"את בועטת בכל המסגרות" ראוי לשרשור נפרד
הבקורתיות של צבר לכדה את שפרה בנקודה הכי משמעותית של חייה: שפרה נותרה בנשמתה נערה מרדנית בת שש-עשרה, בת סוררת ומורה, אגוצנטרית וחסרת חמלה ורגישות לזולת. היא פשוט נתקעה בגיל הזה. קורה שאנשים נתקעים באיזשהו גיל. אבל הכי נורא להיתקע בגיל ההתבגרות החזרה בשאלה שלה הייתה ניסיון של מחיקת זהות ויצירת זהות חדשה מאפס, שזה אסון שרק מתבגרים יכולים להאמין שהוא אפשרי והתוצאות שלו הן הרות אסון. אי אפשר למחוק את עברך בלי למחוק גם חלק מנשמתך אתה חייב באיזושהי צורה בתור חוזר בשאלה לשמור על זיקה כלשהי לעברך ולהבין שהוא לעולם ישאר חלק ממך אצל חוזרים בשאלה, חרדים בעיקר, ההורים נאלצים לרוב להתכחש לבניהם הסוררים. במקרה של שפרה, שלא הייתה חרדית אלא דתית לאומית, נראה לי שהיא זו שהתכחשה להוריה, וגררה גם את אחיותיה למרד ולנתק מההורים ומהמסגרת המשפחתית. וזה ממשיך הלאה, שפרה המג"בניקית, לא פחות, מצדיקה היום כעניין של מה בכך, השתמטות מהצבא ואין לה בעיה מיוחדת עם הדעות של רנין על הצבא והכיבוש, מה שמוציא את צבר הפטריוט מדעתו צבר לכד את שפרה כמי שבועטת בשיטתיות בכל מסגרת ויורקת לכל באר מאוד מעניין ששניהם, שפרה וצבר, כל כך קרובים. גם צבר סובל מאטימות רגשית מסוימת אבל זאת מגיעה ממקום שונה לחלוטין. מנוגד. צבר נולד כילד רגיש מאוד ונבון עם חושים חדים לסובבים אותו. אליס מילר ב"הדרמה של הילד המחונן", כתבה בדיוק על ילדים מסוגו של צבר. הילדים הללו, בגלל רגישותם ותבונתם, מתחילים בגיל צעיר מאוד לענות על הציפיות של ההורים מהם, ונכנסים למעגל הרסני שבו הם מפסיקים להתייחס לצרכים הפנימיים שלהם, לרגשותיהם, והופכים ל"ילדים הטובים והמושלמים" של הוריהם, כאלה שעומדים בכל הציפיות. ההורים של צבר, בניגוד לשפרה, הם האנשים היקרים והחשובים לו בעולם, והוא כבר נתן לכך ביטוי לא אחת בתוכנית (אמר פעם שהוא לא רוצה לאכזב את אביו). הוא מעולם לא מרד בהם. האטימות הרגשית של צבר היא המחיר של אותה התכחשות לרגשותיו ולצרכיו הפנימיים. הוא פשוט לימד עצמו כל השנים להתכחש להם, שכן כל יהבו היה לעמוד בציפיות של הוריו. גם הביקורתיות (שמתחילה מביקורת עצמית מוגזמת) והשכלתנות המופרזת שלו מגיעים מאותו מקום. המפגש הזה בין צבר לשפרה נראה שלא יכול להחזיק לאורך זמן. זה מפגש של אולטרא רגישות עם היעדר רגישות, של אנשים שהחוויות המעצבות של חייהם ואישיותם פשוט מנוגדות