שאלות לקלינאית תקשורת

תקשורת שפה ודיבור

שלום לכולם, ניתן להתחיל כאן שרשור חדש בנושאי התפתחות תקשורת, שפה ודיבור. עדיין נשארו מקומות למשתתפים במחקר "תפיסת דיבור אצל תינוקות". המשתתפים בחודש מרץ יקבלובנוסף גם תלושי שי לשילב. על המחקר: להורים שלום, בחוג להפרעות בתקשורת, אונ' ת"א, נערך מחקר ראשון מסוגו בישראל לגבי האופן שבו תינוקות מאזינים ומבחינים בין מילים. למחקר חשיבות להבנת תהליכים ראשוניים של רכישת שפה, ולשיקום תינוקות ופעוטות לקויי שמיעה ומושתלי שתל השבלול. אנו זקוקים לתינוקות שומעים בני ששה חודשים עד שנה וחודשיים, לבדיקב חד פעמית, קלה וידידותית הנערכת בתל-השומר. מוזמנים להרשם גם תינוקות צעירים יותר. משך הבדיקה כעשר דקות, ובמהלכה התינוק יושב על ברכי ההורה, צופה במסך ושומע צלילי דיבור. אנו עוקבים אחר תנועות עיניו. המשתתפים זכאים למעקב קלינאית תקשורת פעם בשנה עד גיל שלוש, ומקבלים תעודת "מדען צעיר". ניתן להגיע במונית וההוצאה משולמת. חניה חינם לבאים ברכב. מצ"ב מכתב הסבר עם פרטים נוספים. עזרו לנו לעזור, כי כולנו רוצים לשמע "קול" מילה. תודה, לפרטים נוספים ניתן לפנות לאסנת סגל, דוקטורנטית בחוג להפרעות בתקשורת אונ' ת"א. 0522-998404 [email protected]
 

justus

New member
דיבור בגיל שנה וחודשיים

הי אוסנת, רציתי לדעת, כמה מילים אמור להפיק ילד בן שנה וחודשיים? ומה נחשב מילה בעצם? הילדה שלי אומרת כ- 10 מילים בוריאציות שונות. למשל, היא אומרת "ניה" לעגבניה, "איי" להלו (בטלפון) "גע גע" לברווז" ו- "כ" לכלב. האם זה נחשב מילים? האם מספר המילים שהיא מפיקה הוא נורמלי ומתאים לגילה? פשוט כל פעם אני פוגשת אנשים שמספרים לי כמה הילד שלהם מדבר / דיבר כמעט שוטף בגיל הזה. חוץ מזה היא כמובן מתקשרת נפלא מבחינת תנועות ידיים, יודעת להבהיר טוב מאוד ובאסרטיביות מה היא רוצה ומשתפת פעולה לגמרי עם שירי משחק (עשר אצבעות, ידיים על הראש וכו'). דרך אגב, שמתי לב שאין לה אף מילה שכוללת בתוכה "או". כלומר זו הברה שהיא לא משתמשת בה בכלל - לא "אור" לא "האו" (לכלב). האם זה בסדר? יכול להיות שהשאלות שלי קצת טפשיות אבל אני אשמח לתשובות...
 
דיבור בגיל שנה וחודשיים

שלום, מילים ראשונות הן צלילים קבועים הנאמרים ביחס לחפץ, אדם או פעילות. בהדרגה הדיוק בהפקה עולה, והפקת הילד הופכת ליותר ויותר דומה למילת המטרה המקובלת בשפה. מילים ראשונות בד"כ אינן מדויקות, כמו שאת מתארת. 10הפקת מילים בגיל שנה וחודשיים נחשבת לתקינה לחלוטין. הנורמות ההתפתחותיות בגיל זה די רחבות. טבעי שכרגע עדיין אין שימוש בכל מגוון הצלילים וההברות, השימוש יתרחב בהדרגה. אסנת סגל קלינאית תקשורת
 

mazgn

New member
צעקות במקום הברות

שלום, אריאל (4 וחצי חודשים) אמרה מספר הברות כמו אהה ררר וכו' בחודש האחרון היא התחילה לצעוק ממש ושוט "נטשה" את ההברות האם זה חלק תקין בחיפוש אחר הקול שלה? האם יש משהו שעלי לעשות? כמו כן היא היתה מנהל איתנו דו-שיח, אנחנו שואלים אותה שאלות כמו "מה עשית היום?" מחכים כמה שניות והיא הייתה משיבה כמובן בג'יבריש... , עכשיו זה נעלם היא לא עונה לנו תודה רבה מראש מזג"נ
 

טולילול

New member
בדיוק כמו אצלנו

בני בן חמישה וחצי חודשים כמעט. אחרי שכבר הגה ררררר ו"ב" ו"פ", "אווווי" וכד', לפני שבועיים הפסיק ומעכשיו עיקר צועק - ממש צווחות - אנחנו קוראים לו דולפין קטן. הצווחות הן של אושר, כשהוא משחק או מתקשר איתנו. הוא גם צוחק בקול רם אבל הפסיק עם הדיבור. הוא בעיקר צווח או נוהם (בדרך כלל שהוא לא מרוצה ממשהו). האם נורמלי?
 
צעקות

תינוקות רבים בגיל זה חוקרים ומגלים את המנגנון הקולי. בתהליך זה הם מפיקים קולות השונים בעצמה וגובה קול. השליטה והויסות של עצמה וגובה הקול עדיין אינם לגמרי בשליטתם. לעיתים נשמעות צעקות וצווחות המפתיעות אפילו את התינוק. אין סיבה לדאגה, זה חלק מהתפתחות הווקליזציה. במחצית השניה של השנה הראשונה יופיע מלמול הכולל רצף של הברות. אסנת סגל קלינאית
 
צעקות במקום הברות

יש תקופות בהן תינוקות נראים כאילו הם מפסיקים התנהגות מסוימת, לפעמים זו תוצאה של "השקעה" בכוון התפתחותי אחר. סביר להניח שתוך שבועיים שלושה היא תחזור להשיב לכם בהפקות קוליות כאשר אתם פונים אליה. צעקות ושינויי עצמה וגובה קול הם חלק ממשחק קולי של תינוקות בגיל זה. חכו קצת. כדאי לברר כי השמיעה תקינה. אסנת סגל קלינאית
 

רעיגאני

New member
בטיפת חלב נאמר לי

ששירי צריכה בגיל שלה (3 ורבע חודשים) להפיק קולות גרוניים ולצוחוק בקול. היא מחייכת וצליליה - כיונה הומיה. האם זה מדאיג? מה לעשות?
 
טיפת חלב

הפקות קוליות המזכירות המית יונה מאפיינות גיל זה. זה לא נשמע לי מדאיג. החיוך מעיד על קשר חברתי והצחוק יגיע בהמשך (סביבות 4 ח'). אסנת סגל קלינאית
 
יודע - אבל לא אומר ../images/Emo9.gif

היי אסנת, איתי בן שנה (כמעט). הוא יודע לומר אמא, אבא, המ (אוכל), מים, קח, קוקו, אבל משתמש בהן לעיתים רחוקות. הוא משתמש בעיקר ב "המ", אבל כמעט ולא קורא לנו, למשל. הוא לא מנסה להפנות את תשומת לבנו באמצעות דיבור. הוא חקיין מאוד מוצלח, מצליח לחזור אחרי כל מיני קולות ששומע בדייקנות מקסימה
רוב הזמן הוא משמיע קולות - שר לעצמו, מברבר, אבל לא ממש משתמש במילים שלמד. האם זה בסדר? האם אנחנו צריכים לדבר אליו יותר? לשיר לו? איך מעודדים אותו לתקשר איתנו? תודה
 
בת שנה ו 11 חודשים

הפיצית כמעט בת שנתיים וכמעט איננה מדברת. יש לה אוצר מילים של 10-12 מילים לא ברורות, ומצב זה ממש מתסכל אותה. היא משתמשת המון בג'סטות ויודעת להסביר את עצמה- אבל כאשר לא מבינים אותה זה גורם לה תסכול רב. מגיל שנה היא במעקב אצל קלינאית תקשורת של התפתחות הילד- שזה אומר שפעם בחודש חודשיים אנחנו באים אליה לראות אם יש שינוי והיא נותנת לנו "תרגילים" לתרגל בבית. הקלינאית העריכה אותה כילדה חברותית ותקשורתית אך ללא מילים. ביצענו לה בדיקת שמיעה במכון שמיעה שיצאה תקינה. הקלינאית נתנה הפנייה לטיפול - אך התור המוקדם ביותר שהצלחתי לקבוע דרך קופת חולים הוא לעוד 10 חודשים לפחות!!!וזה כבר מאוחר מידי. בררנו אצל קלינאיות פרטיות אך איננו יכולים לעמוד כלכלית בנטל הכספי. האם יש לדעתך תרגילים שאפשר לעשות איתה בבית?איזה עוד פתרונות יש אם בכלל??? אנחנו מאד מאד מודאגים.
 
מלכישועית

טוב עשיתם שפניתם לקלינאית תקשורת ולברור שמיעה. האם אי אפשר לפנות לקלינאית תקשורת עצמאית העובדת עם הקופה, וכך אתם מקבלים החזר? באיזה אזור אתם גרים? אסנת סגל קלינאית
 
יודע אבל לא אומר

שלום, היות ואת יודעת כי יש מילים שהוא יכול לומר, כנראה שהוא אומר אותן לפעמים. השימוש במילים ראשונות לא תמיד עקבי , ילדים לפעמים אומרים ולפעמים לא. העובדה שהוא חוזר אחריכם, משמיע קולות ומסוגל לומר מילים מספיקה בשלב זה. לדבר לו ולשיר אליו זה נהדר. אפשר גם להקריא סיפורים ודקלומים קצרים, להתבונן יחד בספרים עם תמונות גדולות ולחכות עוד קצת בסבלנות. דיבור כאמצעי תקשורת עיקרי יופיע בהדרגה במהלך השנה הקרובה. אני מפנה אותך לקרא עוד על התפתחות דיבור באתר שלי. אסנת סגל קלינאית
 
למעלה