אין ייאוש בעולם
New member
מגילת אסתר - ../images/Emo142.gif פניני חסידות
בס"ד לגאולת עם ישראל.
"ויהי בימי אחשוורוש" (פרק א' פסוק א') ימי התרחשות המגילה קרויים על שמו של אחשוורוש - "ויהי בימי אחשוורוש". ויש להבין, הלא לכאורה ראוי יותר היה לפתוח את המגילה במילים "ויהי בימי מרדכי ואסתר", וליחס את הימים על שמם של צדיקים אלו וכפי שנאמר בנוסח "ועל הניסים" - "בימי מרדכי ואסתר". בתורת החסידות מבואר כי לעיתים האור האלוקי יורד ונשפע לעם ישראל דווקא על ידי הצורך בהתגברות על כוח אחר המתנגד לקדושה. זו משמעות הפתיחה "ויהי בימי אחשוורוש", שכן היא הנותנת; דווקא התנגדותו של אחשוורוש לקדושה, היא שהביאה בסופו של דבר לתוספת אור וקדושה בקרב העם היהודי, ולפיכך ימי הניסים והנפלאות מיוחסים על שמו. (אור התורה, בראשית, עמ' 1402)
"עשה המלך משתה שבעת ימים" (פרק א' פסוק ה') חטאם העיקרי של בני ישראל, שבעקבותיו נפלה עליהם גזירה זו, היה בכך שהם "נהנו מסעודתו של אותו רשע"; הם החשיבו את אחשוורוש, תלו בו את כל יהבם ובטחונם, חשבו שהם תלויים בחסדיו, ולפיכך בחרו ליהנות כל כך מסעודתו. מכאן ניתן ללמוד: אסור ליהודי ליהנות ולהתענג מענייני החומר והגוף, אותם מייצג אחשוורוש, עליו להתעסק בצרכי הגוף על מנת להתקיים בלבד. עיקר ההנאה והעונג של יהודי צריכה להיות בזמן שהוא עוסק בחיי הנשמה, לומד תורה ומקיים מצוות. כן עליו להיות חדור בהכרה שההשפעה היא מאת הקב"ה וברצונו, והאמצעים הגשמיים משמשים "צינורות" העברה בלבד; על האדם לבטוח בקב"ה שהוא מקור השפע שיספק לו את צרכיו ורווחתו ולא להסתמך על פעילות זו או אחרת שהיא תביא לו את הברכה וההישגים. (ליקוטי שיחות, חל"א, עמ' 175)
"איש יהודי" (פרק ב' פסוק ה') בכינוי 'יהודים' מכנים את כל הנמנים על עם ישראל מאז הוגלו מלכי שבט 'יהודה' לאחר חורבן הבית הראשון. על פי תורת החסידות, יש סיבה עמוקה לכך שכולנו מכונים 'יהודים': חז"ל קבעו כי "כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי", וזאת משום ש 'יהודה' קידש את שם השם בפרהסיא במעשה תמר. התואר 'יהודי' מביע איפוא הזדהות עמוקה של כל יהודי לאלוקיו ודביקות באמונתו, גם במחיר של מסירת הנפש. מרדכי היה "סמל" למונח 'יהודי' - איש שמסירות הנפש למען השם בערה בו תמידית ללא פחד ומורא. (אור התורה, מגילת אסתר, עמוד י')
"אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה" (פרק ב' פסוק כ') לעתים מצוי יהודי, חלילה, במצב כה ירוד, עד כדי שהוא נאלץ להסתיר את דבר יהדותו. גם במצב שכזה - אל לו להתייאש ולטעות שהוא נתון לחלוטין תחת מרותם ושליטתם של חוקי הטבע, ושהקשיים הסובבים אותו הפכו לאדוניו; מתוך דברי המגילה אנו למדים כי אדרבה, גם כאשר יהודי נמצא במצב של "הסתר אסתיר" (=הסתרה בתוך הסתרה; חושך אישי כפול ומכופל) המרומז בפסוק "אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה" (= אסתר מסתירה, כלומר; הסתרה כפולה) - גם אז הוא אינו נתון לשליטת הטבע, ומובטח לו שיגבר על כל מכשול - עד לכדי מצב של "ונהפוך הוא". (לקוטי שיחות, ח"ו, עמ' 194)
"ומרדכי יושב בשער המלך" (פרק ב' פסוק כא') מן הראוי להתבונן ברובד ה "פנימי" והעמוק יותר שיש לפסוק הזה: כידוע העולמות הרוחניים מהווים שורש ומקור לעולמנו הגשמי, ולפיכך, כל דבר המתרחש בעולמנו נובע מהדברים כפי שהם במקורם ברוחניות. כך הוא גם בפסוק זה: תפקידו הרוחני של מרדכי היהודי, נשיא הדור, הוא לשבת בשערו של "המלך" שהוא הקב"ה, ולהשכין משם את האלוקות בכל העולם. כך גם השתלשלו הארועים בגשמיות: מרדכי ישב בשער המלך אחשוורוש, והשפעתו ניכרה בכל העולם - "מהודו ועד כוש". (תורת מנחם תשד"מ, ח"ב, עמ' 1250) בעזרת השם משיח בן דוד
"ונהפוכו"
במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
בס"ד לגאולת עם ישראל.