שליטת הימין בהתנחלויות
ב אם הייתי צריך להגדיר את הציונות במלה אחת בלבד, הייתי בוחר במלה גבולות. ואם היתה ניתנת לי מלה שנייה הייתי מוסיף - ריבונות. זאת משמעות הציונות - מימוש ריבונות בגבולות טריטוריאליים ברורים ורציפים. ומה שמובן וטבעי לכל עם היה בגדר חידוש ומהפכה במהות היהודית, שברובה המכריע היא היסטוריה של אנשים חסרי גבולות או חוצי גבולות, היסטוריה של אי ריבונות. היהודי יכול להחליף מולדות ולשונות מבלי לאבד את זהותו היהודית, הבנויה מן התערובת של לאומיות ודת. זאת זהות שבנויה בעיקרה על טקסטים וריטואלים אינדיווידואליים (דתיים, מסורתיים וחילוניים) ולכן היא קלה לנשיאה. היהודי יכול לקיים את זהותו בבדידותו, בנפשו בלבד, והוא חופשי לעשות בה כרצונו וכהבנתו, שכן אין בינו לבין יהודי אחר בגולה שום מסגרת מחייבת כופה. אף עם לא אוהב שהופכים את מולדתו למלון אורחים. וחוסר הגבולות המהותי, הכמעט אנרכי, הקיים בזהות היהודית המקננת בתוככי זהות אחרת, טבעי שיעורר התנגדות מתמדת, שבעת משבר או מבוכה לאומיים עשוי גם להביא לריאקציה של שנאה חריפה. שנאה זו הביאה חלק מן היהודים לפעולה ציונית שעיקרה - במקום להתאים את העולם לזהות היהודית נכון ומעשי יותר להתאים את הזהות הזאת לעולם. לנרמל אותה, לבנות לה מציאות טריטוריאלית משלה, שבה היהודי יהיה אחראי וריבון לגורלו ולחייו, נתון במסגרת מחייבת של יהודים אחרים. בקיצור, לבנות מציאות של מולדת. לא שטח המולדת הוא הנושא המרכזי של הציונות, אלא הגבולות שבהם ניתן לקיים את ריבונותה. וכאשר הסתיימה מלחמת השחרור בגבולות '49 ידע הציוני המובהק בן גוריון מה פירושה של ריבונות וגבולות, והטיל את מלוא הריבונות הישראלית החדשה על כל השטח שראה אותו כשטח המדינה. במקביל ניתנה זכות אזרח פורמלית לכל הערבים שנלכדו במדינה היהודית מתוך נאמנות לעיקרון הריבוני: "משפט אחד יהיה לכם ולגר הגר בתוככם". מלחמת ששת הימים נכפתה על ישראל על ידי הרפתקנות נפשעת של שליט מצרים. ההצטרפות המהוססת של ממלכת ירדן למלחמה הזאת הביאה לכיבוש הגדה בידי ישראל. אבל במקום לומר לעצמנו בבהירות ציונית: כיוון שאין ביכולתנו להטיל ריבונות על השטח שנכבש, לספח את השטח ולתת זכויות אזרח מלאות למיליוני הפלשתינאים הנכבשים כפי שעשינו לאחר מלחמת השחרור, עלינו להיזהר מאוד ולא להרחיב את גבולנו לשטח שלא נוכל לממש בו את מלוא הריבונות הישראלית. נוכל להחזיק את השטח בכוחות צבא עד שיתמלאו דרישותינו לביטחון ואולי גם לשלום, אבל אסור ליצור אשליית ריבונות במקום שלא תוכל להיות לעולם. לא לחינם נקראה מלחמת ששת הימים מלחמה יהודית, שכן אז, כמו רוח רפאים עלה היהודי הישן מתוכנו. חוצה הגבולות חזר לסורו ההיסטורי כמו בימים שהתיישב לו בכל רחבי העולם בתוך מציאות לא לו. כך החל המעשה האנטי ציוני המובהק של התיישבות ללא ריבונות וללא תקוות ריבונות מלאה בתוך רקמתה של הוויה לאומית אחרת. וכיוון שאי אפשר היה לספח את השטחים, על כל חובות הריבונות, המציא משה דיין, איש תנועת העבודה אבל פורץ הגבולות המובהק, את הפטנט של "ריבונות פונקציונלית". כלומר לשלוט בשטחים שבהם יחזיקו מיליוני לא יהודים באזרחות של מדינה שנמצאת מעבר לגבולות מולדתם, או באזרחות "אוטונומית" חסרת משמעות, ולנטוע בתוכם איי התיישבות יהודית, מוגנים על ידי צבא יהודי, וכל זה כדי לערער כל אפשרות של ריבונות זרה בשטחים שנכבשו. אין פלא שהמתיישבים בהתנחלויות שהוקמו היו בעיקר אנשים דתיים, בניגוד לאנשי הימין החילונים שהסתפקו ב"התיישבות רטורית" ולא מעשית. מי כמו היהודי הדתי אמון עוד מגלות בבל למלא את חוויית זהותו דרך מרכיבי אמונתו ולא דרך טריטוריה ומציאות טוטאלית יהודית סביבו. אותו יהודי דתי, שיכול היה במהלך ההיסטוריה להתיישב בכל מקום בתבל תוך התעלמות יחסית מהסביבה הלא יהודית, הוא גם שבא להתיישב בתוך ריכוזי אוכלוסייה זרה והאמין שמין "המצאה" יהודית כזאת תחזיק מעמד, ולא תוביל שוב למרחץ דמים כמו שהביאה "ההמצאה" היהודית ההיסטורית של הגלות. התוצאות ברורות. מי שמנסה לערער את ריבונותם של אחרים במולדתם וליצור ואקום חסר ריבונות, שובר בסופו של דבר את הריבונות שלו עצמו, את הדבר היקר ביותר למדינה - גבולות, תודעה של גבולות ומציאות של גבולות. והחשוב מכל - היכולת להגנה באמצעות גבולות. אני מדבר על הבגידה העמוקה ביותר בעקרון היסוד של הציונות, ואינני מדבר עוד על העוול המוסרי הנורא והפרובוקציה העצומה לפלשתינאים, שכבר עצם החלטת החלוקה של האו"ם נראתה להם כעוול, על אחת כמה וכמה גבולות ארבעים ותשע. אם אפשר היה במאמצים רבים להביא אותם להשלים עם תוצאות מלחמת השחרור וליישב את פליטיה בגבולות המדינה הפלשתינית, או הפלשתינית-ירדנית, הרי בשום אופן לא ניתן להשלים עם כך שהיהודים יעזבו את בתיהם בשטח של %78 אחוז מפלשתין, היא מדינת ישראל, כדי לשבש כל ריבונות אפשרית בכבשת הרש שנותרה לפלשתינאים, כלומר, %22 ממולדתם. לא קשה להבין כמה כואב היה פצע ההתנחלויות בבשרם של הפלשתינאים. הרי לא ייתכן שלפלשתינאי לא תגיע אותה זכות אלמנטרית שיש להודי רעב המוטל על מדרכה בכלכתה, הווה אומר - זכות אזרח במולדתו. ואל יגידו טרור. ראשית ההתנחלות לא מונעת טרור אלא יוצרת אותו ושנית, הבסיס הרחב ביותר של ההתנחלויות נוצר על ידי ממשלות ישראל דווקא בעשרים שנות השקט היחסי בשטחים, מ-1967 ועד פרוץ האינתיפאדה הראשונה ב-.1987 רבין סיפר פעם שעם פרוץ האינתיפאדה הראשונה שאלו אותו החיילים, מאיפה מגיחים כל אותם מאות המפגינים שזורקים אבנים. ואכן רוב העם בישראל לא ראה אותם כאשר טייל בשטחים בביטחון מוחלט בשנים שבהן הוקמו כל הגושים הגדולים של ההתנחלויות. בראש ובראשונה לא המתנחלים שעזבו את בתיהם המקוריים בישראל, כדי להתיישב ליד מחנות הפליטים חסרי הבית. (התפרסם במוסף "הארץ" ב7.2.02, כחלק מכתבה על הפרדה מהפלשתינאים, נכתב ע"י א"ב יהושע)