שבת פרשת תצווה

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif שבת פרשת תצווה ../images/Emo63.gif

שתהא שלהבת עולה מאליה פרשתנו, פרשת תצוה, מיוחדת היא מכל פרשיות התורה, מאז לידתו של משה רבינו, בכך שהיא הפרשה היחידה , ששמו אינו מופיע בה. הטעם לדבר זה ידוע: כפי שלימדונו חז"ל, לאחר חטא העגל, כשראה משה שאין הקב"ה סולח לישראל, אמר לפני הקב"ה: "ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת". ואף על פי שסלח הקב"ה לישראל, היות וקללת צדיק אפילו על תנאי מתקיימת, היה צורך לקיים את דברי משה, ולכן אין שמו של משה מופיע בפרשת תצוה ובמידת מה נמחה מהספר. (ובפרשת תצוה דוקא, משום שהיא האחרונה במחזור השנה, לפני פרשת חטא העגל, בחינת לדחוק את הקץ) היא גם נקראת בדר"כ בשבת שקרובה ליום פטירתו של משה רבינו ז' באדר. יש לזכור כי חטא העגל היה חטאו של הערב רב. ולכן משה מרגיש אחריות כלפי ישראל העומד עתה בסכנה שהרי הוא משה אשר החליט, נגד רצונו של הקב"ה, להעלות את הערב רב ממצרים בצאת ישראל משם, כפי שהזכיר לו הקב"ה: "לך רד כי שיחת עמך - ערב רב שקבלת מעצמך וגיירתם ולא נמלכת בי ואמרת טוב שידבקו גרים בשכינה, הם שחתו והשחיתו" (לשון רש"י על שמות לב, ז). זאת דוגמה אחת מיכולתו של אדם ומנהיג לקחת אחריות על דבר אע"פ שאינו אשם. בדרך אגב, הבדל זה בין אחריות ואשמה הוא אחד היסודות של החיים המוסריים הבריאים. אכן, בהרבה מקרים, ובמיוחד בגיל ההתבגרות, ישנה נטייה להרגיש אשמה עבור דברים שהם מחוץ לשליטה העצמית וזה יכול אף לגרום להפרעות פסיכולוגיות. ובקצה השני, יכול להיות מצב בו מסרבים להתייחס לבעיות חברתיות או כלל אנושיות בטענה ש"לא אני גרמתי לכך", "אני חף מכל אשמה, למה לי לסבול מזה?" שתי התגובות מהוות "מחלה מוסרית" הנגרמת מבלבול בין מושג האחריות לבין מושג האשמה. עצם העלמת שמו של משה רבינו דוקא בפרשה זאת מבטא גם רובד נוסף של אחריות בחיי מנהיג ומדריך, ולדבר זה יש גם קשר ענייני בין תחילת הפרשה. בתחילת פרשת תצוה כתוב: "ואתה תצוה אל בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד" ורש"י במקום מפרש להעלות נר תמיד: מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה. הקושי בפירושו של רש"י הוא בכך שאין שום דרך להדליק בשיטה אחרת! שהרי אם אין שלהבת עולה מאליה, לא הדלקתי כלום! לכן יש להבין מפירושו שהכוונה היא: עד שתהא שלהבת עולה מאליה, ולא יותר. המטרה היא להגיע למצב שאין צורך יותר במדליק ובאותו השלב צריך הוא לדעת לסגת אחורה, להתעלם בצנעה. מכאן לקח חשוב לכל מי שעוסק בחינוך הן בסניף והן לעתיד: גדולתו של מחנך היא, להיות נוכח ליד חניכיו, תלמידיו, להיות מי שאפשר לסמוך עליו, אך יחד עם זאת להזהר לא לגרום לתלות, כך שהדרגתית החניך יוכל לעמוד בכוחות עצמו, בחינת שלהבת העולה מאליה, דהיינו שמאפשר לאור שבכל אחד מחניכיו לעלות בכוחות עצמו. (על החניכים ועל התלמידים חלה כמובן חובה הפוכה: בעת שבו הם הצליחו להיות עצמאיים, עליהם להזכר באלו שעזרו להם להגיע עד הלום ולא להיות כפויי טובה...) כמו כן בבחינת העמידו תלמידים הרבה שבפרקי אבות, שהכוונה שם היא: שצריך להעמיד את התלמיד על רגליו ואת זאת צריך לעשות הרבה, כך שיוכל התלמיד לעמוד בכוחות עצמו ולהגיע גם הוא לשלב שיהיה גם הוא מסוגל ללמד. אם כן באותה פרשה שבה מדובר בבעיתיות שבהעמדת אסטרטגיה כך שהאור יוכל לעלות מאליו, אותו האחד שהביא את האור, שהוא משה רבינו, אינו מופיע באותה הפרשה. אם כן, האור כאן עולה מאליו, דהיינו שהתוכנית הצליחה. דבר זה מראה על גדולתו של משה, שהוא בעצם זך ושקוף כמו השמן שאיתו מדליקים את המנורה, כך שהוא מאפשר לאור לעלות מאליו ואישיותו אינה מסתירה את זהר האור האלקי. זאת ועוד, ואולי החשוב ביותר להבנת העניין: הקב"ה אמר למשה: ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית וגו'. ואתה תצוה אל בני ישראל לקחת אליך לא כתוב כאן. וההבדל בין שני הביטויים ('לצוות אל' ו'לצוות את') הוא משמעותי ביותר: מחד, אין כאן ציווי אלא מצוה. כלפי הציווי יש רק ציות, בעוד כי המצוה משמעותה הסכמה פנימית עמוקה לדרוש ממני. אני לא רק מגוייס אלא מתגייס. ומאידך, לא אמר לו הקב"ה למשה רבינו מה עליו לומר לבני ישראל כדי להשיג את התוצאה המבוקשת. אם הוא משה רבם של ישראל, הוא צריך לדעת. ואם הוא ידע לומר את הדבר הנכון, אז בני ישראל מאליהם, כמו שלהבת העולה מאליה, ידעו גם הם לעשות את הדבר הנכון, ויקחו אליו דוקא שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד. שבת שלום
 

מיקי*

New member
ונתתי משכני בתוככם

פרשתנו הינה המשך ישיר של הפרשה הקודמת. הפס' שבתחילת פרשת תרומה: "וידבר ד' אל משה לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה", משמש פתיחה לשתי הפרשיות. כפי שכבר אמרנו הדיבור הינו למשה והוא צריך למצא מסילות לליבות ישראל, בכדי שאלו מעצמם למרות ובגלל הציווי יבואו לבנות את המשכן. לעומת הבניין החיצוני בו עסקנו בפרשה הקודמת, עוסקת פרשתנו בפנים הבניין. הפרשה הקודמת עסקה בבניין עצמו ובכלים שצריכים להיות במקדש. פרשתנו עוסקת בבגדי הכהונה, אותם צריכים הכהנים ללבוש בבואם לשרת בקודש; לאחר מכן עוסקת הפרשה בעבודה אותה צריכים לעבוד במשכן, בזמן התחלת העבודה בו, על מנת לקדשו וחותמת הפרשה בבניין מזבח הזהב, שהוא מזבח הקטורת. יש כאן עליה מהבחינה של הגשמיות והאכילה אל הבחינה הרוחנית המומחשת ע"י הריח. בתפר ביניהם מופיעים בגדי הקדש. באה ההפטרה של השבת וממשיכה את תיאור החזיון שראה יחזקאל של בניין בית המקדש, כפי שראה אותו משה בהר. ואולם אל לנו לחשוב שהבניין אותו ראה יחזקאל הוא בית המקדש השלישי דוקא. אלא כפי שאמרו חכמינו ז"ל, היה צריך בניינו של עזרא להיות בית עולמים, אך משום מעשיהם שלא שבו לארץ, לא זכו ישראל ונחרב גם הוא. ואשר על כן נדחתה התכנית אותה ראה יחזקאל במחזה לעתיד לבא, בבניין בית המקדש. לכן בסוף תיאור בניית המשכן וכליו וכל בגדי הקודש אשר על הכהנים ללבוש בשרתם בקודש, כאשר יש חשש שנראה את הבית ויהפך בעיננו למעין בניין מאגי המגן מכחו הוא; כמין בניין בעל חשיבות עצמית בלא קשר להנהגותינו ומעשינו, סידרו מסדרי ההפטרות שנקרא הפטרה זו של יחזקאל, ללמדנו שאין בבית חשיבות אם לא מחברים אנו אותו אל הכוונה המזוככת, שגם בית זה עלול להיחרב על אף שעבודת המקדש ממשיכה כרגיל, בשל חטאי האומה. ללמדנו כי מרחק ניצב בין המקדש המסמל ונותן ביטוי מוחשי לקדוש וטהור לבין חולשת האדם הנמשך אחר תאוותיו אל החטא. במעשה בראשית הקב"ה הכין את העולם להיותו דירת האדם ואחרי שסיים את מלאכתטו נכנס הוא ית' לשבת, דהיינו שמסר את העולם בידי האדם וכיסה את נוכחותו כדי לתת מקום לחירותו של האדם. ומכאן שאין בניית ביהמ"ק דוחה שבת, שהרי תפקידו של האדם הוא להפוך את העולם לבית ד', כדי שהוא ית' והאדם יוכלו לדור יחד בעולם. ביהמ"ק מהווה מעין מעבדה לאותה המציאות המשותפת. והקדושה היא התנאי להצלחתה. מטרתו של ביהמ"ק לכן, היא להבטיח את שכינת ד' בעולמו. בבניין הבית ישנם רמזים על סדרו של העולם; רק בהנהגת בית הנפש, בה יש גם כן קדש וקדש קדשים ועזרה "בלבבי משכן אבנה להדר כבודו", בבניינה ובשכלולה כבית הגדול יוכלו אח"כ ישראל לבנות את בית המקדש ממש. כי בניין בית המקדש תלוי בבניין בית נפשם של ישראל כפי מידות התורה וצורתה. לכן נאמר הגד את בית ישראל את הבית ולא "אל בני ישראל", צריך לומר להם כי בית ישראל המה הבית והוא תלוי בהם וכל ענייני תכנית הבית הם מורים על הנהגת העם על פי התורה וחוקותיה. זאת אומרת ע"פ התכנית המאפשרת את המפגש בין האדם ליוצרו. ובזה יכלמו מעוונותיהם ומדדו את תכנית, כלומר, לכוון מידות נפשם כפי מידות הבית, מידה כנגד מידה, שכל המידות מעידות אלו על אלו. זהו מה שאומרים הנביאים, כנגד הקרבנות והמעשים החיצוניים לו לאדם. בזמן שמנתקים ישראל את מעשיהם והתנהגותם ואלו נהפכים למין פולחן חיצוני להם אזי "למה לי רב זבחכים". כאשר עבודתם אינה תשקיף של בית הנפש, היוצר בעולם את ההרמוניה והחיבור שבין פנימיותו של האדם לעשיית רצונו בשלימות אך בזמן שהדברים המה פנימיים לו והוא עושה מ עשיו מתוך קישור פנימי אזי יש להם משמעות ומביאים להשלמת מחשבת הבורא. ונעשה שותף לו במעשיו. שבת שלום
 

מיקי*

New member
זה שמי לעלם

השבוע חל ז' באדר יום לידתו ופטירתו של משרע"ה. כמו בד"כ חל יום זה בצמוד לפרשת תצוה שהיא הפרשה היחידה, מאז לידתו, שמשרע"ה אינו מופיע בה בשם אע"פ שהיא מלאה בכינויי יחס אליו: "ואתה תצוה", "ויקחו אליך", "ואתה הקרב" וכאלה רבות. יכולים אנו ללמוד מדבר זה לקח חשוב וכן מכך ששמו אינו מופיע כלל גם בהגדה של פסח. בכל אחד מהאירועים הגדולים ישנו שלב שבו שמו של משה אינו מופיע , הן אם זה אזכרת יציאת מצרים בהגדה הן אם זה לאחר גמר ציווי המשכן שבו ושכנתי בתוכם והן אם זה בעצם פטירתו לפני הכניסה לארץ. יכולים אנו ללמוד על התנהגותו של המחנך מתוך דברים אלו. תפקידו של המחנך הוא ללוות את תלמידיו-חניכיו אך לדעת שלפעמים על מנת לאפשר להם המשך התפתחות וגדילה יש לתת להם מרווח ולהעלם אל מתחת לפני השטח. המחנך האמיתי הוא לא זה הגורם לכך שתלמידיו הם תעתיק שלו עצמו, אלא הוא זה הנותן להם את התנאים המקדימים ומגן עליהם מפני המזיקים והמאפשר להם להתפתח תוך "דישון והשקיה" כמו גנן בגינתו (וע' שירו של אלי שפר הי"ד בעזיבתו את ההדרכה בסניף). לכן בפרשת יתרו היינו זקוקים לאדם שיבא מבחוץ ויתן את "העצה הגאונית" - שכן בני ישראל רצו קשר ישיר עם משה ללא מתווכים; ורק אדם מבחוץ שאינו מודע ישירות לקשר זה, יכול להציע מתווכים; ובנ"י לא יכלו להציע זאת אך מרגע שהוצע אסור היה להם לסרב, שכן בכך היו מבטאים את מה שהערב רב לא הצליח להתגבר עליו בחטאם בעגל, שבא כתחליף לא להקב"ה אלא דווקא למשה "כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו". לכן, לאחר שאמר הקב"ה "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם", ביקש משה שהיות והחטא נגרם עקב העלאת משה מדרגת מתווך לבחינת "ותחסרהו מעט מאלקים", ימחה שמו שלו מן הספר "מחני נא מספרך אשר כתבת", להמחיש שאין הוא אלא עבד ד' ושלוחו כמוזכר בשירת הים. אך הקב"ה אינו יכול להסכים למחיקת שמו של משה כליל כי הוא בכל זאת אבי הנביאים, איש האלקים, אך היות וקללת צדיק אפילו על תנאי מתקיימת, בסדר החותם את סבב התורה מחדש לפני פרשת כי תישא שבה אמר משה "מחני נא", אין ברירה כי אם לא להזכיר את שמו, אע"פ שרוחו מרחפת על כל הפרשה ואולי נוכחותו הנסתרת חשובה יותר מהופעתו הנגלית (כדוגמת מגילת אסתר). ואפילו לאותם האומרים שנתקנא באהרן לא שח"ו הרע למשה שאהרן לקח ממנו את הכהונה, אלא נתקנא בכך שמעתה תצטרך הכהונה לבגדים כדי שתהיה "לכבוד ולתפארת". ואמנם העלמת שמו של משה מפרשת בגדי כהונה באה ללמדנו שאין לנו להתפס לאשליית החיצוניות ולהסתכל בבגדים אלא רק למהותו של האדם: "אל תסתכל בקנקן אלא למה שיש בו". זאת גם הסיבה שלפני מותו יאמר משה לבני ישראל "ולא נתן לכם ד' לב לדעת עניים לראות ואזניים לשמוע עד היום הזה" בגלל שאני משה הפרעתי לכם, בגלל הצורך שלכם בתיווך "דבר אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו אלקים פן נמות" אך מהיום שאני נאסף אל עמי תוכלו בע"ה לגלות שאף על פי - ואולי בזכות - שאני כבר לא נמצא אתכם אתם מצליחים סוף סוף להתחבר לתורת ד' באמת. שבת שלום
 
שבת שלום לכול חברים

שת המלכה קרבה ובאה מאכלי מלאכים כבר מתחממים , וכוגת הבת ריחה נודף מתנור אז שתהיה לכם שבת שלום מלאה בהפתעות
 
למעלה