כמו זה, למשל?..על "הפעלות" ותעסוקת ילדים
רבות מן הפניות אליי משולבות בבקשה להנחיה בנושא הפעלת ילדים. "הפעלת ילדים" הוא מושג שמפעיל אותי כמו בד אדום ומתנפנף... ילדים, לעמדתי, לא אמורים להיות מופעלי-חוץ, אלא לזכות ליחס של "אורחים אהובים ונינוחים", אלו שמצטרפים ומשתלבים בחיינו, חיי המבוגרים. נכון, תינוק זה דבר מדהים, אפשר לשבת שעות ולהתבונן בו. אבל בדיוק כמו שאנו מבלים זמן איתו בהתבוננות בו, על התינוק והילד הרך להתבונן בנו, ללמוד ולהפנים אותנו. את העולם, המשפחה, התעסוקה. בגיל הרך הלמידה המתאימה היא פרי חיקוי והפנמה, לא כהקניה. ילדים סופגים אל תוכם את מעשינו, הלוך נפשנו, יחסנו אל אחרים ואל עצמנו. מלאכות ביתיות ומשפחתיות- הכנת ארוחה, קיפול כביסה, סידור וארגון פינה, תיקוני תפירה, (כן, יש עדיין דבר כזה...)שטיפת כלים-אפשר בקערה נמוכה; הן התעסוקה המתאימה, היצירה הכי יצירתית ויצרנית וראויה. כל אלו ואחרות יספקו לכם המון "הפעלה", "תעסוקה", חינוך ויצירה. במקום לשבת עם משחקים קופסא או יצירה קנויה, הסירו אבק מן היוזמה.. עם ילדים עד גיל שנה פחות או יותר, שנדרשת איתם נוכחות צמודה, כחלופה ל"בכי/נדנוד", תעזור מאוד הנשיאה על גופכם, כשאתם בעבודות הבית שלכם. (הכוונה לעבודות קונקרטיות, שניתן לראותן-לא עבודות מיילים וגלישה..), או פשוט העברת הפעילות למקום שבו הם יכולים לראותה. הורים רבים כבר לא מעזים פשוט להיות עסוקים..לא להיות חופשיים וזמינים בכל דקה ודקה. בגני חינוך וולדורף, החינוך האנתרופוסופי, כדרך שגרה, אחד הגננים עסוק בעבודה כלשהיא, עונתית ונחוצה, בזמן שהשני מטפל בכל המלאכות והעניינים הדורשים מעברים ותנועה. עבור ההורים זה תמיד מדהים להיווכח, עד כמה ההשתקעות שלנו בעשייה טובה מביאה לילדים שלווה, למידה והנאה, וגם הנעה למשחק חופשי ולעשייה שמקדימה ומבשילה יכולות אקדמיות.. בעיסוק בעבודות הבית ומשפחה, הפנים והגינה, תוכלו לסמן "וי" על "למידה": פיתוח ההתבוננות בנעשה בפנים ובחוץ; מגוון התנועות והמרקמים; הגירויים הטבעיים, המציאותיים; מכלול העיסוקים המשלבים פעילות עין-יד-מוח, היוזמה והמשחק החופשי-כל אלו חיוניים למה שמטפל בו ליווי התפתחותי, ולפיתוח ילד/לומד עצמאי, ותורמים לדימוי העצמי, לוויסות החושי, ולכל התחומים שאנחנו מקווים שלא נזומן לשיחה בגינם, במסגרות חינוכיות ו/טיפוליות.. אז הניחו להם ולעצמכם לחיות, כי עסוקים = מעסיקים/מפעילים. מיריה, יועצת חינוכית אינטגרטיבית