במבואות ביצת בבל

נני55

New member
../images/Emo63.gifבמבואות ביצת בבל

יום אחד קיבלנו אני וחברי החלטה מבורכת, שכל אחד יעניק לרעהו דיסק של מאיר ,אחרי שכבר די חרשנו עליהם בצורה לא מסודרת. נפל בחלקי האלבום רישומי פחם על כל ניגוניו ומאז התפיסה של הרעיונות של מאיר נעשתה מגובשת הרבה יותר . אם בכל האלבומים האחרים באים הרעיונות דרך משל ורמז, הרי שרשומי פחם לא מותיר ספקות, שתי סטירות לחי אחת אחרי השניה אדום על גבי פרצוף. יהיו מי שיחלקו עלי אבל אני חושב שהדיסק הזה מקפל בתוכו את משנתו החברתית של מאיר אריאל. באלבום מתוארים בזה אחר זה ה"הכאבים הגדולים שבחיים"(שמש,יתושים,חום,והלם ,למה בא לכאן בכלל?ממי הוא בורח? ועל מה עם נענש?), ואת לקות המאורות שיש בעולם החל -בחיית הברזל ששואל את האנושות לאן היא מובילה "וחזוי ראשי יבהלונני"(סוף העולם בלוז) -על האנוכיות האבסורדית "..שעל משהו לקפוץ מיד מהרפסודה שלא נפול ונתקרר "(בתור בן תמותה אין לי זמן לפעמים) -שיר המקצוע "עשרים שנים של שעבוד ארור עברו בתקוה לחופש"(מה אתה רואה מן המגדל ?מה רצית לעשות כשתגדל") -הבן אדם אינו אלא הנוקב -סאוחתו אפס שמגרד ת'נרבים (עד ש'תה פתאום תופסת'עצמך צועק על הילדים") -דמוקראסי ("שלטון העם שוב יורד אל הכביש...דבר טפשי אמרתי שלטון העם אין דבר כזה לכל היותר העם קובע מי(איזה נרקומנציבור/או מלך עירום) ישלוט בו הלו!!!!!עם נשלט") -שיר התעסוקה-שמבטא את השאיפה לראות את הפרץ הנפשי,החפץ הרגשי,הרצון הכי חופשי (כל אהבתי לדעת כל תאוותי להוודע) -פה גדול תוכחה על הגאוה ועל גאים להם פה מדבר גדולות מתרברב(אגו סטריפרים) ולבסוף בס בבלון נפתח מיד בנחמה שכל הכאבים(לעיל) מלבינים בכותנה הנפתחת אולי כמו "אם ירבו חטאיכם כשנים(אדום)כשלג(לבן) ילבינו" כלומר: הכאבים חלק בלתי נפרד מן החיים שכל כולם מסע של נסוי וטעיה אפשר להסתבך להתבלבל באין מוצא למרחב. הכאבים- לא נעלמים אלא מלבינים שעליהם נבנות התכונות המעולות שבאדם שלא דומה דבר שנקנה במאמץ לדבר שא חינם ובקלות ("הלך ילך ובכֹה נושא משך הזרע בא יבוא ברינה נושא אלומותיו") . ולא צריך להתעלם מהם אלא לזרום איתם להתפלל ולהחזיק מטפחת בכיס. לכל דבר יש סוף ולמי שלא מאמין -גם רע נגמר בסוף , כל הכאבים מלבינים כשהכותנה נפתחת ,זוהי משבצת יש בה יש בה רב.
 

yossnet1

New member
יפה כתבת

רישומי פחם הוא בהחלט הרבה יותר מאלבום מוזיקה. העומק והתובנות של רישומי פחם צריכים להיות עמוד תווך במערכת החינוך. נושאים כל כך חזקים שכתובים בצורה מדהימה. שילוב נדיר של תוכן כביר עטוף באסטתיקה שגובל בשלמות. צירפתי לינק לראיון מדהים של מאיר עם קוטנר על רישומי פחם משנת 1995. מומלץ מאוד. הם מדברים על כל השירים באלבום.
 
ובקשר לשאלה ששאלת

לגבי "ועשר קרניים לה והקטנה מתוכם"- בקטע שהבאת אולי תוכל למצוא לזה תשובה. מאיר אומר שלא יכל (למרות שזה ממש הציק לו) לשיר ZAREY KAITS ולכן שר ZIREY KAITS למרות השגיאה הלשונית. אולי אותו הדבר קרה גם במקרה שלנו. אני מדמיין אותו מתחבט:"הקטנה מתוכם, מתוכן,מתוכם-אין ברירה- נלך על מתוכם"- ובתור מאלף מוסמך של השפה העברית, זו אחריות שהוא מוכן לקחת. ובכל זאת- יש למישהו רעיונות אחרים?
 

yossnet1

New member
זה בערך מה שחשבתי

כיפוף קטן של השפה בשביל החריזה. ומה איכפת לה לשפה על כיפוף קטן בים של זיקפה...
לא סתם אומרים על מאיר שהוא מאהב השפה העברית...
 

ilovelior

New member
אה נו - הוצאת המירב.

תשמע , זה חתיכת דוקטורט (שבלולי דרך אגב נקודה למחשבה בשבילך - רישומי פחם כעבודת גמר זה לא מהעולם הזה). אני מסכים איתך שרישומי פחם הוא רוב השקפותיו החברתיות!, אבל זה לא "מסכם" את כל הרבדים שמאיר "מכיל" , זה יותר המשנה שלו , מאשר דרך ההסתכלות שלו.כלומר זהו דיסק מעשי , שמרכז כבלנדר את כל ההסתכלויות - ההתבוננויות, לכלל מחשבה מעשית. אההה...רישומי פחם הוא ריכוז חומר מחשבתי בצורה מסודרת לגבי הסתכלויות חברתיות. כלומר, זה גם נורא מסתדר לי , הבישול הזה, של רישומי פחם והוצאתו כדיסק מאוחר יחסית... זה מתחיל בהתרשמויות ועובר הלאה לתפישת צורה, וצורה זו באה בתור משנה , שזה בדיוק רישומי פחם . אבל כל סיפורי הצבא שלו, ואהבת גבר לאישה , וד"ר התחכמות למשל - כל אלו הם שירים שמתארים את מאיר לא פחות כמותית מאשר רישומי פחם, אלא שונים באיכותם. בקיצור מה שאני מנסה לומר זה שכל שיר של מאיר הוא "כלי" לאור מסויים - לכניסה לסיטואציות ביחד עם המשורר הדגול הזה, להסתכלויות. תשמע אני רק אסיים ואומר שעכשיו אני ממש שמח שבסופו של דבר יצא שאני זה שקניתי לך את רישומי הפחם האלו. באמת הוצאת המירב.
 
למעלה