פרשת ויגש

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פרשת ויגש ../images/Emo63.gif

יוסף ויהודה שני משיחים לשתי תקופות וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה: כל ענינה של פרשת מקץ הוא עלייתו של יוסף לגדולה וסידור האסטרטגיה שתביא את כל משפחת יעקב לרדת אליו למצרים. בסיפור המאורעות, נפגשים אחי יוסף איתו פעמיים ופרשתנו מתחילה בתוצאות של ההזדמנות השניה, בה סיבב יוסף מצב שיאלץ את יהודה ואת אחיו להראות מי הם: האם יתנכרו לבנימין וינטשו אותו, או שמא יעשו הכל כדי לשחררו. מה שעלינו להבין הוא שלמשך כל המתרחש לא רק יוסף מכיר את אחיו אלא גם הם יודעים עם מי יש להם עסק, רק שאינם מכירים בו. כשניגש יהודה אליו, זה על מנת להגיד לו שהגיע הזמן להוריד את המסכות ולהפסיק את משחקי ההתחמקות ההדדיים בסגנון "אני יודע שאתה יודע שאני יודע, אבל לא נודה בכך וגם לא נדבר על כך כי נוח לנו להתעלם מהעובדות ולהעמיד פנים כאילו המציאות שונה היא לגמרי ממה שהיא באמת". במילים אחרות, מדובר בהבדל המשמעותי בין להכיר מישהו ולהכיר בו. כדי להתקרב קצת יותר לעומק הענין, עלינו לקחת בחשבון כמה פרטים חשובים: מעולם לא הסתיר יוסף את המוצא שלו. "עברי אנוכי" הוא כרטיס הביקור שלו. "כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים", והדבר ידוע ומפורסם לרבים "וְשָׁם אִתָּנוּ נַעַר עִבְרִי" הוזכר בפני כל חצרו של פרעה חכמיו וחרטומיו. אם כן עצם העובדה שנער עברי שבא מארץ העברים נעשה משנה למלך מצרים הוא דבר מפורסם. וכשם שהגיעה השמועה "כי יש שבר במצרים" עד ארץ כנען, כך הגיעה גם השמועה על זהותו של המשביר. אלא שמבחינתם של השבטים דבר לא השתנה והסיבות שבגללן עשו מה שעשו ליוסף בעינן עומדות וכאילו המשך ההיסתוריה רק מוכיח שיוסף בחר במצרים נגד ישראל, מה גם "וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם". הלא גם יעקב חושב כך, כפי שפירש רש"י את הפסוק "חיה רעה אכלתהו" - נצנצה בו רוח הקדש, סופו שתתגרה בו אשת פוטיפר. לכן, בניגוד להלכה לכאורה "וַיִּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים: וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם" שהרי חייב אדם לקבל תנחומים על המת, אבל על מי שלא עלינו יצא לתרבות רעה מתאבלים ולא מתנחמים, מה שגם מסביר את סוף אותו פסוק "וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה", שאולה דווקא כי בגללו אין כביכול מיטתו שלמה, ולכן "וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ אָבִיו". וכשניגש אליו יהודה עתה ואומר "יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי", במפורש מדבר הכתוב בסגנון שמשתמע לשתי לשונות. היות ו"כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה", אם אתה כפרעה "יכנסו דברי באזניך" אבל יחד עם זאת, אדבר ישירות מהפה שלי לאזניים שלך, מבלי שיהיה המליץ חוצה ביננו (ראה: "וְהֵם לֹא יָדְעוּ כִּי שֹׁמֵעַ יוֹסֵף כִּי הַמֵּלִיץ בֵּינֹתָם"), כי אני יודע שאתה מבין היטב. "בִּי אֲדֹנִי" – בי, ולא בך. מתחילת כל הענין, מאז שהתווכחנו בבית אבא והבאת אליו את ההאשמות שכביכול אנו אוכלים איבר מן החי, דרכינו היו מנוגדות. המחלוקת על הדרך לקיים את דברי ברית בין הבתרים, כגוי קדוש בארץ מגורי אבינו יצחק או ככהני עולם בחוץ לארץ אצל אומות העולם עדיין מפרידה בינינו. אמנם, היות המצב כמות שהוא, הננו מוכנים להצטרף אליך ולעזור בדרכך שהרי "תעלא בעידניה סגיד ליה", מכל מקום דע לך כי לסופו של דבר, בי ולא בך יתקיימו הדברים כי דרך זו שאתה בוחר בה לא תצלח. ולסופו של דבר יוסף הודה לו: "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה". ההפטרה של הפרשה מביאה לנו את המהלך שמסיים את מה שהתחיל אז. אילו היה אפשר, היה כדאי לצטט את כל ההפטרה ולפרש אותה כמעט מילה במילה, שהרי על תקופתנו היא מדברת, על תהליכי קץ הימין של משיח בן דוד לעומת קץ השמאל של משיח בן יוסף, על הקושי של המעבר מעידנו של יוסף לעידנו של דוד בו יתבצע התהליך ההפוך לזה שעליו מסופר בפרשתנו, הדורש נבואה מיוחדת בגלל המשבר ה"פוסט-ציוני" כביכול (יוסף בגימטריה ציון) בו יידרש יוסף להצטרף ליהודה שיהיו בלב אחד כאיש אחד. "וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו:" יוסף הוא האחראי על בניית הבית הלאומי, ולזאת כל בית ישראל חבריו אבל הוא המוביל את המהלך בדרכו. וכשהבית בנוי הוא, בא הזמן להכנס אליו ושבו בנים לגבולם, יהודה ובני ישראל חבריו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ: וְכַאֲשֶׁר יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ בְּנֵי עַמְּךָ לֵאמֹר הֲלוֹא תַגִּיד לָנוּ מָה אֵלֶּה לָּךְ: דַּבֵּר אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִ"ה הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי: ... וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם לְמֶלֶךְ ... וְטִהַרְתִּי אוֹתָם וְהָיוּ לִי לְעָם וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים: וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם:" דהיינו שיש תהליך של הטהרות מאת ד', ורק אחרי ש"עבדי דוד מלך עליהם וגו'" בא הזמן של "וּבְמִשְׁפָּטַי יֵלֵכוּ וְחֻקֹּתַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אוֹתָם". ואין לדרוש זאת לפני זמנו. "וְיָשְׁבוּ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב ... וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם: וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם בְּרִית עוֹלָם יִהְיֶה אוֹתָם:" כי לא תהיה ברית שלום עד אשר לא ישבו על כל הארץ אשר נתן ד' לאבותינו, ואז "וְנָתַתִּי אֶת מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם: וְהָיָה מִשְׁכָּנִי עֲלֵיהֶם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם: וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יְדֹוָד מְקַדֵּשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל בִּהְיוֹת מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם:" שבת שלום
 

מיקי*

New member
עוד יוסף חי

מאז נעלם יוסף, לא נקרא יעקב בשם ישראל כי אם בשלושה פסוקים בפרק מג, פסוקים אשר ענינם דוקא קשור ליחסי המשפחה עם יוסף, הצורך להוריד את בנימין למצרים וערבותו של יהודה. זאת אומרת שהמימד הישראלי של יעקב שוב התגלה, על אף העמעום שנגרם ע"י הניתוק לכאורה בין יעקב ויוסף, כשהתעורר המהלך שיוביל לאיחודם מחדש. דבר זה בולט במיוחד בפרשתנו, בסיפור הודעת הבשורה של "עוֹד יוֹסֵף חַי" ליעקב. הנה מהלך הפסוקים: בני ישראל – אחי יוסף – מגיעים אל אביהם ואומרים לו (או שולחים אליו שליחים לומר לו) ש"עוד יוסף חי". סיפור המפגש כולו פותח במילים: "וַיַּעֲלוּ מִמִּצְרָיִם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן אֶל יַעֲקֹב אֲבִיהֶם". הוא שומע את הסיפור, מתרגש (וַיָּפָג לִבּוֹ) אבל אינו מאמין. הבנים מדברים אליו את כל דברי יוסף אבל גם זה אינו מספיק, עד שהוא רואה את העגלות אשר שלח יוסף לשאת אותו, ואז: "וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם". רוח הקודש שנעלמה ממנו מאז ראה את תחילת מעשה אשת פוטיפר חוזרת ליעקב. לשאלתו החוזרת כמה פעמים של יוסף "העוד אבי חי?" באה לכאן כהד ההצהרה "עוֹד יוֹסֵף חַי" שבפי האחים וההודאה בדבר מפי יעקב עצמו "רַב עוֹד יוֹסֵף בְּנִי חָי" וכדי שלא יהיה שום צל של ספק על משמעות המילה "חי", לא בשאלתו של יוסף לגבי אביו ולא לגבי משמעות "עוֹד יוֹסֵף חַי", התורה חוזרת לקרוא ליעקב בשם ישראל: "וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם: (כח) וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל..." ומיד הוא יוצא לדרך ללא עיכוב: "וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע..." הרי שהמימד המלא של שיעור קומתו של יעקב התעורר לחיים. החשש שגרם לאבל בלתי פוסק מאז חשב יעקב שיוסף יצא לתרבות רעה ("חיה רעה אכלתהו") התבדה ומתגלה שיוסף הצליח להתגבר על הסתירה שבין "עוד יוסף חי", פירוש: עוד יוסף בצדקתו עומד, לבין "וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" - אתמהה! איך אפשר להיות מושל בכל ארץ מצרים ולהיות בכל זאת יוסף הצדיק? זאת היא דוקא סגולתו של יוסף. יוסף מסוגל לזה. ליוסף יש הכח להתגבר על סכנת ההתבוללות והטמיעה בגויים, מפני שהוא יודע להיות כביכול אחד מהם באמת בלי לוותר כי הוא זה על זהותו העצמית: עברי אנוכי. לכן, בעוד שלגבי האחים ומשפחתם יהיה כתוב "הבאים מצרימה", לכיוון מצרים אבל בלי להיות מסוגלים להיות במצרים בפועל מבלי להסתכן, לגבי יוסף כתוב: "ויוסף היה במצרים". רק הוא היה באמת במצרים ועמד בצדקתו. ובכן מיד כשהגיע ישראל לבאר שבע, מספרת התורה שהקב"ה נגלה אליו כדי להרגיעו שלא יפחד מרדת מצרימה. ובאותו פסוק שוב משתנה שמו מישראל ליעקב, והפעם מפי הקב"ה עצמו: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי". במראות הלילה, בפרספקטיבה של הגלות, ישראל נקרא יעקב, בעוד שכשחוזר יעקב מגלותו אצל לבן הוא מסוגל להיאבק עם שרו של עשו ולנצחו ולקבל ממנו שיודה לו על הברכות, ולזכות בשם ישראל. הרי שיש לנו כאן משוואה פשוטה: יעקב, היינו המימד והזהות, השם, השייך לחוצה לארץ, לגלות, כרמז ששלח יוסף לאביו בעגלות: ע' גלות. השבעים נפש (ע') צריכים לצאת לגלות. ישראל, המימד והזהות השייכים לַארץ שהיא ארצו של ישראל – ארץ ישראל. אבל במשך כל השנים שיוסף נעלם מהחזית הישראלית, על אף שאנו יודעים שהוא היה במצרים ושהתורה העידה עליו שהשם איתו וכל אשר הוא עושה השם מצליח בידו, היות ויוסף חסר, ישראל נקרא יעקב, היינו שעל אף היותו בארץ ישראל הוא מרגיש כאילו בגלות, או במילים אחרות יש כאן מימד של גלות פנימית שהיא עמוקה יותר מהגלות הגיאוגרפית. זה היה בדיוק המצב של היהודים בעת עמדה עליהם מלכות יון הרשעה שבקשה להשכיחם את תורת ד' ולהעבירם על חוקי רצונו ית'. שיעבוד המלכויות תמיד מלווה בגלות. בבל, פרס ומדי, ומאוחר יותר רומי הן גלויות אשר בהן נמצאים בני ישראל מחוץ למקומם. תחת שלטון יון, הם נמצאים דוקא בארצם אבל מחוץ לזהותם. או לפחות, זה מה שביקשו היונים להשיג. כל העמידה נגד גזירות השמד של היונים היא דוקא כוחו של יוסף להיות שומר ברית, בעוד שאותו האיש אשר נאבק עם יעקב כל אותו הלילה ביקש דוקא לפגוע "בכף ירכו" היינו ברית המילה, כמו שאמר אברהם לעבדו נאמן ביתו: "שים נא ידך תחת ירכי" ומפרש רש"י שהשביעו על המילה. עולה מכאן שיוסף שהוא שטנו של עשו, הוא גם הערב על יכולתם של בני ישראל להתגבר על גזרות השמד אשר גוזרים הגוים עליהם ואשר משמעותן היא לאבד את בחינת קדושתם המיוחדת הקשורה לבחירתם – אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. רב עוד יוסף חי פירושו שלמרות הכל וכנגד כל סיכוי, תמיד מתגלה שאותו יוסף שחשבו שהוא מת, שהוא נעלם, שהוא יצא לתרבות רעה, התבולל ומה לא, לסופו של דבר הוא נושא את החיות הלאומית ומחכה להכרת אחיו ולהודאת אביו. הוא הדואג ל"העוד אבי חי" וזוכה ל"עוד יוסף חי" כי למחיה שלח אותו אלקים להחיות עם רב. שבת שלום
 

מיקי*

New member
לגבי העניין של מדוע לא שלח יוסף שליח לאביו

לומר לו אבא אני חי, הרי יוסף הוא שליח הוא צריך למצא את השלום שבין האחים, היות ובכל הדורות עד אז תמיד אח אחד נדחה מפני אחיו, ואילו כאן היו צריכים לגלות שכל הבנים יחדיו יוצרים את בית ישראל. ואם כן אם יוסף היה שולח שליח לאביו כעת היה מודה בכשלון שליחותו. לכן רק לאחר שמתגלה האחווה והשלום שבין האחים אזי מתגלה יוסף בפני האחים ושולח שליח לאביו לומר אבא אני עוד חי והצלחתי בשליחותי. כל שליחת מסר לאביו לפני כן היתה אומרת אבא נכשלתי בשליחותי ואין אחווה ושלום בין בניך, כך שמיטתך אינה שלימה ח"ו (והרי הובטח יעקב שמיטתו תהיה שלימה ובכן יכנס אל גן עדן ואכמ"ל). שבת שלום
 
למעלה