פורומים חדשים בתפוז אנשים

../images/Emo41.gif פורומים חדשים בתפוז אנשים ../images/Emo41.gif

לשמר את הזכרון למען הדורות הבאים - פורום שואה - הנצחה ותיעוד http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=1355
נפגעתם בתאונת דרכים או עבודה? בואו לברר על האפשרויות העומדות לרשותכם בפורום דיני נזיקין http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=1358
גם לסנופקין, סנורקה ומאי הקטנה מגיע - פורום המומינים http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=1362
פורצים את מעגל הבורות סביב המחלה - פורום אנדומטריוזיס http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=1363 אל תפסיקו לגלוש עכשיו לפורום של הזמרת והשחקנית לירז צ'רכי http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=1364 מי הלהקה שתזכה להופיע על הבמה המרכזית של פסטיבל בראשית? http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?forum=1366 המשך גלישה נעימה בתפוז
אנשים
 

A CharmedOne

New member
נצל"ש שאלה על סיפור הבריאה... ../images/Emo41.gif

- למה בסיפור הבריאה (בראשית א') מוזכרת הרבה פעמים המילה למינה/למינהו?
 

mgb

New member
בריאת העולם

בס"ד בוקר טוב ושבוע טוב לך! אכן מוזכרות מספר פעמים בתיאור בריאת העולם המילים למינו או למינהו . כוונת הדברים, לענ"ד, היא כך: (ההסבר על פי פירושו של הנצי"ב הרב נפתלי צבי ברלין זצ"ל, ראש ישיבת וולוז'ין, בספרו "העמק דבר" על חמישה חומשי תורה) הבריאה נוצרה מחומר היולי ראשוני וכל מה שישנו בדומם צומח חי ומדבר הינו תוצר של אותו חומר היולי. כוונת הקב"ה בבריאה, לפרק ולפרט (מלשון פרטים) ממנו את סוגי הצמחים, חיות בהמות ודגים וכו'. כותב הנצי"ב זצ"ל:(ציטוט נאמן למקור בתרגום מונחים או מילים בארמית) " ומתחילה יש לבאר משמעות למינו או למינהו שכתוב בגידולי ארץ ובברואי נפש חיה (=בעלי חיים) והוא באשר אין בכל מין כמעט אשר לא נכללו בו כמה פרטי מינים. כמו (למשל) חיטה יש כמה מינים של חיטה, וכן יש בכל מין ומין. ובשעת הבריאה לא יצאה כי אם סוג חיטה אחת היותר המובחרת . וכך גם לגבי שאר סוגי הצמחים. ובכל זרע היה בו כוח (פוטנצייאל) לעוד כמה מינים. (קופץ מספר שורות לא רלוונטיות לעניינו) ועל כך נאמר בתלמוד (מסכת ראש השנה דף י"א):" כל הבריות, בצביונן נבראו" פירוש "צביונן" מלשון "צבי הארץ" כלומר, בהידור הכי אפשרי. ובכל פרי יש בו עיתים (זמנים) משתנים מתי נראה בהידור גדול יותר (כלומר, יש בהתאם לעונות השנה מראה והדר שונה . אינו דומה עונת ההבשלה של הפרי לעונת החניטה שאז הפרי בוסר, למשל) בפרי האדמה למשל עיקר ההידור (מראהו המושלם יותר) בשעה שלא נגמר כל צרכו(שעדיין לא הבשיל לגמרי) ואז עלהו ירוק. מה שאין כן כאשר סיים את גידולו והבשלתו הינו נראה נובל ואינו בהידורו. אבל אילן (עצי פרי), אינו כן. אפילו שנגמר(הבשיל) הפרי, עומד העלה בהידורו היינו ירוק. מעתה (ולפי זה) על זרעים לא שייך (לא מתאים) לאמר "למינהו" שהרי ביציאתם בתחילה עדיין לא היו עלים וכל המינים שוים באותו הזרע (כלומר בשלב הזרע כל סוגי העצים שווים בכך שאין בהם פירות ועלים וצורתם הסופית). אבל לגבי העצים כ-ן נאמר למינהו כי כשיצאו נכללו בו הרבה מינים . סיכום: העצים נבראו כבר בצורתם הסופית ובכל "אב טיפוס" של סוג עץ מסויים נכללו בו מספר "סוגי משנה" ולכן נאמר למינו או למינהו. שהרי במאמר פי ה' נבראו כולם וכשאמר יהיו או יהי נבראו המינים השונים וכדי להחיל את כל סוגי המינים הוסיף ה' לאמר למינו או למינהו. תודה רבה על הזכות להשיב! כתיבה וחתימה טובה לך ולבני משפחתך!
 
למעלה