צופים בתנועה. צופים לשינוי

א.א.אפל

New member
../images/Emo41.gif צופים בתנועה. צופים לשינוי../images/Emo35.gif

שבת שלום לכל חברי הפורום! ובכן, בתור הקדמה אספר לכם שאני בן 16, בעבר חניך בצופים בכיתות ה´ עד ט´(יצאתי בתחילת הקורס) בשבט "אופק" ברעות, ופעיך (פעיל וחניך) בתנועת "נוער מרצ" מכיתה ז´ ועד לימים אלו, כמה רגעים לפני שאני עולה ל-י"א. הצופים זה דבר נחמד. אמנם אני מודה שהייתי חניך קצת מופרע, והמדריכות שלי סבלו פעמים רבות ממני. בכל אופן, נהניתי מאוד. הייתי לפעמים סופר שעות עד לפעולה הבאה ומחכה מול השעון לזמן שבו אני אלבש את החאקי ואצעד אל עבר השבט. בכיתות ה-ו כמעט כל הכיתה שלי הייתה בצופים, וגם מאוחר יותר- חברויות, טיולים, אהבות ראשונות... השבט היה הבית הרוחני שלי, סביבה שאותה אזכור במשך כל שנותיי. ובכן, הצופים זה דבר נחמד. מסגרת, בעיקר חברתית. ובכן, הייתי רוצה לשאול, אילו ערכים אתם מקיימים ופועלים בשבילם במסגרת פעילותכם בצופים. רוב הפעולות שאני זוכר בצופים היו כוללות בעיקר משחקי חברה שונים, מתפסוני ועד אמת או חובה, מעט פעולות היו מעודדות חשיבה וגם אלו שכן היו ברובן אינפורמטיביות. זכור לי במיוחד מערך ששכחתי איך קוראים לו, לקראת ההשבעה בסוף ח´, שכלל פעולות קצת יותר רציניות. זכור לי את הנוכחות הנמוכה בפעולות אלו, ואת המדריך שלי שאמר "אני יודע שהפעולות האלו משעממות, אבל אנחנו חייבים להעביר לכם את זה" הצופה "נאמן" למס´ ערכים (10 מידות הצופה אני חושב) שמהיכרות עם הצופיפניקים בסביבתי הקרובה, ויש כאלה, מהשבט שלי לשעבר ומשבטים אחרים- חלקם לא נאמנים למידות אלה, ואלה שכן נאמנים להם- לא השבועה הצופית היא זאת שמחייבת אותם לפעול לפעול לפי מידות אלה. היות והצופים זה בעיקר מקום מפגש חברתי, גם חניכים ומדריכים שלא מאמינים בכל המידות האלו "מבליגים" בנושא ולמרות זאת פועלים בתנועה. כל זה מאוד חבל לי. לא מאוחר לשנות, לא מאוחר לנצל את התשתית העצומה ורבת-הפוטנציאל של תנועת הצופים. אבל בינתיים, אתם ממשיכים בדרככם. הקמפיין שלכם השנה יהיה "כל הכיתה בצופים" אחרי שכנראה המנהיגות שלכם הבינה שלא ההבטחה ש"יותר צופים יותר טוב" תביא חניכים נוספים אלא בצורה של לחץ חברתי, ש"כנראה שכולם עושים את זה, למה שאני לא"? יותר צופים-יותר טוב. האמנם? מה אני מרוויח אם תנועת הצופים תגדל? מה המדינה מרוויחה? (וכן, היא מרוויחה. אני רק רוצה לשמוע מה דעתכם) "החזק מגן על החלש בלי הבדל דת, גזע ומין". אידיאל די נחמד שאני מאמין בו. מתי פעלתם להגשים את האידיאל הזה? אני מבין אתכם שמטעמים שונים אינכם תפעלו בנושאים פוליטיים (לדוגמה, אינכם תכנסו את הנהגת הצופים ברחבי הארץ ותחליטו שאתם עורכים הפגנת ענק כנגד הכיבוש הישראלי בשטחים מכיוון שהוא פוגע באוכלוסיה פלשתינאית ["החלש"] או לחילופין גם לא תחליטו שאתם יוצאים בקמפיין שקורא למוטט את הרשות הפלשתינאית מכיוון ש"הצופה נאמן למדינתו"). לעומת זאת, אתם יכולים לפעול רבות בפעילויות קונזנסואליות בנושא הכלכלי- התרמת אוכל לנזקקים, קייטנות קיץ שתפעילו בהתנדבות לטובת ילדי המשפחות הנזקקות בעיר, וכו´ וכו´ אני משוכנע שאתם כן עוסקים בפעילויות כאלה, אך לא במלוא המרץ ולא בכמות שהייתי מצפה. לדוגמה פעילות השבט המקומי (למי ששכח, "אופק" רעות) מעבר לדברים השוטפים (פעולות פעמיים בשבוע, טיולים) הפרויקטים השבטיים שאני מכיר הם הפורימון, כלומר לשמח את עשירי היישוב תמורת כסף, במקום, לדוגמה, לקיים את הפורימון בעיירות פיתוח או בשכונות עוני בערים גדולות ובחינם או תמורת תשלום סמלי. זכור לי שיר שייצג את השבט שלי בשירבטון, שהפזמון שלו הוא "צופים בתנועה, צופים לשינוי, צופים לעתיד טוב יותר" ועדיין לא הבנתי כיצד אתם מבקשים ליצור עתיד טוב יותר, כיצד אתם מקדמים את המדינה שלנו ומשנים אותה או לכל הפחות מנסים לשנות אותה. יש לי עוד לפחות 27 פסקאות לכתוב אבל גם ככה מעט מאוד יגיעו עד לכאן כך שאני חושש שכאן אבקש את תגובותיכם. כבוד להילה פרידמן מ"איתן" ראשל"צ מערב
 

א.א.אפל

New member
משהו קטנטן

ראיתי דיונים דומים בדפים הקודמים בפורום, למרות זאת פתחתי שרשור חדש כי הירידות ההדדיות והברכות שחולקו שם לא תאמו את הדיון שרציתי לפתוח.
 

MajorGad

New member
בשתי שורות, אתה רוצה לדעת

איך אנחנו עובדים מול הקהילה ומה אנו עושים למענה בשבט שלי, שבט מצדה, והשבט שהדרכתי בו שנה שעברה, שבט העמר, התקיימו הפעילויות הבאות למען הקהילה: הדרכה (מצדה והעמר) - אנו מדריכים חניכים מרחבי שכונות ללא תמורה ואנו אף מוציאים על זה כמות לא מבוטלת של כסף במהלך השנה. לתת (מצדה והעמר) - התרמנו למען נזקקים. קרנבל פתיחת שנה - העברנו את ילדי השכונה (גם את אלה שלא בצופים) פעילויות כיפיות ואף צופיות. פורימון (מצדה) - כמו שכתבת להלן, רק בלי בקשה לכסף, כשבאו אנשים משכונות מצוקה בי-ם. קרנבל יום העצמאות (מצדה) - עשינו קרנבל עם הרבה פעילויות לשכונות שמסביבנו ביום העצמאות. פעילויות משותפות עם בני עקיבא והנוער העובד והלומד (חמשושים מצדה, שכב"ג העמר) - עברנו איתם פעילויות משותפות לגישור הפערים בינינו והבנת והכרת הצד השני. קרנבל פסח (העמר) - בשבט העמר בפסח, הזמינו את כל השכונה לפעילויות בשבט. כמובן ששכחתי עוד כמה אירועים, אבל זה ברמת העקרון דברים שאנו עושים למען הקהילה.
 

lihi2k

New member
אמ...

אני לא יגיב למה שרשמת...התגובה שלי תהיה ארוכה ואין לי כוח עכשיו להתחיל לרשום המון, אז בהזדמנות אחרת... אתה מכיר את הילה??? היא מהשבט שלי... אתה מכיר את אלון הראל, אלעד חלפון מאופק???
 

SAG E

New member
עכשיו תקשיב טוב../images/Emo70.gif

אני גם כן עולה לכיתה י"א והייתי מדריך השנה הזאת. אני לא יודע מה הולך בשבט שלך, אבל בוא אני אספר מה קורא בשבט שלי, שבט פולג, תל מונד בהנהגת שרון. אני הבנתי שאצלכם לא שמו ממש דגש על ערכי הצופה וערכי הקבוצה ורק שיחקתם רק משחקי גיבוש והנאה. בשכב"ג אנחנו מאוד מקפידים להעביר לחניכים כמה שיותר מערכי 10 דיברות הצופה ושומרים עליהם בעצמינו. הפעילויות הקהילתיות היו מגוונות כמו: - חלוקת תפוח בדבש בתל מונד ובסביבתה בראש השנה - תרומת בגדים לנזקקים מספר פעמים השנה - שי לחיילים בשטחים - שיפוץ מקלטים בשכונות בתל מונד. - פורימון - גיוסי חניכים מדלת לדלת בשכונות הישנות והעניות יותר. - חלוקת משלוח מנות לקשישים בפורים. - איסוף תרומות לחולי סרטן, איידס, נכים וילדים אוטיסטים. ועוד כמה דברים שאני לא זוכר כרגע. יש לנו בשבט מרכז צעיר שהוא מרכז קהילה שאחראי על כל הדברים הללו. גדילת התנועה תסייע בחלק מהדברים שציינטי למעלה. כמובן שאף שבט בתנועה לא יפעל בנוזאים םוליטיים כי תנועת הצופים מיסודה היא בהחלט לא תנועה פוליטית אלה תנועה לחינוך ילדים והעברת ערכים מוסרים מוסריים וצופיים. הערכים הצופיים יכולים לעזור ממש יפה שאתה מתגייס, כי אתה לומד דרכי הישרדות שונים וכל מה שלומדים בא"ש לילה יכול מאוד להכין ותך לקרב. שלא לדבר שכאשר אתה בשכב"ג מחנה קיץ הוא הכנה לתירונות. אולי זה יסביר לך למה התנועה כל כך חשובה לקהילה ולמדינה.
 
ואוו..

שלום, אני נטע קלנר,עולה לכיתה י´,שבט ניצני הנגב, באר שבע - הנהגת דרום, רחוק מהשבט שלך.. כתבת ממש הרבה.. ואני אנסה להגיב כמה שאני יכולה... * כתבת שהעבירו לכם רק משחקי חברה, מאחורי כל משחק עומדת איזשהי מטרה, לדוגמה- אמת או חובה- בני שני המינים יתגבשו. אם משחקים אמת או חובה סימן שבני המינים השוני םלא מגובשים ומן הסתם אם הם לא מגובשים הם לא מסתדרים יחד בפעולות, ולכן הפעולות לא עוברות כמו שצריך.. * בצופים יש הרבה יותר ערכים מעשרת מידות הצופה, עשרת מידות הצופה מתמצתות (ככה כותבים?) את הערכים ממש ממש בקצרה. יש דף ערכים מפורט כשרגע לצערי אני לא מוצאת אותו על המחשב ואין לי סורק בשביל לסרוק אותו.. * "החזק מגן על החלש, ללא הבדלי דת, גזע ומין" . דוגמה- שבט חדש זקוק לאנשים שיבואו "להרים" אותו, שבט ותיק שנמצא באותו איזור, שולח אליו מדריכים, רשג"דים ומרכזים. החזק (השבט הותיק) מגן\ עוזר לחלש (השבט החדש). עכשיו אתה בטח חושב,רגע, אז זה רק בין התנועה.. אז, לא.. ! לקראת סוף שנת הפעילות שעברה, אורגן מבצע בכל התנועה יחד עם ארגון "לתת" של אסיפת מזון לילדים נזקקים. במשך השנה, כל שבט מחליט לעצמו על מפעלים כלשהם לתרומה לקהילה, התנועה שולחת עושי שנת שירות לאזורי מצוקה, בשביל שיעזרו שם <זה גם עונה לך איך התנועה תורמת למדינה, וזה רק חלק קטן> אני לא יודעת איך זה מתנהל בשבט "אופק", זה בכלל לא בהנהגה שלי, אבל אצלנו בשבט הפורימון עולה רק 5 שקלים, הפורימון פתוח לכל מי שבא, והמחיר אכן סביר! אני מציעה לך לרשום את אותה ההודעה בפורום הצופים הרשמי שאליו תגיע דרך אתר הצופים הרשמי www.zofim.co.il .. נטע קלנר
 

א.א.אפל

New member
תגובה לשגיא ונטע

שיערתי שכשאכתוב את הודעתי אני יקבל תגובות של הפעולות הקהילתיות שעשיתם. ברור לי שאתם עושים כאלה וגם כשהייתי בתנועה אני זוכר פעולות כאלה. השאלה היא אם מתוך כלל האנרגיה שהתנועה יכולה להשקיע, כמה הולך לפעולות קהילתיות. לדוגמה, אצלנו בנוער מרצ עולה לעיתים ביקורת שאנחנו פועלים יותר מדי בנושא המדיני, ופחות מדי בנושא איכות סביבה/כלכלי-חברתי/זכויות אדם/זכויות בעלי-חיים וכו´, ואז תמיד אנו אומרים "לא נכון, לפני חודש עשינו הפגנה בנושא/הוצאנו פלייר" לכיסוי תחת. השאלה שלי היא האם שלל הפעילויות המבורכות האלו הם באמת נפוצות ומתבצעות באופן שוטף, או פרוייקט אחד בין פסטיבל שבט לפסטיבל גדוד. לא כל פעילות הסברתית חייבת להיות פוליטית ובנושאים מעוררי-מחלוקת. לא היה לי שום ציפיות שבעקבות ההודעה שלי מישהו מכם ילך וייזום הפגנה שקוראת לסיום הכיבוש בכיכר העיר. לעומת זאת יש נושאים שנמצאים בקונצנזוס ואתם לא פועלים בהם- לדוגמה, איכות סביבה, מלחמה בסמים, ועוד שלל נושאים. אני מודה לצופים שבגלל שבאותה פעולה שיחקנו אמת או חובה וזה גרם לי להתגבש עם בני המין השני. נו באמת, שני המינים מתגבשים בשלב מסויים ולא משחק אמת או חובה או דגליים בנים נגד בנות יגרמו להם להתגבש יותר או לזרז את ההתגבשות. כמו שאמרתי, למעט מקרים ספציפיים, הצופים זה בדרך- כלל מקום מפגש חברתי ותו לא- מקווה שתוכיחו לי אחרת. אני שמח לדעת שישנם ערכים נוספים. עם כך, אין זה משנה אם מדובר ב-10 או תרי"ג ערכים כל עוד הם נשארים בסה"כ גואש על הקיר. נטע- הוכחת את טענתי אם מצאת רק פעילות קהילתית אחת לרפואה במהלך כל השנה האחרונה. מקווה שהיו עוד שלא זכרת. אה, ואגב: שכחתי משהו. יש לי אח קטן שעולה לכיתה ד´. הוא יכול ללכת למכבי צעיר, השומר הצעיר, הנוער העובד והלומד והצופים. לאן הייתם ממליצים לו ללכת? למה?
 

greeneye

New member
מי אתה? כי אולי אני מכירה...

קוראים לי גל, חניכה לשעבר של (אולי אתה מכיר) תום ואדווה המדהימים והמתוקים! צוות מדריכים- לייבה, שרון, מעיין, נועה, תום, ואדווה. אני מהשבט שלך, ואני לא יודעת איך היה אז אצלך, אבל אנחנו (גדוד ז´ לשעבר) חבינו השנה פעולות מעניינות מאד! פעולת עליה לארץ (בה היינו צרכים לתפקד כמשפחות ולעבור בין המשרדים ולנסות לשכנע לקבל חתימה בדרכון ממשרד התעסוקה, מהצבא, מהרבנות,וכו´ ובו בזמן לנסות לברוח מהבריטים שאיימו להכניס אותנו לכלא.), פעולת תגבצצ"ת, פעולה בה התחלקנו לשתי קבוצות אחת בעד להישאר בארץ והשנייה לא. היינו צריכים לשכנע אחד את השני לעזוב או לא. פעולה נוספת- פעולה בה שאלו אותנו מה יקרה בעוד 50 שנה לארצנו- האם תקרא פלשתין ויגורש ממנה אחרון היהודים? האם תקרא ישראל ויחיו בה יהודים וערבים בדו קיום? או שמה יקראו לה ישראל ויחיו בה אך ורק יהודים? בין היתר היו כמה פעולות רגילות, והמון פעולות רבות מחשבה, לאו דווקא בנושא ארצנו. אז נכון- הפורימון עולה קצת יותר מידי, אבל מה עם הסוכייה?! לא עלתה אפילו אגורה! ומה עם האופקן?! גם הוא לא עולה דבר! והתרמות אנחנו עושים הרבה, ואסיפת בגדים ומוצרים חשמליים, ואוכל לנזקקים אספנו השנה- אז בבקשה אל תיחפז למסקנות!
 

א.א.אפל

New member
את מחזקת את דבריי

אני אכן מכיר את חלק מהמדריכים שלך שלא תבינו לא נכון. גם אני עברתי פעולות מאוד מעניינות ומעודדות חשיבה, בשנים ז-ח-ט *בלבד*. שימי לב שציינת שלוש פעולות שכנראה הותירו עלייך רושם רב. אם לדוגמה היית שואלת אותי אותה שאלה לגבי נוער מרצ, לא הייתי מציין פעולות מסויימות- פשוט כי כל פעולה היא מעודדת מחשבה, כל פעולה מותירה רושם. ככה זה שהקבוצה קטנה והאנשים לא באים לשם *רק* כמפגש חברתי. תוכלי לפרט על הפרוייקטים האלו? אני לא שמעתי עליהם. ואני לא נחפז למסקנות. אם הייתי נחפז למסקנות לא הייתי מתחיל את הדיון הזה.
 

greeneye

New member
הסוכייה היא מפעל חדש יחסית, ואנחנו

חנכנו אותו בשנה שעברה. עשינו תחנות מעט פשוטות יותר מאשר בפורימון ובנינו סוכות בהן היו תחנות, וסוכות בהן היו ספסלים וכריות ושם הכנו פיתות וחילקנו מים לכול מי שהיה צמא או רעב. לנו הייתה תחנה מושקעת שקשורה בארבעת המינים. לקחנו פוליגל וחילקנו אותו לריבועים שעליהם ציירנו כמה פעמים כל אחד מאבעת המינים. תלינו על ווים בכל מיני גבהים והמשתתפים היו צריכים לאסוף אותם בעזרת חכה שעשויה מלולבים עם ווים בקצה. זה היה מוקצב בזמן וע"פ ניקוד שכתבנו לכל אחד מארבעת המינים. הייתה תחנה שעשו במבד יוטה שחור, בה היה חושך והיה צריך למצוא את ארבעת המינים בחושך, או תחנה כמו חטט באיכס שעושים תמיד קר שהפעם היה צריך למצוא אתרון בתוך המון גרעיני רימון, פינת בישול מיוחדת לסוכות, ועוד המון! האופקן כן עלה (טעות שלי) אבל רק 5 שקלים. האופקן הוא סוג של פסטישבט שחוגגים ליום הולדתו של שבט אופק, ממציאים שירים וריקודים ועולים על הבמה מול כל הישוב! ממש נחמד! לדעתי הסוכייה (שהיא עכשיו מסורת חדשה באופק) היא הפרוייקט הבי נחמד שעשינו השנה, וזה היה כיף!
 
תגובה...

אתה רוצה שאני אתחיל לפרט לך איזה פעילות כל שבט עשה השנה לטובת הקהילה? מה זה יתרום לך? כתבת שאמרתי רק פרויקט אחד, אתה באמת רוצה שאני אגיד שיצאנו לנקות את העיר? שיצאנו להתרמה למען נזקקים? אז נכון, לא משקיעים את כל מה שאפשר, אבל זה גם בגלל שצריכים לכתוב פעולות (וזה דבר קשה מאוד..!), להעביר אותן, להשתתף בישיבות צוות, ישיבות שכב"ג, ימי עבודה, מפעלים שבטיים, ובנוסף, גם להיות תלמיד בכיתה י´, יא´, יב´, לבלות בימי שישי, ומידי פעם להיות עם חברים.. מאיפה אתה יודע שאנחנו לא פועלים בנושאים השונים? אולי שם, בשבט "אופק" ברעות.. מה אתה יודע מה קורה בשאר השבטים בארץ? (יותר מ-150).. תתפלא, אבל משחק אמת או חובה, ופעולת בנים-בנות כן מגבשים! וזה כן עוזר להעביר פעולות יותר טוב! ואני מדברת מנסיון.. מתי פעם אחרונה שקראת מערך של מדריכים? שהסתכלת במרכז הדרכה של איזשהו שבט?? מתי פעם אחרונה צפית בפעולה של מישהו? ראית איך החניכים משתנים תוך כדי השנה? לקחת חניך בתחילת שנה ובסוף השנה הוא היה שונה לגמרי? בעקבות אותן פעולות? בקשר לאח הקטן שלך, כמובן, שלפי דעתי, שילך לצופים, אבל זה תלוי מה ההורים שלך ואתה רוצים בשבילו, אתם רוצים חינוך לערכים פוליטים? שילך לנוער העובד, לשומר הצעיר.. אם לא, שילך לתנועה א-מפלגתית,לתנועת הצופים-תנועה שמדברת על פוליטיקה, אבל לא מכוונת אותך למפלגה כלשהי, ולצד כלשהו.. שוב- אני ממליצה לך לרשום את אותה הודעה בפורום הרשמי של תנועת הצופים, שיש בו משתתפים רבים יותר (יסלחו לי כל משתתפי פורום זה..) אל הפורום תגיע מפה- www.zofim.co.il
 

א.א.אפל

New member
תגובה

אילו פעילויות בדיוק עשיתם, אני בטוח שעשיתם כאלה ומירב התשואות מגיעות לכם על כך. השאלה היא כמו שציינתי כמה מהאנרגיה שלכם מופנית לפעילויות כאלה. האם חניך כמוני וכמו רבים אחרים צועק חזק יותר "עזרו לחלש, תרמו אוכל" משהוא צועק "א-ו-פ-ק-י-ה". גם אני בתנועת נוער, גם לי יש פעולות וישיבה סניפית ופורום אזורי ומזכירות והנהלה וצומת והפגנה והתרמת אוכל, ואת כל אלה גם לתכנן, וכמוך אני תלמיד וחלק ממשפחה וגם אני אוהב לבלות בין לבין ולכתוב הודעות תמוהות בפורום הצופים. אחרי שהבהרתי את זה, יש לי גם שאלה אלייך. למה את עושה את כל אלו (ומגיע לך יותר מההערכה שלי שאת עושה אל כל אלו, באמת) אם לא למען הגשמת הערכים האלה- דרך, נגיד, הפגנה נגד קיצוץ תקציב החינוך, ולא רק שזה מגיע לתקציב הצופים עצמו כדי לשמור על התחת שלכם. אולי את, שאני מניח שתדריכי שנה הבאה, תגדירי מחדש את היעד הסופי שאליו את רוצה להוביל את החניכים שלך- ליעד שהוא להפוך אותם לאנשים פעילים ותורמים בחברה שלנו, והכי חשוב- אנשים חושבים. שינוי נוסף שאת יכולה לנסות להביא- להפוך את השבט שלך למקום שיש בו תשתית לבצע את הפעולות האלה, ולא רק לכוון אותם לכך. לדוגמה, מישהו, אני חושב את, כתב לי "עובדה שהצטרפת לנוער מרצ בכיתה ז´, אז כנראה שהצופים הצליחו בחינוך שלך" ובכן, אני חושב קצת אחרת- אולי הצופים נכשלו מכיוון שהם לא סיפקו לי את הכלים, שבנוער מרצ כן מספקים לי? את מגוון האפשרויות? אני אכן לא יודע לגבי פעילותכם בנושאים שציינתי. הבורות היא אם כל חטא, אמר מישהו פעם, ולכן גם כתבתי את ההודעה הזאת כאן- כדי להעשיר את הידע שלי. בכל אופן, לא שמעתי על פעילות כזאת, ואם פעילות כזאת לא נכנסה לתקשורת כנראה שהיא לא הייתה מוצלחת במיוחד. הייתי מעוניין לדעת על פעולות כאלה, אם היו. לא טענתי שמשחק "אמת או חובה" לא מגבש- חזרי וקראי את הודעתי. מליארדי אנשים בעולם לא עברו מערך בנים-בנות בצופים ולמרות זאת הם מגובשים עם בני המין השני. אמנם אין לי מקורות רבים עליהם אני מסתמך במה שאני כותב, למרות זאת, אני הייתי חניך במשך שנים רבות, עברתי את ההתחלה של קורס ההדרכה בצופים, ועברתי קורס הדרכה בנוער מרצ. מעבר לזה, שני אחי הגדולים היו מדריכים בצופים ולכן התעניינתי ודיברתי איתם על הנושא, וגם עיינתי בקלסרי ההדרכה הרזים שלהם. אני זוכר את עצמי כבר בכיתות מוקדמות מתעניין ברזי ההדרכה בשל "קשרי המשפחתיים" ובשל סקרנותי הטבעית וזורק למדריכ/ה הערה בצחוק כמו "הלכה לך המתודה, אה?" וגם עזרתי בשנה החולפת לצופיפניקית בכיתה שלי (לירון הרשקו, האישה והאגדה, למתעניינים) לבנות שתי פעולות בהפסקות בין השיעורים. שיילך לצופים... לא חשבתי שאני אקבל תשובה אחרת. מה הצופים מציעים בשבילו? כיצד הוא יגיע למימוש עצמי? כשהוא יחליט שביום שלישי משחקים תפסוני וביום שישי תופסת צבעים? אם אכן אין הבדל, או שהוא מסתכם בצבע החולצה, למה שבמקום לריב ולנסות להיות אלה שצועקים חזק יותר במסדרונות ביה"ס בתחילת השנה, לא תאחדו כוחות? למה את טוענת שהערכים שלהם הצופים מחנכים הם אינם פוליטיים? אתם מחנכים, לדוגמה, לשוויון. ברגע שקבוצה מסויימת מתנגדת לשוויון (ויש כאלה) הדבר הופך לפוליטי. ולכל המדקדקין בעניין, אין לי אח קטן, והשאלה היפותטית. אחרי שאגיב לדור פוזנר אני אפרסם הודעה גם בפורום המקביל. אגב, לא הבנתי מה את רוצה ממני מקודם, לכן טוב שחזרת על עצמך.
 
תגובה...

אני מגיבה רק על נושא ההדרכה, כי אין לי זמן.. בשנים האחרונות, פותחה שיטת הדרכה חדשה, קוראים לה "הדרכה 2000" ,משמה, תוכל להבין שהיא פותחה בשנת 2000, ולכן בטח אין אותה בקלסרים של האחים שלך.. ההדרכה בנוייה בשלבים מפורטים, ערכים- רקע לכתיבת הפעולה- מטרות לפעולה- המתודות-נקודות לדיון, בסופו של דבר, גם מדדי ביצוע...
 

א.א.אפל

New member
חיכיתי שתתגיבי לכל ההודעה...

בכל אופן אני אגיב לך בקשר לנושא ההדרכה אני שמח לשמוע על שיטת ההדרכה החדשה. ובכן, יש לי מה להגיב בעניין (יש נושא שאין לי?) ולכן אפעל בשיטת המטאפורה החביבה עליי כ"כ. שאלה לי אלייך: אם עכשיו היו מציעים לך, היית רוצה לעבור לגור בבית-כלא? (תעני) ואם היו מציעים לך לעבור לבית-כלא יפה ומטופח, היית רוצה לעבור?
 
אם אתה רוצה...

היה לא מזמן דיון על הערכים של כל תנועות הנוער בפורום מדצי"ם ואני רשמתי שמה את כלללל הערכים שלנו זה ארוך (מאוד) אבל אם אתה מעוניין תכנס לשם... (דרך אגב קראו לי שמה דניאל המחסנאית).
 
בוא אני אגלה לך קצת על השנה הבאה...

במסגרת ה"מבצע" לפתיחת שנת הפעילות הבאה שלנו, "כל הכיתה בצופים" זה לא סתם סלוגן לפרסומת ולגרימת לחץ חברתי כדי שחניכים יגיעו לפעולות בצופים. זו לא המטרה שלנו, ילדים רוצים לבוא לפעולות, כמו שאמרת, כדי להפגש עם החבר´ה. כי, נכון, שבט הצופים הוא באמת מקום מפגש לנוער. המשפט "כל הכיתה בצופים" אומר שמתחילת השנה הבאה, לכל ילד, מתוך 600,000 הילדים במדינת ישראל (אני מקווה שצדקתי במספר) תהיה האפשרות להיות בתנועת נוער גם אם מצבו הכספי, הנפשי או הגופני לא בדיוק מאפשר לו את זה. אנו מתכוונים לפתוח עוד כעשרים שבטים בשכונות מצוקה ברחבי הארץ, כשהפעילות ברוב השבטים האלו תהיה לרוב בחינם. הדגש לשנה הבאה של תנועת הצופים יהיה רק על עזרה לקהילה. ואני יכול להגיד לך בבירור אחרי שחזרתי לא מזמן מקורס רשג"דים בו דיברו כמעט רק על הנושא הזה שבכל השבטים בארץ, המטרה העיקרית היא התרומה לקהילה בכל דרך אפשרית. וזה אומר לארגן כמה שיותר פעילויות עירוניות, לארגן ימי לימודים ארוכים (פעילויות בבתי הספר אחרי שעות הלימודים), להפעיל מבצעי תרומות בכל מקום אפשרי ולגרום לחניכים הקבועים לקבל ערכים של תרומה לקהילה בעזרת מתודות מתאימות ופעילויות בנושא. לתנועת הצופים יש דרכים טובות מאוד להעברת ערכים ומטרות ולפי מה שאמרת, או שהמדריכים שלך לא היו טובים או שאתה לא שמת לב לזה.. אבל אם הלכת להיות פעיל בנוער מרצ מכיתה ז´ כנראה שבכל זאת הצופים חינכו אותך לתרום ולעזור לקהילה.. אחד הערכים המרכזיים של תנועת הצופים הוא "תנועת הצופים תעשה כל שביכולתה לפתרון מצוקות חברתיות." אני חושב שהשנה עוד תקבל את התשובה לשאלה שלך כבר בחודשים הקרובים. אני יכול להבטיח לך, שלפחות בשבט שלנו מתכוונים לפתוח את השנה הזאת כשנה שכל כולה מוקדשת לנושא התרומה לקהילה.
 

א.א.אפל

New member
תודה על האינפורמציה

אני שמח על הפעילות המתוכננת שלכם לשנה הבאה ועל הגוון הסוציאלי שבה, ואני מאחל לכם את מירב ההצלחה! ובכל זאת, לא הצלחת לשכנע אותי שהקמפיין הזה לא נועד כדי ליצור לחץ חברתי. אגב, תנו לי לנחש- הג´ינגל (בעברית זמריר, לכל הנאמנים לשפתם ומולדתם
) יהיה קצבי וקליט, אני אנחש שבסגנון הראפ האופנתי כ"כ, ויראה את היַפים והיפות שבכיתה לובשים/ות חאקי יחד עם שאר הכיתה. איך הקמפיין (מסע פרסום, לכל הנאמנים לשתפתם ומולדתם) יתרום לזה שילד בעל תסמונת דאון יצטרף לתנועה, לדוגמה? איך הוא יתרום לזה שילד למשפחה קשת יום ינסה לבוא לפעולה? הייתי שמח אם את אותו כסף שעולה הקמפיין הייתם משקיעים, לדוגמה, בפתיחת שבט נוסף, או רכישת חאקי למעוטי יכולת וכו´ הגבתי לגבי חלק מהנקודות שאתה מעלה לנטע, בבקשה בדוק את תגובתי אליה. וכיאה להודעות שלי, לא אשאיר אתכם בלי נקודה למחשבה. אבא שלי היה בצופים עד לכיתה י´ אם אני לא טועה. מועצת השבט גילתה שהוא השתתף במסיבה סלונית ולכן הוא סולק מהשבט. זה היה בתקופת שנות ה-60. אם חניך בשכב"צ או בשכב"ג עובר על 10 מידות הצופה או על ערכים אחרים בהם דוגל הצופים, האם יש מנגנון שיסלק אותו מהשבט? האם אתם תומכים במה שנעשה לאבא שלי?
 
קודם כל...

כל הכסף של מימון הפרסומת בטלויזיה, הסטיקרים, הצוות שעבד על רעיון הקמפיין, הכל נעשה בחינם בעזרת תרומות של חברות הטלויזיה, של בוגרי תנועת הצופים (למשל חברת הדפוס של הסטיקרים - שייכת לקיבוץ בו מתנדבים בוגרי התנועה לשנת שירות), הכל בחינם כך שאנו לא סתם מבזבזים כסף. חוץ מזה, הזכרתי כבר קודם שהשנה יפתחו מעל לעשרים שבטים במקומות ובאזורים "דלי תקציב". בקשר לפרסומת על התנועה, שנכון, רוב הסיכויים שלא יראו בה חניכים בעלי תסמונת דאון, אני רוצה להזכיר לך, למקרה ששכחת או לא ראית, לפני המבצע הזה, היו עוד 2 פרסומות השנה בטלויזיה של תנועת הצופים. אחת - בה הציגו ראשי שבטים את פעילות התרומה לקהילה של התנועה (גם לחניכי צרכים מיוחדים) והשניה הציגה את פרוייקט שב"א של הילדים האתיופים בתנועה. בקשר לנושא ה"סילוקים" שאבא שלך חווה, ביררתי את הנושא, בגלל שלי שנה שעברה היה חניך שעזב את הצופים כי הפריע ושבר חלונות וכו´.. תנועת הצופים לא מעיפה אף חניך! הדבר היחידי שאפשר לעשות הוא לדבר עם ההורים וזה מה שאני עשיתי, ההורים החליטו שהם לא רוצים שהוא ימשיך לבוא לצופים השנה כדי שלא יעשה עוד נזקים. אני, בתור המדריך שלו, ניסיתי לעשות כמה שיותר בשביל שהוא לא יעזוב, אבל החלטה של ההורים זו החלטה. התנועה לא מעיפה חניכים - להפך, אחרי הרצאה שהייתי בה בקורס רשג"דים הבנתי שאחת ממטרותינו לשנה הבאה היא להביא לצופים את כל הכיתה - גם את המופרעים והבעיתיים ביותר - ללא שום הבדל. לצופים יכולים להתקבל כולם, כל מי שרוצה, גם אם המדריך לא בדיוק רוצה שהוא יבוא תמיד אפשר למצוא סידור, העיקר שלכולם תהיה אפשרות להיות בתנועת נוער וזה לא משנה באיזו תנועה! אם תהיה לילד אפשרות להיות בנוער העובד או לא להיות בשום תנועת נוער, היינו ממליצים לו בחום להרשם לנוער העובד... זאת הסיבה שאנו פותחים השנה כל-כך הרבה שבטים במקומות בהם אין תנועות נוער אחרות או שצריך עוד שבט לחיזוק המקום.
 
למעלה