קסנדרה*

New member
ההבדל בין מטאפורה לדימוי

דימוי - הינו יצירת דמיון למשל בין שני בעלי חיים ע"י כף הדימוי (חזק כארי, ערמומי כשועל, ערום כנחש). אם הצלחתם להכניס את כף הדימוי בין שתי המילים קיבלתם דימוי ולא - זוהי מטאפורה. דוגמאות מעולם הספרות: "זכר אבי עטוף בנייר לבן כפרוסות ליום עבודה.." - יהודה עמיחי (אבי). "איך נופלות כציפורים מתות, אהבותיי..." - לאה גולדברג ועוד דוגמא: "ארבה את זרעך ככוכבים בשמיים וכחול אשר על פני הים.." - זהו דימוי, כי קיימת כף הדימוי (במשפט זה שני דימויים). "כחומץ לשיניים וכעשן לעיניים - כן העצל לשולחיו.." - משלי (מקורות). מטאפורה - הינה סוג של דימוי, השאלה משני עולמות שאנו מצליחים להכניס משמעות ממנה משתמעת משמעות שלישית.במטאפורה אנו לוקחים שני "ציורים" מחברים אותם ויוצרים זהות אחרת שמשתמעת (השאלה מתחום אחד לתחום שני) או, משאילים תכונה מתחום אחד ומעבירים לתחום אחר ללא כף הדימוי {כף הדימוי הינה האות כ´(כמו, כפי, כך)}. לדוגמא: "טרק את דלתו בפניי" - אין המשמעות שאכן טרק את דלתו, אלא חסם את את עצמו בפניי. "יד הגורל" - מטאפורה. דוגמאות מעולם הספרות: "מרוץ גזרתך מפונק ומהיר.." - אלתרמן "גרזן הפחד האילם.." - שלונסקי
 

קסנדרה*

New member
אסביר שוב

כשמדובר במטאפורה, במה היא שונה מדימוי ? בדימוי אנחנו מדייקים. אם כתבנו על מישהו "חזק כארי" אנחנו מנסים לתאר את חוזקה של הדמות והיא כמו של ארי. אבל במטאפורה: ""טרק את דלתו בפניי" - אין המשמעות שאכן טרק את דלתו, אלא חסם את את עצמו בפניי. למה אנחנו מתכוונים במושג הזה? לא שעמדת ממש בפתח ביתו של מישהו והוא טרק את הדלת בפנייך. אלא אם נניח את מתארת מצב שמישהו לא רצה להקשיב לך וסובב את גבו והלך זה בבחינת "טרק את הדלת בפנייך" וזו מטאפורה. או: "יד הגורל" - גם זה ביטוי מטאפורי. כי לגורל אין יד. אבל במקום לתאר בתאור ארוך ובמלים פשוטות מצב שאין מנוס ממנו והוא בבחינת גזֵרה משמיים אנו אומרים "יד הגורל" אני מקווה שעכשיו קצת יותר מובן לך
קסנדרה
 
למעלה