שאלות ליונה שורק- דחוף!

2004נטע

New member
../images/Emo53.gifשאלות ליונה שורק- דחוף!../images/Emo53.gif

שלום יונה, לצערי, לא קיבלתי ממך תשובות בפורום השכן
...ומאחר והדבר דיי דחוף לי, והיות וחשוב לי לשמוע את דעתך אודה לך אם תעני לי (כמיטב יכולתך) כאן- ובכן- אני בעלת תואר ראשון (B.ed) אך לא בחינוך מיוחד. מזה מספר שנים שאיני עוסקת באופן ישיר בהוראה. אני מעוניינת ללמוד בקורס איבחון ליקויי למידה (אני חושבת, שהוראה יחידנית ו/או איבחון יתאימו לי יותר מאשר הוראה פרונטלית). השאלות שלי הן: 1. כאשר פניתי למכללת סמינר הקיבוצים/לוינסקי/ בית ברל- נאמר לי, שעליי להשלים תואר כמורה לחינוך מיוחד, ורק אחרי 5 שנות עבודה בחינוך מיוחד, אוכל להתקבל לקורס (וגם אז- רק אחרי שאעבור "סינון"). לכן- א. האם יש דרך "קצרה" יותר? כלומר, ניתן ללמוד ב"ניצן"...אך, שם התעודה אינה אקדמית. ב. האם השלמה לתואר בחינוך מיוחד עשוייה לתרום לי בתחום האיבחון? ג. האם יש מכללה שבה תוכנית הלימודים מומלצת יותר? 2. האמת היא, שמעולם לא ראיתי כיצד מתבצע בפועל איבחון שכזה. הבעיה- מבחינה אתית, לא קיימת אפשרות לצפות בתלמיד. לכן- האם ניתן לראות באיזשהו מקום תהליך איבחון "על יבש"? (כלומר, מתוך שיחה והסבר של מאבחנת?). אם כן- היכן? 3. האם מאבחן - גם מטפל בפועל בתלמידים לקויי למידה? דהיינו, האם אדם שעוסק באופן עצמאי כמאבחן- יכול לתת גם שעורים בהוראה מתקנת? (הערה, יתכן, ואני משתמשת לא נכון במונח "הוראה מתקנת"...לכן, אבהיר, שאני מתכוונת לעבודה יחידנית עם לקויי למידה ולא עם תלמידים ללא קושי). בכבוד רב , ובתודה רבה מראש על כל תשובה
(ואם אפשר...תשובה מפורטת ככל הניתן).
 
אבחון דידקטי - לימודים

הדרישה של מכללת סמינר הקיבוצים /לוינסקי/בית ברל/מכללת אחווה (שלא הופיעה אצלך ברשימה, אך דורשת אותן דרישות) היא דרישה מוצדקת. ולמה ? אם מישהי רוצה להיות מאבחנת דידקטית, או כמו שנקראת בשם : מורה מאבחנת, זה לא מספיק שיודעים להגיד לילד יש קושי ב-אַ ב-גִ וב-שוׁ ומה הלאה ? מה עושים עם הקשיים ? ואיך מנצלים את החוזק ? וכשצריך לתת המלצות – מה יכול להמליץ מישהו שלא היה מימיו בכיתה ? שלא ראה חינוך מיוחד מהו ? שלא התנסה בסוג עבודה כזה ? ההמלצות תהינה הרבה פחות יעילות מאשר המלצות של מי שמכיר את המערכת, שחווה זאת. לדוגמא, אבחונים פסיכולוגיים, יכולים לתת תמונה רחבה ומעמיקה על מצבו הרגשי של הילד, ואולי על יכולתו האינטלקטואלית. הפסיכולוגים יכולים לתת המלצה לביה"ס כיצד להתמודד עם הילד באופן רגשי, נפשי וכו'. האם הם יכולים להגיד לביה"ס איך לעבוד עם ילד בכיתה ? האם זה יהיה רלבנטי לתחומם ?
בקשר לסינון – גם זה די הגיוני, הרי אין אפשרות, שכל אחד שמתחשק לו יהיה מאבחן דידקטי, נכון ? איזושהי רמת סינון צריכה להיות.
דרך קצרה, לא בהכרח הדרך הנכונה. אם מישהו לומד שחייה בהתכתבות, זה אולי פחות מאמץ, אך בהחלט לא יעיל. לא אוכל להגיד מאומה על "ניצן" מעל גבי הפורום. אך נדמה לי שגם שם יש להם אי אלו קווים אדומים, אני רוצה לקוות כך...
השלמה לתואר של חינוך מיוחד לא רק תורמת אלא מועילה בהחלט.
בקשר למכללה מומלצת, תצטרכי לקחת בחשבון את כל השיקולים שלך, של קרבה למקום מגורייך, מה שמעת על המקום מחברותייך, אני יכולה להמליץ על המקום שבו למדתי, אך מודעת בהחלט למקומות האחרים שהם טובים לא פחות. כמה שידוע לי, לאחרונה מתגבשת תוכנית לימודים די אחידה בין המכללות, ובכל מקרה המרצים של מכללה אחת נוסעים להרצות במכללות שונות אחרות, כך שיש גם העברת ידע ממקום למקום, ותהיה אחידות של תוכנית.
גם אם לא צפית באבחון, תוכלי לקבל מידע על איך נעשה אבחון, את צריכה לדעת מה את רוצה לשאול, נסי כאן, ואנסה לענות. מאבחנת אמורה לדעת גם לטפל בתלמידים לקויי למידה (חינוך מיוחד, כבר אמרנו ?) גם הוראה מתקנת, וגם אסטרטגיות למידה. לא תמיד המאבחנות רוצות לעסוק בזה, הרבה פעמים האבחונים כבר נשלפים אצלם בקלות, הכסף רב יותר, והאבחון מעניין אותן יותר מאשר טיפול בילד עצמו. אני נוהגת לשכנע את ההורים שבאים אלי לאבחון, שקודם אלמד את הילד בדרכים המיוחדות שלי, ואם אגיע למצב, שבו נגמרו לי הדרכים, שאני במבוי סתום, שלא יודעת איך לקדם את הילד, או.... שהילד יצטרך התאמות מסוימות בביה"ס - רק אז אני אעשה אבחון. רוב הילדים שעבדתי איתם בדרך זו, הסתבר שלא כל כך היו זקוקים לאבחון...
יש עוד שאלות ? אני בכל זאת כאן...
 

2004נטע

New member
יונה...שלחתי לך שאלה במסר אישי...

אנא...אשמח אם תשיבי לי. לחלופין- אשמח לשוחח איתך טלפונית (אם רק אדע כיצד).
 
למעלה