../images/Emo63.gifשיעור יומי מס' 3 - "דרך השם"
בס"ד
דרך השם לרמח"ל -שיעור מס' 3#
תזכורת מהשיעור הקודם: הרמח"ל פירט 4 זוגות כללים שהם למעשה כלים בהם ניתן להבין כראוי נושא מסוים. הרמח"ל-דרך השם (לשון הרמח"ל מודגש וההסברים בכתב רגיל) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ואמנם צריך שתתבונן, שהנה מספר הפרטים עצום מאוד מהכיל אותם שכל האדם ואי-אפשר לו לדעת כולם. אולם מה שראוי לו שישתדל עליו הוא ידיעת הכללים. כי כל כלל בטבעו כולל פרטים הרבה, וכשישיג כלל אחד-נמצא משיג מאליו מספר רב מן הפרטים . יש לשים לב לעובדה שבכל נושא ייתכנו מספר רב של פרטים שלא ניתן להשיג או לזכור את כולם. לכן הדרך הנכונה לזכור את עיקרי הנושא הבאים כדוגמת "תוכן עניינים" של ספר. כי היות שבכל נושא כלולים פרטי-הנושא, כאשר זכורים הנושאים הראשיים ניתן להבין ולהגיע גם לכל הפרטים.
ואף-על-פי שלא הבחין בם עדיין ולא הכיר היותם פרטי הכלל ההוא, כי הנה כשיבוא כל אחד מהם לידו, לא יניח מלהכיר אותו, כיוון שכבר ידוע אצלו העניין הכללי, אשר אי-אפשר להם היות בלתו. וכן אמרו חז"ל: לעולם יהיו דברי תורה בידיך כללים ולא פרטים (עיין סיפרי האזינו, ל"ב ב'). והגם שלא מייד ניתן להראות את הקשר של הפרטים לנושאים הראשיים, אבל כאשר מתבוננים באחד הפרטים היטב ניתן לראות את קישרו עם הנושא הכללי היות שעיקרון הנושא כבר ידוע וממילא מובן שהפרט אינו עומד בזכות עצמו אלא הינו חלק מהכלל. שיטה זו כבר מוזכרת בדברי חז"ל: "לעולם יהיו דברי תורה וכו'.."
אך מה שיצטרך בידיעת הכללים, הוא הדעת אותם בכל גבוליהם ובחינותיהם, ואפילו דברים שניראים בתחילה נעדרי התולדה, צריך שתשמור אותם ותשית להם ליבך. ולא תהיה בז להם וכמו שאמרו חז"ל (עיין סיפרי האזינו ל"ב, מ"ז). כי אין לך דבר קטן או גדול בכלל שאין לו מקום-תולדה בפרטים, ומה שלא יוסיף ולא יגרע בקצת הפרטים, הנה יוליד תולדה רבה בזולתם. ובהיות הכלל -כלל לכולם, צריך שיהיה בו מה שיספיק לכולם. על-כן, צריך שתדקדק בזה מאוד ותתבונן על עניינם ועל יחסיהם וקשריהם בדקדוק גדול, ותיבחן יפה יפה במשכם והשתלשלותם, איך נמשכים עניין מעניין מן הראש ועד הסוף ואז תצליח ואז תשכיל. אבל כתנאי להצלחת השיטה, יש לדעת לשמור את הכללים הראשיים בתנאיהם ואופן הבנתם המקורית. ואף אם ניראים תנאים מסויימים כמיותרים יש בכל-זאת ללכת לפיהם. ואין לזלזל בתנאים שלא ניראים בעיננו, כמאמר חז"ל בסיפרי.. והיות שמצוי שיהיו תמיד בכללים הן גדולים והן קטנים המכילים פרטים מעין אותו הכלל. גם אם בפרט מסויים לא ניתן ליישם תנאי מסויים, הרי שבפרט אחר הדבר יהיה מעשי ונצרך. כך שבגלל שהכלל הוא כלל עבור כל הפרטים, יש בו תכנים ותנאים לכל הפרטים שהוא מכיל. לכן יש להקפיד מאוד על כך על תנאי למידת הפרטים ערכם ויחסם עם שאר פרטי הנושא. כמו-כן יש להבין כיצד בהמשך השתלשלות הנושא קשורים לעניינים אחרים מתחילה ועד סוף הנושא ואז ניתן להצליח להבין את כל מיכלול הנושא המדובר.
והנה על פי הדברים האלה חיברתי לך, קורא נעים, חיבור קטן זה, וכיוונתי בו להציע לפניך כללי האמונה והעבודה על בוריים באופן שתוכל לעמוד עליהם על נכון, ויצטיירו בשכלך ציור מספיק, מצל מן העירבוב והמבוכה, ותראה שורשיהם וענפיהם במדריגותם בבירור האפשרי שיתיישבו על ליבך ותקנה אותם בשכלך במובחר שבפנים. ומשם והלאה ייקל לך למצוא "דעת א-לוקים" בכל חלקי התורה ופירושיה, ולעמוד על כל סתריה, כברכת ה' א-לוקיך אשר יתן לך. ועל יסוד הדברים האלה חיברתי לך קורא יקר את הספר הקטן הזה מתוך כוונה להביא לפניך את כללי האמונה בה' ועבודת ה' בקיום התפילה והמצוות כפי שצריך, כך שתוכל לקיימם כראוי. ותוכל גם להבינם ללא בלבול וספיקות. כי הלימוד יאפשר לך לראות את מקורות ויסודותיהם, כמו-גם את פרטיהם בבירור. כך שתהיה משוכנע באמיתתם מתוך הכרה בשורשם. מכאן והלאה ייקל עליך להגיע להתקרבות לה' בכל חלקי מצוות התורה ופירושיה, איש איש כפי כשרונו ויכולתו אשר חנן אותו הי"ת.
והנה, נשתדלתי לסדר הדברים בסידור שנראה לי יותר נאות ובמילות שחשבתים היותר הגונות. לתת לך ציו שלם מהדברים האלה אשר גמרתי להשכילך. על-כן, גם אתה, עתה צריך אתה לדקדק על כל זה ולשמור את כל זה שמירה מעולה, עד תימצא מקום שיועיל לך. ואל תוותר על שום דקדוק, פן יתעלם ממך עניין הכרחי. אבל זה אשר תעשה: תדקדק על כל המילות ותשתדל לעמוד על תוכן העניינים ולעצור כל אמיתתם בשכלך, ומצאת לך מנוח אשר ייטב לך. השתדלתי בכותבי ספר זה לערוך אותו בסדר הראוי ביותר הנראה לי עם ניסוח ודקדוק המילים היותר מובנות. זאת על-מנת לתת לך הבנה מושלמת בתוכן שחשבתי ללמדך. גם אתה הלומד בספר זה, השתדל ללמוד היטב ולזכור את כוונתי זו על מנת שתפיק תועלת מהלימוד בו. לכן, גם אתה אל תלמד בלא בעיון הראוי היות שיתכן שפרטים מסויימים לא יובנו על-ידך. על-כן הצעתי לך שתלמד בעיון רב את הספר וכן להבין את תכניו ולאגור בתוכך את הידיעות המצויות בו בשכלך וכך תמצא סיפוק ושמחה מהיידע שרכשת.
והנה, קראתי שם הספר הזה " דרך ה' " כי הנה הוא כלל מדרכיו יתברך שמו, שגילה לנו ע"י נביאיו והודיענו בתורתו, ובהם הוא מנהלנו ומנהל כל בריותיו. וחילקתי אותו לארבעה חלקים: חלק ראשון - אדבר בו על כלל יסודות המציאות ופרטותיו חלק שני - בהשגחתו יתברך שמו חלק שלישי - בנבואה וחלק רביעי - בעבודה. ואתה , אחי, כל מבקש ה', בדרך הזה לך וה' יהיה עמך ונתן לך עיניים לראות ואזניים לשמוע נפלאות מתורתו. אמן כן יהי רצון. קראתי לספר זה "דרך השם" כי כוונתי בו לבאר את דרכי ה' כפי שלמדנו מדברי הנביאים וכפי המתבאר בספר התורה וכן את הדרכים בהם ה' מנהיג את העולם וברואיו. הספר מחולק ל-4 חלקים: חלק ראשון - אבאר את יסודות האמונה במציאות הבורא יתברך חלק שני - אבאר את עקרון ההשגחה הכללית והפרטית חלק שלישי - אבאר את עניין הנבואה חלק רביעי - אבאר את עניין עבודת ה' בתפילה ובקיום המצוות ואתה יהודי יקר כאחד המבקש לדעת את דרך עבודת ה' לך על פי הדרכתי בספר זה וה' יסייע לראות ולשמוע דברים נפלאים מהתורה הקדושה. אמן כן יהי רצון
עד כאן שיעורנו להיום, תודה רבה על ההשתתפות!
בשיעור הבא נתחיל אי"ה ללמוד את פרק א' מ"חלק א" ( יסודות מציאות הבורא) של הספר.
מוזמנים לשרשר שאלות או הערות בהמשך!
בס"ד
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo70.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo127.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo13.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo26.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo36.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)