חדש גנזי המלך -אתר "שופר"

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo47.gif חדש גנזי המלך -אתר "שופר"

בס"ד שלום לכולם! על מנת לזכות אתכם בעוד דברי תורה ביקשתי רשות מכב' הרב אמנון יצחק שליט"א להעתיק את הדיונים התלמודיים מתוך"גנזי המלך" לפורום שלנו, כך שגם אנו נתבסם בהם. כמובן ניתן לשרשר הערות\הארות להגדיל תורה ולהאדירה!
בשם כל חברי ואורחי הפורום אני מודה לכבוד הרב שליט"א שהואיל בטובו להיענות לבקשתי!
עירוביןלדף ע''ג ע''א הנושא: "השלכה של מרדכי הצדיק על הלכות עירובין" שאלה: למדתי על מרדכי הצדיק, שכשנעשה קרוב למלכות 'פירשו ממנו מקצת סנהדרין לפי שנעשה קרוב למלכות והיה בטל מתלמודו' (רש''י אסתר י ג), והוקשה לי שהרי גם לפני כן מבואר שהיה ''מָרְדֳּכַי ישֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'' (אסתר ב' כא ועוד), והמשמעות שהיה יושב שם בקביעות, ואם כן תורתו מתי נעשית? תשובה: בדף ע''ג ע''א מבואר שרבי יהודה בן בבא סובר; שחצר של בית שדר בו האדון, ויש בו בתים נוספים שדרים בו עבדיו של אדם זה, אין צריכים לעירוב, ומותר לטלטל בחצר, ומתבאר בגמ' טעמו של רבי יהודה בן בבא, שהוא משום שהעבדים קשורים לאדוניהם שהרי משועבדים לעשות מלאכתו בכל עת, ולכן שביתתם חשובה כשביתה אחת עם האדון. מקור סברת רבי יהודה בן בבא רב מבאר את המקור לסברא זו; שרואים את המשרתים כאילו הם דרים בבית אדונם, מהמקרא שנאמר בדניאל (ב' מט): ''וְדָנִיֵּאל בִּתְרַע מַלְכָּא'' ופירש רש''י - בכל מקום שהוא, חשיב ליה ''בִּתְרַע מַלְכָּא'' ' (עירובין עג.). הריטב''א מבאר דברי רש''י; 'שאף על פי שלא היה יושב כל היום בשער, עשה אותו הכתוב כמי שיושב שם, כיון שמקבל פרס ממנו, והוא משרתו ועבדו'. הרי שעבדיו של אדם חשובים בכל עת וזמן כמי שעומדים לפניו לשרתו. גמ''ח של דניאל איש חמודות מקור לדברי הריטב''א שלא היה יושב כל היום ''בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'', ניתן להוכיח ממה שנאמר ב'אבות דרבי נתן' (פ''ד ה'); 'שכן מצינו בדניאל איש חמודות שהיה מתעסק בגמילות חסדים וכו', ומה הן גמילות חסדים שהיה מתעסק בהן? היה מתקן את הכלה ומשמחה ומלוה את המת ונותן פרוטה לעני ומתפלל תפילתו שלש פעמים בכל יום ותפילתו מתקבלת ברצון', הרי שלא היה דניאל כל היום ''בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ''. דניאל היה מתעסק בתורה כל היום במאירי מבואר יותר כוונת דברי רב; שאף על פי שדניאל היה מתעסק בתורה כל היום, והיה שוקד על דלתות החכמה, מכל מקום היה הכתוב קורהו מצד עבדותו כאילו הוא עומד כל היום ''בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ''. כלומר שמצד היראה היה מעלה על לבו עבדותו כאילו דר כל היום ''בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ''. ''מָרְדֳּכַי ישֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'' המאירי מוסיף, שעל פי האמור נוכל לפרש מה שנאמר במרדכי הצדיק: ''וּמָרְדֳּכַי ישֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'' (אסתר ב יט) כלומר שלא היה עומד שם כל היום, שהרי הוא היה חכם גדול בשבעים לשון, ומתעסק בתורה, (וכלשון פרקי דרבי אליעזר רפ''נ 'שאמרו על מרדכי שהיה מתעסק בתורה כל ימיו'), ואם כן חכמתו ותורתו אימתי נעשית, ובהכרח לומר שרוב היום היה מתעסק בתורה ובחכמתה ולא היה ''ישֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'', אלא הכונה שהיה משועבד למלך, ומצד ההכנעה והיראה למלך היה מעלה על לבו עבדותו כאילו היה דר כל היום ''בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ'' (ועיין עוד בספר 'מגדים חדשים' על מסכת עירובין). שוב , תודה לאתר "שופר" על רשות ההעתקת הדברים
 
יפה מאוד!

באמת תודה רבה להם! יש להם הרבה פעמים הגיגים יפים ומעניינים, בעבר היה לי איך לעקוב אחרי זה, ואח"כ כבר לא היה לי איך, והיום ב"ה שוב יש לי איך לעקוב! יישר כח לר` מ.ג.ב. על המאמץ, ולאתר שופר על ההרשאה!
 
למעלה