שרשור קלינאית תקשורת

כיצד לעודד דיבור

הילד בן שנה וארבע, מעולה במוטוריקה עדינה וגם בגסה . אולם עדיין לא מדבר, יתרה מזאת גם מילים בודדות שאמר (אור,עוד,הלו) אינו אומר עוד (למרות שמגיב ע"י הצבעה או מחוות יד) אני מחפשת את הדרך לעזור לו לחזק את היכולת הוורבלית שלו. חשוב לי לציין שהוא כן מבין את הנאמר לו ,הוא מחקה פעולות, פרצופים, ואפילו מבצע פעולות כמו תן,קח,תשים... אשמח לעצה
 

L i z z

New member
ביתי בת שנה וחודש הפסיקה לדבר

לפני גיל שנה ביתי אמרה כמה מילים כמו אבא את זה ואה-מא (אמא בלי י-) בכוונה אלי היום כבר חודש שאני שמתי לב שהיא פשוט שותקת, אם היא רוצה משהו היא פשוט עושה קולות של אה, האם זה נורמלי? היא מבינה הכל ומסמנת הרבה דברים בידים ובגוף כמו סוס לישון בלון היא עושה כן ולא עם הראש, רציתי רק לציין שבחודש האחרון התחלתי לשים אותה במשפחתון ל 4 שעות פעמים בשבוע, האם יש לזה קשר?
 
ליז

שלום ליז, אני מצטערת שלא ראיתי את שאלתך קודם. בקשר לשאלתך, במהלך ההתפתחות יש לפעמים תקופות קצרות בהן תינוק אינו משתמש במה שהוא כבר יודע. לפעמים, הוא עסוק בהתפתחות בתחום אחר,למשל, מוטורי או רגשי. אני לא בטוחה שיש קשר בין הפסקת הדיבור להליכה הקצרה למשפחתון , אם כי זה יכול לקרות. כדאי לעקוב ולראות אם בפרק זמן של עוד חודשיים מופיעות מילים חדשות, או שהיא משתמשת במילים שכבר היו לה. את מתארת שהיא ילדה מבינה ואף משתמשת בג'סטות (מסמנת בידיים ובגוף) וזה סימן מצוין. את יכולה להעזר גם בתשובות אחרות שנתתי לגבי עידוד הבעה מילולית. המשיכי לכתוב לי ולספר מה קורה אסנת סגל קלינאית
 
איקס נעלם

כדאי לנסות להדגיש מספר מילים קצרות (למשל, עוד, בוא, פה,במבה, בובה, אבא, אמא, קולות של חיות:מו, גע גע וכ') תוך כדי פעילות ומשחק. למשל, כשבונים מגדל מקוביות לפני שנותנים לו קוביה לשים מתחת לפה ולומר "עוד" לחכות לתגובה שלו, לחזק כל תגובה ולתת מיד את הקוביה. דוגמא אחרת: לבחור 2-3 חיות צעצוע, לשבת על שטיח, לשים חיה מתחת לפה להשמיע את קולה, לחכות רגע, ולתת לו את החיה (אפשר לשים את החיה בסל קטן, או בקופסה). אפשרות נוספת: כשאוכלים במבה, כל פעם שנותנים עוד אחת אומרים את המילה, מחזקים ומשבחים כל תגובה (קולית או בלתי קולית). ספרו לי איך הולך אסנת סגל קלינאית
 

אריןסאן

New member
גם שלי לא מדבר

ואני תוהה האם זה קשור לכך שהוא לא יודע לשתות מקשית, "לשאוף" ספגטי וכו' - האם יש קשר?? חייבת להזכיר שפעם גם הוא דיבר מילים כמו מים, מוצץ, אבא, ומתישהו בלי ששמנו לב הפסיק ועכשיו רק מצביע וזהו.
 
ארין סאן

יכול להיות קשר, לפעמים קשה לתכנן תנועה עבור פעילויות מוטוריות בפה (כמו שאת מתארת) וגם עבור דיבור. בן כמה הוא? אסנת סגל קלינאית
 
גם לי יש שאלת דיבור

הילד בן שנה וחצי. יודע להגיד כמה מילים: אבא, מאמא(אימא), באבא(סבתא), אמאם(לאכול), בוקי(בקבוק), לא, הו(לא הבנתי עדיין מה זה), בי-בי(על מכונית) ויש עוד דוגמאות. חוץ מזה מקשקש בתינוקית הרבה, ונראה לי שהוא מאוד רוצה לבטא את עצמו רק לא כל כך מצליח. איך לעזור לו? *חשוב גם לציין שאנחנו מדברים עליו בשני שפות במקביל(עיברית ורוסית). כל הניסיונות שלי לנסות לדבר רק שפה אחת לא הצליחו ואני מערבבת.בעלי בעיברית. הסבתות וסבות - ברוסית. החברים והאחינים בעיברית. הטלויזיה בעיברית וכו'
 
אמא אווזה

שלום, כדאי לתאר באופן מילולי במילה-שתיים או במשפט קצר כל פעילות (למשל, הולכים להתרחץ, הנה הסבון, עכשיו נשטוף את הראש, את הידיים....). לתאר בכל פעילות מה קורה ומה עתיד לקרות (עוד מעט הולכים לישון). להשתדל לחזור על ההפקות שלו ואף לגוון אותן. למשל, אם הוא מצביע על מכונית ואומר "ביבי " אפשר לאמר:" ביבי, אוטו, הנה אוטו, אוטו נוסע". להשתדל לא "להציף" במלל. לדבר במילים ומשפטים קצרים ולחזור הרבה פעמים עם שינויים (כמו בדוגמא האחרונה). אסנת סגל קלינאית
 

קרמבו27

New member
גמגום אצל בן שלוש

אני אם לפעוט בן שלוש ותינוק בן שמונה חודשים. בני הגדול החל לגמגם מעט לפני הלידה. אני לא יודעת אם זה גמגום בהגדרה. הוא נתקע בתחילת המילה אבל ללא חזרות על ההברה, אלא פשוט מושך אותה. יש לציין שהוא מפותח מאוד ורבלית ויש לו אוצר מילים מדהים. מעל הממוצע אצל בני גילו. היתה תקופה קצרה של רגיעה אחרי הלידה ולפני 4 חודשים הגמגום חזר שוב. לא נראה שזה מפריע לו או עוצר אותו מלדבר. אנחנו לא משלימים לו את המילים ונותנים לו לסיים את המשפט גם אם לוקח לו זמן. זה מתגבר כשהוא מתרגש או עייף. אמרו לי שזו תופעה נפוצה וזה קשור בין השאר להולדת האח ולעובדה שהוא חושב מהר יותר ממהירות הדיבור שלו. אני מאוד מתלבטת אם לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת ולתייג זאת כ"בעיה" או לחכות שהתופעה תעלם מעצמה. תודה מראש קרמבו
 
קרמבו 27

שלום, לפעמים קשה להבחין בין חוסר שטף התפתחותי לבין גמגום. גמגום בהחלט יכול להעלם ולהןפיע שוב באופן "גלי". אני מבינה את ההתלבטות אבל בכל מקרה שההורה אינו שקט כדאי להתייעץ. בינתיים המשיכו לאפשר לו לסיים את דבריו בסבלנות כפי שציינת, אל תלחצו עליו לדבר בסיטואציות חברתיות, והפחיתו פעילויות דידקטיות בהן הוא חייב לענות ולתאר מילולית. אסנת סגל קלינאית
 
למעלה