נושא לדיון - אנטגוניזים

oridoron77

New member
../images/Emo41.gifנושא לדיון - אנטגוניזים../images/Emo41.gif ../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif../images/Emo70.gif

הנושא הבא מיועד למאמנים שבינינו, אך יכול להיות משותף עם מתאמנים כאן בפורום שיעזרו לנו את -עמדת הצד השני-. בתור מאמנים, אפשר לשאול את עצמנו האם אנחנו עושים את מה שניתן כדי לפגוש עוד מתאמנים (ולקוחות פונטציאלים), או שאנחנו "מוותרים" מראש על פלח מסויים מהמתאמנים, כי נדמה לנו שהם מחזיקים באנגנוזים בסיסי כלפינו (לא כלפינו אישית, אלא כלפי מאמן\נת" בכלל). "אנטגוניזים: "בפילוסופיה ובסוציולוגיה, אנטגוניזם מתאר יחסי גומלין עוינים בין קבוצות, גישות ואידאולוגיות שונות, יחסי גומלין שאחד הצדדים בהם מביע בדרך כלל התנגדות פעילה לצד השני." (עפ"י הגדרת ויקיפדיה)." אנטגוניזים שאני רוצה לעלות כאן לדיון הוא מצד המתאמנים למאמנים. לא פעם נתקלתי במתאמנן\נת שאינם מבצעים תרגיל כלשהו בצורה נכונה, אך מסרבים להקשיב, או מגלים קוצר רוח בזמן ההסבר לביצוע נכון יותר לדוגמא. סוג המתאמנים האלה לרוב מאופיין בהנחות יסוד שגויות, לדוגמא: א. המאמן\נת בא\ה ופונה אלי, רק כדי "להוציא" לקוחות לאימונים אישים.
ב. אני יודע ומבין הרבה יותר עקב ניסיון, גיל וכו'...
אם נשים בצד את הדרך שהמאמן פונה אל אותו מתאמן (משמע המאמן לא עשה משהו בהווה או בעבר שגרם לפיתוח אנטגוניזים אליו), וניקח כהנחת יסוד שהפארדיגמה שלהם (פארדיגמה זוהי מעין הנחת יסוד מושרשת אצל אדם לגבי נושא או אדם אחר) היא שלילית לגבי מאמנים: נוכל לעלות לדיון את השאלה הבאה: איך אפשר לנטרל את רמת האנטגוניזים של מתאמנים מהסוג שציינו, ואיך? בהמשך אני אצטרף עם תגובה משל עצמי
אורי
 

oridoron77

New member
../images/Emo105.gif../images/Emo105.gif../images/Emo105.gif../images/Emo105.gif../images/Emo105.gif

קדימה חברים, אני בטוח שהדיון הזה עם פונטציאל לתת כלים לרובנו כמאמנים.
 

הר ניר29

New member
התשובה אולי נמצאת

בהגדרה שנתת על אנטגוניזים. "יחסי גומלין של עוינות"...
 
כל הכבוד אורי - נושא מאוד משמעותי ../images/Emo39.gif

אם אקח את המילה: "אנטגוניסט" מנקודת המבט של הגוף, הרי שהמושג הוא שריר נגדי/מייצב/מתנגד/משלים (אבל בטח לא עויין...), לתפיסתי זה בדיוק כמו אותם המתאמנים הפוטנציאליים כשהם מביעים רמת התנגדות גבוהה לאימון הם בסך הכל רוצים שתשכנע אותם למה לבוא ולהתאמן אצלך. אני יוצא מנקודת מבט שכל אדם מגיע עם פרדיגמה (שזאת בעצם "תבנית חשיבה") מאוד מסויימת שניזונה מהתנסויות עבר, או מסיפורים ששמע, או ממחשבות שנדמה לו..., אבל לא מיידע ! תפקידנו בשיחה עם "מתנגד פוטנציאלי" הוא לפרק את ההתנגדויות האלה, והדרך הבטוחה לעשות את זה היא "להכנס לראש של המתאמן", לא לבוא ולהגיד לו: "מה אתה מקשקש זה בכלל לא נכון", או "ממי שמעת את השטויות האלה..", אלא להקשיב לו באמת, לנסות ולזהות את הקשיים האמיתיים שלו, לנסות ולהבין ממנו מה מונע ממנו מלהכנס למחויבות עבור עצמו, בשביל זה צריך להיות אמפטי, מבין ומכיל, להיות איתו בקשיים וביחד לעבור מהצד שאומר: "למה לא", לצד שאומר: "למה לא ?", השינוי הוא בגישה והוא מאוד קטן, אבל התוצאה שתושג היא מאוד גדולה ומשמעותית. לכל אדם יש קצב חיים שונה, אם אנחנו המאמנים נתעקש ונתקדם באימון בקצב שלנו - הגיוני שהמתאמן יברח, אבל אם נתקדם בקצב המתאים לו - הוא יביא גם את אללה עבדאללה אישתו ואחותו. מה שאני מצאתי שהכי עובד וזה אולי הדבר הכי משמעותי שהבאתי לאימון - כדי להיות מאמן טוב צריך לוותר על האגו ! צריך לוותר על תפיסה שאומרת: "אני יודע הכי טוב מה טוב לך", לוותר על: "אני צודק וכל השאר טועים", להאמין שאתה טוב בזכות זה שאתה טוב ולא בגלל שהאחרים רעים.
 
אנטגוניזם

אני לא מאמן כושר אבל עוסק בהוראה מספר שנים (בבתי ספר ובאוניברסיטה) ואולי אוכל לתרום לדיון. ראשית (וסתם לידע כללי) יש לציין שמקור המילה "אנטגוניסט" בוויכוחים הסכולסטיים בימי הביניים (בלטינית - disputatio). תפקידו של האנטגוניסט בוויכוחים אלה לא היה רק להציג את הגישה ההפוכה לטוען השני, אלא להקשות עליו ולנסות להפריך לחלוטין את קביעותיו. לא מדובר אם כן ביריב רגיל (oppositor, שגם לו תפקיד בוויכוחים), אלא ביריב מקשה ולעתים קרובות עוין. מי שמכיר את ויכוחי הרמב"ן על התלמוד במאה ה-12 יראה בטענות דוגמה מובהקת של אנטגוניזם. עם התפתחות הפסיכולוגיה הפך המושג לכולל גם עוינות שנובעת מהתחפרות בעמדות. אדם שמבטא גישה אנטגוניסטית מתחפר בעמדותיו ומביא עימו מטען רגשי כבד. הוכחת טעותו על ידי ידע רק תחריף את עמדתו, כיוון שהוא ירגיש שמתנשאים מעליו או שמנסים להציגו כטועה. באופן כמעט ודאי, אם המאמן לא יזהה את עמדת המתאמן כאנטגוניזם הוא יכנס בעצמו לעמדת מגננה ואנטגוניזם מצידו, מה שעלול להחריף את העסק ולגרום להפסקת הקשר בין המאמן למתאמן (הרבה מתאמנים יזהו את גישתו האנטגוניסטית של המאמן כסימן לכך שהוא אינו מאמן טוב, או שאינו מבין על מה הוא מדבר). לדעתי ולניסיוני לא ניתן לפרוק עמדה אנטגוניסטית, ולכן רצוי או להימנע ממנה או לברוח ממנה כשזו מופיעה. אם מתאמן מפגין אנטגוניזם, צריך לוותר על הרצון להסביר לו שהוא טועה ולעבור לתרגיל/מכשיר אחר, או לנושא שיחה אחר, או לפתור את המצב במשפט כגון "בוא נסכים כרגע שאנחנו לא מסכימים". אנשים שוכחים שמצב אי-הסכמה הוא שכיח וקביל ושהוא אינו חייב להוביל למאבק כוחות. לא תמיד צריך לשכנע את הצד השני בצדקתך (או בשכתוב קל: לא תמיד צריך לשכנע את הצד השני שהוא טועה). אחר כך, כשהרוחות נרגעות, אפשר לנסות ולהסביר למתאמן היכן אתה חושב שהוא שוגה, גם מבחינת הגישה. עם זאת, יצא לי להכיר לא מעט אנשים שאימצו את גישת האנטגוניזם והציניות כדרך התמודדות לחיים, ואיתם באמת קשה להגיע לעמק השווה.
 

הר ניר29

New member
אני חושב שאורי

התכוונן לתפיסה שלילית לגבי מאמנים או סלידה מעצות שלהם. אולי, המונח אנטגוניזים לא בהכרח התאים פה.
 

oridoron77

New member
תשובה

מה שלטיסימוס תיאר גם אם במקור מיוחס למערכת יחסים בין יריבים, בהמשך מתואר כמשהו שמאוד מזכיר את מה שאני כיוונתי אליו ("עם התפתחות הפסיכולוגיה הפך המושג לכולל גם עוינות שנובעת מהתחפרות בעמדות. אדם שמבטא גישה אנטגוניסטית מתחפר בעמדותיו ומביא עימו מטען רגשי כבד"). למרות זאת, ההתמקדות שלי כאן היא במקרים שנוגעים יותר אל הפרט. כשאני אומר אנטגוניזים אני מתכוון למתאמן ספציפי שיש לו בעיה עם מאמן כלשהו (או עם מאמנים בכלל) עקב: 1. ניסיון עבר סובייקטיבי שלילי שעבר. 2. מידע שלילי סובייקטיבי שקיבל מ"סוכן חברות" כלשהו במהלך חייו. 3. פארדיגמה שלילית שסיבת היווצרותה אינה ידועה. *כלומר איני מדבר כרגע אל איזשהי קבוצה עם מאפיין הומוגני אנגוניסטי לגבי מדריכי חדר כושר. סלידה מעצות המאמנים אגב היא דוגמא מצויינת לאנטגוניזים פנימי (התנגדות פנימית מושרשת) לבן אדם מתוקף עמדתו, ולכן אני כן רואה את המילה אנטגוניזים כשייכת לכאן. אגב, איני מדבר על מקרים בהם יש אנטגוניזים מצד מתאמן לאדם כלשהו (שהוא במקרה מדריך חדר כושר), כיוון שלכך יכול להיות סיבה מוצדקת. בכל אופן הדיון מתפתח יפה, ואני מקווה שיהיו כאן עוד תגובות בנושא. אורי
 

ice man 5

New member
דעתי בנושא

1. המפתח ליותר מתאמנים אישיים מתחלק לשני חלקים : א. רצון אמיתי לעזור לאנשים ותקשורת טובה. ב. חלוקה חופשית של מידע - טיפים, אימוני נסיון ושיתופי פעולה. - חוק המספרים הגדולים. 2. לא ניתן להכריח אף אדם לקבל עצה. 3. לא ניתן לדעתי לנתק את אופן הפניה של המדריך מתגובת המתאמן אליו. (לרוב זו הדרך לא התוכן). צר לי לומר אך לרבים מהמדריכים והמאמנים האישיים אין כישורי תקשורת בסיסיים.
 

oridoron77

New member
../images/Emo26.gif

אני מעריך את התגובה שלך, אבל צריך להזכיר שהדיון אינו על השגת מתאמנים אישים. בכל אופן, אני כן רואה את העצות שלך לא רק כמפתח להשגת מתאמנים, אלא כדרך גישה למתאמנים אשר מחזיקים אנטגוניזים פנימי כלפי המאמנים. אני גם מסכים שרוב התקשורת בין המאמנים למתאמנים מתרחשת לא רק ברמת המלל, אלא גם ברמת העברת הדברים והניסוח שלהם (רוב התקשורת אגב אינה מועברת ברמה המילולית כלל). רוב המאמנים אינם בעלי כישורי תקשורת בסיסים לטענתך - אני שמח לקבל תגובה כזאת בדיון, והאמת שדי חיכיתי לה
. זה אגב הנושא שאני מרגיש שדי הוזנח למרות החשיבות שלו (לא פחות מהרמה המקצועית). אתה יכול להגיב בסקר החדש שפתחתי (שמשום מה לא זוכה ליותר מידי פופולאריות
), אני אשמח להתחיל לפתוח את הנושאים הנ"ל על גבי הפורום. אורי
 

oridoron77

New member
יפה מאוד, תודה לכל המגיבים

אני אעלה סיכום של הדברים + דעתי האישית בימים הקרובים אורי
 
למעלה