הוספת תלמיד לכיתה מלאה

oriona

New member
../images/Emo41.gifהוספת תלמיד לכיתה מלאה

שלום, קוראים לי אוריון ואני מחנכת כיתה של תלמידים בעלי לקויות למידה. בכיתתי 14 תלמידים. נאמר לי כי זוהי המכסה הגבוהה ביותר של תלמידים לכיתת חינוך מיוחד. בימים האחרונים נודע לנו שהמפקחת על החינוך המיוחד רוצה להכניס תלמיד נוסף לכיתתי. האם היא יכולה לעשות דבר כזה? האם ניתן להתנגד בצורה כלשהי? אני מרגישה שתלמיד נוסף יערער את כל הכיתה, וגם אותי... אודה לעזרתכם.
 

Diana M

New member
תקן איכלוס לכתת ליקויי למידה.

14 תלמידים זה אכן המקסימום. לצערי הרב כבר ראיתי כתות גדולות יותר. לעיתים פשוט אין מנוס. ניתן להכניס תלמיד 15 רק באישור פיקוח. אם מנהלת בית הספר חשה כי המצב אינו נכון, רצוי ונכון שתקיים דיאלוג עם המפקחת בנדון במקרה קיצוני של חוסר הסכמה ניתן לפנות למטה האגף לחינוך מיוחד לברור נוסף. צר לי שאת יוצאת לחופשה בהרגשה כה כבדה. דיאנה
 

oriona

New member
המון תודה על תשובתך../images/Emo51.gif

אנסה להסביר את המצב למנהל בית הספר, בתקווה שלו תהיה השפעה. תודה שוב.
אוריון
 

עדוש

New member
עוד עצה

אם הייתה לך אפשרות ליידע את ההורים של הילדים, בלי שבמערכת יידעו שאת מעורבת בזה, אני בטוחה שההורים יעשו בלאגן. ולהורים יש כח!
 

oriona

New member
הלוואי ..

ההורים של התלמידים שלי, לצערי, לא רוצים להיות מעורבים בכלום. רובם הגדול של ההורים לפחות... עצוב. אבל תודה בכל זאת, זה רעיון מצויין עם ההורים הנכונים.
 

papylove

New member
יש לי שאלה לאוריון

האם הכיתה היא בחינוך הרגיל? החומר הנלמד בה הוא חומר התואם לשכבה? האם מדובר בכיתה ביסודי או חטיבה? מה מהות הכיתה? האם התלמידים הלומדים בכיתה זו עברו ועדת השמה? אני שואלת שאלות אלו מסיבה אחת. בני אובחן לפני שנים מספר כלקוי למידה. כיום סיים כיתה ז' בבית הספר בו הוא לומד ישנה כיתה דומה בכיתה זו ישנם 27 ילדים. הכתה מורכבת מילדים לקויי למידה והפרעת קשב וריכוז(שמטופלים).בכיתה זו בדרך כלל ישנם שני מורים שמלמדים מורה מקצועי ומורה המסביר את החומר שלימד המורה המקצועי. בתחילת השנה הבאה שני ילדים עוזבים לכיתה אחרת ופנו אלי אם אני מעוניינת כי הילד יכנס לשם. אני מאוד מתלבטת מה לעשות? הילד הוא ילד שמוכן ללמוד, ילד שמשקיע.אין ספק שבכיתה שבה הוא נמצא מאוד קשה אך לעומת זאת הפחד שלי הוא שבכיתה המדוברת חומר הלימוד יהיה נמוך ולכן גם לא מתאים. אודה לך מאוד על ההתיחסות
 

oriona

New member
קצת מידע על כיתתי

כיתתי היא כיתה ז' מיוחדת (השנה נהיה ח'), בחטיבת ביניים רגילה. זוהי הפעם הראשונה שנפתחת בחטיבה זו כיתה מיוחדת, ולי היתה הזכות להיות המחנכת שלה, בהתחשב בזה שזוהי גם השנה הראשונה שלי בהוראה.. ברוב המקרים, אני משתדלת שהחומר הנלמד בכיתה יהיה תואם לחומר הנלמד בשכבה, אך בהתאמה לרמת התלמידים. כל תלמיד בכיתתי נמצא ברמה אקדמית שונה, ופניותו ללימודים שונה. אני משתדלת להתאים את החומר לתלמיד, לפי רמתו אותה בדקתי בתחילת השנה, וחזרתי ובדקתי לאורך השנה. כיתתי מוגדרת ככיתת תלמידים בעלי לקויות למידה, אך יש לי כמה תלמידים שאין זו הלקות המרכזית שלהם. יש כאלו שהקושי שלהם הוא בעיקר רגשי, וזה מעפיל על לימודיהם, יש לי תלמידים בעלי רמת משכל גבולית עד פיגור קל, ותלמידים בעלי רמת משכל ממוצעת עד מעל לממוצע, שלמרות שאפשרו להם לעבור לקראת שנה הבאה, הם והוריהם בחרו להשאר בכיתה זו. כנראה שהרמה, והפניות לתלמידים התאימה להם. לכל תלמיד בחינוך המיוחד (חובה וועדת השמה כדי להכנס לכיתה מיוחדת) חובה להתאים 'תל"א' – תוכנית לימודים אישית. זאת אומרת שחובה לעבוד איתו לפי רמתו. בשנה הבאה אעבוד עם 3 תלמידות על אסטרטגיות למידה לטקסטים. דבר שאין באפשרותי לעשות עם כל הכיתה. זאת אומרת שגם בחינוך המיוחד, בנך ילמד לפי רמתו ופניותו ללימודים. השנה, ניסינו לשלב תלמידים ברמה אקדמית מתאימה, גם בכיתה רגילה. לצערי, נסיונות השילוב כשלו. התלמידים בקשו לחזור ללמוד בכיתתנו, ולא לצאת לשילוב. אין מדובר בתלמידים "עצלנים". נראה היה לנו שהם זקוקים עדין להרגשת הבית והחמימות שהקנתה להם כיתתנו. שכחתי לציין, בכיתה נמצאת גם סייעת, ל 10-15 ש"ש (אני לא זוכרת כבר כמה בדיוק). רכזת השכבה ספרה לי כי תלמידים מכיתות רגילות פנו אליה בבקשה להגיע לכיתה שלנו. זה מצביע לדעתי על שילוב הכיתה בשכבה, ועל רמת ההתאמה שלה לתלמידים (אם הם הופכים להיות שגרירים קטנים..) בהתחשב בזה שמדובר בכיתה מסוג שונה, ואני היא זו שלימדה את רוב המקצועות (ספרות, הבעה, הסטוריה, מתמטיקה, תנ"ך ואפילו יצירה), היתה לי אפשרות גם לתת להם שיעורים מסוג אחר, אותם הם לא יקבלו בכיתה רגילה, כמו – עידוד קריאה כמה פעמים בשבוע, אז התלמידים קוראים בספר ששאלו מהספריה, או אני מקריאה להם ספר והם עונים על שאלות (מטלות הבנה בעל פה), שיעורים על חגים, אקטואליה.. בנוסף, שילבנו בכיתתנו גם משפחת שרקנים, לפני שהם הגיעו למדנו עליהם, ומאז התלמידים התחלקו באחריות של נקיון הכלוב והאכלה, במהלך השיעורים בעת שהרגישו צריכים, יכלו לקחת שרקן ולשבת איתו.. ילדים שלא מקבלים חיבוק בבית אצלנו יכלו לשבת שעות עם שרקן. אין לי מילים לספר מה זה עושה לנשמה.. לעניין הכיתה אליה את מתלבטת אם להכניס את בנך... כפי שקראת, אני חרדה מהמחשבה שיהיה לי תלמיד נוסף בשנה הבאה. אז לדבר איתי על 27 תלמידים זה קצת קשה חח.. נראה לי תמוה שזקוקים למורה המסביר את החומר של המורה המקצועי.... בתחילת כל שנה (תחילת שנה שעברה וממש עכשיו) אני יושבת עם המורים המקצועיים שנכנסים לכיתה, ומדריכה אותם ב"עשה, אל תעשה" בכיתתנו. פרקים יותר קצרים, אסטרטגיות למילים קשות ועוד ועוד. אני לא מרפה גם לאורך השנה, עד שאני שומעת משוב חיובי מהתלמידים על הלמידה שלהם ומהמורה על הלמידה בכיתה. הרבה פעמים עובדים בשיטת ניסוי וטעיה. משתדלים שה"טעיה" תהיה קטנה ככל האפשר. אלו החיים. מקווה שקצת עזרתי. אשמח לענות לשאלות נוספות אם תרצי. רק אוסיף שבחודשים האחרונים הגיעו אלי 2 אמהות מתלבטות. הם צפו בשיעור בכיתה, דיברו עם תלמידים ולפי ההבעה על פניהן, ראיתי שכל המתח והחרדה מפני היצור הזה שנקרא "חינוך מיוחד" ירדה להן. השד לא כל כך נורא, ולדעתי זה תלוי המון במורה. מאחלת לך המון אומץ ללכת עם ליבך, לאן שיורה לך ללכת. אוריון
 

papylove

New member
ממה שאת מספרת באמת נפלא

הכיתה שאליה אני מדברת היא בערך אותה כיתה: ילדים בעלי לקויות, הפרעות קשב ובעיות רגשיות. המחנכת שמלמדת אותם היא גם יועצת בבית הספר(והיועצת של כיתה זו). המחנכת לא מלמדת את מרבית המקצועות אלא רק לשון והבעה. במקצועות: תנ"ך, היסטוריה, ספרות נכנסות שתי מורות לכיתה, המורה המקצועית ומורת סל שילוב שמחדדת ומשננת את החומר הנלמד. בחשבון ואנגלית חילקו את הכיתה לשניים הקבוצה הטובה והבינוניית עם מורה אחת והקבוצה החלשה אם מורה אחרת, בנוסף בשני מקצועות אלו התלמידים הטובים מקבלים בכל מקצוע עוד שלוש שעות תיגבור. בשעות אלו הם לומדים דברים שלא הספיקו ללמוד בכיתה,חוזרים על החומר הנלמד בקיצור מקבלים העשרה נוספת על הקיים. לפי טענת ההנהלה והפיקוח זוהיא לא כיתה של החינוך המיוחד אלא כיתה רגילה לחלוטין ולכן לא צריך ועדה. הילדים שיוצאים מכיתה זו הם ילדים שהחטיבה קיבלה עליהם נתונים לא מדוייקים מהיסודי (כך הם טוענים ויכול להיות וצודקים)וכן ילדים שהוכיחו את עצמם במהלך השנה שלא מוכנים להשקיע ולתרום לעצמם ולכלל היכתה. לגבי החומר הלימוד בדקתי עם מכרה שבנה לומד בכיתה זו החומר הוא זהה לכלל השכבה היו פה ושם דברים שלא הספיקו אבל כללית המצב שלהם זהה לשכבה. לגבי השנה הבאה שהם עולים לכיתה ח' - בחטיבה רק מכיתה ח' מתחילים ההקבצות. בכיתה זו ההקבצות הם זהות כמו לכל השכבה כלומר כל שתי כיתות מתחלקות להקבצות. ידוע לי כי בכיתה זו מעט מהילדים הולכים להקבצה א' הרוב ב-ב' והנותרים ב-ג'. לגבי הבן שלי הוא תלמיד טוב בכיתה הרגילה אבל שעות התיגבור, שעות העשרה שכיתה זו מקבלת מאוד היו יכולים להועיל לו. אמנם הוא סיים את השנה אם ממוצע של 91 בתעודה ואם ציונים מצויינים (שלא להשוות בכלל לשנה לפני ביסודי) מאוד מאוד קשה לי כל דבר לוקח לו פי שתיים מילד אחר כלומר אם ילד רגיל משקיע בין שעה לשעה וחצי שיעורים הוא השקיע שלוש שלא לדבר על המורים הפרטיים שהילד יודע שבלעדיהם הוא לא יצליח בכלל שלא לדבר כמה עזרו לו וקידמו אותו במהלך השנה. בכל מקרה המון תודות ואני חושבת שהילדים הלומדים בכיתתך הרוויחו בגדול
 

oriona

New member
שאלה

האם יש אפשרות לחודשי נסיון בכיתה זו? אולי, אם זו לא כיתה של חינוך מיוחד באמת, אלא רק תגבור, אולי יש אפשרות לנסות ולראות איך בנך משתלב בה, ואם קל לו יותר.. לדעתי, חשוב לא רק לשרוד את הלימודים, אלא גם להשקיע בחברים ובהתפתחות רגשית. אני מאוד מעריכה את בנך על שהלימודים חשובים לו, למרות הקושי. ההשקעה שלו ניכרת והציונים מדברים בעד עצמם, אבל אם אפשר אחרת, וזה יכול לגרום לו להתפנות אחר הצהריים גם לדברים אחרים חשובים לא פחות, אז אולי כשיגדל, הוא לא יזכור את כל תקופת הלימודים כעינוי סיני.. אני כמובן מדברת באוויר, אבל זה מה שנשמע לי מדברייך. נשמע לי שהתלמידים בכיתה המדוברת נשכרים מכל מקום אפשרי. בסופו של דבר, ממה שאני למדתי, חשוב אם ההורה מקבל או לא מקבל את הכיתה בה בנו לומד. אם ההורה שלם עם ההחלטה - לא משנה מה היא, גם בנו יהיה. תודה לך על המחמאה..
מאחלת לכם המון הצלחה! אוריון
 

papylove

New member
ממה שהבנתי אפשר

לעבור בחזרה לכיתה ממנה הוא בא אם אחרי תקופה לא מסתדר משהוא או מכל סיבה שהיא. אבל מה אז? איפה זה משאיר את הילד? אם רגל בכיתה אחת ורגל בכיתה אחרת? הילד מאוד רוצה ללמוד ולהצליח ועד עכשיו הוא עשה זאת אנו כמובן לא לוחצים עליו אלא רק תומכים וקשובים לו ולצרכיו. ברור שחשוב לא פחות החברה והפנאי ולו המעט אחר הצהריים ובגלל זה ההתלבטות שלי. מצד אחד השנה החולפת הייתה מצויינת מבחינתו עם זה בלימודים ועם בזה שהכיר חברים חדשים והתנתק לגמרי ממה שהיה ביסודי (ששם לא הבינו אותו והחברה היתה על הפנים, קשה, מתנכרת ומנצלת). אבל מה לא היה לו הרבה זמן לחברים כמו שהיה רוצה (הוא נפגש עם חברים באו אליו הוא הלך אליהם אבל ממש מעט ובעיקר בחופשות)הלימודים באמת קשים לו בגלל הלקות והוא רוצה להצליח ולהתקדם אבל כמו שאמרת על חשבון מה זה בא לו. לי חשוב שהילד יצליח אבל גם שיהיה ילד ואם הכיתה שאליה מדובר אכן תקדם אותו ולא תעצור אותו לא מפריע לי שישב שם. בכל מקרה יש לי עוד קצת זמן לחשוב בנושא, לדבר איתו ולבדוק את הנושא לפני שאני מחזירה תשובה. המון תודות על הכל.
 
למעלה