באופן כללי , כל דיני ממונות מושתתים
על צדק מחד, ועל התחשבות בחלש מאידך - למשל החובה להשיב עירבון ללווה העני אם זה עירבון שהוא זקוק לו נואשות (שמות כ'ב כ'ד ואילך). או החיוב לתמוך בעבד בזמן עבדותו, ולהעניק לו לאחר שחרורו. חובת עזרה לזולת, גם לשונא - "לֹא-תִרְאֶה אֶת-חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ, נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָקֵם תָּקִים, עִמּוֹ." דברים כ'ב ד'. מצוות השבת אבידה " לֹא-תִרְאֶה אֶת-שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת-שֵׂיוֹ, נִדָּחִים, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם, לְאָחִיךָ. ב וְאִם-לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ, וְלֹא יְדַעְתּוֹ--וַאֲסַפְתּוֹ, אֶל-תּוֹךְ בֵּיתֶךָ, וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ, וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ. ג וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ, וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ, וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל-אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר-תֹּאבַד מִמֶּנּוּ, וּמְצָאתָהּ: לֹא תוּכַל, לְהִתְעַלֵּם" דברים כ'ב א'. עלעלי בדברי הנביאים, גם שם אחת הדרישות העיקריות מהעם היא צדק חברתי ותמיכה בחלש.