פרסום ספרים

adifat

New member
ספר ירמיהו

שלום שמי מיכאל אביעוז ואני מלמד תנ"ך באוניברסיטת בר-אילן. רציתי להודיע על צאת ספרי לאור, "נבואתו של ירמיהו", בהוצאת משרד הביטחון. ניתן לרכוש את הספר באתר של מיתוס או ישירות ממשרד הביטחון בטל': 03-7380709 כל טוב
 
החברים של אלוהים - ספר חדש

שלום. שמי ליעד שהם. לאחרונה יצא לאור ספר חדש פרי עטי "החברים של אלוהים" (הוצאת כנרת זב"מ). זהו ספרי הרביעי. קדמו לו – "לונדון בפיתה", "החיים באלכסון" ו"אקסטרה סמול". לאור המאורע (גדול בשבילי, קצת פחות בשבילכם), חשבתי לספר לכם קצת על הספר ולמי הוא מתאים. אז, דבר ראשון, הספר עוסק בתנ"ך. עשרים ושמונה סיפורים, מסודרים לפי הסדר המקורי בתנ"ך, והמספרים סיפורים מהתנ"ך. חלקם של הסיפורים מסופר על ידי דמויות שהמצאתי. "אנשים פשוטים" שמסתכלים על הסיפור דרך נקודת מבטם האישית ובכך נותנים מימד שונה, אישי לסיפורים הגדולים. לדוגמא: מתלונן גניקולוג על ההתערבות של אלוהים בעבודתו (אלוהים היה מאוד פעיל באברי הרבייה של אימותינו – פתח סגר, סגר פתח) או אישה שמבטלת את השיק שנתנה לחתונה הראשונה של שמשון לאחר שבמקום חתונה קונבנציונאלית (עם אוכל וריקודים) יצא החתן למסע הרג. חלקם האחר של הסיפורים מסופר על ידי גיבורי התנ"ך האמיתיים. למשל, מספר דוד על איך תחמן את הקרב עם גלויית (כך, באמת, היה) ושמואל שנתן הופעה "אחרי מות" מספר כיצד הפך כמו קספר ל"פרנדלי גוסט". הספר אמנם מסופר בצורה קלילה עם רבה הומור, אך יש בו הרבה פרשנות והסתכלות שונה על סיפורי התנ"ך. הזווית החילונית, הלא תיאולוגית, העכשווית, תסב, לדעתי, למי שמכיר את התנ"ך הנאה רבה. זהו עד כאן תעמולה שיווקית. אני מקווה שתיהנו מהקריאה. ליעד שהם. נ.ב (1) ביום שני, 26.9.05 בשעה 20:00 בחנות "צומת ספרים" בגן העיר בתל אביב, אני קורא קטעים מהספר.
 

אביתר30

New member
בתור התחלה תרד ממגדל השן..

מאד מפריע לי שאלה שמלמדים תנך באוניברסיטות לא משתתפים בפורומי תנך.. וגם לא מעלים מאמרים שלהם לאינטרנט , וכיוצא בזה..
 

masorti

New member
היות והספר אינו אקדמי, זו פרסומת...

שלמיטב ידיעתי אסורה לפי חוקי הנהלת הפורומים. ואם מישהו בכל זאת מתעניין, כדאי שיהיה מודע שהמחבר הוא חוזר בשאלה והספר כתוב במתכוון מנקודת מבט הלועגת לדת.
 
למה נקודת מבט של יוצא בשאלה

היא במתכוון לועגת לדת? מה הקשר בין כתיבה הומוריסטית על סיפורי התנך ובין לעג לדת? ומתי כבר שומרי ההלכה יקבלו את העובדה שהתנך איננו ספר "שלהם"?! <גילוי נאות - עוד לא קראתי את הספר>
 

masorti

New member
שמעתי את המחבר בטלויזיה...

והאיש בז לדת וטורח להראות זאת. ברמת העקרון גם לא ממש ברור לי מדוע החילונים הרדיקלים שבזים לכל אות בארון הספרים היהודי כולל התנ"ך עושים מאמץ להפקיע את כבשת הרש הזו מידי הדתיים. הרי אנשים כמוך לא ניגשים לתנ"ך אפילו מתוך כבוד מינימלי הראוי ליצירה הסטורית וספרותית חשובה או ליצירה הקדושה לאנשים אחרים. הצורך היחיד שלך ב"בעלות" על התנ"ך הוא בקבלת לגיטימציה להגחיך ולהפריך אותו, ולהפוך את הנאמר בו לפארודיה.
 

סידארתא

New member
"אנשים כמוך"...

ראשית, נעדכן אותך בעובדה שקראתי את ההקדמה ואת אחד הפרקים בספר, ולא מצאתי שום סיבה להמשיך. מעניין אותי לדעת מהיכן לך שהכותב הוא "חוזר בשאלה", אפילו מהכריכה האחורית נראה אחרת (הכותב מעיד על עצמו שלא פתח תנך מאז התיכון, איזה דתי פתח תנך רק על מנת לגשת לבחינת הבגרות?). ונוסיף רק שנראה שמדובר בסתם ספר גרוע, מאותם המתיימרים לכתוב ב"שפה רזה", כותבים שלא קוראים. אני אפילו לא אטרח לכתוב ביקורת על ספר זה, אתה מוזמן לגשת לחנות הספרים ולעיין בכריכה האחורית, זה יספיק. שנית החוצפה שלך לקבוע שאנשים כמוני "לא ניגשים לתנ"ך אפילו מתוך כבוד מינימלי הראוי ליצירה הסטורית וספרותית חשובה" מקוממת. מה אתה יודע על "אנשים כמוני"? מה אתה יודע עלי ועל יחסי לתנך? האם אי פעם טרחת לפתוח ספר שכתב אדם שאינו שומר הלכה על התנך, וראית את יחסו אליו? האם אי פעם שמעת הרצאה של איש אקדמיה שמקדיש את רוב זמנו לתנך, למרות שאיננו רואה בו "ספר קדוש"? הטענה המגוחכת שחילוניים ניגשים לתנך רק כדי להגחיך ולהפריך אותו נובעת מתוך עמדת ה"עגלה הריקה". מתוך "לא התירו להם ישראל עבודה זרה אלא רק כדי להתיר להם עריות" (מצטט מהזיכרון), כלומר - אין לחילוניים עניין בתרבות, בספרות, ביופי, בקדושה. כל עניינם הוא למצוא להם צידוקים מוסריים לפעול לפי תאוותם ויצרם. ובכן, רק מי שסגור בתוך הבועה המצומצמת שלו, רק מי שמאמין שאלוהים נמצא אצלו בכיס המכנס והאמת מודפסת על הסטיקר שמודבק לחלון מכוניתו, רק הוא מחזיק בעמדות שכאלה.
 
אני חייב לציין...

שכאחד שמכיר טוב מאוד איך "חילוניים לומדים תנ"ך" (וכמו שזה נראה גם מסורתי מבין בזה לא מעט) אני דווקא רואה שהם כן מחפשים את הלעג לתנ"ך וליהדות המסורתית. אבל מה שיותר חשוב - הם כל כך "חילוניים" עד שהם עושים את זה אוטומטית - בלי לראות שהם עושים את זה, וכשאומרים להם את זה בפרצוף הם מכחישים ואומרים שזה לא נכון... ודרך אגב, אני מכיר יותר דתיים שלא פתחו תנ"ך מאז התיכון מאשר כאלה שכן פתחו...
 
מכיר מהיכן?

תקן אותי אם אני טועה - אבל נראה לי שלא מן האקדמיה, לא ממקומות כמכללת עלמא ובית מדרש אלול. ולגביי מכריך הדתיים, לבית הכנסת הם הולכים בשבת? אם כן, הם פתחו תנך, אם לא, הגדרת "דתיים" קצת חורגת להם.
 
אז הריני מתקן אותך,

כי הינך טועה. ולא מדובר ב"כמה מכרים דתיים", משום שאני דתי והרבה מחברי דתיים. אך קריאת התורה לא נחשבת אצלי ל"פתיחת תנ"ך"...
 

פלגיה

New member
בכל מקרה לא מתעניינים במה שכתוב

בחומש. אם שומעים ולא מקשיבים - אין בזה שום תועלת.
 

masorti

New member
שים לב לניסוח שלי...

"החילונים הרדיקלים". לא דיברתי על חוקר אקדמי העוסק בתנ"ך, או על מישהו שכותב רומן הסטורי ולוקח מוטיבים מהתנ"ך. התכוונתי לאותם אנטי-דתיים מזן מאוד מסוים (בד"כ חוזרים בשאלה) שמרגישים צורך לכתוב ספרים ומאמרים שעיקרם הפיכת התנ"ך לחוכא ואטלולא. הספר שמדובר עליו הוא אחד מהם, ודברי המחבר בטלויזיה הבהירו זאת. (כתבתי שהוא חוזר בשאלה מתוך הזכרון. גם אם טעיתי והוא סתם חילוני -קיצוני, עדיין יחסו לתנ"ך הובהר היטב בראיון.) ואם כל כך חשוב לך לתמוך בספר הזה, כנראה שאתה גם כן אחד מאותם אנשים. (גם ההערה שהתנ"ך אינו של הדתיים היא הערה אופיינית לסוג מאוד מסוים של חילונים. קצת מזכיר את הפמיניסטיות הלוחמניות שמתעקשות לקרוא לבעל רק "אישי" או "בן זוגי".)
 
בוא נעשה את זה אחרת

מרוב הכללות כבר לא מבינים על מה הויכוח, אז ננסה לעשות קצת סדר. ראשית, לגופו של ספר - לא חשוב לי "לתמוך בספר". כאמור, התחלתי לקרוא אותו, מצאתי אותו בלתי מעניין ובלתי משמעותי, ואין לי שום עניין להגן עליו. למרות זאת, אני התרשמתי שהספר לא נכתב מתוך כוונה להגחיך את התנך או ללעוג לדת, אלא מתוך כוונה לתת אינטרפטציה מודרנית והומוריסטית לסיפורי התנך, מה שנעשה באופן גרוע למדי, לעניות דעתי. הטענה שלי כלפיך היא לגביי קביעתך שמי שכותב על התנך לועג לדת. ואני רוצה לומר - הקשר בין הדת (היהדות האורתודקסית הממוסדת \ הנצרות הקתולית או כל דת אחרת שמתייחסת לתנך כאל קדוש) ובין התנך הוא לא הכרחי. ניתן להתייחס לתנך מבלי להתייחס לדת, וניתן להיות דתי מבלי להבין כלל את (פשט) התנך. שנית - אני לא מכיר את אותם "חילוניים ראדיקליים" שאתה מדבר אליהם. אני מכיר את עצמי, ואני מכיר את חבריי מבית הספר ללימודי יהדות באוניברסיטת ת"א, ואת אנשי החוג - פרופ' פולק, פרופ' אמית, ד"ר הופמן ועוד, אני מכיר אנשי ספר "חילוניים" ממוסדות וממקומות אחרים, (פרופ' זקוביץ', בארי צימרמן, מאיר שלו, בנימין שבילי - רשימה מדגמית), ועל כולם אני יכול לומר - אנשים שאינם משתייכים לסקטור המכונה "דתי", רובם אינם שומרי תורה ומצוות, רובם אינם מאמינים ב"תורה משמים" ובעיקרי אמונה אחרים, וכולם, ללא יוצא מן הכלל, מכירים את התנך, שולטים בו לאורך ולרוחב, וללא כל הסתייגות - אוהבים ומעריכים את התנך. הלימוד שלהם הוא לימוד לשם לימוד, לשם הַחְכָּמָה, מתוך יחס עמוק של כבוד ושל הערכה, וללא שום עניין בהגחכתו או בניגוח הדתיים והדת. ייתכן שאתה פגשת אחרים, שיחסם אחר. זה אפשרי. אין לי מה להתווכח איתך על "כל החילוניים" ועל יחסם לתנך, אני מצומצם להעיד ממה שעיניי רואות וממה שאוזניי שומעות. ולגביי קביעתך ש"כנראה שאתה גם כן אחד מאותם אנשים", אני מקווה שכבר הספקת לשנות את דעתך, ואם זה גם לא יקרה בזמן הקרוב, נו מילא, הרי מקובלים אנו שלא יחדל עקשן מקרב הארץ.
 

masorti

New member
תשובה...

אמרתי שאם חשוב לך לתמוך בספר, אז אתה אחד מאותם אנשים. אם אתה חוזר ומצהיר שזה לא כך, אז מן הסתם המשוואה הנ"ל לא חלה עליך. אני קבעתי שמי שכותב על התנ"ך לועג לדת? בפירוש הבהרתי שאני לא מדבר על כתיבה אקדמית (למעט אלה שעשו את מקצועם כלי לשירות האידיאולוגיה שלהם) או על ספרות בהשראת התנ"ך. מדובר בדיוק על אלה שמיתממים בטענה שהם נותנים לתנ"ך "אינטרפטציה מודרנית והומוריסטית", כשלמעשה הכוונה לעשות מהתנ"ך ומהדת צחוק ולהראות קבל עם ועולם עד כמה האמונה בתנ"ך מגוחכת. אגב, לא קראתי את ספרו של מאיר שלו על התנ"ך, אבל מקריאה עקיפה על הספר התרשמתי שמדובר במקרה גבולי בין כתיבה על התנ"ך ללעג לתנ"ך. את אנשי הסגל באוניברסיטת ת"א איני מכיר. לגבי זקוביץ' אין ספק שהוא מכיר את התנ"ך לאורך ולרוחב, אבל אני לא אוהב את גישתו.לתחושתי השקפת עולמו משפיעה על ראייתו המקצועית, ופרט לכך אני באופן כללי לא בעד ניתוח ספרותי של כל פיפס.
 

adifat

New member
מחאה

אביתר שלום הרשה לי למחות: הרי עצם השתתפותי מראה שאני כן משתתף! לא ברורה לי המתקפה שלך. אני מסכים שצריך להיות שיתוף פעולה רב יותר, אבל בוודאי שהדרך לזה אינה של התקפות! כל טוב
 
למעלה