תקופת המעבר

מיקי*

New member
../images/Emo63.gif תקופת המעבר ../images/Emo63.gif

יציאת מצרים הינה התהוות ישראל כעם. משפחת יעקב שירדה למצרים בשבעים נפש יוצאת עתה משם עם יעוד של ממלכת כהנים וגוי קדוש שיתגלה במפורש בפרשת יתרו. דוקא בגלל המהלך המהפכני הזה, חייבים הם להדגיש בסדר פסח מצרים את הקשר המשפחתי - למשפחותם לבית אבותם. יש שהמימד הלאומי שולל את הזהויות השבטיות והמשפחתיות הקודמות לה. מגמת הרפובליקה שנוסדה בעקבות המהפכה הצרפתית היתה למחוק את היחודיות האזורית של הפרובינציות (פלכים) לטובת האחדות הלאומית. היא בקשה לאסור את הדיאלקטים האזוריים, שלחה מורים ושופטים מן הצפון לדרום ומן המזרח למערב כדי לערבב את הזהויות ולכפות על כולם את הדמות הרפובליקנית המרכזית הפריזאית. וזאת רק כדי להווכח אחרי קרוב ל-200 שנה שזו היתה גם טעות וגם כשלון. כך נסתה גם לעשות ברית המועצות עם תוצאות עוד יותר מרשימות בכשלונן. אבל תהליך היווצרות עם אינו דבר פשוט כלל ועיקר. סיפור דומה של מעשיות מאגדות העמים היה מראה לנו איך נשבה העם ע"י הניסים והנפלאות שעשה האלוק למענו והלך שבי אחרי מנהיגיו. אבל התורה אינה באה לספר סיפורי מעשיות. היא מתארת את הקשיים המציאותיים ששום נס או מופת אינו יכול לבטלם. לכן, אחרי האותות והמופתים שבמכות מצרים, ונס קריעת ים סוף שבפרשתנו, הידוע כאחד הנסים הגדולים בהסתוריה ואחרי שירת הים הנפלאה, ועל אף כל ההוכחות הנ"ל על השגחתו ונפלאותיו ית', מיד אחרי היציאה כבר מופיעות התלונות על משה ואהרן. נכון שחז"ל מיחסים אותן לשני המורדים המקצועיים דתן ואבירם אבל עצם העובדה שהן נכתבו בתורה מראה שלא מדובר בענין שולי אנקדוטי אלא בתכונה עקרונית באופיו של עם ישראל ("כי אנכי ידעתי את מריך ואת ערפך הקשה") אשר תמיד מוכן להאזין למתנגדים למהלך ההיסתורי של התקופה לטובת אינטרסים שונים ואידאולוגיות מפוקפקות בלבוש של "ההנהגה הנאורה של העמים המתורבתים", ובלשון תורה: סיר הבשר למינהו. מה גם שהפסוק אומר "וילונו כל עדת בני ישראל" ואחר כך "ויאמרו אליהם בני ישראל". וכל זאת, הפעם כי נגמר הלחם… אז יתחיל הנס המתמיד, היינו לפי הגדרתו של הרמב"ם שינוי בטבע, של לחם מן השמים במקום לחם עוני אשר תם בצאתם ממצרים. עידן המצה הסתיים אבל טרם הגיע עידן הלחם האמיתי, אותו לחם אשר עליו נאמר ,"חמץ תאפינה" המלווה את קורבן חג הביכורים. היינו כשיש תורה באמת, כשהראשיתיות התמידית של הבריאה מתגלה כי אין כאן בחינת סוף, אזי ישנה אפשרות בפועל לעבוד את ד' עבודה שלמה, בכל לבבך היינו בשני יציריך, ביצר טוב ויצר הרע. תקופת המדבר תהיה מלווה בטבע "יוצא דופן" של לחם מן השמים. לפני יצירת האדם כתוב "כי לא המטיר ד' אלקים על הארץ ואדם אין לעבוד את האדמה" וכאן כתוב "הנני ממטיר לכם לחם מן השמים ויצא העם ולקטו דבר יום ביומו למען אנסנו (לשון נס, ניסוי והתנסות) הילך בתורתי אם לא" (הילך בתורתי = העבודה). המטרה איננה שהלחם ירד מן השמים אלא שהאדם יעבוד את האדמה. אבל הוא צריך ללמוד זאת, להתכונן, להתגבר על קשיי המציאות לא במרד נגד ד' אלא במרד נגד הרוע בעולם. לכן, יש גם בלחם הזה היורד מן השמים ניסוי ונסיון. ומה הוא הנסיון בזה? אוכלים חינם! אבל להסכים לא להותיר למחר ולא ללקוט בשבת, זה נסיון האמונה. האמונה בהשגחתו ית' בעולם הזה ולעולם הבא. סיפורי החסידים מלאים צדיקים שדאגו לא להשאיר פרוטה בבית לקראת ערב כדי להפגין אמונתם בהשם ית' הזן ומפרנס ברחמיו את הכל. יחד עם זאת, סדר זרעים הוא הנקרא גם סדר אמונה לפי רמזי הפסוק "והיה אמונת עתך" וגו'. כי הזורע, היינו העובד את האדמה מפגין אמונה בו ית' שלא ישנה מטבע העולם ושלא תהיה עבודתו לשוא. לכן כתוב "ויברך אלקים את יום השביעי ויקדש אותו" ברכו במן ב"לחם משנה" ביום השישי וקדשו במן בכך שאינו יורד בשבת. ובמקביל כתוב "ששת ימים תעשה מלאכה", היינו שמי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. הטרחה היא העבודה להכין כלי מחזיק ברכה בעולם הזה כדי להגיע לדרגת "ויהי האדם לנפש חיה" לעולם הבא. כשהכלי מוכן כי אז מקדשים אותו: "בונים בחול ואחר מקדשים". כשנברא האדם כתוב "ויברך אותם אלקים" וכתוב "קדושים תהיו". הברכה היא לכתחילה המצב ההתחלתי של האדם. והוא צריך להתאמץ כדי להתקדש. המצאותה של הברכה היא תנאי הכרחי לאפשרות השגת הקדושה ולכן אין אנו מתפללים אלא להשיג את הברכה. אנו משיגים את הקדושה ע"י המצות בבחינת "אשר קדשנו במצותיו". אחד מכינויו ית' הוא "הקדוש ברוך הוא" הוא בעצמו שהוא קדוש – נבדל לגמרי מן המציאות הגשמית החומרית של העולם הזה, הוא הברוך היינו מקור כל הברכות. האדם שהוא ברוך מטבע בריאתו קרוא להיות קדוש בבחינת "הברוך קדוש יהיה" וכפי שרבנו הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר: "קדושים תהיו" היא מצוה ליחיד והבטחה לכלל, כי המצוה של הפרט היא בעצם להזדהות עם כלל ישראל ולהתחלק בגורלו. לכן החטא החמור ביותר הוא לפרוש מדרכי הכלל, להיות פורש מן הציבור, לא לקחת חלק בצרת הרבים, דרכו של הרשע בהגדה "שהוציא את עצמו מן הכלל" ואם כן "כפר בעיקר". על כן פרשת בשלח מתארת לנו את ההכנות הדרושות כדי ליצור את עם ישראל. כאן יופיעו בזה אחר זה שלושת המתנות הטובות שזכו להם בזכות משה אהרן ומרים, המן, ענני הכבוד והבאר. בזכות אותם שלושת הרועים הנאמנים, בני עם-רם אשר במסירות נפשם הצליחו להפוך לעם את זרע מי שהיה אב-רם והיה שמו אברהם. אבל זאת תהיה לתקופת מעבר, עד בואם לארץ נושבת ככתוב בפרשתנו. כי הנסיון האמיתי והנס הגדול ביותר הוא שד' נתן לנו כח לעשות חיל. שבת שלום ומועדים לשמחה
 

מיקי*

New member
נס וטבע

קריעת ים סוף המתרחשת שבוע לאחר יציאת מצרים, הינה אחד מהניסים הגדולים ביותר (על אף שהרמב"ם מחשיבו כנס המתרחש בדרך הטבע) כאשר חז"ל מבקשים לבטא שדבר מסויים הינו קשה במייוחד הם אומרים "שזה קשה כקריעת ים סוף" והקושי בדבר זה הוא מה קשה כל כך בקריעת ים סוף והרי אין דבר שהוא קשה יותר מדבר אחר על הקב"ה שהוא כל יכול. לכן עלינו להבין שהקושי שבקריעת ים סוף איננו בעצם ביצועו של הנס – או כל מעשה אחר – מבחינתו של הקב"ה, אלא רק ביחס לעולמנו ולמציאותנו. למשל, נזכיר דוקא את השתלשלות הדברים ביחס לקריעת ים סוף. בשלב הראשון אומר הקב"ה למשה "ואתה הרם את מטך ונטה את ידך על הים ובקעהו" ומשמע מכך שמשה הוא הפועל את הנס כפי שפעל את המכות; למרות שהקב"ה הוא העושה יש צורך בהתערבותו של משה. לאחר מכן, עמוד האש המפריד בין מחנה מצרים ובין מחנה ישראל הגורם לכך ש"לא קרב זה אל זה כל הלילה". ובינתיים בתווך, "ויט משה את ידו על הים" ואז למרות שהיינו מצפים לפעולה מידית פתאומית שהים יבקע כפי שמובא במקביל למתח שבין שני המחנות שאינם יכולים להתקרב זה אל זה כל הלילה "ויולך ד' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים". אם כן אנו רואים כי התורה מתארת את ביצוע הנס כפעולה "טבעית" (דבר שיכול להיות מוסבר בכך שקריעת ים סוף היה תהליך של גאות ושפל וכד'; דבר שאינו מוריד כהוא זה מגודל הנס, שהרי הנס הוא בזה שזה קרה מתי שהיה צריך לקרות) היינו שהקב"ה השתמש בכח טבעי (רוח קדים עזה) בכדי ליבש את הים ולבקוע המים. בנס, הטבע כביכול נאבק בטבע. כי הקב"ה הפועל את הנס הוא עצמו ערב כביכול ליציבות החוקים הטבעיים. לכן, בזוית ראייה אחרת, בנס הקב"ה פועל כביכול נגד עצמו. מצד אחד הבחינה של "ד' איש מלחמה", המלחמה הינה מצד הגבורה, שעליה מורה שם אלקים; אבל ד' איש מלחמה, משמע כי הקב"ה שהוא עושה מלחמה נקרא בשם ד' המורה על מידת הרחמים, היינו שיש בזה גם כן עדות על איחוד מידותיו. אבל כשהוא פועל את הנס כביכול הרחמים נלחמים בגבורות. לכן צריך שהאדם יהיה כאמצעי פעיל להראות שאז האדם הוא הפועל את איחוד הכוחות כי הנס בא לצורך האדם. היינו, לצורך הצלחת מחשבת הבריאה, להצלחת תוכניתו של הקב"ה בבריאת העולם. שתיים מן הדוגמאות של דברים קשים המשולים כקריעת ים סוף, הם מזונותיו של אדם וזיווגו. הרי שני הדברים הללו הם דברים יומיומיים ובין המצויים ביותר והטבעיים ביותר. ואם קשים הם כקריעת ים סוף, הרי שיש כאן בחינה של נס נסתר בהשגחתו ית' התמידית להביא את העולם לייעודו. המזונות הם המקיימים את האדם והזיווג הוא המקיים את המין האנושי. האחד מקרב את האדם אל אישתו והשני מקרב את האדם אל עצמו. היפך מה שקורה בקריעת ים סוף המפרידה טיפה מטיפה. מזונות וזיווגים הם דברים חיוביים בעוד שקריעת ים סוף היה לצורך הצלתם של ישראל – דבר חיובי – אבל במחיר אבדן המצרים המכונים באותו הקשר מעשה ידי ד'. הקושי שבנס נובע מכך שזה לא הדרך שבה הקב"ה מעדיף להשגיח על עולמו. הנס הוא בבחינת חילול שבת לצורך פיקוח נפש. אבל עלינו להבין שהדרך הטבעית של מזונות וזיווג, הדרך ארץ של חיי אדם גדולה וקשה לא פחות. העולם הטבעי מהווה המסגרת שבה ודרכה צריך האדם להגיע לייעודו. כשנסיבות המציאות גורמות לכך שהעולם הטבעי הופך להיות כביכול עוין ועומד בדרכו של האדם, אזי הקב"ה משדד המערכות כדי לקיים את מחשבתו "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". לכן חוקות שמים וארץ הם לשמש את הברית ואינם יכולים לעמוד בדרכה. מי שברא את העולם הוא הנותן את התורה; מי שאמר והיה העולם הוא בעצמו המדבר את עשרת הדברות. הנס מגלה שהכל הולך לפי רצון אחד ושהמציאות הגשמית טבעית מצייתת לחוקתיות הרוחנית המכתיבה את ייעודו של האדם. המזונות והזיווג הם הדרך שבה האדם יכול לעבוד את ד' בכל לבבו וכפי שמפרש רש"י בשני יצריו, יצר טוב ויצר הרע המאוחדים כאשר יצר הרע משועבד ליצר הטוב, על מנת לאפשר לו להצליח דרכו. יציאת מצרים וקריעת ים סוף הם רק התחלת הדרך שדרך הר סיני מביאה לארץ ישראל ולמקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם עד שיבא כל בשר להשתחוות לד' בהר הקודש בירושלים. שבת שלום ומועדים לשמחה
 
למעלה