גרסא מתוקנת לחלק ב'../images/Emo70.gif ../images/Emo18.gif
ההדגשות התפקששו, עמכם הסליחה.
----------------------------------
"סמים זה רע", Take 2 מספרים, שהייתה לה אחות, לשרלוט. הלא היא
אמילי. אמילי ברונטה כתבה מספר שירים, שלמען האמת, לא קראתי מעודי, אך רומאן אחד שחיברה, קראתי גם קראתי.
"אנקת גבהים", המגולל את מערכת היחסים הסאדו-מזוכיסטית בין
קאתרין ארנשאו ל
היתקליף חסר השם, מהווה, למעשה, את השפל שבנעלה. רומאנטיקה חבויה, משחקי כוחות. האחד גורם סבל לשני. ההיא מתחתנת עם הבלונדי, ההוא נושא לאישה את אחותו בתגובה. ומאמלל אותה, אך זהו עניין של מה בכך. קאתי משתגעת. היתקליף - דעתו נטרפת. קאתי נפטרת בלילה בו ילדה את בתה-בכורתה. היתקליף איש מר ואכזר. אין טעם, עבורו, להיות הגון. את ההמשך, קוראים יקרים, לא תצליחו לשער בנפשכם לעולם. ואין טעם, בעצם, כי אני מדברת פה על רומאנטיקה. ו
רוע. הו, הרוע. היתליף אכזר, סדיסטי, רוצח לעת מצוא, מכה, ראוי לשמצה. שפל. אז
למה, לעזאזל, התאהבתי בו כל כך? אלוהים יודע. וזה לא הסוף.
הגבר (העיקרי) בחיי: ניחשתם נכון, מדובר ברט. איך היא לא שמה לב, אותה דרומית מטופשת העונה לשם סקארלט, כי רט, הוא-הוא המסתתר מאחורי אותו מסך ערפל, שהופיע בחלומה לעתים תכופות כל כך? הוא תמיד היה שם בשבילה, על זרועותיו השריריות, שפמו הקצוץ ומבטו המלגלג. הו, רט. האידיליה שלי לאהבה באשר היא. כלומר, חלק ממנה. חלופות המבטים ביניהם... "ניצוץ" פה, "ניצוץ" שם, כפי שטרחה להזכיר לנו
מרגרט מיטשל (תבורך!) עם סיומה של כל פסקה מרגשת. הם דיברו דפים שלמים זה עם זו. סקארלט התמרמרה על מחסורה בכסף, רט שיסע אותה בביטול. "כסף לא חשוב, מחמל נפשי". נו באמת, לך תגיד את זה
לה. במסיבת הצלי, בתחילת הספר, אי-שם בתריסר אלונים יהי זכרה ברוך, סקארלט מופיעה בשמלת המחשוף הירוקה, לתאוות עיניהם של כל גברי הדרום. ההאמילטונים, הטארלטונים... כולם היו שם.
סביבה. ורט? רט ראה אותה בפעם הראשונה. ו
צחק. איש לא עשה לה זאת בעבר. המבט הלגלגני בעיניים... הלא כל הסצנה החיזורית הזו לא היתה אלא מופע בידור בשבילו. אף גבר... מעולם. אבל
הוא כן. הוא לגלג עליה, הוא קנטר אותה, כמעט אנס אותה - הוא
אהב אותה, לעזאזל. ולי לא נותר אלא לשקוע מאחורי הספר, כרך א` או ב`, ולצלול אל תוך האשליה המתוקה, שיש בה, באהבה יד-שניה. מילא. לא פעם אמרתי לעצמי, שאני רוצה להיות
נאהבת כמו סקארלט, מיוחסת כמו ג`יין, ומאומללת, רק קצת, בשביל הדרמה, כמו אותה קאתי, תנוח על משכבה בשלום. הרי היא מתה, לכל הרוחות, ואני רוצה גורל זהה לשלה. פשוט נורא, אני שקועה עמוק בתוך הסם. ולצאת? לעולם, הו, לא! והכל על ידי אותו אחד ויחיד, אותו תייר בריטי (הן יש ללכת לפי הסטטיסטיקה), רצוי עם גלגלים תוצרת 57. לא רע, עדי, לא רע בכלל. ואז היא התחילה לכתוב. יום בהיר אחד, נטלה את הקולמוס שופע הדיו, ושירבטה מספר שורות לחיבור בתנ"ך. לאחר מעבר מרופרף נוסף על הטקסט, הבינה הילדה, שכרגע כתבה משהו שהיה גורם ל
הולדן קולפילד להתגאות בה. יותר מדי "לעזאזלים", פחות מדי פשרות. במונולוג אחד, חד וצורם, גרמתי לשאול לשפוך את קיטונו על הדף האחרון ביומנו, טרם יצאתו לקרב. "שמואל סנוב מחורבן", שיננתי באזנו ללא הרף, "ואתה פשוט השעיר לעזאזל. שכח מצדק, חביבי, הכל פוליטיקה. דוד משבט יהודה, וזה כבר בעצם אומר הכל". שאול נאנח, וחזר לכתוב את שהכתבתי לו ביומן. נפרדנו לשלום, הזלתי דמעה פה ושם, והוא הלך לדרכו. חזרתי הביתה ברגליים שפופות, כשמקננת בי החלטה נחושה.
יעודי הוא לכתוב. הצהרה דרמאטית, מעשים קלושים. זה התחיל בשרבוטים למיניהם, פאנפיקים וכדומה, ואז, גיליתי, שאני מתעבת את הז`אנר. לא ארחיב, אלא אומר, שלדעתי הוא גניבה ספרותית לשמה, פרוזה בגרוש. איוולות, קשקוש בלאבוש, חרטה בארטה, וכיוצא באלה. הלאה.
ליזל הייתה הראשונה שבנערותי המעונות. בצל האלפים, אי-שם בבוואריה, שוטטה ליזל כרוח תהום ביערות האפלים של טרם המלחמה. הילדה הקטנה, הלא מודעת. הלא כבר סיפרתי עליה. אבל אחר כך באה
אנאבל אנזרוז. וגם
סלמה לון. ועוד כמה ריבות אומללות. אבל למה, בעצם?
למה, בעוד שפרוזאיסטים אחרים מכלים את נפשם בניסיון להקריץ שיחת חולין בבית קפה מקומי ברעננה, ניו יורק או קורדיסטאן, לתאר האנג-אובר של גיבורה משעשעת סטייל בריג`יט ג`ונס (תבורך!), אני תקועה אי שם בעיירה השוממת עם הקדושה המעונה התורנית. למה, בעוד ששאר בני גילי, תבוא עליהם הברכה, עסוקים בהזדווגות חייתית עם בני המין השני, ובמקרים אחרים גם זה לא, אני יושבת ומחכה ל
רט-הית`קליף-רוצ`סטר? הו, לא נאה ולא יאה לי, לכל הרוחות. אבל, לעזאזל, כבר אין מה לעשות. הסמים אצלי עמוק בדם, אתם מבינים. ולמען האמת? זה לא עד כדי כך מפריע לי, במישור המציאותי הזה. אז אני אצטרף למזר, ביג דיל. זה מתחיל להפריע, כשזה מחטט לי בכתיבה. אז? אז הגיע הזמן להכרזת מלחמה. אני בוהה במסמך הריק, ומרפרפת באצבעותי מילים ומשפטים. מקווה שאולי, פעם אחת ויחידה, ברונטה, מי מבין השתיים, תעשה עמי חסד ו
תניח לי לנפשי. בראשי עולה תמונה טיפיקלית לזמננו. הא, כמו שצריך! עודדתי את עצמי. טפיחה מוקדמת מדי על השכם. הישיבה התמימה בבית הקפה, שהחלה בשני ידידים תמימים המנהלים שיחת חולין זו או אחרת, השתבשה כראוי. באמצע הפסקה בה ידיד א` מסביר לידיד ב` על הנפלאות שבהחזקת אקוואריום בחדר האמבטיה, נפתחת דלת הדיינר במכה, ומשב רוח עז פרץ פנימה. שקט. מתח. גברת לבושה לבן, רעולת פנים וגבוהה להפליא מתקתקת פנימה בעקביה. היא נראית קשוחה, וכמה אזרחים אמריקאים הגונים מתלחשים ביניהם ליחושים נוסח: "זו היא". ידיד ב` (זה בלי האקוואריום, עם כל הכבוד!) בוהה בה במבט זגוגי. להפתעת הנוכחים, הנפתעים והאף מפוחדים קמעה (שהרי בינתיים מסתבר שהיא שייכת למאפיה וכו`), הוא קם באיטיות, תוך בהיה ממושכת, ומסיר את הרדיד הדקיק מעל פניה. אלה, צחורות וענוגות, נחשפות בפתאומיות. זוג עיניים אפרפרות דומע לאט. הוא מחבק אותה... נושק לה. היא כבר לא לבד.
ברנש מחורבן. הניסיון הזה, השיא, בעצם, הבהיר לי ברורות, כמו קול מסתורי המקנן בתוכי: "אין לך סיכוי, ילדה. הרעל עמוק בפנים. הוא ישאר רטרוצ`סטרהיתקליף, היא תישאר... את. חבל."
"Frankly, my dear, I don`t give a damm", השבתי לו תוך אנחת-גרידא, וחזרתי לסלמה. הזנחתי אותה לאחרונה, המסכנה.