פרשת תרומה

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif פרשת תרומה ../images/Emo63.gif

אב ובן עבודת ד' פרשת תרומה פותחת את החלק השני של ספר שמות, העוסק כמעט באופן בלבדי בבנית המשכן במדבר. נושא זה נראה אמנם שייך יותר לספר ויקרא ויש לנו להבין למה הוא מופיע בספר הגלות והגאולה. ענין זה מכריח אותנו להתייחס גם לבעיה אחרת הקשורה למהות התורה. מה הקשר בין התורה האלקית, התורה שהיתה גנוזה איתו ית' לפני שנברא העולם, והאירועים הארציים המסופרים בתורת משה? שהרי אין ספק שהקטעים ההיסתוריים שבתורה, תורה הם ללא שום הבדל כל שהוא בין מעלתם לבין זו של הקטעים ההלכתיים או הגילויים. אבל היות והם מספרים "מעשה שהיה", אם התורה קודמת לעולם היא קודמת גם למעשים שבעולם ואם כן האם מעשים אלו היו כביכול כתובים בתורה לפני שנתנה? אלא שזה ההבדל בין תורת השם תמימה לבין תורת משה, שתורת השם היא אין סופית וכוללת כל האפשרויות, אלו שהיו ואלו שהיו יכולות להיות, בעוד שתורת משה מצומצמת מבחינת סדר וחלוקת אותיותיה למה שהיה בפועל כפי שהיה. התוכנית המקורית של יציאת מצרים היתה הנסיעה לארץ ישראל. דבר שקיבל ביטוי ראשוני כבר בברית בין הבתרים: "ודור רביעי ישובו הנה". אין שם שום רמז למעקף דרך הר סיני לקבלת תורה. וכן כפי שציינו זאת מספר פעמים, גם בתחילת פרשת בשלח הסיבה שנתנת לכך ש"לא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים" איננה הסיבה הברורה לכאורה שדרך ארץ פלשתים איננו כלל בכיון הר סיני ואם צריכים לקבל שם את התורה הרי שאין טעם לכך ש"פן ינחם העם בראותם מלחמה". אלא שכבר נאמר למשה בסנה "וזה לך האות כי אנכי שלחתיך, בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה". ומפורש בפסוק שהאות ניתן בשביל משה, כדי לאשרר את עצם שליחותו; זאת אומרת שאם לא היה בעם ספק כל שהוא לגבי מהות שליחותו של משה לא היה צורך לאות. אלא שעצם החשש של "פן ינחם… ושבו מצרימה" נובע מכך שהעם אינו מאמין באמת שהשם הוא שהוציאם ממצרים אלא חושב שזו פעולת משה ואהרן. לכן, מיד אחרי שתי הפרשיות המרכזיות של יתרו ומשפטים מתחילה התורה בסיפור בנית המשכן בתוך ספר שמות עצמו כדי להראות שזו היא מטרת יציאת מצרים ולכן שייך ענין זה לעצם ספר הגלות והגאולה שהרי כך מקבלת הגאולה את ממדיה הסופיים. אלא שלאמיתו של דבר היה זה צריך להיות לאחר הכניסה לארץ ישראל, במקום אשר בחר השם לשכן את שמו שם. אבל בגלל הסיבות המשניות של הקשיים של העם להאמין במהות שליחותו של משה התעכבה הכניסה לארץ ולכן היה צורך להתחיל מיד בבנית המשכן בגלל חשיבות העבודה הזאת לעולם. מכאן גם הצורה המיוחדת שבה נתנת מצוה זו. היא צריכה לבטא את יחודיות עבודת השם שיש בה כביכול סתירה פנימית. מצד אחד הבחינה של החיוב דורשת שביצוע המעשה ילווה בתודעה שהוא מצות הבורא. זו היא הבחינה של מתן תורה. הבחינה של עבודת עבד, עבדי הם. בחינת גדול מצוה ועושה. ומצד שני, כדי שיהיה למעשה ערך כל שהוא, צריך שיהיה מעשה רצוני, לא רק צייתני. הוה אומר שתהיה הסכמה פנימית ורצונית לאותו מעשה. בחינת עבודת הבן את אביו שבשמים. בחינת שאינו מצוה ועושה. מצות התרומה מנדבת הלב היא הביטוי המושלם לדו-משמעות זו. פגישת רצונו של האדם עם רצונו של השם, ורצון לעשות בגלל שזה רצונו יותר מאשר לעשות בגלל שזה רצוני, (כפי שאנו אומרים לגבי איסורים שלא יאמר אדם לא אפשי, אלא אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים ציוה) אף על פי ששני הרצונות שווים. תורת משה היא הביטוי להצלחה זו. התורה שצוה לנו משה הפכה להיות מורשה קהילת יעקב, בבחינת אל תקרא מורשה אלא ירושה, חלק בלתי נפרד מזהותו העצמית של עם ישראל ולא רק דבר שמתקבל מידי אחרים. בכך מתקיים "ושכנתי בתוכם" ע"י כך שיקחו לי תרומה ועשו לי מקדש. במובן שהוא ית' נלקח יחד עם התרומה. ויקחו לי כאילו כתיב ויקחו אותי. וזו היא ההתרוממות לאותה הדרגה שבה האדם הופך להיות הוא בעצמו המקדש אשר השם שוכן בתוכו. את הבחינה של ההצלחה הפרטית-אישית הזאת, יש להפוך להיות נחלת הכלל בבנית בית ד' בירושלים ונהרו אליו כל הגוים ויאמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ד' מירושלים, בב"א. חודש טוב ושבת שלום
 

מיקי*

New member
ושכנתי בתכם

אחד הנושאים המעסיקים את מפרשי התורה בקשר למקדש הוא לדעת אם המקדש הינו חלק מתוכנית הקב"ה מלכתחילה או שמא הוא בא כהמשך לחטא העגל. או במילים אחרות, האם הוא שייך לייעוד ההיסטורי של עם ישראל או לא. לאמיתו של דבר, עניין זה שייך בעיקר לפן של המקדש כמקום אשר בו היו מקריבים קורבנות. לכן השאלה לא הייתה צריכה להיות האם כוונת הקב"ה הייתה מלכתחילה בניית המקדש, שהרי כבר בסוף פרשת משפטים כתוב: "ולהביאך אל המקום אשר הכינותי" ופירש"י שמקדש של מעלה מכוון כנגד מקדש של מטה – אל המקום אשר הכינותי מכבר. וכן ברור מרצף הפרשיות ומסדר הופעתן שבניית בית המקדש בירושלים היא היא המטרה של יציאת מצרים ורק בבניית המקדש מסתיימת היציאה, כדכתיב "וידעו כי אני ד' אלהיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם וגו'" וכך סיכם ר' אברהם אבן עזרא "וידעו - הטעם אז ידעו כי לא הוצאתי אותם ממצרים רק (אלא) בעבור שיעשו לי משכן ושכנתי בתוכם". העולם הזה נברא באות בי"ת, להיות ביתו של האדם עלי אדמות, וכוונת הבריאה היא שאחרי שהקב"ה עשה מקום לאדם בעולמו שלו (של הקב"ה), יעבוד האדם כדי לעשות מקום לקב"ה בעולמו (של האדם) דהיינו שהבית הזה יכול להיות או בית עבדים או בית השם. התרבות הקינית המתגלמת בחברה המצרית הפכה את העולם לבית עבדים. מזה הוציאנו הקב"ה. אם כן לא נותר לנו אלא להפוך את העולם לבית ד', במימד הכללי והפרטי. במימד הכללי יהיה בית המקדש דגם של עולם מתוקן על כל חלקיו, ועל סמך זה במימד הפרטי יהיה האדם בעצמו מכון לשבתו יתברך. וכאשר נתקשה משה רבנו בעניין, אמר לו הקב"ה "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו". היינו שמשה רבנו הוא בעצמו התבנית (שהרי לא כתוב ככל אשר אני מראה לך, כי אם אותך). זהו מה שאומר הכתוב ושכנתי בתוכם, היינו בכל אחד ואחד מהם. וזאת בהיות המקדש בתוכם, זאת אומרת גם מרכז הקדושה כמייצג את הייעוד של "קדושים תהיו" וגם מקום הקורבנות המאפשר להתכפר במקרה של מעידה. כי אכן מי שלוקח על עצמו את האתגר של קיום רצון הבורא, של יישום מחשבת הבריאה, שהיא להביא לקיומו של בן שיח לקב"ה, זקוק לאמצעי הטהרות כאשר נסיבות החיים וגורמים שאין לו עליהם שליטה (שהרי לא האדם אלא הקב"ה הוא שקבע את חוקי המציאות) מביאים לסטות מן הדרך למרות שרצונו לא היה בכך. ועל יסודות אלו כותב האור-החיים הקדוש "כי אומרו 'ועשו לי מדדש' היא מצות עשה כוללת כל הזמנים, בין במדבר בין בכניסתן לארץ בכל זמן שיהיו ישראל שם לדורות וצריכין היו ישראל לעשות כן אפילו בגלות אלא שמצינו שאסר ד' כל המקומות מעת שנבנה בית המקדש". ומן הסתם כי כוונת האיסור הוא להביננו כי לא נבוא אל המנוחה עד שלא באנו אל הנחלה ואל נדמיין בנפשנו כי מקדשי מעט של הגלות תופסים מקומו של מקדשנו בירושלים שמצווים אנו ככלל לבנותו. ולגבי זה כתוב "ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש בכבודי". ולפי שכתוב אחריו "וקדשתי את-אהל מועד" מהו "ונקדש בכבודי"? כבוד ד' זה הוא רצונו ואנו מתקדשים בעשיית רצונו של מקום ולפי זה יתכן לומר שכפי שכתוב ושכנתי בתוכם – היינו בתוך בני ישראל, כן ונקדש בכבודי – היינו האדם. ואז: "ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם – לכל אחד מהם באשר הוא שם – לאלקים. ואמנם הפס' עובר מלשון רבים ללשון יחיד, ואולי ניתן לומר, כי זהו בעצמו חלק מהשראת השכינה בארץ. כאשר כל אחד ואחד מישראל גם בבחינה הפרטית שלו, מצליח להגיע למדריגה זו של מקדש מעט בעצמו ולא רק בפן הכללי. ואולי ניתן לומר יתירה מכן, רק בהגיע עם ישראל למדריגה כזו שבה הפרטים כולם מתחברים יחדיו בהזדהותם עם אותה הבחינה הכלל –ישראלית, הנקראת בלשון חז"ל ישראל-סבא, תוך כדי שמירה על הייחוד העצמי של כל אחד ואחד באחדות הכוללת הכל, כפי שהיה לפני מעמד הר סיני כאיש אחד בלב אחד, אז שורה השכינה על ישראל בפן הכללי ויכול לבא הפס' שאחר כן "וקדשתי את אהל מועד" ויתקדש כבודו של הקב"ה בעולם. חודש טוב ושבת שלום
 

מיקי*

New member
ויקחו לי תרומה

פרשתנו פותחת בפסוק : "ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו..." אולם לאחר חטא העגל, חוזר הכתוב על ציווי הרמת התרומה לבניית המשכן : "ויאמר משה אל כל עדת בני ישראל ... קחו מאתכם תרומה לד'... ". נשאלת השאלה מדוע משנה התורה את צורת דיבורה מ-"מאת כל איש" לרק "מאתכם" ? ידועה המחלוקת הפרשנית: האם המשכן הוא לכתחילה או בדיעבד? האם המשכן הוא רק בחינת כפרה על חטא העגל ובעקבותיו, כאמצעי לעזיבת החטא ושיבה לד', או שמא המשכן הוא לכתחילה והיה ציווי לבנותו גם לולא חטא העגל, דהיינו בבחינת הפיכת העולם מהיותו "בית עבדים" ל-"בית ד'" ממש. ניתן לפרש את שינוי הדיבור של התורה בקשר לתרומה לבניית המשכן וכן את המחלוקת הפרשנית - האם המשכן הוא לכתחילה או בדיעבד - בקישורם יחד. לכתחילה היה רצון שהמשכן ייבנה ע"י ישראל מחומרים הלקוחים מכל האנושות, בבחינת כל איש, כאשר הרצון הטוב בלבד הוא הגורם לנתינה "אשר ידבנו לבו". עצם המשכן והמקדש היו צריכים להיות אוניברסליים לא רק כבית תפלה לכל העמים אלא גם מאת כל העמים, כאשר אותם החומרים הם הערכים התרבותיים והרוחניים שכל עם ולשון תורם לכלל האנושות, ורק בתנאי שיהיה נקי מאליליות. כשיצאו ישראל ממצרים, גם ערב רב עלה איתם, מכלול מכל העמים שהיו משועבדים תחת השלטון הקייני שבמצרים. זו היתה כידוע החלטתו של משה רבנו כי טוב שיכנסו גוים תחת כנפי השכינה וביקש לגייר אותם. אמנם כשאיחר משה לרדת מן ההר הם עשו את העגל ואמרו לבני ישראל: אלה אלהיך ישראל. לכן, היות וחטא העגל נעשה ע"י הערב רב, בחינת "כל העמים" שהצטרפו לבני ישראל המיועד להיות להם ממלכת כהנים, נתגלה כי הם עדין אינם מוכנים לכך כי במעשיהם יש עוד צירוף של עבודת אלילים ולא "בלתי לד' לבדו". לכן, בדיעבד, היה יכול להבנות אך ורק בבחינת ישראל בלבד, בבחינת קחו מאתכם דוקא, דהיינו אחרי שכל אותם הערכים בהקלטם בישראל הוכשרו כביכול להיות מתוקנים לבניית המקדש. לכן, לפני חטא העגל אמר הכתוב : "מאת כל איש אשר ידבנו לבו" - כולם יכולים להשתתף בבניית המשכן; אך, לאחר חטא העגל, חוזרת התורה על הציווי של הרמת תרומה לבניית המשכן, אך הפעם בלשון : "קחו מאתכם" : רק בני ישראל יכולים להשתתף בבנייה זו. זאת גם הסיבה של החזרה על הציווי פעמים. אמנם לעתיד לבא ביהמ"ק השלישי שיבנה במהרה בימינו יהווה מוקד לשיתוף מאת כל העמים אך בינתיים גם בנייתו צריכה להיות ע"י עם ישראל בלבד ורק לאחר שייבנה יהיה מוקד אוניברסלי. ייתכן וזכר לכך, בחג הסוכות, שהוא חג אוניברסלי (ומעניין הדבר, שהנצרות, שהכלילה סמלית את כל חגי ישראל בלוח השנה שלה, בהתיימרה לתפוס את מקום ישראל בעולם, לא מצאה לעצמה חג מקביל לסוכות - בטענתה כי היא היא הבחינה האוניברסליסטית ובכך החסירה את המפתח לאוניברסליות ממשית ולא רק סמלית) היו מקריבים במקדש 70 פרים כנגד 70 אומות, כדי להזכיר את האידאל הראשוני, ככפרה על כך שהכוונה של הלכתחילה לא יצאה לפועל. ונתן לדרוש רמז נוסף בדבר. על הפסוק: ויקחו לי תרומה מפרש רש"י ז"ל: לי - לשמי. ההסבר הרגיל לפירושו הוא שלא נטעה לחשוב שכביכול הוא ית' צריך לכל העבודה הזאת וכאילו נתן לצמצם את אין סופיותו בין כותלי בית. והיות והקב"ה בעצמו הביע את הדבר באותה צורה של "המקום אשר יבחר ד' אלקיך לשכן שמו שם", פירש"י שמילת "לי" משמעותה "לשמי". ונראה באמת כי הקושי בפסוק הוא כי נראה כי המילה "לי" מיותרת לגמרי והיה מספיק מבחינת הבנת הפשט לכתוב: ועשו מקדש ושכנתי בתוכם". וכונת רש"י היא להסביר מה המילה "לי" מוסיפה להבנת כל הענין של המשכן ושל המקדש. והנה המשכן ואחריו בית המקדש מהווים כמין מעבדה של עולם מתוקן, כבועה בזמן ובשטח שבה הבחינה של "ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד" היא כבר קיימת במציאות. לכן מדייק רש"י לומר שהיות וכל מאמצינו הם ליחד שמו ית' בעולם צריך לגלות כי ה"שם" הוא הפנימיות שב"לי": לשמי. כלומר, עבודתנו המכוונת כלפי ד' מטרתה היא לייחוד קודשא בריך הוא ושכנתיה: השם הוא הצד של הקשר עם הזולת. מהמוקד האחד היחיד והמיוחד יוצאים קרני אורה לכל הכיוונים וביציאתם דוקא הם יוצאים מהאחדות לריבוי. ליחד שמו ית' בעולם, משמעותו לאחד את כל הקוראים בשמו שכם אחד וזאת משמעות התקוה של השלום המשיחי. עיקר העבודה היא איננה בהצהרת אחדות ד' אלא ביחוד שמו עד אשר יהפוך על העמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ד' וביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד. בב"א. חודש טוב ושבת שלום
 
למעלה