פורים
|אוזן המן|

מגילת אסתר ../images/Emo142.gif פניני חסידות

בס"ד לאחדות עם ישראל, לחזרה בתשובה של עם ישראל = גאולת עם ישראל.
"נקהלו היהודים בעריהם" (פרק ט' פסוק ב') על מלחמת מדיין נאמר ש "לא נפקד ממנו איש" - כלומר: לא נהרג במלחמה זו אף יהודי אחד. מכאן למדו חז"ל: "הווי אומר שהיו צדיקים", שהרי בדרך הטבע לא תיתכן מלחמה בלי אבידות בנפש, ואם התרחש נס שכזה עלינו להניח שהוא נובע מזכויותיהם של עם ישראל. לאמיתו של דבר ניתן להשליך תובנה זו גם כלפי המלחמה שניהלו היהודים באויביהם בממלכת אחשוורוש; מתוך עיון במגילה מתברר שגם כאן לא נפקד איש מקרב העם היהודי, ואין לך שבח גדול מזה לעם ישראל. (תורת מנחם, תשד"מ, ח"ב, עמ' 1276)
"מנשאים את היהדות" (פרק ט' פסוק ג') כאשר נצחו עם ישראל את אויביהם, מתאר הפסוק איך שרי כל המדינות החלו "מנשאים את היהודים כי נפל פחד מרדכי עליהם". ויש לדייק בלשון הפסוק המתאר תגובת שרי המדינות על הניצחון המופלא של היהודים: "מנשאים את היהודים". התואר יהודי מורה על ההודאה בכל התורה כולה, וכדברי חז"ל ש"מרדכי היהודי" נקרא כן "על שום שכפר בעבודה זרה, שכל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי". יוצא אם כן, שהכבוד שרחשו שרי העמים לבני ישראל לא נבע רק מהנצחון הגשמי על האויבים, אלא עקב התנהגותם כיהודים - "מודה בכל התורה כולה". (תורת מנחם, תשמ"ה, ח"ג, עמ' 1450)
"ובביזה לא שלחו את ידם" (פרק ט' פסוק י') מדוע לא נגעו היהודים בביזה? יש מהפרשנים הטוענים שהדבר נובע מן האיסור ליהנות מנכסי עמלק. לעומתם רש"י מפרש שהסיבה היא כדי "שלא יתן המלך עין צרה בממון", כלומר, מיראת תגובתו של המלך. נמצא אפוא, שלדעת רש"י לולא הפחד מתגובתו של המלך שהיה מוטל עליהם, היו באופן מעשי יכולים לנגוע בביזה, וכיצד אין זה סותר לאיסור הנזכר? זאת משום שרש"י סבור שאיסור לקיחת חפצים מרשות עמלק חל רק על דברים שיש בהם נשמה, ואילו עצמים נטולי נשמה אין כל איסור לקחתם. בהתאם לזה מפרש רש"י גם את העובדה המסופרת במגילה לעיל, אשר ביתו של המן שהיה מזרע עמלק ניתן למרדכי. מכאן שאין איסור להשתמש בחפצי עמלק אם אין בהם חיים. (ביאורים לפירוש"י על התורה, דברים, עמ' 269)
"והיהודיים אשר בשושן" (פרק ט' פסוק יג') המילה "יהודיים" מופיעה בפסוק זה עם שני יודיים (= האות יוד). יש כאן רמז נפלא: האות יוד - רומזת על עשר כוחות הנפש (חכמה, בינה וכו'); כידוע, לנפש האלוקית יש עשר כוחות, ובמקביל, גם לנפש הבהמית יש עשר כוחות; המן רצה להשמיד ולאבד את כל היהודים, הן אלו הנשלטים על ידי הנפש האלוקית, והן את אלו הנשלטים על ידי היצר הרע, ללא כל הבחנה. נס ההצלה של פורים היה גם הוא באותו משקל: לא היתה הבחנה בין יהודי אחד למישנהו - הכל ניצלו מהגזירה. את זאת מדגיש הפסוק בכפלו את האות יוד: "והיהודיים". (תורת מנחם, ח"ה, עמ' 24)
"היושבים בערי הפרזות" (פרק ט' פסוק יט') חג פורים, בשונה מחגים אחרים החלים בתאריך קבוע, משתנה זמנו בהתאם למקומות שונים - בערי הפרזות ביום י"ד באדר, בערים מוקפות בט"ו באדר - והוא כפוף לחלוטין לשינוי זמן ומקום. מאידך, עניינו הכללי של חג הפורים הוא דווקא היציאה ממגבלות הטבע, למעלה מזמן ומקום, עד לכדי מצב של "עד דלא ידע". יש בדבר מסר המלמד על מהותו של העם היהודי: אמנם יש וקיימים הבדלים מהותיים בין יהודי אחד למשנהו, ואולם, אין זה אלא ברבדים חיצוניים; נקודת היהדות של כל יהודי, הנשמה הקדושה שהיא חלק אלוקה ממעל ממש - זהה ושווה אצל כולם. (תורת מנחם, חי"ג, עמ' 304) בעזרת השם משיח בן דוד
ונהפוכו
במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
 

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פורים ../images/Emo63.gif |אוזן המן|

פורים שיחול בעז"ה השבוע הוא אחד מן החגים היחודיים בלוח השנה היהודי, החותם את תקופת התנ"ך. אומרים לנו חז"ל שכל המועדים עתידים ליבטל חוץ מפורים וכיפורים; בנוסף, רק פורים יכול להתקיים גם במועד אחר מהקבוע לכתחילה (מגילה נקראת גם אם צריך ביא, יב, יג, יד, טו באדר) דבר שאין לו אח וריע באף אחר מהזמנים האחרים. כמו כן, דבר ראוי לתשומת לב הוא ששמו של הקב"ה אינו מופיע בגלוי ולו פעם אחת בכל מגילת אסתר. ובעצם הא בהא תליא ובתפיסת מהותו של חג הפורים נוכל להגיע להבנת הדברים כולם. לאחר קריאת המגילה אנו שרים את הפיוט "אשד הניא עצת גויים" החותם בשורות "שושנת יעקב צהלה ושמחה בראותם יחד תכלת מרדכי תשועתם היית (בחיריק מתחת לי' ולא בשוא כפי ששרים - שאתה הקב"ה היית תשועתם) לנצח ותקוותם בכל דור ודור ..." והרי בדר"כ כאשר באים לבטא את "נצח ישראל שלא ינחם" כפי שאומר שמואל במפגש קודם עם עמלק משתמשים בשם ישראל ולא בשם יעקב. ואילו כאן משתמשים בחיבור של השושנה (שלא יכולה שלא להזכיר לנו את העיר שושן) המבטאת את כנסת ישראל, כשושנה בין החוחים, ובשם יעקב המבטא את הבחינה הגלותית של ישראל. דבר זה בא ללמדנו שבמגילה, שכשמה מגילת אסתר, כלומר לגלות את המוסתר, שמו של הקב"ה אינו מופיע כיון שהמגילה מדברת בשני אופנים בצד הגלוי שבו רואים את כל הפוליטיקות ומעשה האדם, אך מתחת לפני השטח "רבות מחשבות בלב איש ועצת ד' היא תקום" ידו של הקב"ה המשגיח מסובב את הכל וכך עצתו של המן, העץ שהכין המן, לתלות את מרדכי הוא בעצמו משמש לתלייתו של המן. לכן חרבונא/ה אע"פ שהיה בעצת המן לתלות את מרדכי מגלה שההשגחה סיבבה שיתלו אותו על העץ. וזה מה שבאה לגלות לנו "תכלת מרדכי" שרק ביכולת לראות את שניהם מחוברים יכולה להיות "צהלה ושמחה". שהתכלת מתייחסת לתכלית "התכלת דומה לים והים דומה לרקיע והרקיע דומה לכסא הכבוד". שאע"פ שכשרואים את הים והרקיע נדמים לנו בצבע תכלת, אך המנסה לקחת מהם בידו יראה שבעצם זהו אשלייה והכל שקוף - כי התכלת הוא צבע העומק של הדבר המשתקף בדבר אחר - כי מקרוב נראה לנו כפועל ידינו אך בהסתכלות בתכלית ובמכלול רואים את האמת, את יד ד' הפועלת במציאות והכל שונה מכפי שנראה והמציאות מחופשת כביכול בתחפושת של "כאילו". ולכן משתמש הפיטן בחיבור של שושנת יעקב דוקא, לבטא שיכולה לצהול בכל זאת כאשר מצליחה להתרומם ולראות את התכלת ואת מרדכי יחדיו. הן יחדיו כל העם והן יחדיו בחיבור התכלת ומרדכי. ולכן פורים שבעצם מהווה חגיגה של דבר שלא התקיים, יכול להיות נחוג גם בימים אחרים וזו הסיבה שגם לעולם לא יבטל, כי אינו מבטא זכירה של ארוע היסתורי שיכול להעלם ולהישכח ע"י ארוע גדול וחשוב יותר (כעין שעתידה יציאת מצרים להיות טפלה לגאולה אחרונה) כי הוא מורה על ההסתכלות לתכלית המגלה את בחינת אחדותם של הדברים במקורם, עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. ולמה שיכול האדם ביום הכיפורים להגיע בחמישה עינויים ניתן להגיע בפורים במשתה ושמחה ומשלוח מנות ומתנות לאביונים, כאשר בשני המקרים הידיעה צריכה להצטמצם בפני האמת הגדולה. ואז הקב"ה הוא תשועתם של ישראל לנצח ותקוותם בכל דור ודור. פורים שמח ושבת שלום
 

מיקי*

New member
הגלוי הנסתר והנצח

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם: אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים: וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח". המגילה בתארה את הדרך בה בחר המן את זמן מלחמתו ביהודים אומרת: "הפיל פור הוא הגורל" – ואומרת על כך הגמרא: "תנא: כיון שנפל פור בחדש אדר שמח שמחה גדולה, אמר: נפל לי פור בירח שמת בו משה. ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד". פרשת תצוה היא כידוע הפרשה היחידה בתורה שבה לא כתוב שמו של משה רבנו מאז הופעתו בפעם הראשונה בפרשת שמות. ולרוב פרשת תצוה נקראת בשבוע שחל בו ז' באדר ולכן ישנו קשר בין פרשת תצוה ופורים דרך עניין ז' באדר מחד ופרשת זכור הנקראת בשבת שלפני פורים מאידך. מחשבתו של המן היתה שמכיון שמת משה רבן של ישראל ניתק בכח הקשר בין ישראל לתורת משה, והיות ואין לעם ישראל קיום בעולם כי אם מִכֹּחָהּ של התורה, מסוגל חודש אדר לבחינת סוף, מה גם שהוא סוף החודשים, היינו סיום כח ההתחדשות המיוחד לישראל ע"פ הרמז של "החודש הזה לכם". ואת הניתוק בפועל ראה המן בכך שלמרות שנתנה מכבר לעם ישראל הרשות לחזור לארץ ישראל ולבנות את בית המקדש ואת חומות ירושלים, עם ישראל בחר להשאר בגלות. וכדברי המן - שכל כחו הוא ביכלתו לשקר תוך כדי שהוא אומר את האמת, כח מיוחד של לישנא בישא, לשון הרע, כמו הנחש הקדמוני. שלזה רומזים חז"ל בגמרא באומרם "המן מן התורה מנין?" והתשובה: "המן העץ אשר ציויתיך לבלתי אכול ממנו אכלת?" - "ישנו עם אחד", ומי כעמך ישראל גוי אחד, אשר כל מהותו וסיבת קיומו הוא האחדות, והנה משקר הוא בזהותו ותפקידו שהרי הוא "מפוזר ומפורד", לא זו בלבד שאחדותו מתקיימת בעיקר כשהוא שוכן על אדמתו, גוי אחד בארץ - דוקא, והנהו מפוזר מחוץ לארצו, אלא שהוא גם מפורד, בפירוד ומחלוקת, בחינת מסה ומריבה הכתובה בפרשת בשלח, ומיד אחריה: "ויבא עמלק". והיות וכך, "ואת דתי המלך" - מלך מלכי המלכים - "אינם עושים", כדכתיב במגילת איכה "מַלְכָּהּ וְשָׂרֶיהָ בַגּוֹיִם אֵין תּוֹרָה". ואם כן "ולמלך אין שוה להניחם". ואמרו חז"ל שהוא לא היה יודע שמשה בשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד. עלינו להבין את עומק דברי חז"ל בבחינת מכלל הן אתה שומע לאו. יש הבדל המובן מסדר הדברים. הם לא אמרו בשבעה באדר נולד ובשבעה באדר מת. כי זה דרך כל הארץ שהילודים למות, ומאי אכפת לן שהוא נולד בשבעה באדר, שהרי סוף סוף הוא מת! אלא שהוא לא היה יודע את הסוד שמותו של משה היא בעצמה לידה - ולא רק בבחינת "והמתים להחיות", אלא שאין דברי תורה מתקיימים באמת בלב התלמידים אלא לאחר הסתלקותו של הרב וע"י זה נקבעה בחינת הנצח של תורת משה בליבם של ישראל. וכדתנן: אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו. וכמו כן, רק אחרי הסתלקות הנבואה, היינו הסתלקות הגילוי האלקי הברור לכל באופן טבעי, בבחינת תורה שבכתב, שהיא גם הבחינה של "כפה עליהם הר כגיגית", הגיעו בני ישראל למעלת ליהודים היתה אורה - זו תורה, משום ד"קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים אליהם ולא יעבור". ולכן ישנה הקבלה בין פרשת תצוה ששמו של משה אינו מופיע בה ובכל זאת כל הפרשה מתייחסת רק אליו: וְאַתָּה תְּצַוֶּה, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ, וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ, וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ, וְאַתָּה תְּדַבֵּר, וְלָקַחְתָּ, וְשַׂמְתָּ, וְעָשִׂיתָ מִשְׁבְּצֹת זָהָב, וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט, ומגילת אסתר ששמו של הקב"ה אינו מופיע בה, בחינת "אסתר מן התורה מנין - ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא", ובכל זאת השגחתו הינה נוכחת בה בכל רגע וכל מטרת המגילה היא לגלות את הנסתר, מגילת אסתר. וזה בעצמו ענין מחיית זכר עמלק, היינו מחיית הנגלה הכוזב המעורר את הספק בלב האדם לגבי השגחתו ית', "היש ד' בקרבנו אם אין" ותתגלה האמת הנסתרת, ולכן "וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם" כמו שהתורה "לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" של ישראל. פורים שמח ושבת שלום
 

מיקי*

New member
עולה דשן ותמיד - נפש רוח ונשמה - לפרשת צו

פרשתנו עוסקת בתחילתה בשלושה עניינים עליהם אומרת התורה "צו את אהרן ואת בניו לאמר" והם קרבן העולה, תרומת הדשן ואש התמיד. ואומר המדרש שאין "צו" אלא לשון זירוז ואומר ר' שמעון שאין המקרא מזרז אלא במקום שיש בו חסרון כיס. ועלינו להבין היאך דוקא בעניינים אלו יש בהם חסרון כיס לכהן שפה נאמר "צו"? בקרבן העולה להבדיל משאר הקרבנות אין הכהן מקבל לעצמו כלום אלא כל הקרבן עולה כליל לד'; ואולם מקבל הוא את עור הבהמה, אם כן מהו חסרון הכיס? ואע"פ שאינו מפסיד מעצמו כלום, עצם מניעת הרווח יש בו משום חסרון כיס, בכך טמונה בעצם התשובה מהו חסרון הכיס, כי לא אומרת התורה "צו את אהרן ואת בניו זאת תורת העולה", אלא מוסיפה התורה "צו את אהרן ואת בניו לאמר זאת תורת העולה" וכבר אמרנו שאין לאמר אלא אמירה לישראל. אם כן מצווים אהרן ובניו לומר לישראל את תורת העולה ועל כיוצא בזה אמרו במס' מנחות "כל העוסק בתורה כאילו הקריב עולה, מנחה ... אמר רבא כל העוסק בתורה אינו צריך לא עולה ולא מנחה". אם כן חסרון הכיס שיש לכהנים מתבטא בכך שהיות ויש להם הנאה מהקרבת האינטרס של הכהנים הוא שבני ישראל יקריבו כמה שיותר והיה מקום לחשוש שהכהנים ימנעו מלפרסם שיש תחליף לקרבנות בלימוד התורה על כן נאמר "צו את אהרן ואת בניו לאמר" לזרזם על האמירה שצריכים לומר לישראל "וזאת תורת העולה" שכל העוסק בתורה לא רק שכאילו הקריב כל הקרבנות אלא לעתים אף אינו צריך לקרבנות וזהו חסרון הכיס שיש לכהנים. ואין חסרון כיס בדברים הקשורים בממון בלבד, אלא ניתן לומר גם שי חסרון כיס בכל מקרה שבו פועל האדם ואינו מקבל או תמורה על פעולתו. ויש תגמול שאינו כספי אלא קשור ביוקרה ובמעמד החברתי שמקבל האדם כתוצאה מפעולתו וגם לכבוד זה זכו הכהנים אם בהופעתם "ועשית בגדי קודש לכבוד ולתפארת", שכבודו ותפארתו של הקב"ה נגלה על ידיהם וזהו כבודם ותפארתם ואם מצד שהיו מורי העם ושלוחיו לפני המקום ברוך הוא. ולעתים אף גדול הסיפוק הנפשי מהתמורה הממונית אף המעמדית. וכפי שכבר אמרנו בתחילת דברינו לא זו בלבד שנצטוו הכהנים על קרבן העולה אלא ניתנו להם שלש משימות שבשלשתן ישנו חסרון כיס באחת הבחינות והיה צורך לזרזם לעשותם: במצוות העולה, שהיא כנגד הנשמה, שבגלל שאינו מקבל את מלא התגמול כמו בשאר הקרבנות היה חשש שיניח את קרבן העולה ויתעסק בקרבנות אחרים. הדבר השני הוא תרומת הדשן, כנגד רוח, שהיא פינוי הפסולת שהצטברה על המזבח. פה צריך הכהן לא רק לבזות את עצמו, לכאורה, במה שנהוג לכנות בצבא "עבודות רס"ר", אלא גם יוצא בבגדים פשוטים ללא סממני התנשאות. ובכך יכולים אנו לראות את מבחנם ונסיונם של עובדי ומשרתי הציבור לא רק (ובייחוד לא) בפעולות הנותנות כבוד ויקר לבעליהן אלא באותן פעולות נחוצות (ולפעמים שחורות) שנראה כאילו יש בהם פחיתות. לכן גם בתרומת הדשן יש צורך בזירוז הכהנים מפני שחסרה את הכבוד והיוקרה שמקבל הכהן בשאר עיסוקיו. הדבר השלישי שמצווה בו הכהן בתחילת פרשתנו הוא "אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה", בחינת נפש וצריך הכהן להיות שותף לאש כפי שאמרו "אע"פ שאש יורדת מן השמים מצוה להביא אש מן ההדיוט" שנאמר על פס' "ונתנו בני אהרן הכהן אש על המזבח". והרי העבודה התמידית היומיומית החוזרת על עצמה כשהיא הופכת להיות שגרתית וכפויה, כאשר אינה נובעת מליבו של האדם, הרי היא מעמסה ועול (כפי שלצערינו קורה לנו לעתים קרובות, בייחוד בתפילה שהופכת להיות חזרה סתמית על מלים בספר) אם כך היות והחיוב על הכהנים הנו באש תמיד יומיומית וללא הפסק ישנה סכנה שיהפוך הכהן את העבודה למצוות אנשים מלומדה, בלא הכוונה הנפשית הרוחנית, אם כן ישנו צורך לזרזם גם בכך שאע"פ שלא תמיד ישנו סיפוק נפשי, וגם אם מצב הרוח לא נותן לעשות את מה שמוטל עליו צריך לזרזו לעשותו באהבה. כפי שהתפילות הן בשעות קבועות ולא רק מתי ש"בא לו" לאדם, שהרי בכך שהיה מתפלל מתי שמתחשק או צריך, אזי היה בכך משום עבודת עצמו. ובכך שעבודת ד' הינה בבחינת מצווה ועושה יכולה היא להיות עבודת ד' באמת ולא עבודה זרה, שנאמר לא יהיה בך אל זר, איזהו האל הזר - זה אתה בעצמך. פורים שמח ושבת שלום
 

מיקי*

New member
עיקר העבודה הקרבנות

פרשת צו מכילה בתחילתה את אחת מהפרשיות אותן אנו קוראים בכל יום בסיום ברכות השחר בבחינת "ונשלמה פרים שפתינו". ועל כגון זה אמר רבי יהושע בן לוי במסכת ברכות "תפילות כנגד תמידין תקנום" והכוונה בתמידין היא על עולת התמיד ככתוב "את הכבש אחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים" שהם מקבילים לתפילות שחרית ומנחה, בעוד שתפילת ערבית הנה כנגד הקטר חלבים ואברים אשר מצותן כל הלילה עד שיעלה עמוד השחר. על זה דוקא בא הציווי שבתחילת הפרשה "צו את אהרן ואת בניו לאמר זאת תורת העולה היא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבוקר ואש המזבח תוקד בו". ולעומת זאת לקראת סוף הפרשה, לפני ההוראות על הכנסת אהרן ובניו לתפקידם, כתוב: "זאת התורה לעולה ולמנחה ולחטאת ולאשם, ולמילואים (זה קורבן שאנו מכירים היטב! היה רגיל לומר מו"ר הרב אשכנזי זצ"ל), ולזבח השלמים. על הפסוק הזה דרשו חז"ל במסכת מנחות: "העוסק בתורה אינו צריך לא עולה ולא מנחה ולא חטאת ולא אשם". עוד אמרו במסכת ברכות (לב:) "גדולה תפילה יותר מן הקרבנות שנאמר (בישעיהו) למה לי רוב זבחיכם וגו'". וגם קבעו בקריאת ההפטרה קטע מתוך נבואת ירמיהו הנראה כהולך לאותו כיוון: "עולותיכם ספו על זבחיכם ואכלו בשר. לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציאי אתם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח. כי אם את הדבר הזה צויתי אותם לאמר: שמעו בקולי והייתי לכם לאלקים ואתם תהיו לי לעם" ומסיים "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ד' עושה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי נאום ד'". מכל הדברים האלה נוצר רושם שלילי לגבי הקרבנות וישנם הוגים ומתחכמים אשר טענו שבעצם תיקון התפילות במקום הקרבנות היה התקדמות רוחנית לעבר דת ראציונלית יותר המתרחקת מהשפעת הפולחנים הפגאניים. ואפילו התפילות נראות להם בסוף מיותרות כי חפץ ד' הוא עשות חסד צדקה ומשפט, היינו ההתנהגות המוסרית של האדם היא בעיניהם העיקר וכל היתר – מיותר. אמנם כל הדברים האלה הם למעשה בגדר "מגלה פנים בתורה שלא כהלכה". הם אינם לוקחים בחשבון את עצם העובדה שרבותינו ז"ל בגמרא אשר דיברו אחרי הנביאים ואשר אמרו מה שאמרו גם התעסקו רבות בקביעת פרטי פרטים של ההלכות הקשורות לקרבנות, וזאת בעידן של אחרי חורבן בית שני, כאשר כבר לא היה להלכות האלו שום חשיבות מעשית בפועל. על זה באה הממרה במסכת מנחות שהבאנו למעלה. אומרים לנו חז"ל: מה נעשה עתה שאין לנו לא מזבח ולא קרבן שהם חיוניים לעולם שאינו יכול להתקיים בלעדם? לכן, קבעו שהעיסוק הלימודי בענינים האלו יעמוד לנו תמורת הקורבנות עצמם. לא זו בלבד, אלא גם הרמב"ם אשר נטפס ע"י הרציונליסטים כ"אחד משלהם" הכליל במשנה תורה כל נושאי בית הבחירה ועבודת הקרבנות כהלכה פסוקה ככל היד החזקה, כדי שההלכות תהיינה מוכנות ליישום עם חידוש ממלכת ישראל על אדמתה ללא איחור ודחיה. דבר המלמד אותנו שמבחינתו לא היה מדובר רק במצות תלמוד תורה שהרי להיפך הוא כותב בהקדמתו שזאת הסיבה שלא הביא את כל השקלא וטריא של התלמוד אלא סולת נקיה של מסקנות בבחינת הלכה למעשה. מה היא אם כן דעת התורה בסבך הזה? שאם יבוא מי שהוא ויחשוב שהוא יכול ללכת בשרירות ליבו ולפטור את עצמו על ידי קורבן ותפילה, טעות היא בידו. שאין הקרבן מועיל מאומה ללא תשובה וגם התפילה חסרת אונים כדכתיב בישעיהו שם: "ובפרשכם כפיכם אעלים עיני מכם וגם אם תרבו תפילה אינני שומע – ידיכם דמים מלאו". ואם כן נשאלת השאלה המתחייבת. אם התשובה היא העיקר, מה הצורך בכל עבודת הקרבנות? ואף על פי שהדברים ארוכים מיני ים ואי אפשר למצות את כל הענין נתייחס כאן לפחות לפן אחד של הדברים, זה הקשור דוקא לקורבן התמיד, היינו לקורבנות ציבור. הקורבנות האלו באים ממחצית השקל היינו מתרומה שלכל אחד מישראל יש בה חלק שוה בשוה. התפקיד של הקרבנות האלו הוא לכפר על אותם החטאים הנגרמים ע"י התפקוד היומיומי של חברה העוסקת בעניניה בתומה ותמימותה, חטאים שאף אחד לא התכוון אליהם ואף אחד לא רצה בהם ואינו מודע אליהם. על כן אין גם מי שיעשה תשובה עליהם ויתכוון לתקנם. מול אותם העיוותים החברתיים ישנה אפשרות לקום ולומר "חבל, אבל…" ולוותר, מתוך יאוש, עם כל הרע והכאב הנגרם בטענה ש"כך הם החיים". ויש אפשרות להרגיש אשם ללא תקנה ולכן להחליט לברוח מכל עיסוק חברתי, להתבודד ולחיות חיים שאינם מועילים לאף אחד מפחד להזיק למי שלא יהיה. לעומתם דרך התורה היא להסכים לקחת מלוא אחריות מבחינת החברה ככלל ולהעיד דרך עבודת הקורבנות שאנו מתמודדים עם מציאות כזאת שהיא צריכה תיקון והשתדלותנו היא לתקן אותה. אבל עד שנצליח, אנו צריכים כפרה על כל מה שטרם תוקן. למה עבודת הקרבנות היא דוקא העבודה המובהקת לכפר על נפשותינו? מפני שהיא העבודה המעידה על כך שאילו יכולנו להתפרנס בכל מה שצריך לנו, גשמית, נפשית, רוחנית ושכלית כפי שעבודת הקרבנות הנה הכנת סעודה שלמה בבשר ולחם, יין ומלח, סעודה שלא הצריכה שום חטא אפילו בשגגה להכינו, גם אנחנו היינו יכולים לחיות חיים נקיים מכל עוון שזה רצוננו, כפי שאומר רבי אלכסנדרי (ברכות יז.) "רבון העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד מלכויות. יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם". עבודת הקרבנות היא העבודה המובהקת של עם שהסכים לקשור את גאולתו וישועתו הדתיים לתעודתו המוסרית. פורים שמח ושבת שלום
 

מיקי*

New member
לפורים ולשבת פרשת צו

האכילה לשם קיום או קיום לשם אכילה? ספר ויקרא עוסק, בתורת הכהנים, כלומר בין השאר בהקרבת הקורבנות. בעוד פרשת ויקרא עסקה בעיקרה בקורבנות המוקרבים ככפרה וככאלה נשרפים כליל, בפרשתנו מופיע לראשונה השילוב של הקרבת קרבן, עם האכילה של הקורבן על ידי הכהנים. (כאשר אנו יודעים שיש קורבנות שנאכלים על ידי מקריב הקורבן בעצמו). ואנו שואלים את עצמנו מה דבר זה בא ללמדנו? כיצד עבודת קודש כהקרבת קורבנות מצטרפת לדבר שנראה לנו גשמי ונחות כאכילה, הרי הדבר הטבעי ביותר לנו היה שכל הקורבן מוקרב כולו לד' ואין לאדם חלק בו, אך לא זו מחשבתו של הקב"ה ולכן יש לנו גם קורבנות הנאכלים על ידי האדם כדי ללמדנו דבר שלולי כך אולי לא היינו מבינים. באכילה כמה צדדים יכולים להיות בה. או שהאדם יתעלה על ידי האכילה לדרגות נשגבות או שעל ידה, יתדרדר האדם אף מתחת לדרגת החיה והבהמה, הדבר תלוי בכוונתו ובדרכו של האדם. אם כל אכילתו של האדם היא אכילה של קדושה, לא אכילה תאוותנית, בגלל שבא לו לאכול כך או כך, אלא אכילה להחיות את נפשו, אכילה כדי לרומם את הטבע במדרגותיו, או אז מתעלה האדם למעלה מן הטבע, והחי אותו אכל ובעקבות כך גם הצומח שהחי אכל, ואף הדומם כמו המלח, נהפכים להיות חלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממנו, ובזכותו אף מקיים מצוות, כי הרי היות והחי והצומח שהחי אכל נהפכים להיות חלק כחלק מהאדם, שהרי נכנסו למחזור דמו וכשהאדם ואם הוא יהודי אדרבא, מקיים מצוות, כהנחת תפילין, אז אף החי מניח תפילין איתו וכך כל מצווה ומצווה. הצומח והחי מתעלים על ידי כך למדרגות שלעולם לא היו יכולים להגיע אליהן אלמלא היו נאכלים על ידי האדם. ודבר זה הוא דבר גדול מאד. אך אם האדם אוכל אכילתו אכילה של תאווה, אזי מתדרדר האדם למדריגתה של הבהמה. לכן כשמחברת לנו התורה בין קורבן שהיא עבודת ד' לבין האכילה של הקורבן, זה מראה לנו שאף באכילה יכולה להיות עבודת ד' הכל תלוי בדרכיו ובהנהגותיו של האדם. ולא רק זה, אלא אם נתבונן בכך שהקורבנות מכפרות רק על השגגות וגם זה, בתנאי שהאדם עשה תשובה על חטאו, אנו יכולים לעמוד על משמעותה העמוקה של עבודת הקורבנות ולהבין מדוע עבודה זו דוקא הינה העבודה בה"א הידיעה המעידה על רצונו הטוב של האדם. האכילה הכרחית היא לאדם. לא רק שאינו יכול הוא להתקיים בלעדיה, אלא כל הרוחניות שבעולם, כל חכמה וכל תורקה שהוא יכול להשיג תלויה בה. בלי אותן ההנאות הכרוכות באכילה, הנאות גשמיות, רוחניות ושכליות, האדם מתנוון ונעקר מן העולם. התאבון של האכילה הינו בנין אב להשגת כל אותן ההנאות הנחוצות לקיומו ומתברר על ידי זה כי אותו התאבון הוא גם השורש לכל החטאים שהאדם עלול להכשל בהם במאמץ להשיג את מבוקשו. מכאן, עבודת הקורבנות המהווה סעודה מיוחדת במינה, שהרי היא סעודה אשר להשגתה לא היה צורך בשום חטא, מעידה על כך שאילו היינו יכולים להיות במדרגת הכהן, האדם המושלם, האוכל את הסעודה השלימה לבוש בבגדים המושלמים בבית המושלם, אף אנחנו לא היינו חוטאים. עדות זו היא המשיגה את הכפרה עבור מי שתנאי החיים הכשילוהו וחטא בשגגה למרות רצונו הטוב, כי לא הוא בחר בכך שכאלו יהיו תנאי החיים שיהיה זקוק לאכילה על מנת להתקיים, אלא כך קבעה חכמתו של בורא העולם. לכן יש דוקא בכחה של האכילה לקרב את האדם ויחד איתו את העולם כולו אל שורש הוויתו, תוך כדי איחוד היסודות של החי, הצומח והדומם, המפוזרים בעולם לבחינה מאוחדת של האדם והוא עצמו מתעלה לייעודו המוכן לו מאת ד'. שבת שלום ופורים שמח
 
למעלה