פרשת ויקהל

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פרשת ויקהל ../images/Emo63.gif

יהיו נא הדברים לע"נ עודד בן צביה ז"ל איחוד הכוחות (א) וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ד' לַעֲשֹׂת אֹתָם: (ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לד' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת: (ג) לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת: פ (ד) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ד' לֵאמֹר: (ה) קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַד' וגו'. אנו קוראים בתורה השבוע את פרשת ויקהל המוקדשת רובה ככולה לענין בנית המשכן. נושא זה תופס בתורה מקום מיוחד, לא רק בגלל הכמות האדירה של פסוקי התורה המדברים על המשכן אלא גם בגלל ריבוי פרטי הפרטים המובאים לתאור המשכן, כליו, בגדי כהונה וכד'. אבל המעניין ביותר הוא שכל הפקודות אודות המשכן נאמרות בתורה פעמיים, ברמות פירוט שונות: פעם ראשונה בדיבור הקב"ה למשה (שתי פרשיות וחצי - תרומה, תצוה וחצי פרשת כי תישא) ופעם שניה, אחרי סיפור מעשה העגל וכל הקשור לכך, שתי הפרשיות שלנו האמורות על ידי משה לישראל. בשני המקרים, מלוות פרשיות המשכן באיזכור השבת, אלא שבדיבור למשה איזכור זה בא לאחר תאור מעשה המשכן, בעוד שבדיבור לישראל ע"י משה, האיזכור מופיע לפני ציווי מעשה המשכן. אפשר לומר בקיצור שהשבת מופיעה בדיבור למשה בבחינת "סוף מעשה" ובדיבור לישראל ע"י משה בבחינת "במחשבה תחילה". ידוע שהאזהרות על שמירת השבת מובאות עם המצות של בניית המשכן כדי שלא נטעה לחשוב שבניית המשכן דוחה שבת. היות והעבודה במשכן היא דוחה שבת ואפשר להקיש את מלאכתו לעבודתו, שהרי מלאכת הבנייה היא לצורך העבודה ולכן גם היא בבחינת צורך גבוה, באה התורה להדגיש שלא כן הדבר אלא העבודה לחוד ומלאכת הבנייה לחוד, וכפי שאמרו קודש היא "לכם", היינו לישראל, כי בו זמנית הרי היא בבחינת "חול" כלפי מעלה משום שכל המלאכות שהן לצורך העבודה. ט"ל מלאכות שהן אבות מלאכה האסורות בשבת, הן אותן המלאכות הדרושות לבניית המשכן. ולכן ברור הוא הדבר שהמלאכות הדרושות לבניית המשכן הן דוקא אותן המלאכות למיניהן הדרושות לתיקון העולם שבידי האדם, אותו תיקון שהוא השלמת הבריאה. כשהקב"ה נותן למשה את פקודות המשכן, מקבילות הן למעשה בראשית. ששת ימי המעשה קודמים ליום השבת. השבת המופיעה בסוף, משלימה את כל המעשה, מאחדת את כל פרטי הבריאה השונים זה מזה והנחוצים כולם לשכלולה. "ויכל אלקים ביום השביעי", היינו שיום השבת הוא העושה את אוסף הפרטים לכלל אחד. אבל זה רק השלב הראשון של ההיסתוריה. מכאן יתחיל חלקו של האדם, הצד של ה"לעשות" הבא אחרי הצד של "אשר ברא אלקים". לכן, השבת היא לגבינו בראש, היא קודמת להיסתוריה בבחינת השורש והיסוד של "לעשות" שהרי כל המאמץ של תיקון העולם הוא להגיע לאותה השלמות המאפשרת לקיים את השבת ללא צורך בשום מלאכה, כי לא נשאר שום חסרון המצריך עוד שיפור או שכלול כל שהוא. וכדי להתחיל באותה המלאכה של השלמה שהמשכן מהווה לה דוגמה, צריך שעם ישראל יהיה מלוכד ומאוחד סביב למטרה. לכן מתחילה הפרשה ב"ויקהל משה". להקהל הוא לגרום לכך שכל הזהויות הפרטיות, שלכל אחת תפקיד ויעוד משלה וכל אחת שונה מחברתה, ולפעמים אף מנוגדת לה כהלל ושמאי, (ואפילו אם המחלוקת היא לשם שמים, עדיין מחלוקת היא ושנואה היא), לגרום לכך שכל הזהויות הפרטיות תירצנה מאליהן להתלכד יחד, כאילו רצון משותף לכולן. השבת שהיא כנשמה לגבי ששת ימי המעשה שהם כגוף לה, היא המטרה והיעד והיא גם הדוגמה. היא בו זמנית ה"למה" (סוף מעשה - ל-מה, נעשה) וה"מדוע" (במחשבה תחילה - מה דיעה, נשמע). רק שנים זכו להקרא בשם כזה או שייוחס להם היכולת להפוך את עם ישראל לקהל אחד: משה רבינו ושלמה המלך. שניהם בית ד' נבנה בימיהם והם היו מי שאיפשר לזאת להתרחש, אחד בבחינת משכן ואחד בבחינת מקדש. קהלת, שהוא המלך שלמה, המלך שהשלום שלו, כפשוטו, והביטוי שייך קודם כל לו ורק בבחינת דרוש להקב"ה. ויקהל משה את כל עדת בני ישראל, מפני שאין אפשרות שהשכינה תשכון למטה בינינו אם אין בינינו שלום. שבת שלום
 

מיקי*

New member
מליבו של אדם לליבו של עולם

המתבונן בפרשתנו, אינו יכול שלא להתפלא מהחזרה הכמעט מילולית של פסוקים כפי שנאמרו בפרשיות תרומה תצווה. ונשאלת השאלה מדוע חוזרת התורה לפני התיאור של בניית המשכן עצמו, הבא בהמשך הפרשה, על תיאור תרומתו של העם לבניית המשכן ותיאור הדברים שלמענם צריכים את התרומות. ידוע הויכוח בין המפרשים, האם הציווי על בניית המשכן קדם לעגל או שמא בא בעקבות ובגלל חטא העגל; כלומר, באם המשכן הינו לכתחילה ויש לו ערך עצמי משלו או שמא הינו בדיעבד וכל תפקידו הינו רק לכפר על מה שגרם חטא העגל ואין לו חשיבות עצמית כלל. מעבר לכך, מעיון בפסוקים של כל הפרשיות הנוגעות לעצם העניין, נראה לי שיכולים אנו להגיע לעמק השווה שבין שתי דיעות אלו של חז"ל. אמנם הציווי הניתן לעם על בניין המשכן, בא אחרי חטא העגל; לא נצטווה העם על בניין המשכן עד לאחר חטא העגל, אולם גם לפני החטא היה צורך בבניין משכן. אשר על כן הובא בתורה לפני החטא, זאת על מנת שלא יאמרו שבא המשכן רק בדיעבד בגלל חטא העגל. ואולם הובא שוב גם בפרשתנו, היות ובאמת בכאן נאמר למחרת יום הכיפורים. אולם בכל זאת ישנו הבדל בין בניין המשכן כפי שתוכנן לפני חטא העגל, לבין הציווי הניתן לעם לאחריו. שהרי בעיון בפסוקים יכולים אנו לראות שלפני החטא הציווי שניתן לעם היה "ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו", כפי שמובא בפרשת תרומה. ואולם בפרשתינו עת חוזר משה על הציווי לבניית המשכן, אומר הוא לעם "קחו מאיתכם תרומה לד'"; כלומר, מה שלכתחילה, לפני חטא העגל, היה צריך להינתן ע"י כל מי מאומות העולם, אשר רצונו הטוב היה מביא לנדב מהונו לבניין המשכן ולהיות ע"י כך שותף בהרמת התרומה שתביא לבניין הבית, נהפך לאחר חטא העגל להיות בניין הנבנה כולו ע"י ישראל בלבד, בלא שיתוף האומות. שהרי, כפי שכבר הבאנו, חטא העגל גילה כי הערב רב המהווה, במציאות המתוארת בתורה נציגות מכל האנושות המעורבת בבית העבדים במצרים, אינו מוכן עדיין להגיע ולהתרומם למדריגת ישראל ועוד לא הגיע הזמן בו יכולים כל האומות להיות שותפים ביסוד הבית. (ובעניין זה צריכים אנו לזכור כי זהו עצם פרשת מחצית השקל, אותה אנו קוראים השבת למפטיר פרשת שקלים; שהאדנים, כלומר היסודות שמהם נבנה הבית, ניתנו ע"י כל ישראל בלא הפרש: "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט", לומר לך שכולם שווים ליסוד הבית. אמנם בפנימיות הבית ככל אשר ידבנו ליבו, אך לעצם היסודות כולם שוים. ומעניין הדבר, שגם פרשה זו של מחצית השקל נאמרה לעם למחרת יום הכיפורים, כמו הציווי על המשכן). ואכן, בניין בית המקדש הוא עצמו המטרה של יציאת מצרים, כמקום אשר יהווה באופן מעשי במציאות ממש, מפגש בין העולם ובוראו. עד אז מפגש זה בכל הופעותיו היה ביוזמת הבורא ומצידו. בית המקדש, הינו המקום אשר בו מתאפשר המפגש מצד הנברא; ואולם לאחר העגל מתווסף המימד של הכפרה על אותו החטא, מה שלא היה בכוונה לכתחילה. וזהו מה שבאה ההפטרה ללמדנו. הן לפי הספרדים המתחילים בתחילת הפרק והן לפי האשכנזים הקוראים רק את המשכו. בתיאור בניין ביהמ"ק הראשון בשיתוף הפעולה שבין שלמה המלך משבט יהודה לחירם משבט נפתלי או דן (ולא כאן המקום להכנס להבנת מוצאו של חירם) , כפי שבפרשיות המשכן בצלאל משבט יהודה ואהליהב משבט דן, ללמדך שמבכיר השבטים ועד לקטן שבהם, כולם שותפים בבניין המקדש. דבר זה צריכים אנו לזכור ולשמור מאד מאד: צריכים אנו לדעת איך להביא את הדברים לידיעתם והבנתם של כל ישראל. לא רק להסתפק בכך שהמבין יבין, או בכך שהעוסקים בתורה ידעו למה אנו מתכוונים, אלא האתגר הגדול העומד בפנינו הוא, להצליח להביא את הדברים ולאמרם כך שכל העם מיהודה ועד דן יבינו וישכילו ואולי מתוך כך יתחיל לב האבות לשוב לבנים ולב בנים חזרה אל אבותם. שבת שלום
 

מיקי*

New member
התלהבות והתאפקות

לאחר שהשיג משה רבינו בפרשה הקודמת את סליחתו של הקב"ה לעם ישראל והסכמתו לחזור להשרות שכינתו בתוכם, פונה משה בפרשתנו לעם ישראל ומידע אותם על מצוות המשכן (עלינו לזכור שכל פרשת המשכן שנאמרה עד עתה נאמרה לו למשה בלבד ועדיין לא הביא משה את הדברים בפני עם ישראל). ההוראות שניתנות בפרשתנו לעם ישראל שונות במקצת מההוראות שנתנו למשה בפרשיות תרומה, תצווה ותחילת כי-תשא (בעצם ממה שניתן לפני חטא העגל). השינוי הבולט ביותר מופיע כבר בתחילת פרשתנו: בעוד שבפרשת תרומה נכתב: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי", בפרשתנו כתוב: "קחו מאיתכם תרומה לד'". ופירוש העניין הוא כי בתכנית המקורית (לפני חטא העגל) תפקידם העיקרי של בני ישראל היה להיות המקבלים, מאספים ומקדישים את כל התרומות הנלקחות מאת כל איש באשר הוא את נדבת ליבו. כל איש, הכוונה מאומות העולם ומהערב רב. החומרים, הערכים שמהם בנוי המשכן-המקדש הם דוקא מאת כל העמים. ישראל הוא היודע איך לצרפם יחד ולבנות מהם את בית ד' אשר בית תפלה יקרא לכל העמים. אבל לאחר שחטא הערב רב בחטא העגל וגרם לנפילת עם ישראל בעקבות מעשהו (וחוסר תגובתם הראויה של עם ישראל) התברר שטרם הגיע העת אשר יהיה אפשר לקבל מהם את תרומתם. לכן קובעת פרשתנו: "קחו מאיתכם" ולא מזולתכם ולא מאומות העולם המיוצגות בינתיים בינותיכם ע"י הערב רב המהווה בעת יציאת מצרים נציגות מעורבת מהאנושות כולה שהיתה גם היא משועבדת במצרים, מין אוניברסל בזעיר אנפין. (כפי שאנו רואים תמיד לאורך ההיסתוריה שאמנם בנוסף לישראל היו תמיד משועבדים יחד עימם מאומות העולם שסבלו גם ואולם המוקד של הסבל ושל השנאה היה עם ישראל). ואכן ישראל מביאים, מביאים בהתלהבות. הם מביאים כל כך הרבה שבמהרה עוברים הם את המכסה המבוקשת. והרינו אז עדים למין בהלה מאת ראשי העם הבאים אל משה ואומרים: "מרבים העם . . .". האם כל דבר קטן שכזה חייבים הם להביא בפני משה? אין לו דברים חשובים ומסובכים יותר לטפל בהם? ותגובתו של משה איננה מפתיעה כלל; כל מנהל עבודה טירון היה עושה את אותו המעשה: להעביר קול במחנה להודיע על השגת המטרות ועל הפסקת ההתרמה. והתורה מודיעה על משמעת יפה מאת העם: ויכלא מהביא. מה מקום כל זאת בתורה הקדושה? (שהרי כבר למדנו שאין התורה מביאה סיפורים בעלמא אלא דברים שיש להם קישור ומשמעות לכל הדורות) אבל הודיעה לנו התורה בזאת על עניין גדול מאד: מרבים העם. ראשי העם הממונים נבהלו כי ראו את העשיה בפן הכמותי שלה שהיה הולך ועובר גבולות. הבחינה הכמותית הרי היא קשורה לצד החמרי הגשמי של העולם הזה שהוא היסוד והתשתית של העבודה הזרה. אם כן פוחדים ראשי העם שמא יש כאן חזרה של התנהגות התלהבותית מסוג מה שקרה בחטא העגל במסווה של תרומה למשכן (וכפי שאמרנו פעם שזו הסיבה העמוקה לכך שמשה שבר את הלוחות כי כפי שיש השתעבדות וע"ז לעגל כך עלול להיות מצב של ע"ז ללוחות ולכן שיברם). והרי זו היתה הסיבה לשינוי נוסח המצווה בקחו מאיתכם! והנה עצם העובדה ש"ויכלא העם מהביא" מעידה על כך שהבאתו היתה מפאת מצות ד' ותו לא. בשמחה ובהתלהבות אבל בשמחת קודש של קיום מצות ד', ברגע שהמצוה היא לא להביא יותר אזי הם מפסיקים מיד. אילו היו ממשיכים להביא, אזי היה זה מורה שהגורם להבאתם בצורה רבה כ"כ היה מרצונם הם ולא מרצון ד'. עולם האיכות והערכים מחד ועולם הכמות והאינטרסים מאידך והבחינה המאחדת אותם היא המוסריות. לא בכדי אותה המילה בעברית מבטאת את ענין המדידה בשני התחומים: 'מידה'. הרצון הטוב אינו מספיק כאן, כי לא הסובייקטיביות היא המנהיגה ולא "ההשקפות" הפרטיות והמתחרות. את זה מבטא הפסוק בהמשך אחרי המילים "מרבים העם להביא מידי העבודה למלאכה אשר ציוה ד' לעשות אותה". הציווי האלקי הוא המדד לכוונות האדם, תהיינה מעבר לכך מה שתהיינה, מרגע זה, לא הרגשות הפרטיים, לא הדחפים התת-הכרתיים או כד' אלא רצון ד' הוא הקובע. את זה מוכיח לא העשייה אלא דוקא "ויכלא העם מהביא". וזה הוא דרך אגב כל עיקר ההלכה, שימת נקודת עצירה והתבוננות בין האדם לההתנהגות הטבעית (וזו הבחינה של עד דלא ידע של פורים, לדעת לשים את הגבול גם באותם הרגעים בהם המצווה היא כביכול הסרת הגבולות) . תורת ישראל מרוממת את האדם מעל לטבעיות של הטבע ויחד איתו מרוממת היא את הטבע עצמו מעל לבחינתו הפראית. וזאת היא דוקא הסגולה של ארץ ישראל המגלה את הקדושה הטבעית ומצרפת אותה אל הקדושה העילית הרוחנית. שבת שלום
 

מיקי*

New member
בית הבחירה מקום החפש האלקי

"ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם אלה הדברים אשר צוה ד' לעשות אותם: ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש, שבת שבתון לד', כל העושה בו מלאכה יומת: לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת". פסוקים אלה שבהם פותחת התורה את פרשת ויקהל נראים כחזרה על מה שכבר נאמר בפרשת כי תישא אשר בה מופיע גם כן איסור עשיית מלאכה בשבת. אלא שבפרשת כי תשא הדבר מופיע בסוף כל ההוראות הקשורות לבניית המשכן וכאן בתחילת ההוראות. פרשת ויקהל מהווה העברת ההוראות ממשה רבנו לעם ישראל, בעוד שמפרשת תרומה ועד אמצע פרשת כי תשא מדובר בהוראות שנתנו למשה ע"י הקב"ה. נראה פשוט כי המבנה הכללי של האמור מפרשת תרומה עד פרשת כי תשא מקביל לסיפור בריאתו של עולם: ששת ימי המעשה ואחריהם שבת, שהרי בניית בית המקדש שהמשכן רמז לו הוא עצמו דוגמא לתיקונו של עולם. והיות והשבת הוא מעין עולם הבא, יש כאן בחינה של שבת, שהיא שבת בראשית, שהיא קודמת להיסתוריה וישנה בחינה של שבת שהיא עולם הבא, שהיא לאחר ההיסתוריה של העולם. וכן בפרשת כי תשא ישנו רמז לשתי הבחינות הללו: כתוב אחד אומר "ושמרתם את השבת כי קודש היא לכם" וכתוב אחד אומר "וביום השביעי שבת שבתון קודש לד'". הראשון שייך לבחינת "כי אות היא בני וביניכם לדורותיכם לדעת כי אני ד' מקדישכם" והשני שייך לבחינת "ביני וביו בני ישראל אות היא לעולם כי ששת ימים עשה ד' את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש". שתי הבחינות האלה מופיעות ביחד בפרשת ויקהל: גם "יהיה לכם קודש" וגם "שבת שבתון לד'". רש"י מפרש : "ששת ימים – הקדים להם אזהרת שבת לציווי מלאכת המשכן לומר, שאינו דוחה את השבת". ובמילים אחרות, בציווי למשה הדברים נאמרים ראשון - ראשון, אחרון - אחרון, ובציווי ממשה לעם ישראל הדברים נאמרים בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה, היינו שהמטרה, שהיא שבת מעין עולם הבא שהיא סוף המעשה, קודמת בתור מחשבה תחילה לציווי בניית המשכן כדי שנדע היטב את הסיבה אשר בעבורה "ששת ימים תעשה מלאכה". וזאת היא גם הסיבה שבשונה מכל המצוות האחרות, הציווי של בניית המשכן מופיע פעמיים, אחת באמירה למשה באופן מפורט מאד, ואחת ממשה לישראל, וביניהם סיפור חטא העגל, כמו שבספר בראשית חטאו של אדם הראשון נמצא בתווך בין ששת ימי המעשה והשבת של מעשה בראשית לבין סיפור ימות עולם. היינו שאף על פי שהחטא גורם לסיבוכים ולשינויים מסוימים בדרך שבה תיושם התוכנית, התוכנית עצמה אינה משתנה ומטרת בריאת העולם נשארת כפי שהיתה במחשבה תחילה. ומכאן באים אנחנו להבנת פתיחת הפרשה עצמה ב"ויקהל משה את-כל-עדת בני ישראל". פירש רש"י ז"ל: "למחרת יום הכיפורים כשירד מן ההר" היינו שהושגה הסליחה על מעשה העגל וההיסתוריה יכולה להמשך. ביום הכיפורים, כשמשה יורד מן ההר עם הלוחות השניות, הוא מופיע כנותן התורה אשר קרן עור פניו ויראים מגשת אליו. יראת הרוממות שהוא מייצג כולו מבדילה בינו לבין בני ישראל. התורה שהוא מביא איתו היא ביסודה התורה הגואלת, אבל יחד עם זאת, אין חטא כי אם ביחס לחוק. ולכן קיים חשש שבמקום לגאול, התורה תהיה גורמת לאבדון. לכן משה עצמו חייב להיות מי שמסוגל להקהיל סביבו את עדת בני ישראל היראים מגשת אליו. וכפי ש"בדבר ד' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם", משה צריך להקהיל את העם על פי דיבורו ולא לאסוף אותם בידים. זה מלמד אותנו, כמובן, שאין כלל אפשרות להגיע לתיקונו של עולם על ידי "כפייה דתית". ישראל צריכים להיאסף מאליהם על פי דיבורו של משה כדברי רש"י ז"ל. עיקר העניין הוא שהדיבור הוא התייחסות לזולת בכבוד. לדבר למישהו, זה להתייחס אליו כאל בן אדם. הדיבור מכוון לרצונו ולשכלו של הזולת, בעוד כי "לאסוף אנשים בידים" זה להתיחס לגופם ולא למהותם. בצורה כזאת, אי אפשר לבנות את בית הבחירה, היינו מקום הקדושה אשר בה מקבלת בחירתו החופשית של האדם את מלוא משמעותה האלקית. בב"א. שבת שלום
 
יישר כח עצום /tapuzforum/images/emo45.gif

ברשותך אשתף את הפורום שעודד בן צביה ז``ל שהלימוד הוקדש לעילוי נשמתו, הוא אח של ``מלך המשיח`` מפורום דתיים, שפעם גם התייעץ איתנו פה. האח נהרג אתמול בתאונת דרכים. יהי זכרו ברוך. /tapuzforum/images/emo16.gif
 
למעלה