ספורטאי בכושר
New member
../images/Emo41.gif מאמר נפלא../images/Emo41.gif מומלץ ביותר..~~
מאמר נפלא
אופירה נתנה לי מאמר מאוד טוב שכתבה בעקבות שיעורים ששמעה ישר כוח עצום אופירה! חילקתי את זה לחברים שלי- שיבינו את חשיבות ומשמעות התורה שבכתב והתורה שבעל פה קראתי את זה וזה ממש חיזק אותי באמונה לראות איך הכול התגלגל עד היום אני מאמין שגם אנשים לא דתיים יקראו את זה ולפחות יבינו את הבסיס ומה שהולך היום עם ספרי הקודש- מידע שמאוד חסר היום בקרב הסביבה החילונית אני ממליץ להדפיס ולתת את זה לחברים שלך קרובים ועוד! שמחתי מאוד להגדיש לזה בערך 15-20 זה נתן לי בסיס טוב ואני מאוד שמח שיצא לי לקרוא מאמר זה סידר לי את כול העניין של התקופות בקצרה בס"ד אופירA מהפורום:
"העליתי לך 2 מסמכים שכתבתי מתוך שיעורים ששמעתי, על הסדר בספרים ועל הסדר ההיסטורי במאורעות עם ישראל. מושג מסוים זה ייתן לך, אף על פי שזו עבודה של אשה מלומדת ולא רב מוסמך. אשמח אם למדנים נוספים, שיש להם זמן , יבדקו אם כל הפרטים מדויקים, ויאירו את הארותיהם המבוססות."
מבוא היסטורי לתורה שבע"פ
במעמד הר סיני, כשבני ישראל קיבלו את התורה, הם הודיעו שהם מוכנים לקבל את התורה גם מעבר למה שניתן במעמד הר סיני - דברים העתידים להתחדש, וגם מה שהיה קיים כבר קודם. כבר בתקופת האבות אנו שומעים על תורות, מצוות וחוקים שקיימו האבות. הם לא כתובים בתורה, ובוודאי לא בספר בראשית, אבל היו כבר קיימים. ואכן, אין שום חברה אנושית היכולה להתקיים בלי איזו מערכת של חוקים, בלי משפט. וזה מתחייב מעצם קיומה של חברה כלשהי, ומאפשר את קיומה. לכן גם בתקופת האבות היו חוקים, משפטים ומצוות שהם שמרו עליהם ודאגו שגם בניהם אחריהם יקבלו אותם עליהם. הכוונה למצוות השכליות, שההיגיון הטבעי מחייב אותם (כמו כיבוד הורים, איסור גניבה, תקיפה, רצח). הרשב"ם אומר שבמעמד הר סיני נתחדשו ונתפרשו החוקים לישראל, וכרתו ברית לקיימם.
תורה שבע"פ – מדוע ניתנה:
בהר סיני ניתנו למשה 2 תורות – תורה שבכתב ותורה שבע"פ. התורה שבע"פ הועברה במסורת מדור לדור. הכלל הוא ש"דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בע"פ, ודברים שבע"פ אי אתה רשאי לאומרם בכתב". הבחנה זו בין דברים שאתה רשאי לכתוב לבין דברים שאי אפשר, באה כדי להבדיל בין התורה שבכתב לבין התורה שבע"פ, ולהדגיש את המעמד העליון של התורה שבכתב לעומת התושבע"פ. אבל התושבע"פ מחייבת כמו התורה שבכתב, ונקראת כמותה - תורה. התורה שבע"פ מלווה את התורה שבכתב, והיא ביאורים, הסברים והרחבה, שלא ניתן להבין את התורה שבכתב בלעדיהם. יש פסוקים שאי אפשר להבין בלי הסבר שקיים בתושבע"פ. יש בה הוראות שהתקבלו מסיני, ושאינן כתובות במפורש בפסוקי התורה (אלא נלמדות מתוכם). יש חלק של התושב"ע שהוא פרשנות או דרש על התורה שבכתב, ויש חלק שהוא תקנות שהחכמים התקינו, עפ"י סמכותם מהתורה. התורה נתנה במצבים מסוימים אפילו סמכות לבטל תקנות של התורה. הקראים, הדוגלים רק בתורה שבכתב ללא המסורת של התושבע"פ, מגיעים למסקנות שנראות לנו משונות. למשל, כתוב בתורה שבשבת לא ייצא איש ממקומו, ולפיהם יש לשבת בבית כל השבת. לא תבערו אש – אנו מפרשים שאסור להדליק, הם מפרשים שאסור שתהיה אש בוערת כלל.
מדוע הועלתה על הכתב התורה שבע"פ:
מכיוון שנאסר להעלות את התושבע"פ על הכתב, היה צורך לשנן ולזכור חומר רב ביותר. כיוון שזה לא קל, התפתח מעמד של אנשים בעלי זיכרון יוצא מהכלל, שלא תמיד היתה להם גם ההבנה המלאה לטעמים ולמשמעות של כל דבר ודבר, אבל הם זכרו וידעו להגיד בע"פ. הרבה פעמים החכם שמלמד את השיעור נעזר בתנא (המשנן) שידע להגיד בע"פ את המשניות המסורות מדור לדור, ללא כתב. במשך הזמן התושבע"פ התרחבה יותר ויותר, והיה קשה לסמוך על הזיכרון האנושי ולתלות יתר באנשים המסוגלים לשנן, והיה קשה ללמוד את כולה בע"פ. לאחר חורבן ביהמ"ק השני יצא העם לגלות, והתפזר ברחבי העולם. היה כורח לשמר את התושבע"פ כדי שהעם הגולה והמפוזר לא יאבד אותה. לכן העלה רבי יהודה הנשיא (בשנת 220 למניינם) על הכתב את המשניות וערך אותם עריכה סופית בקובץ שנקרא "משנה", לפי סדר מופתי – 6 סדרים, בכל סדר מסכתות, בכל מסכת פרקים, בכל פרק משניות. ההצדקה המשפטית לכך היתה: "עת לעשות לה' הפרו תורתך" (זה פסוק מתהילים, שהפשט שלו שצריך לעשות בשביל הקב"ה, כי העם מפר את התורה, אבל הדרש הוא שכאשר יש צורך לעשות לה', מותר גם להפר את התורה ולעבור על דבריה, כדי לקיימה – להמשיך קיומה ולימודה באופן הנכון). לצורך שמירת התושבע"פ מותר להפר את הצו שאסור להעלות על הכתב את התושבע"פ.