שייקה לוי - אלביס בן דוד
שייקה לוי באחד המערכונים האהובים של "הגשש החיוור" אומר שייקה בקולו המצלצל: "העולם מצחיק אז צוחקים." היום שוב אין הוא בטוח בכך. "הדברים פחות מצחיקים אותי, וגם העולם פחות מצחיק" - אומר שייקה לוי - "אז אני פחות צוחק". רצח רבין חולל זעזוע עמוק בנפשו של שייקה: "קרה לי משהו בלב. בכל יום שישי אני הולך, עם 'משמרות שלום', לגלעד בכיכר רבין, ואני עונד סיכה שכתוב עליה 'לא נשכח'. העניין הזה תפס אותי מאוד ואפילו שינה אותי. שוב אין לי רצון או כוח נפשי לעמוד על הבמה ולהצחיק." שייקה נולד בשנת 1939 בקהיר, מצרים, כישעיהו, להוריו מזל ומשה לוי ז"ל. אביו נפטר ונקבר במצרים, ואמו עלתה ארצה בשנת 1944 והתיישבה בתל אביב. שייקה גדל בקיבוץ עין הים (עין כרמל) ובקיבוץ גבעת ברנר. את השירות הצבאי עשה תחילה בלהקת פיקוד הגדנ"ע ואחר כך בלהקת פיקוד המרכז. שהשתחרר ב-1960 חבר לגבי אקשטיין, למרים גבריאלי וליעל שרז בלהקת "מועדון השעות הקטנות" בצפת. את השירים ללהקה כתבה נעמי שמר, והבמאי היה גדעון שמר. השיר שלו במועדון היה "ליל אמש". הוא שר גם את "שיר השוק", שיהיה לימים אחד מלהיטי "התרנגולים". הוא התקבל לתיאטרון הקאמרי ואף הופיע בתפקיד קטנטן ב"לילה השנים עשר" אבל כאשר הקימה נעמי פולני את להקת "התרנגולים" העדיף אותה שייקה על פני הקאמרי. "לא למדתי משחק או פיתוח קול. נעמי פולני הייתה בית הספר שלנו" - הוא אומר. את "התרנגולים" עזב שייקה יחד עם עוד שני "תרנגולים", גברי ופולי, בסוף 1963, לבקשתו של אברהם דשא (פשנל), כדי להקים שלישייה חדשה בישראל, היא שלישיית "הגשש החיוור". "המדינה הייתה אז קטנה" - נזכר שייקה - "ובהתאם לכך האפשרויות היו מוגבלות. שלושתנו רצינו להישאר יחד. אמנם אחרי ההצלחה ההיסטרית של 'התרנגולים' לא היה ברור לנו מראש שגם 'הגשש' יהיה סיפור של הצלחה דומה. באותם ימים הצליחה מאוד שלישיית 'גשר הירקון' וגם להצגות כמו 'הוא והיא' או 'יוסי, חזקי, יונה' היה קהל גדול, וכל זאת כאשר ה"שוק" היה מצומצם מאוד. אבל אף שהיה ספק אם נצליח לכבוש לנו מקום על הבמה בארץ, בכל זאת היה פשנל בטוח בהצלחה ושילם לנו משכורת בכל חודשי ההכנות הארוכים. להרפתקה שלנו יצאנו עם תכנית שהייתה מזרחית מאוד באופייה. שייקה אופיר הקפיד שנדגיש כמוהו כל ח' ו-ע'. אני הבאתי לתכנית הראשונה 'שמחת זקנתי', לא רק את 'הננו חסידים' אלא גם את הניחוח המצרי של פאריד אל עטרש מהבית שלי. השיר שלו, 'פלפילו', הפך מיד לאחד הסמלים הראשונים שלנו". הקהל לא נהר מיד בהתחלה בהמוניו להצגות 'הגשש' ובכל זאת הצליחה התכנית הראשונה מעל למצופה. עד סוף 1965 רשמו "הגששים" 350 הופעות ברחבי הארץ. הם הציגו כבר אז יותר משלושים פעמים בחודש. כלל ברזל הוא ב"גשש", שההחלטות לגבי כל פריט בתכנית מתקבלות פה אחד. על כל משפט בחומר הכתוב עליהם להגיע לקונצנזוס, ולא הוא יימחק. "מה שלא מוצא חן בעיני אחד, לא מתקבל; לכן הכתיבה היא חלק חשוב כל כך בעבודה שלנו. אם הכנת תכנית נמשכת שנה, הרי במשך עשרה חודשים אנחנו יושבים ליד השולחן עם הבמאי ועם הכותבים ומגלגלים רעיונות והצעות." לא פחות משהוא אמן ומצחיקן שייקה הוא מתקן עולם. הוא וחבריו נגעו בתכניות בדברים שקוממו אותם, וביקשו להגיב עליהם ולהביא לשינוי. הם מעולם לא עסקו אך ורק בהצחקת בני אדם. "החומרים של ההצגה" - מצהיר שייקה - "צריכים תחילה לדבר אליי. אני רוצה לשנות את העולם. אני אמנם לא מסוגל לכך, אבל אני לפחות מנסה. בתכניות שלנו נגענו בבעיות חברתיות. נכון שלא הצלחנו לתקן את העולם, אבל דברים שאמרנו התקבלו. אנחנו באים לבידור ולצחוק מתוך כאב. כאשר בהומור יש גם קורטוב של עצב, הוא הרבה יותר מצחיק מסתם בדיחה. אנחנו נוטלים בעיה מסוימת, מעבדים אותה לפי הדרך והפירוש שלנו, ואז מגדילים אותה במיקרוסקופ שלנו. והקהל רואה ואומר 'בדיוק דבר כזה קרה לנו'. לכן בכל מערכון שלנו, ויהיה מצחיק ככל שיהיה, תמיד נמצאת נקודה כואבת או עצובה". בתור שכזה שייקה מקטרג על ההומור הישראלי החדש. הוא מזהה בו משיכה חזקה לכיוון של ההומור הגס יותר ולכן אין הוא מדבר אל לבו. "אנחנו נזהרנו מאוד ממילים גסות, וגם כשזה היה רלוונטי בררנו במילים." ההומור הישראלי הפוסט-גששי (אם יש דבר שכזה) מייצג בעיניו חברה ישראלית שהיא שונה מן הנורמות שלו. הוא מסתייג מחברה שיוצאת מגדרה בעקבות ניצחונה של קבוצה ישראלית בכדורסל אבל אינה מגיבה על הישג מדעי או טכנולוגי המושג בארץ. הוא גם בז לאותן משפחות של "נובורישים" המשקיעות סכומי עתק בחתונות גרנדיוזיות "עם הליקופטרים ותזמורות מתורכיה". אף ששייקה מדבר על התכנית "גשש ולהתראות" האמורה לצאת לקהל בפסח תש"ס כעל סוף פסוק של "הגשש" הוא משוכנע שהשלישייה טרם מיצתה את מלוא יכולתה. "על כל תכנית חדשה שלנו אמר הקהל כי זאת שקדמה לה הייתה טובה ממנה, ואז היא הפכה לשלאגר. מבחינה זאת, - הוא מחייך - "אנחנו עדיין בדרך להצלחה". שייקה מאמין שיש חיים מחוץ ל"גשש" או במקביל לו. שש שנים, מ-1993 עד 1999, הוא שימש יושב הראש של אמ"י, ארגון אמני ישראל, ופעל לשיפור מעמדם המקצועי ותנאי עבודתם של אמני הבמה. לא מכבר הוא פרסם את ספרו "סיפורים עם רוטב" הכתוב בנימה אישית, ולאחרונה הוא הוציא תקליטור של שירי סולו ליריים, ושמו "היוצא מן הלב ונכנס ללבבות".