אין ייאוש בעולם
New member
מגילת אסתר ../images/Emo142.gif פניני חסידות
בס"ד לאחדות עם ישראל, לחזרה בתשובה של עם ישראל = גאולת עם ישראל.
"נקהלו היהודים בעריהם" (פרק ט' פסוק ב') על מלחמת מדיין נאמר ש "לא נפקד ממנו איש" - כלומר: לא נהרג במלחמה זו אף יהודי אחד. מכאן למדו חז"ל: "הווי אומר שהיו צדיקים", שהרי בדרך הטבע לא תיתכן מלחמה בלי אבידות בנפש, ואם התרחש נס שכזה עלינו להניח שהוא נובע מזכויותיהם של עם ישראל. לאמיתו של דבר ניתן להשליך תובנה זו גם כלפי המלחמה שניהלו היהודים באויביהם בממלכת אחשוורוש; מתוך עיון במגילה מתברר שגם כאן לא נפקד איש מקרב העם היהודי, ואין לך שבח גדול מזה לעם ישראל. (תורת מנחם, תשד"מ, ח"ב, עמ' 1276)
"מנשאים את היהדות" (פרק ט' פסוק ג') כאשר נצחו עם ישראל את אויביהם, מתאר הפסוק איך שרי כל המדינות החלו "מנשאים את היהודים כי נפל פחד מרדכי עליהם". ויש לדייק בלשון הפסוק המתאר תגובת שרי המדינות על הניצחון המופלא של היהודים: "מנשאים את היהודים". התואר יהודי מורה על ההודאה בכל התורה כולה, וכדברי חז"ל ש"מרדכי היהודי" נקרא כן "על שום שכפר בעבודה זרה, שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי". יוצא אם כן, שהכבוד שרחשו שרי העמים לבני ישראל לא נבע רק מהנצחון הגשמי על האויבים, אלא עקב התנהגותם כיהודים - "מודה בכל התורה כולה". (תורת מנחם, תשמ"ה, ח"ג, עמ' 1450)
"ובביזה לא שלחו את ידם" (פרק ט' פסוק י') מדוע לא נגעו היהודים בביזה? יש מהפרשנים הטוענים שהדבר נובע מן האיסור ליהנות מנכסי עמלק. לעומתם רש"י מפרש שהסיבה היא כדי "שלא יתן המלך עין צרה בממון", כלומר, מיראת תגובתו של המלך. נמצא אפוא, שלדעת רש"י לולא הפחד מתגובתו של המלך שהיה מוטל עליהם, היו באופן מעשי יכולים לנגוע בביזה, וכיצד אין זה סותר לאיסור הנזכר? זאת משום שרש"י סבור שאיסור לקיחת חפצים מרשות עמלק חל רק על דברים שיש בהם נשמה, ואילו עצמים נטולי נשמה אין כל איסור לקחתם. בהתאם לזה מפרש רש"י גם את העובדה המסופרת במגילה לעיל, אשר ביתו של המן שהיה מזרע עמלק ניתן למרדכי. מכאן שאין איסור להשתמש בחפצי עמלק אם אין בהם חיים. (ביאורים לפירוש"י על התורה, דברים, עמ' 269)
"והיהודיים אשר בשושן" (פרק ט' פסוק יג') המילה "יהודיים" מופיעה בפסוק זה עם שני יודיים (= האות יוד). יש כאן רמז נפלא: האות יוד - רומזת על עשר כוחות הנפש (חכמה, בינה וכו'); כידוע, לנפש האלוקית יש עשר כוחות, ובמקביל, גם לנפש הבהמית יש עשר כוחות; המן רצה להשמיד ולאבד את כל היהודים, הן אלו הנשלטים על ידי הנפש האלוקית, והן את אלו הנשלטים על ידי היצר הרע, ללא כל הבחנה. נס ההצלה של פורים היה גם הוא באותו משקל: לא היתה הבחנה בין יהודי אחד למישנהו - הכל ניצלו מהגזירה. את זאת מדגיש הפסוק בכפלו את האות יוד: "והיהודיים". (תורת מנחם, ח"ה, עמ' 24)
"היושבים בערי הפרזות" (פרק ט' פסוק יט') חג פורים, בשונה מחגים אחרים החלים בתאריך קבוע, משתנה זמנו בהתאם למקומות שונים - בערי הפרזות ביום י"ד באדר, בערים מוקפות בט"ו באדר - והוא כפוף לחלוטין לשינוי זמן ומקום. מאידך, עניינו הכללי של חג הפורים הוא דווקא היציאה ממגבלות הטבע, למעלה מזמן ומקום, עד לכדי מצב של "עד דלא ידע". יש בדבר מסר המלמד על מהותו של העם היהודי: אמנם יש וקיימים הבדלים מהותיים בין יהודי אחד למשנהו, ואולם, אין זה אלא ברבדים חיצוניים; נקודת היהדות של כל יהודי, הנשמה הקדושה שהיא חלק אלוקה ממעל ממש - זהה ושווה אצל כולם. (תורת מנחם, חי"ג, עמ' 304) בעזרת השם משיח בן דוד
ונהפוכו
במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
בס"ד לאחדות עם ישראל, לחזרה בתשובה של עם ישראל = גאולת עם ישראל.