אנטגוניזים בקרב מתאמנים

oridoron77

New member
../images/Emo41.gifאנטגוניזים בקרב מתאמנים../images/Emo41.gif

בתור מאמנים, אפשר לשאול את עצמנו האם אנחנו עושים את מה שניתן כדי לפגוש עוד מתאמנים (ולקוחות פונטציאלים), או שאנחנו "מוותרים" מראש על פלח מסויים מהמתאמנים, כי נדמה לנו שהם מחזיקים באנגנוזים בסיסי כלפינו (לא כלפינו אישית, אלא כלפי מאמן\נת" בכלל). בתור מאמנים (ומאמנות
) לא פעם ניתקל לא במתאמנן\נת שאינם מבצעים תרגיל כלשהו בצורה נכונה, אך מסרבים להקשיב, או מגלים קוצר רוח בזמן ההסבר לביצוע נכון יותר לדוגמא. סוג המתאמנים האלה לרוב מאופיין בהנחות יסוד שגויות, לדוגמא: א. המאמן\נת בא\ה ופונה אלי, רק כדי "להוציא" לקוחות לאימונים אישים. ב. אני יודע ומבין הרבה יותר עקב ניסיון, גיל וכו'... יש יותר מסיבה אחת למה אותן מאמנים "מחזיקים" באותן פארדיגמות ((פארדיגמה זוהי מעין הנחת יסוד מושרשת אצל אדם לגבי נושא או אדם אחר). הנה כמה סיבות: 1. עצה לא נכונה שקיבל המתאמן בעבר, מה שהתברר לא בהמשך כלא נכון, לא מוצדק. ניסיון כזה יכול לערער את ביטחון המתאמן באוכולסית המאמנים כסוכנים שאמורים לתת יעוץ מקצועי ואמין. 2. מידע שגוי שקיבל מאנשים או ממדיום תקשורתי כלשהו (אתרים, כתבות, תוכנית טלויזיה וכו'...) לגבי רמת הידע ומקצועיות המתאמנים. 3. ניסיון שלילי - ישנם מאמנים לצערנו, שאינם דאגו לפתח את יכולות התקשורת שלהם. אני אתן סיפור אמיתי לדוגמא: אחה"צ אחד שהייתי בזמן משמרת עם עוד מדריך, ראיתי אדם שמבצע תרגיל בצורה לא נכונה. הסתכלתי על המדריך שעבד איתי לראות אם הוא ניגש אליו או אני (שנינו הסתכלנו עליו). לפי המבט של המדריך אלי (סוג מבט של: "אני ניגש אליו, הישאר במקומך"), נשארתי פסיבי לסיטואציה. בפועל אותו מדריך כמעט ולא ניגש אליו, אלא צעק לו ממרחק של 10 מטר ממנו: "מה אתה עושה?!", "לא ככה עושים!". והתחיל להנחות אותו בצעקות (לפחות כאילו הבן אדם ניסה לגנוב ציוד מהחדר כושר) איך לבצע את התרגיל. אז איך ניתן לפרק אנטגוניזים של מתאמן כזה או אחר? 1. ותר על האגו. השלב הראשון וההכרחי. נסה להקשיב למתאמן ולהבין מאיפה הוא אימץ את הגישה שלו. לאחר שתבין, יהיה הרבה יותר קל לפרק את הפארדיגמה שהוא מחזיק. המפתח הוא להתאים את עצמך אל המתאמן (ולא להפך) - קרדיט לרונן לין. 2. נסה להימנע מלפרק פארדיגמה כזו או אחרת. אם זיהית אותה, נסה להימנע מלדבר עליה, אלא לעבור לנושא אחר שלא מקושר לחוסר הסכמה ביניכם. כאשר המתאמן נרגע, אפשר לנסות לחזור בצורה אלגנטית לנושא, ולהסביר לו את עמדתך בנושא. בכל אופן גם מצב של "חוסר הסכמה" בינכם הוא מצב נורמלי, ולא חייבים לרצות לפרק אותו או לשנות אותו - קרדיט ל"מר לטיסימוס". 3. שני המאפיינים + הנחות יסוד אחת לכל מדריך שמאוד יעזרו: א. רצון אמיתי לעזור לאנשים ותקשורת טובה. ב. חלוקה חופשית של מידע - טיפים, אימוני נסיון ושיתופי פעולה. ג. לא ניתן להכריח אף אדם לקבל עצה. קרדיט ל"ice man 5". 4. דעתי האישית: א. דרך טובה לדעת לפרק אנטגוניזים (שלדעתי כן ניתן לפירוק) הוא ההבנה לדעת למה אותו אנטגוניזים נוצר. שאלה כמו: "העמדה שלך מעניינת אותי. על סמך מה גיבשת אותה?" יכולה "לבלבל" את אותו המתאמן שפתאום, במקום לנסות להצדיק את עצמו ואת סט אמונותיו, מתגלה כאדם מעניין ונדרש לספר על התובנות שהשיג ואימץ. במידה והצלחנו לזהות את סיבת היווצרות האנטגוניזים, אפשר לדעת איך להתמודד מולה. לדוגמא: המתאמן: "חבר מאוד מנוסה בתחום אמר לי ש..."---> המאמן: "אני די מזדהה איתך, כי גם לי היה חבר כזה שנראה מאוד מבין, ולימים התברר לי שהוא בעצמו נשען על מידע שאינו מבוסס מחקרית. אני בטוח שהחבר שלך לא כזה, אבל אותי לפחות זה די הכעיס ששמעתי לו במשך תקופה ארוכה". כאן בעצם שתלנו רעיון למחשבה של המתאמן שפתאום יתחיל בעצמו לעלות ספקות בקשר לאמינות של אותו חבר. ב. ישנם מצבים בהם התמודדות מול מתאמן ועמדותיו קלים, וקשה לשנות אותם בצורה מודעת. דרך אפשרית היא לפתח דיון שמתקשר לאנשים שאתה מכיר (יכול להיות על חברים שלך, או מתאמנים שהכרת). בדיון כזה נתאר מצב בו אדם כלשהו שאנחנו מכירים מחזיק בעמדות מסויימות (לאו דווקא חייבות להיות חופפות למתאמן שלנו) ואינו מרפה מהם. מספיק שהמתאמן רק יקשיב לסיפור ויבין איך האדם שהכרנו בדיעבד טעה לגבי הנחות היסוד שהוא סיגל לעצמו, והרי שלא יעבור זמן עד שהאדם יתחיל לקשר את עצמו לסיפור, ולברר האם לו יש הנחות יסוד שהוא אימץ שאולי לא היתה להם סיבה מספיק מוצדקת. סיפור אמיתי לדוגמא: יש לי חבר שהחזיק מחבר אחר שלו, כמומחה למכוניות. בכל פעם שהיתה לו בעיה במכונית, הוא רץ לאותו חבר לקבל חוות דעת. העניין המוזר הוא שמאז החבר שלי התייעץ עם אותו חבר שלו, האוטו התחיל לפתח בעיות, מה שגרם לקשר בין 2 החברים להתחזק (הוא התקשר אליו בערך כל שבועיים לקבל חוות דעת..). אם נקצר את הסיפור, נגלה שלימים התברר שאותו "מומחה למכוניות" היה חאפר ברמות. כל פעם שחבר שלי התקשר לקבל ממנו עצה, הבן אדם היה שולח אותו עם דיאגנוזה לגי המכונית אל המוסך ואומר לו שיגיד להם שיחליפו את הרכיב הזה. המוסך עצמו ביקש מהחבר שלי לבדוק מה הבעיה, אבל החבר שלי כבר ידע שמוסכניקים תפקידם רק לגנוב בגלגול הזה, לא נתן להם וביקש את הרכיב המדובר ומהר. סיפור כזה ימחיש מהר מאוד למתאמן, את החשיבות לתת לאיש מקצוע בתחום
לעזור לך, ואולי לחסוך לך הרבה זמן בקבלת מידע מאנשים שטוענים שהם יודעים הכל (זמן=כסף).
ג. עוד דרך טובה היא שאילת שאלות. אתה פונה למתאמן ומתגלה שהוא ממש לא רוצה לשמוע מה יש לך להגיד, והוא די יודע הכל. במצב כזה אפשר לבקש ממנו לחשוב על מספר שאלות, וללכת. הדגש פה הוא פשוט לעזוב מיד לאחר שאילת השאלות, כיוון שאז האפקט המתקבל הוא עננות של השאלות בתוך הראש לש המתאמן, ופקפוק במידע שהוא מחזיק, שלדעתו הכי נכון. הנה כמה שאלות לדוגמא: 1. עד כמה אתה בטוח במידע שהרגע אמרת? 2. עד כמה ביסוס מדעי יש לחוקים שהצגת? אם למדת את החוקים האלה ממישהו, רצוי לברר האם הוא בעצמו טרח לברר זאת? 3. האם השעות אתה משקיע כאן בצורה יומיומית (בחדר הכושר הכוונה), אינן שוות כסף? 4. האם קצב ההתקדמות שלך פסק? 5. לא יהיה מוזר לגלות בדיעבד עוד כמה שנים שהיה אפשר להגיע ליעדים שהצבת הרבה יותר מהר. מפחיד לא? **6. אוקי הבנתי, אתה יודע כבר הכל. אתה צריך לבדוק האם עוד 3 חודשים: העלת משקלי עבודה\ הורדת זמנים בריצה\ אתה ברמת כושר גבוהה יותר מאשר אתה היום.
** גישה זו לפעמים נחשבת כהתנצחות בין המאמן למתאמן שמנסה להוכיח לו שהוא אינו יודע כלום (מה שיכול בקלות להחריף את האטנגוניזים). מי שיהיה לו קשה לשאול את השאלה הזו בצורה רגועה, נטולת אגו - עדיף שישתמש בסעיפים אחרים. לאחר שהצלחנו ליצור סקרנות אצל אותו מתאמן, והוא אכן פתוח להקשיב לנו, אנחנו צריכים להבהיר לו את הדבר הבא: אין אדם בעולם שיודע הכל על התחום, כיוון שתחום הכושר הגופני תמיד מתפתח. אם האדם מפנים זאת, והוא באמת פתוח להקשיב אז הרי שהצלחנו לפרק מתאמן עם אנטגוניזים. אני מקווה שהנושא הנ"ל יהיה לעזר רב לכל המאמנים שבינינו (כל הכלים שנמצאים כאן, מאוד חזקים, מניסיון). זכרו שהדברים לא תמיד יעבדו בפעם הראשונה, אבל כמו כל דבר פשוט צריך להתאמן, ולאט לאט הכלים שהוצגו כאן יצאו בצורה טבעית. תודה לכל מגיבי השרשור אורי דורון
 
פיספסת נק' אחת...לדעתי..

כל מה שהעלית הן נק' מצוינות לשיפןר הקשר מאמן-'אנטגוניסט'... אבל כולן יוצאות מתוך הנחת יסוד שאומרת שבכל מקרה המאמן..(אני..) הוא מחזיק האמת המוחלטת ויודע כל. כל מה שהצגת הן טקטיקות, דרכי פעולה שמטרתן הסופית היא ליצור יחסים שיגרמו למתאמן לקבל את עמדתך. אז לדעתי הצנועה המשפט הכל כך בנאלי בחיים מתאים גם לנו...מכל מלמדי השכלתי. לא משנה כמה שנים אנחנו במקצוע וכמה למדנו וראינו, כדאי לא רק לשלוח את המתאמן 'לבדוק' את התאוריה שלו, אלא גם לשלוח לפעמים את עצמנו ואז- לא רק לומר למתאמן ש'נבדוק ''...כדאי גם לעשות זאת ואולי, במקרים מסוימים אם נכנס קצת לעובי הקורה נראה שגם יש משהו בדבריו של המתאמן. השאלות והעירעורים/הירהורים שאנחנו אמורים לגרום למתאמננו כדאי שניישם זאת גם לגבי עצמנו-בדיוק כמו שניכתב לעיל- 'עד כמה אתה בטוח במידע שהרגע אמרת? עד כמה ביסוס מדעי יש לחוקים שהצגת? אם למדת את החוקים האלה ממישהו, רצוי לברר האם הוא בעצמו טרח לברר זאת?' וגם אם אנחנו נורא בטוחים ובידינו מיליון מחקרים כדאי, מידי פעם, להציץ שוב..אולי בכל זאת יש משהו בדברי המתאמן... (ותמיד יש לקחת בחשבון שה'מתאמן' עלול להיות איש מקצוע באחד התחומים שבו אנחנו מתיימרים להבין או מבינים, ויתכן שהוא מבין לפחות כמונו.. וקורה מן הסתם לחלקנו שאנחנו נכנסים לחד"כ לא מוכר כאנונימיים ומקבלים כל מיני 'הדרכות' והשגות ממאמנים שם). סופשבוע נעים!
 

oridoron77

New member
שים לב שפספסת את מהות הדיון..

הדיון התייחס למתאמנים שיש להם אנטגוניזים למאמנים, גם אם הם לא שמעו מה יש למדריך להגיד. הדיון לא התייחס למתאמנים שמחזיקים דעות שונות ממדריכים, ובסבירות שאולי גם צודקים (זה אגב יכול לקרות, ולא חסר מקרים בהם המאמנים מחזיקים בידע לא עדכני לעומת המתאמנים שכן). אורי
 
../images/Emo140.gifקרדיט לאורי על השרשור

כל הכבוד על ריכוז התשובות, הרעיון שמדי פעם יטופל נושא אחר - נפלא ! אותי מדאיגה השפה... והעוצמות של התגובות, ולכן אני מציע שההתיחסות תהיה עניניית ל"מה אני חושב" ולא "לכמה אתה טועה", בעיקרון צריך להבין שישנן גישות שונות שנובעות בעיקרן מהידע של המורים השונים. יכול להיות מצב שלמרות הגישות השונות - כולם צודקים, וגם את זה כדאי לקחת בחשבון. ושוב - כל הכבוד לאורי על השרשור.
 
למעלה