פרשת פקודי

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פרשת פקודי ../images/Emo63.gif

מחיל אל חיל פרשת פקודי החותמת את ספר שמות, ספר הגלות והגאולה, בעצם מבקשת לסכם לנו את כל מהותה של גאולת ישראל. כל הפרשה עוסקת בסיכום כל מלאכת המשכן, שמהווה בעצם את תכליתו של עם ישראל בעולם - להצליח לבנות להקב"ה בית לשכן שמו שם; צריכים אנחנו להצליח ולהפוך את העולם מבית עבדים לבית ד'. כי ביציאתנו ממצרים לא יצא וניצל רק הגוף הפיזי שלנו, כי אם רוחנו צריכה השתחררות מכל מיני פרעוניים המנסים לדכא אותנו ואת רוחנו. יציאת מצרים לא מסתיימת עד שרואים ישראל את מצרים מת על שפת הים (וכפי שכבר הזכרנו לא את המצרים מתים כי אם את מצרים, כלומר את המצריות), אמנם נשלמת הגאולה רק בכניסתנו לארצנו, בבניית בית המקדש ובקיום תורתנו בה. ואכן משמש המשכן כמקום בו ישכון ד' בו בארץ; זאת עד שיגיע העת בה לא רק בבית זה ישכון ד' כי אם מלא ד' את הארץ וכן והתהלכתי בתוככם, ובית המקדש יהיה מרכז הכל. ואולם בסיום הפרשה ובסיום הספר המדבר על עקרון גדול זה בגאולת ישראל, חותמת התורה בכך ש"לא יכל משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ד' מלא את המשכן". בשיא של חגיגות חנוכת המשכן, כאשר הדבר אותו רוצים ישראל יותר מכל הוא לראות את נביאם ומנהיגם נכנס אל האוהל, אין הוא יכול לבא אל המשכן משום שירד עליו הענן. יש מצב בו אנו צריכים לדעת שאנחנו לא יכולים לבא ולהכנס אל האוהל, משום רוממות המקום. צריכים אנו לדעת שלמרות כל שאיפת הקדושה שיש לנו לעתים באי המימוש טמונה עבודת ד' היותר גדולה. וצריכים אנו לזכור שדברים אלו באים לאחר חטא העגל המבטא את צרכו של העם במימוש הדברים ולפני חטאם של נדב ואביהוא המראים איך מתוך הלהט לדבר המצוות יכולים אנו להגיע למצב בו עוברים על דבר ד' מתוך התלהבות יתר. ומיד פסוק אחר כך מלמדת אותנו התורה שיעור חשוב נוסף למרות כל זאת, למרות הידיעה שיש דברים אותם אני עדיין לא מבין ולא יכול להתחבר בשלמות, "בהעלות הענן מעל המשכן יסעו ישראל לכל מסעיהם; ואם לא יעלה הענן ולא יסעו", בכל זאת אני פועל על פיו והולך בדרכו. ואמנם הפסוק הממשיך את זה העניין מדבר על כך שמשה נקרא לבא אל האוהל; אמנם אנו עוברים ספר ביניהם ועובר שבוע, אך עלינו לזכור כי הפסוק הפותח את ספר ויקרא הוא "ויקרא אל משה" ואמרים חז"ל שתפשו הקב"ה למשה והכניסו לאוהל. יש זמן בו אולי נקרא לבא, אך צריכים אנו לדעת לחכות לזמן ולא לזרזו. ואכן זה מה שניסו להדגיש לנו מסדרי ההפטרות בקבעם את הפטרת השבת, העוסקת בהשלמת העבודה בבית המקדש בימי שלמה. ולאחר תיאור כל תהליך חנוכתו של המקדש והזכרתו של שלמה את יציאת מצרים ותכליתה, מובא פסוק המבטא את אותו הדבר של סוף הפרשה "ולא יכלו הכהנים לעמד לשרת מפני הענן כי מלא כבוד ד' את בית ד' ", על כך אמר שלמה "ד' אמר לשכן בערפל", לאחר שרואה שלמה שבחנוכת הבית, אין הכהנים ניגשים להמשך העבודה משום שמלא כבוד ד' את הבית, כפי שהיה במשכן, אזי יכול להמשיך את דברי שירתו "בנה בניתי בית זבל לך מכון לשבתך עולמים". הוכח שהדברים נעשו למען שמו באהבה ולא למען מילוא רצונותי הפרטיים ומילוי עצמי. אכן, זהו האתגר והמבחן של המוסריות הגואלת: הבחירה בטוב מפני שהוא טוב, המאמץ לאחד את כל המידות באחדות גמורה כי באחדותן נמצא סוד אמיתתן. על האדם חלה החובה להגיע עד היכן שכוחו מגיע. ואז ד' קורא לו כדי להעבירו מעבר לכוחו. שבת שלום וחודש טוב
 

מיקי*

New member
הנפש ומחצית השקל

(יא) וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (יב) כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַד' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם: (יג) זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לד': (יד) כֹּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת ד': (טו) הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט מִמַּחֲצִית הַשָּׁקֶל לָתֵת אֶת תְּרוּמַת ד' לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם: (טז) וְלָקַחְתָּ אֶת כֶּסֶף הַכִּפֻּרִים מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְנָתַתָּ אֹתוֹ עַל עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי ד' לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם: על הפסוק שבפרשת וזאת הברכה "וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" אומר רש"י לפירוש המילה "בהתאסף": בכל התאסף ראשי חשבון אסיפתם, וממשיך ומפרש את המילה "ראשי" שבביטוי "ראשי עם": כמו (שמות ל, יב) כי תשא את ראש ראויין אלו שאברכם. ביציאת מצרים השתחרר עם ישראל מההשתעבדות לעם אחר היינו ההשתעבדות המדינית, החברתית והתרבותית לזהות שאיננה מאפשרת לזהות העברית לבטא את עצמה במקוריותה ויחודה. בקריעת ים סוף, משתחרר עם ישראל מהחוקתיות הטבעית העוורת. יציאת מצרים מאפשרת יישום החלק הראשון של התוכנית האמורה בלשון הרביעי של ארבע לשונות הגאולה: "ולקחתי אתכם לי לעם" וקריעת ים סוף מאפשרת את יישומו של החלק השני: "והייתי לכם לאלקים", היינו שרצונו ית' יחדש עבור ישראל בכל יום תמיד מעשה בראשית. מבחוץ נראה כאילו חוקי הטבע מתפקדים בשביל ישראל כמו לכל העולם אבל לאמיתו של דבר הקב"ה הוא המקיים בשביל ישראל את יציבות המסגרת שבה הוא מתפקד, בבחינת "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי". חוקות שמים וארץ – הטבע – תלויים בברית ואין הברית תלויה בהם. שני ממדי השחרור האלו הם המאפשרים את הגילוי שבמתן תורה, והשיא של מתן תורה הוא הגילוי של המשכן שהוא האב-טיפוס של בית המקדש, המקום המבטיח את נוכחותו של שם ד' בעולם, המקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם. ועתה, אחרי שנתנו למשה כל פרטי הפרטים של בנין המשכן, בעת אשר מתכוננים לעבור לביצוע התוכנית, בא הצווי של "כי תשא". "כי תשא", אומר רש"י, הוא לשון קבלה, כתרגומו. עניינו הוא קבלת סכום מנינם לדעת כמה הם. כדי לקבל מי שהוא במנין לתפילה בציבור, הוא צריך לענות למספר קריטריונים. למשל, להיות בן שלוש עשרה שנה ויום אחד. אבל את מי בודקים לדעת את גילו? הגיל הוא תנאי משני. התנאי הראשון, העיקרי, הוא שהמועמד למנין צריך קודם כל להיות יהודי. הוא צריך להיות שייך לעם ישראל. אבל האם השייכות לישראל מובנת מאליה? הרי יעקב התאבק לילה שלם לפני שקיבל את השם "ישראל" ובהמשך הקב"ה עוד נתן לו אישור לזכותו לשאת אותו השם! במילים אחרות, צריך להיות ראוי לכך, כפירוש רש"י שהבאנו למעלה על "בהתאסף ראשי עם": "ראויין אלו שאברכם". והוא מסביר כאן: לא את הגולגולת אנו מונים, כי לאמיתו של דבר אין אנו מעוניינים במספר הגולגלות אלא במספר בני ישראל. במספר של אלו הראויים להיות נושאים בתפקיד הנישא המוטל על בני ישראל להיות בוני בית המקדש, היינו מכינים, מתקנים את העולם הזה להיות הדום רגליו של הקב"ה. יכל פעם שיקום מועמד, תבוא מדת הדין ותקטרג: האם זה כבר זוכה להיות נכנס למנין? האם הוא ראוי להקרא בשם ישראל? לכן אומרת התורה: יתן כל אחד מחצית השקל כופר נפשו לד'. מחצית השקל בשקל הקודש. שקל בגימטריא נפש (430) והנפש היא מחציתה עפר מן האדמה ומחציתה נשמת חיים. הנשמה היא הבחינה שכבר ראויה להקרא בשם ישראל. אליה אנו פונים בקריאת שמע בינינו לבין עצמנו ואומרים לה: שמע ישראל אשר בי (הנשמה) ד' אלקינו (שלך - הנשמה, ושלי - הגוף), ד' אחד. מחצית השקל כופר למחצית הנפש אשר טרם זכה, אבל מוכן לקבל על עצמו את המשימה. ולכן ראוי הוא להתקבל במנין בקבלו על עצמו את עול מלכות שמים ולהצטרף לכלל ישראל בלי שיהיה מקום לאותו קטרוג כי צריך לתת זמן לתבואה לצמוח כדי שיהיה אפשר לקחת ממנה את תרומת ד'. שבת שלום וחודש טוב
 
יהא הלימוד לע"נ הרוגי הפיגוע בישיבת מרכז הרב

ולרפואה שלמה במהרה לעשרות הפצצועים.
טאטעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע
 
אשרייך עליזה

בס"ד "מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב אלוקים שבות עמו, יגל יעקב ישמח ישראל ותשועת צדיקים מאלוקים. מעוזם בעת צרה ויעזרם השם ויפלטם. יפלטם מרשעים ויושיעם כי חסו בו".
 
יישר כח עצום לשתיכן../images/Emo70.gif אתן ../images/Emo47.gif

רפו"ש במהרה לפצועים... "ומחה ה' דמעה מעל כל פנים... ובלע המוות לנצח"....
 
למעלה