"The L Word"

מורן א

New member
../images/Emo47.gif "The L Word"

אפילו גברים אוהבים את זה מאת ארנה קזין עיתון הארץ, מדור גלריה, יום שישי 6.2.2004 הלהיט הטלוויזיוני התורן באמריקה הוא "המלה שמתחילה ב-L", עוד סדרת דרמה שעוסקת במתחים של האהבה, העבודה והחיים, עם חידוש אחד: כל הגיבורות שלה לסביות בלונדינית יפה יושבת בחדר אמבטיה, מחזיקה בידה מקלון של בדיקת ביוץ ומתבוננת בו. היא מחייכת לעצמה. לרגע התמונה נראית כמו קלישאה הוליוודית על זוג שמנסה להיכנס להריון, אבל עד מהרה מתברר שהעניין קצת אחר. הבלונדינית קוראת לחברה שלה, "בט, בואי". החברה, שחרחורת נאה, נכנסת לחדר האמבטיה, מתקרבת, ומסתכלת במקל. "את מבייצת", היא מחייכת אליה. "אני מבייצת", היא עונה ועיניה בורקות. "בואי נעשה ילד", בט אומרת לחברתה בחום. הן מתנשקות, הנשיקה מתלהטת, ידיים נשלחות, שתי הנשים נאנחות. זו אחת הסצינות הפותחות בסדרת הדרמה החדשה "The L Word" ("המלה שמתחילה ב-L"), שעלתה לאוויר לפני כשבועיים בארצות הברית. בהמשך, הצופים מלווים את הניסיונות של בט (ג'ניפר בילס, "פלאשדאנס") וחברתה טינה (לורל הולומן, "לילות בוגי") למצוא תורם ראוי ולהיכנס להריון - בפעם הראשונה אצל רופאה, ובפעם השנייה בבית. בסצינה אחת בפרק השני הן מחזיקות את המזרק המלא בזרע, מתרגשות, מתבדחות על התכולה ומתכוננות לרגע ההתעברות. הסדרה החדשה של רשת "שואוטיים" - מפיקי "הכי גאים שיש" - קוצרת את שבחי הביקורת בעיתונות האמריקאית כסדרה נועזת וחדשנית, אבן דרך, קפיצת מדרגה ביחס ללסביות בטלוויזיה הפופולרית. אבל מעניין שהתעוזה שלה דווקא אינה טמונה בסצינות של תשוקה, סקס ודיבור בוטה על מין, שמאפיינות אותה - סצינות לוהטות, ברוח הסדרות "סקס והעיר הגדולה" ו"קוויר בעיר". "The L Word", המספרת את סיפורה של חבורת נשים בלוס אנג'לס - כולן יפות, קרייריסטיות מצליחות, ורובן לסביות - נועזת דווקא בגלל הנורמליזציה של ההוויה המוצגת בה. זו הפעם הראשונה בתולדות הטלוויזיה שסדרת דרמה שלמה, בז'אנר הפופולרי הנע בין אופרת סבון כ"מלרוז פלייס" לדרמות יחסים כמו "שלושים ומשהו" ו"החיים האלה", עוסקת באופן בלעדי בחיי האהבה והעבודה של לסביות, ועוד בצורה מגוונת ומעודכנת, המוכיחה בקיאות בשפה ובסגנון החיים, בלי שמץ של אפולוגטיקה ועם הרבה הומור עצמי. יש בסדרה בדיחות פנימיות וסוגיות יום-יומיות שמיוחדות לחיי קהילה לסביים באמריקה, אבל עיקרה הוא מכלול הסיפורים, האינטריגות, כאבי הלב ורגעי ההתעלות של דמויות בסדרת דרמה באשר היא. כפי שמרומז בסרטוני הפרומו לסדרה, השם שלה - "המלה שמתחילה ב-L" - מתייחס לא רק למלה "לסבית", אלא גם ל"אהבה" (Love) ול"תשוקה" (Lust); זהו העיקרון הליברלי, האוניוורסלי, שמניע את הסדרה ותורם להצלחתה. היא משודרת בזמן צפיית שיא, העיתונות מתפעלת ומשבחת, הרייטינג גבוה, והשבוע הרשת הודיעה כי כבר הזמינה מהמפיקים את העונה השנייה, אחרי ששודרו שני פרקים בלבד מתוך 14 מהעונה הראשונה ("זהו חידוש החוזה המהיר ביותר בהיסטוריה של הרשתות", דיווחו השבוע העיתונים בהתלהבות). ואז באה אלן ב"וילג' וויס" קבעו כי ההצלחה של הסדרה נובעת גם מהאיכות הגבוהה של הבימוי והמשחק, מהסיפורים הכתובים לא רע, וגם "כי יש בה הכל לכולם - זו דרמה על חברות של בנות, מהסוג שנשים סטרייטיות אוהבות, דרמה לסבית לוהטת ומשעשעת ללסביות, ויש בה גם ארוטיקה לסבית מהסוג שתמיד משמח גברים סטרייטים". מבחינת ההצגה של דמויות לסביות בזרם המרכזי של הטלוויזיה, עליית הסדרה לאוויר היא באמת רגע חשוב ומהנה. במשך שנים ארוכות לסביות נעדרו כליל מהמסך האמריקאי או נראו רק לרגעים, בשוליים, להרף עין, וגם אז הן הופיעו בדרך כלל בהקשר בעייתי, וכמעט תמיד נטולות שמץ של סקס-אפיל. ב-1978, בסרט הטלוויזיה "שאלה של אהבה", גילמו ג'ינה רולנדס וג'יין אלכסנדר זוג לסביות, שמתקשות להישאר יחד כי לאחת מהן יש ילד והיא צריכה לבחור בינו לבין אהובתה - השתיים לא נוגעות זו בזו במשך הסרט ורק מתנשקות פעם אחת, כהרף עין. מאז הופיעו לסביות ספורות בטלוויזיה, בדרך כלל כקישוט ברקע לסיפור המרכזי - לא הרבה יותר מהנשיקה הסנסציונית בזמנה בין אמנדה דונהיו למישל גרין ב"פרקליטי אל-אי" מ-1991, לדוגמה. ואז באה אלן דג'נרס, ב-1997. היא הביאה לעולם את הדמות הלסבית הראשונה שעמדה במרכזה של תוכנית טלוויזיה ועסקה בחינניות מצחיקה - אבל לא מאוד סקסית - בתהליך היציאה מהארון. רבים טוענים שדג'נרס פרצה דרך לכל האחרות שיבואו אחריה, אף שהסדרה שלה, "אלן", הורדה במהרה מהמסך, ולרגע נראה היה כי אי אפשר עוד להמשיך בדרך שהלכה. הצוות שמעורב בעשיית "המלה שמתחילה ב-L" הוא במידה רבה האליטה של התרבות הלסבית האמריקאית. רוז טרושה, אחת הבמאיות והמפיקות של הסדרה, ביימה בין השאר את סרט הפולחן הלסבי "גו פיש". גוונביר טרנר, הכוכבת של "גו פיש" ושל סרטים לסביים ואחרים ("לחפש את איימי", "דוגמה", "אמריקן פסיכו"), כותבת תסריטים לסדרה וגם מופיעה בה בתפקיד משני. שחקניות אחדות בסדרה מוכרות מאוד בקרב לסביות אמריקאיות: לורל הולומן, שמגלמת את טינה, שיחקה בסרט הלסבי המקסים "ההרפתקה שלא תיאמן של שתי נערות מאוהבות" (מ-1995), וליישה היילי, המגלמת בסדרה דמות ביסקסואלית, גילמה בעבר תפקידים לסביים בשורה של סרטים וגם היתה חברה של הזמרת קיי-די לאנג. תמי לין מייקלס, שמגלמת דמות משנית אחרת בסדרה, נשואה כיום לכוכבת הרוק האמריקאית מליסה אתרידג', שהיתה בת זוג של הקולנוענית ג'ולי סייפר - שגם היא ניהלה בעבר רומן עם לאנג. לא פלא איפוא שההרכב הזה מצליח להתבדח באמינות על ההוויה הקהילתית: למשל, היילי, בדמות העיתונאית אליס, מגחכת על "הבצה" הלסבית - כולן שוכבות עם כולן, היא חוזרת ואומרת. "לסביות חושבות שידידות היא משחק מוקדם", היא צוחקת בהזדמנות אחת. "תן לי שם של לסבית מפורסמת ואראה לך איך היא קשורה אלי במרחק חמש נשים לכל היותר", היא אומרת לבוס שלה בפרק השני, ומוכיחה את טענתה בקלות. וגם מדברים שם על הנטייה של לסביות למהר ולהיקלע לזוגיות מונוגמית דביקה, ועל הבייבי-בום הלסבי - כולן, אבל כו-לן, נכנסות להריון. "מה מביאה לסבית לדייט השני?" מזכירה אחת הדמויות בסדרה בדיחה לסבית שחוקה. למי שמשיב בתשובה הרגילה - "את המשאית של המובילים" - היא מסבירה: "לא, לא, אתם לא מעודכנים, היא מביאה מזרק", וכולם צוחקים.
 

מורן א

New member
../images/Emo47.gif "הנאהבים והנעימים"

מתן בסתר מאת שהרה בלאו. עיתון מעריב, מוסף תרבות, 16.1.2004 ''הנאהבים והנעימים'' היא הצגה מלבבת ונטולת שערורייה. שכן במציאות שבה הומואים דתיים כותבים ספרים והרכילות המגזרית הלוהטת עוסקת בזוג לסביות מקרני שומרון, למה שמישהו ירים גבה כשעזריאל וזיסל עוברים לגור יחד בלובלין שלפני מאה שנה? דתייה לפרנסתה, מה יש לה בחייה? עליה לצפות בהצגה ''הנאהבים והנעימים'' ( ''הבימה'' ) העוסקת בסיפור אהבה הומוסקסואלי-דתי המתרחש בעיירה קטנה בפולין וכבר למחרת להתייצב ולהצטרח מעל גבי העתון על העוולה הגדולה שנעשתה בתיאטרון הלאומי ועל הכפשת שמו של הציבור הדתי כולו ואיפה נשמע כדבר הזה, איפה. אז דעו לכם שהדתייה המסוימת הזו נהנתה ביותר ובן לווייתה החשוך נהנה אף הוא ויתרה מזו, לו היו נוכחים באולם הוריה הדתיים של הדתייה, היו אף הם נהנים וחוזרים הביתה בעודם משחזרים ברכב את בדיחותיו היהודיות של אלחנן, בדחן העיירה, ומתמוגגים מרכלנותה של פרומה, בעלת הבית היהודייה החטטנית. שערורייה? קדחת. אז איפה נכשלה ''הבימה'' ברקיחת מה שהיתה אמורה להיות השערורייה הגדולה הבאה? למה כבר לא מספיק להעלות לבמה שני פייגעלך מהישיבה? למה לא מספיק להוסיף כמה סצינות עסיסיות במקווה? למה לא מספיק להתפלמס על ''ברוך שלא עשני אישה'' ? למה מקדם השערורייה הגבוה לא יעבוד? למה שום חובש כיפה לא יתייצב מחר עם שלטים מול הכניסה לאולם רובינא? למה ולמה ולמה? אז ככה: ההצגה המלבבת הזו, רודפת אחר המציאות. הציבור הדתי נמצא עכשיו בתקופה מרתקת במיוחד בכל הקשור ליחס כלפי הומוסקסואלים תוצרת בית, אין שום דרך להתחמק, זה כאן. ועכשיו. השאלה היא כמובן איך ''מטפלים'' בזה. לי אישית יצא להשתתף במספר ישיבות מערכת פנים-דתיות סוערות שהתקשקשו סביב הנושא הבוער ובסוף הוחלט שם, ''עוד לא''. שום ''עוד לא'' לא היה בסרטו האפקטיבי ''לפניך ברעדה'' של סנדי דובובסקי שעסק בהומוסקסואלים אורתודוכסים על כל קשייהם, גם אסופת הווידויים של הומואים דתיים שיצאה לאחרונה בהחלט עשתה את העבודה, פורומים בנושא כבר קיימים ואפילו הרכילות המגזרית הלוהטת של החודש האחרון עסקה בזוג לסביות דתיות מקרני שומרון שעברו להתגורר יחד ביישוב, אז למה לעזאזל שמישהו ירים גבה כשעזריאל וזיסל מ''הנאהבים והנעימים'' (יובל סגל וישי גולן) עוברים להתגורר יחדיו בלובלין שמלפני מאה שנה? אינני מיתממת,הרי אם מישהו בהבימה היה רוצה להיות נבזי ממש, הוא יכולהיה לרקוח מחזהדתי-הומואי-מודרני שעוסק נניח באונס ילדים במקוואות, או אז היו רואים שם מהי שערורייה של ממש. הבחירה ב''הנאהבים והנעימים'' (על פי סיפורו של בשביס זינגר; את המחזה כתב בנו, ישראל זמיר, ביחד עם מוטי לרנר; במאי:-- חנן שניר), היא כמעט קלאסית. למעשה, מדובר בקלאסיקה בשביס-זינגרית מהסוג המוכר.הרי יששם הכל: חתונה וחותנת ובעיות במקווה ובעל ביתיהודי רמאי ובדחן-עיירה כפייתי ואמונות טפלות ושדים ורוחות ולוויות וכלייזמרים, והתנהלות שטייטל אופיינית כל כך. אז הגיבור לובש שמלה? שילבש. דווקא מתאים לו. הצגות שעסקו בהצצה לעולם הדתי והחרדי (וכמובן,לחדר המיטות שלו) תמיד משכו קהל. ''שיינדלה'', '' פליישר'', '' מניין נשים'' והצגות נוספות בהחלט סיפקו את הסחורה המציצנית המבוקשת. ב''הנאהבים והנעימים'' מקדם המציצנות כפול: הצצה לחייהם של הדתיים ושל ההומואים בכרטיס אחד. לא יקירי, זו לא טוגה, זה סתם סדין. עם חור. אם בהבימה חשבו שהנה הנה, יגיעו המנויים החילונים וכרגיל יציצו לאחיהם הדתיים, הם יכולים להיות מופתעים מהמהלך הבא: יבואו החברים הדתיים ויציצו לאחיהם ההומואים. אני בהחלט יכולה לדמיין בקהל את הדתי-לאומי-בורגני הקלאסי שגם מתמוגג מהעיירה היהודית המוכרת וגם זוכה לחוויה אנתרופולוגית מרעישה בשדה ההומואי הזר. זה פחות או יותר מה שקרה בהצגה. הקהל היה מורכב רובו ככולו מהומואים, דתיים, ודתיים לשעבר. ישבו להם שם בני המגזרים השונים, הציצו זה למגזרו של זה והבנה והרמוניה שררו באולם. כמעט כמו במציאות.
 
למעלה