון איתות, בדיקת הנתיבים, ונסיעה איטית וזהירה), תמרונים כאלה, במקומות בהם מאפשר זאת שדה הראיה, אינם מסוכנים במיוחד - לכן הדבר מותר בחוק. לכן, אם בארץ תהיה תרבות של קיום אותם חוקים ותקנות והתנהגות זהירה בכביש, אכיפת האיסור על חניה ב"אוף-סייד" תהיה פחות משמעותית.
 

be_roo

New member
יש גם מדינות "מתקדמות"

שבהן מותר לרכב על אופנוע ללא קסדה. דוגמה ממקומות אחרים אינה טיעון בפני עצמו. הטיעון לפיו אם נוקטים בזהירות אז אין סכנה מיוחדת, מועלה גם כמעט ע"י כל נהג שנעצר על כל עבירה שהיא, החל מנסיעה לאחור לאורך מרחק בכביש ראשי ("אבל הייתי בשוליים והם רחבים, והסתכלתי שלא בא אף אחד), דרך משימוש בסלולרי בנהיגה ("אני מקפיד להיות מרוכז ומוריד את המכשיר אם יש צורך") ועד לרמזור אדום ("2 בלילה, רואים מאות מטרים שלא מגיע אף אחד")....
 
נכון

1. הדוגמה כשלעצמה אינה מהווה טיעון. 2. ברור שאין הכוונה לנהגים המנסים לתרץ ביצוע עבירות בטיעון של נקיטת אמצעי זהירות, אלא לשיקולי השלטונות של אותן ארצות, שהחליטו שבפעולה מסוימת אין סיכון גבוה (בתנאי שמקיימים את כל החוקים המחייבים). 3. האם יש למישהו נתונים על אחוז התאונות - יחסית לסה"כ התאונות - שנגרמו כתוצאה מחניה נגד כיוון הנסיעה, באותן מדינות בהן היא מותרת? 4. הבה נסכים שיש חוקים שאכיפתם צריכה להיות בעדיפות גבוהה יותר...
 

be_roo

New member
אחוז התאונות הוא לא אינדיקציה יחידה

לצורך לחוקק תקנות, כמו שאני בספק שיש יותר מידי תאונות שנגרמות בגלל פנס אחד שרוף. דוגמה נוספת היא דו"חות על אי עצירה בעצור כאשר הנהג מאט ובודק שהצומת פנוי ונותן זכות קדימה אם צריך, אבל לא מגיע לעצירה מוחלטת. חוקי התעבורה נועדו ליצור סדר ולאפשר לנהגים לצפות את מעשיהם של אחרים, כי הפתעות הן פתח למצב חירום. כמות המשתנים המצריכים תשומת לב על הכביש היא גדולה גם ואני אישית לא רואה סיבה להוסיף להם הגחת רכב מהכיוון הלא נכון. אז זו לא תקנה שצריכה לגרור קנס של 500 ש"ח ו-6 נקודות, ואין סיבה לשים דגש על האכיפה שלה, אבל זה לא אומר שיש לבטלה.
 
כולנו מבינים שיש עבירות שאין להן

קשר ישיר לסטטיסטיקות התאונות, אלא שהדברים נאסרו בעיקר ע"מ להשרות אווירת סדר ורגיעה בסביבה המסוכנת הקרויה כביש (להבדיל מעבירות חמורות כגון התעלמות מרמזור אדום, נהיגה במצב שכרות ועוד). כך שאכיפת החוקים הללו משפיעה רק בעקיפין על רמת הבטיחות. גם לשיטה זו, אפשר להסיק שבאותן מדינות בהן התירו חניה "אוף-סייד" החליטו שאין בכך משום פגיעה חמורה במסגרת הסדר הטוב, ושהנהגים שם מספיק מיומנים, אחראים ורגעום כדי להתמודד עם ה"גיחה ממול". כל מדינה וה"חכמה" שלה. אגב, אני מזמין את חברי הפורום האוחזים בהגה לספר איך הם מתמודדים עם רוכבי אופניים ה"מגיחים ממול" ללא אזהרה, לפעמים בלילה ללא אורות, ואחד על יד השני. אולי כדאי לטפל בנושא זה קודם?
 
האם המדינות בהן מותרת חניית

"אוף סייד" נמצאות באירופה? נראה לי שהטעם לכך הוא מיקומו של ההגה ברכב: צד שמאל או ימין ושדה הראיה הנגזר מכך. בבריטניה ובאירלנד הנהיגה מתבצעת בצד שמאל, כך שברכב המורכב שם ההגה יימצא בצד ימין. לרכב מסוג זה מותרת הכניסה ליבשת אירופה ששם נוהגים בצד ימין. כשרכב "בריטי" חונה בצד שמאל באירופה לנהג יש שדה ראיה יותר טוב כי הוא יושב סמוך לנתיב אליו הוא יוצא.
 
כן, אנגליה (בין היתר)

בלי קשר לצד ההגה. אני גדלתי באנגליה - שם הוצאתי רשיון נהיגה - כך שהצד ה"טבעי" שלי היא נסיעה בצד שמאל, הגה בצד ימין של הרכב וגם חניה ב"אוף-סייד" כשהיא מזדמנת. הפעם הראשונה שנתקלתי בנסיעה בצד "הלא נכון" היתה בהולנד בגיל 15. כך שאני מסתדר עם שני "RULES OF THE ROAD".
 

eitan-as

New member
אכן, אסור

זוהי עבירה שהקנס בגינה הינו 100 ש"ח, ללא נקודות. תקנה 72 (א)(1), סעיף 5962 - עצירה (כולל העמדה וחניה) בניגוד לכוון הנסיעה
 

אלון 58

New member
חניה נגד התנועה ברחוב חד-סטרי

זו כבר עבירה חמורה יותר,כי הגיוני שהרכב הזה נכנס ממקום בו מוצב תמרור "הכניסה אסורה".
 
מעניין מה כתוב בחוק

בענין רכב חונה ברחוב חד-סטרי נגד כיוון הנסיעה. אם זו עבירה כשל עצמה (גם בלי שהשוטר ראה שהוא נסע נגד הכיוון), אז רושמים דו"ח, כמו כל עבירה אחרת.
 
למעלה