נאמן למקורות
New member
../images/Emo63.gifלפרשת השבוע../images/Emo63.gif
פרשת תזריע, דיני טהרת הבית היהודי. גזירה לא מהשמיים. "וביום שהמיני ימול בשר ערלתו:" (ויקרא יב,ג) במדרש תנחומא בפרשתנו(אות ה) נאמר: "מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, אזו מעשים נאים, של הקב"ה או של בשר ודם? - אמר לו: של בשר ודם נאים. אמר לו טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ, יכול אדם לעשות כיוצא בהם?! - אמר לו רבי עקיבא: לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטין עליו, אלא אמור דברים שהם מצויין בבני אדם. אמר לו: למה אתם מולין? - אמר לו: אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכן הקדמתי ואמרתי לך שמעשה בני אדם נאים משל הקב"ה. הביא לו רבי עקיבא שבלים וגלוסקאות(ככרות לחם). אמר לו: אלו - מעשה הקב"ה, ואלו - מעשה ידי אדם. אמר לו: אין אילו נאים יותר מן השבלים?! - אמר לו טורנוסרופוס: אם הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא הולד מהול ממעי אימו?! - אמר לו רבי עקיבא: ולמה שוררו אינו יוצא עמו, והוא תלוי בבטנו ואמו חותכתו?! - ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול, לפי שלא נתן הקב"ה את המצוות לישראל אלא לצרף אותם בהם, ולכך אמר דוד (עיין שמואל ב כב,לא; משלי ל,ה): 'כל אמרת ד' צרופה'". - על מה בעצם התווכח רבי עקיבא עם טורנוסרופוס, ומה רצה רבי עקיבא ללמד כאן? - יש לומר שרבי עקיבא בא ללמד אותנו, שדביקות בהקב"ה פרושה לפעול עם אל, ולקיים מצוותיו של הקב"ה. כי אם הכל מוכן ללא כל טירחה - לא יהיה חיבור שלם בין נותן הכל לבין עמו. רבי עקיבא, שמייצג את שיטת עם ישראל, סובר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות" (מכות כג,ב), עסק המצוות והתורה יוצרים חיבור וצירוף לקב"ה בניגוד לאומות העוברות, שאמונתם מופשטת, ללא חובת מעשים בפועל. טורנוסרופוס הרשע מטיף לרבי עקיבא: קבלו עליכם את עול שלטוננו, הרי המליכו אותנו עליכם מן השמים - מעשי הקב"ה נאים יותר! עונה לו רבי עקיבא, זה נכון שהכל מן השמים, אך בצאת הולד מחובר לאימו על ידי שוררו(טבור) אמו חותכתו! - האמא חייבת לחתוך את החיבור שהבורא יצר לולד כשהוא במעי אמו. וכך מסביר רבי עקיבא בצורת משל, שיצאנו לחירות בקבלת התורה ועול מלכות שמים, והקב"ה מצווה אותנו להיות בני חורין. ואם כך - צריכים אנו לעשות הכל כדי לשבור עול הגויים מעל צוארנו, וכל עול המעכב אותנו מלהיות שלמים. בויכוח זה רבי עקיבא מסביר, שאדם חייב לפעול כמיטב יכולתו כדי לשנות את המציאות, ואסור לו לומר על כל דבר "גזירה מן השמיים". אך ורק אדם בעל נפש של עבד, מקבל הכל כגזרות שלא ניתן לשנותם. בן חורין אמיתי - משתדל לבטל את כל הגיזרות עד היכן שידו מגעת, ודיו! קיבץ ליקט והאיר: הרב יעקב שמעון שליט"א. מתוך - אתר נחלת צבי.
פרשת תזריע, דיני טהרת הבית היהודי. גזירה לא מהשמיים. "וביום שהמיני ימול בשר ערלתו:" (ויקרא יב,ג) במדרש תנחומא בפרשתנו(אות ה) נאמר: "מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא, אזו מעשים נאים, של הקב"ה או של בשר ודם? - אמר לו: של בשר ודם נאים. אמר לו טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ, יכול אדם לעשות כיוצא בהם?! - אמר לו רבי עקיבא: לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטין עליו, אלא אמור דברים שהם מצויין בבני אדם. אמר לו: למה אתם מולין? - אמר לו: אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכן הקדמתי ואמרתי לך שמעשה בני אדם נאים משל הקב"ה. הביא לו רבי עקיבא שבלים וגלוסקאות(ככרות לחם). אמר לו: אלו - מעשה הקב"ה, ואלו - מעשה ידי אדם. אמר לו: אין אילו נאים יותר מן השבלים?! - אמר לו טורנוסרופוס: אם הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא הולד מהול ממעי אימו?! - אמר לו רבי עקיבא: ולמה שוררו אינו יוצא עמו, והוא תלוי בבטנו ואמו חותכתו?! - ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול, לפי שלא נתן הקב"ה את המצוות לישראל אלא לצרף אותם בהם, ולכך אמר דוד (עיין שמואל ב כב,לא; משלי ל,ה): 'כל אמרת ד' צרופה'". - על מה בעצם התווכח רבי עקיבא עם טורנוסרופוס, ומה רצה רבי עקיבא ללמד כאן? - יש לומר שרבי עקיבא בא ללמד אותנו, שדביקות בהקב"ה פרושה לפעול עם אל, ולקיים מצוותיו של הקב"ה. כי אם הכל מוכן ללא כל טירחה - לא יהיה חיבור שלם בין נותן הכל לבין עמו. רבי עקיבא, שמייצג את שיטת עם ישראל, סובר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות" (מכות כג,ב), עסק המצוות והתורה יוצרים חיבור וצירוף לקב"ה בניגוד לאומות העוברות, שאמונתם מופשטת, ללא חובת מעשים בפועל. טורנוסרופוס הרשע מטיף לרבי עקיבא: קבלו עליכם את עול שלטוננו, הרי המליכו אותנו עליכם מן השמים - מעשי הקב"ה נאים יותר! עונה לו רבי עקיבא, זה נכון שהכל מן השמים, אך בצאת הולד מחובר לאימו על ידי שוררו(טבור) אמו חותכתו! - האמא חייבת לחתוך את החיבור שהבורא יצר לולד כשהוא במעי אמו. וכך מסביר רבי עקיבא בצורת משל, שיצאנו לחירות בקבלת התורה ועול מלכות שמים, והקב"ה מצווה אותנו להיות בני חורין. ואם כך - צריכים אנו לעשות הכל כדי לשבור עול הגויים מעל צוארנו, וכל עול המעכב אותנו מלהיות שלמים. בויכוח זה רבי עקיבא מסביר, שאדם חייב לפעול כמיטב יכולתו כדי לשנות את המציאות, ואסור לו לומר על כל דבר "גזירה מן השמיים". אך ורק אדם בעל נפש של עבד, מקבל הכל כגזרות שלא ניתן לשנותם. בן חורין אמיתי - משתדל לבטל את כל הגיזרות עד היכן שידו מגעת, ודיו! קיבץ ליקט והאיר: הרב יעקב שמעון שליט"א. מתוך - אתר נחלת צבי.