דרך השם לרמח"ל -שיעור מס' 1 |

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo63.gif דרך השם לרמח"ל -שיעור מס' 1 |

בס"ד בשעה טובה ומוצלחת! ויהי נועם ה' א-לוקינו עלינו..ומעשה ידינו כוננהו" מילים מספר על רבנו הרמח"ל רבינו הגדול רבן של כל ישראל מוהר"ר משה חיים ב"ר יעקב חי לוצאטו זצוק"ל נולד בשנת ה' אלפים תס"ז(1707) בפאדובה שבאיטליה. נלב"ע כ"ו אייר שנת ה' אלפים תק"ו (1747)בעכו אר"י. נקבר על יד קבר התנא הקדוש רבי עקיבא זי"ע בטבריה. ניחון בכשרונות נדירים ובזכרון מופלא - לא ידע שכחה מהי. עוד בילדותו התגלה כילד פלא והצטיין בלימודיו. שלט בעברית, צרפתית, ארמית, איטלקית, לטינית, ויוונית. בהיותו נער נמשך לשירה ומליצה אח"כ, אך עבר ללימודי קבלה והתעמק בהם.. בהיותו בן 14 ידע בע"פ את כל כתבי האר"י הק'. בגיל 17 כתב את ספרו "לשון לימודים" - על סדרי המליצה. עיסוקו בקבלה הובילו לשימוש בשמות קדושים ובקבלהמעשית. היה לו "מגיד" (כעין מלאך אישי) שמסר לו סודות קדושים וחידושים . במעשיו עורר חשות שמא תתעורר שוב כת משיחית בנוסח "שבתאי צבי שר"י. בין מתנגדיו החריפים היו רבי משה חגיז זצוק"ל. והרמח"ל החליט בגלל ההתנגדות לגנוז את ספריו שקיבל מפי ה"מגיד". בשנת ה"א ת"ק (1740)לערך, נסע לאמסטרדם ושם חיבור את ספרו המפורסם "מסילת ישרים". ספר שנפוץ מאוד, מפורסמת הערצתו של רבינו הגר"א זצוק"ל(נפטר כ-70 שנה לאחר הרמח"ל) הן למחבר והן לספרו. שלאחר שקרא את הספר אמר הגר"א ש"אור חדש" הופיע בעולם ושאילו המחבר היה בחיים, היה הולך אליו ברגל ללמוד ממנו מוסר ומידות ! בשנת ה"א תק"ג (1743)עלה לארץ עם אשתו וילדיו וכעבור 4 שנים נספו הוא וכל משפחתו בשריפה שפרצה בעכו. במשך ימי חייו הקצרים יחסית הספיק לחבר הרבה ספרים. רק בין השנים ת"צ עד תצ"ה(1730-1735) חיבר למעלה מ-40 ספרים! על פי כתבי המרח"ו זי"ע, הרמח"ל היה גלגול של התנא הקדוש רבי עקיבא זי"ע והמילה האחרונה בספריו היא "אחד"! כל ספרי רבינו נכתבו בסגנון מתומצת אך מסודר ומדוקדק ביותר(כאשר כותב בעצמו שבחר ודייק בכל מילה ומילה), כמבואר בהקדמת הספר. כדרכו מבאר רבינו מהכלל לפרט, כלומר שהכל נובע ממקור מרכזי הכולל את כל הפרטים, באשר בבריאה ישנה הרמוניה, התמזגות, התלכדות של כלל החלקים הנפרדים כחלקי גן שמהוים גן גדול אחד שלם!
מילים מספר על הספר
ייחודו ומטרתו של רבינו בספר זה להוות כעין שו"ע לאמונת ישראל. בספר מבאר רבינו בצורה מעמיקה ושיטתית את יסודות האמונה. מבנה הספר: חלק ראשון - יסודות מציאות הי"ת, כל העולמות הרוחניים והגשמיים ("הכל" ו"החלק" כלשון רבינו) חלק שני - פירוט והסבר ביחס שבין "הכלל והפרט" - ההשגחה הפרטית (כלומר מעבר לבריאה ישנה השגחה עליה!). חלק שלישי - פירוט והסבר על מושג "סיבה ומסובב"- הנבואה. מקרי העולם נאמרו מראש לנביאים(עמוס ג,ז) חלק רביעי - פירוט והסבר המושג "נושא ומתחבר" - עבודתנו את בוראנו. (חיבור למקור הוויתנו - הבורא ית'!) "וחיי עולם נטע בתוכנו".. יהי רצון שבזכות הלימוד בספר זה נזכה לעבוד בגן ה'- היא נשמתנו ולזכות לחיי עולם הבא! על שיטת השיעורים בפורום:
לפני כל חלק אביא את פירוט החלק על פרקיו. וכל שיעור נעתיק פיסקה מהספר, כאשר לפיסקה תינתן "כותרת" על מנת לדעת ולהבין את נושא הפיסקה.
מומלץ לתועלת הלימוד להעתיק את השיעור לתוך תיקייה ב-"פנקס רשימות"
בכל שיעור נעתיק מספר שורות מהפיסקה ומייד אחריה הסבר עליה.
בד"כ כל השיעור וההסברים באים ב-"כתיב מלא".
הסבר השיעור הוא כפי עניות הבנתי (על יסוד "מערכי שיעורים" שמסרתי במסגרת אחרת) בעבר. לכן, רצוי ביותר להגיב הן בשאלות והן בשיתוף הבנתכם והארותיכם עליו !
 
אמממ...

אנלא מכיר את הספר הזה... אבל נראלי שהכוזרי היה יותר מתאים ללימוד, גם הכוזרי מדבר על יסודות האמונה, רק שהדרך השם מדבר ישר ולעניין, וזה קצת קשה לשבת וללמוד מתוכו... לעומת זאת, הכוזרי מדבר בלשון סיפורית, ציורית, וחיה, כך שלדעתי גם הבנות יהנו כמו שצריך מהשיעורים עליו... מה אתה אומר?
 

mgb

New member
תגובה לר' אליה הי"ו

בס"ד שלום! אני מודה לך על הערתך לגבי הספר הרצוי ללמידה. אך, חושבני שאולי מספר ימים (כשבוע עד שבועיים) ננסה את "דרך השם" ועל פי רוב התגובות נחליט. ניתן גם את הספר "דרך השם" ללמוד ברמה המובנת לכולם וניתן להתעמק בכוזרי; לא תמיד המוכר הוא הקל יותר. הספר נקבע על פי רוב הדיעות של החברים שטרחו להביע את רצונם, במידה ותהיה היענות שונה נשנה את ההחלטה. מקווה להבנה
 
כאחת מהבנות ../images/Emo68.gif

(שדווקא כן מכירה את הספר) אני חושבת שבנות יכולות ליהנות משיעור טוב בכל ספר, בכל נושא, בכל סגנון - בדיוק כמו בנים. מאחלת לימוד פורה לכולנו.
 

mgb

New member
../images/Emo63.gif דרך השם לרמח"ל ../images/Emo63.gif

לפני שנתחיל בשיעור רואה לנכון להביא לפניכם את פירוט ה"חלק הראשון" של הספר: הקדמה פרק א -- בבורא יתברך שמו פרק ב -- בתכלית הבריאה פרק ג -- במין האנושי פרק ד -- במצבו של האדם בעוה"ז והדרכים שלפניו בדרך ה"פרט". פרק ה -- בחלקי הבריאה ומצביהם. הקדמה: "הנחיצות שידיעת עניין תהיה דווקא שלימה ומסודרת" דרך השם: יתרון ידיעת הדברים על מתכונת חלקיהם, כפי מחלוקתם וסידרי יחסיהם, מידיעתם שלא בהבחנה , כיתרון ראיית הגן המודר בערוגותיו ומיופה במסילותיו ובשורות מטעיו, מראיית חורש הקנים והיער הצומח בערבוב... כלומר: ההבדל שבין למידת נושא מסויים ע לכל מרכיביו, כאשר מוסברים יחסי הפרטים והתאמתם יחסם זה מול זה, לעומת למידת הנושא שלא בשיטה הנ"ל. דומה להנאת והבנת פריטי גן המסודר לפי סדר מסויים מול גן אשר המראה בו מעורבב ואין הסדר שולט שם. דרך השם: כי אמנם ציור חלקים רבים אשר לא נודע קישרם ומדרגתם האמיתי בבניין הכל המורכב מהם, אצל הנפש המשתוקק לדעת, אינו אלא משא כבד(ה) בלא חמדה, שייגע ויעמול ונלאה ועייף ואין נחת... כלומר: היות שמראות רבים שלא ברור הקשר ביניהם וערכם הנכון במיכלול, אצל האדם השואף לדעת ולהבין, הופך למשא מעיק אשר לומד ללא הנאה והיגיעה מהלימוד אינו מספקת אותו.. דרך השם: כי הנה כל אחד מהם שיגיע ציורו אצלו, לא יניח מהעיר בו התשוקה לבוא עד תכליתו, וזה לא יעלה בידו, כיוון שנעדר ממנו תשלום עניינו; שהרי חלק גדול מהדבר הוא יחסיו עם המתייחסים לו ומדרגתו במציאות. וזה נעלם ממנו, ונמצאת תשוקתו טורדתו בלי שבעתה, וחמדתו מכאיבתו ואין מנוחה... כלומר: היות שכל פרט אשר הוא קולט ובוחן במיכלול, גורם לו לשאוף להבין את כלל הדבר, כי חסרון ההבנה המושלמת הוא עיקר רצונו, היות שהוא מבין שחשיבות גדולה יש לא רק לחלקים הפרטיים שבמיכולו, אלא לשילובם וערכם בסך המיכלול. חסרון הידיעה הכללית הזו טורדת את מנוחתו ושלוותו עד לכאב נפש.. דרך השם: לא כן, היודע דבר על אופניו, שבהיות נושאו מתגלה לעיניו בעליל כמות שהוא, הלוך ילך והשכל אל אשר יפנה שם. וביופי מלאכותיו יתענג וישתעשע" כלומר: מה שאין כן היודע גם את חלקי המיכלול וגם את ערכם ומקומם בו, נהנה הנאה מרובה ועולה הבנתו מעלה אל תכלית הנושא בשלמות.
עד כאן שיעורנו להיום, תודה רבה על ההשתתפות!
 
יישר כח, תודה !

הערה טכנית - אולי פשוט יותר להעתיק את השורות מן הספר בכתב מודגש, ואת ההסברים - לכתוב בכתב רגיל. כך נעים יותר לעין להתמצא בקלות.
 

mgb

New member
בהחלט שווה בדיקה../images/Emo70.gif../images/Emo51.gif

 

mgb

New member
שיעור יומי -תזכורת

בס"ד שלום לכולם! להזכירכם בימים ראשון-רביעי ימסר מידי ערב בשעה 20:00 שיעור יומי. השיעור ינתן בפורום ולא במסנג'ר! היום נמשיך אי"ה בהקדמת הרמח"ל לספרו "דרך השם". תגובות, שאלות, הערות והארות יתקבלו בשמחה! בברכת התורה
 
למעלה