דילמה והתייעצות

../images/Emo7.gifדילמה והתייעצות ../images/Emo53.gif

העליתי את הנושא בפורום חינוך לגיל הרך ובפורום לקויות וזכויות, ואז גיליתי את הפורום הזה. אני בטוחה שתכלו לעזור לי בהחלטה הקשה. אני מעתיקה לכאן: ********** שלום לכולם. בדרך כלל אני כאן בשם אחר, אבל עכשיו אני מבקשת את עצתכם בנושא רגיש. הילדון שלי, בן 4 וחצי וקצת (גן טרום חובה) מדאיג את כולנו. הגננת טוענת שהוא לא משחק עם ילדים (למעט דחיפות וריצות), צוחק בסיטואציות הלא נכונות, מדבר עם חפצים ומשמיע קולות... היא אומרת שהוא 'לא איתה'- מרחף לחלוטין, לא עונה תמיד על מה שנשאל. אני יודעת, הוא עושה את זה גם בבית כשהוא משחק, אבל זה בגלל העולם הפנימי העשיר ועתיר הדמיון שלו. הוא 'מעניק חיים' לדמויות ולחפצים איתם הוא משחק: מביים אותם, מדבר בשבילם. זה לא שהוא יושב לו ופתאום מתחיל לצווח! עם זאת, כשהוא נפגש עם חברים ותיקים או עם חבר מהגן, בסיטואציות של 1:1, הוא מסוגל לשחק 'יפה' ובשיתוף פעולה עם הילד/ה (אם כי לא לזמן ארוך). לצערי, הוא אוהב יותר לבלות עם המחשב, ש-ע-ו-ת (מקור קבוע לוויכוחים). הגננת רוצה למלא טפסים, כדי שתוקצה לו גננת ש"יח לשנה הבאה. זאת גננת מסייעת, שבאה פעם-פעמיים בשבוע ומסייעת לילדים שמתקשים. חשוב לי להוסיף, שמבחינה קוגניטיבית הוא נמצא ברף העליון ויש לו גם זיכרון פנומנלי. אז מה מדאיג אותי? התחום הרגשי. 1. שהגננת בשנה הבאה (גן אחר) לא תקבל אותו כלוח חלק (מי יודע מה יהיה עד אז?), אלא כבר מההתחלה תסתכל עליו "עקום". 2. שהדימוי הזה, של "דפוק", של ילד "עם בעיות" - יידבק אליו וילווה אותו בהמשך. שהתיוג הזה, ישפיע גם על ילדים בגן החדש (או דרך הוריהם) ואז הם ילעגו לו, לא ירצו לשחק איתו... 3. האם שווה לשלם את ה"מחיר" הזה (שאולי הוא רק בראשי. הגננת טוענת שהילדים הללו נתפסים כ"נבחרים" ע"י שאר הילדים)- תמורת סיוע של גננת ש"יח שבאה מדי שבוע לזמן קצר? 4. נכון, הוא שונה ומיוחד. אני לא בטוחה שזה רע, כי הוא מאושר. למה לקלקל ו'ליישר' אותו? זה מה שמצפה לו ב"מערכת"? 5. יש לי רתיעה עצומה מכך שיהיה לו "תיק" ברשויות. שוב, שדים אפלים שיש רק לי? 6. הוא מטופל באופן פרטי אצל קלינאית תקשורת (התחיל לדבר מאוחר ועדיין לא מדבר שוטף) ואנחנו חושבים להתחיל גם ריפוי בעיסוק. אני חייבת לומר, שהילדון כל כך רגיש, עם 'אנטנות' כל כך מפותחות, שמספיק שאני אדבר על חששותיי עם אמא שלי (בלי שישמע!)- הוא כבר נהיה "מעוך" כזה- מרגיש את כל הרגשות השליליים שלי מרחפים סביבו... ומזה אני מפחדת. ממה שזה עלול לעשות לו ולדימוי העצמי שלו. אני כבר לא ישנה טוב בלילות בגלל הדילמה הזאת. בכלל, מה בעצם עושה גננת שיח? נאמר לי שהיא עובדת על תכנים ומיומנויות, וזאת לא ממש הבעיה שלו. היא תסייע לו בפיתוח מיומנויות חברתיות? היא "תנחית" אותו לקרקע? אשמח לשמוע מהורים שעמדו במצבי, ממי שעוסק תחום ובכלל מכל מי שיש לו מה להגיד.
תודה למי שהחזיק מעמד עד כאן ותודה למי שיתרום מדעותיו, אמא.
 

יהב11

New member
אנונימית יקרה.

כשקראתי את דברייך החזרת אותי שנה אחורה. כשהילדון שלי היה בן 3 וקצת הקלינאית תקשורת שלנו המליצה לנו לבדוק את האפשרות לגן שפתי.גן שפתי= גן לחינוך מיוחד. לילד שלי יש איחור בהתפתחות השפה אבל בכל שאר התחומים הוא ממוצע ואפילו יש תחומים שהוא הרבה מעל (חכם משהו משהו
. התגובה הראשונה שלי הייתה בידיוק מה שכתבת, פחדתי מסטיגמות, מה יגידו עליו? מה יהיה בגן חובה/כיתה א' שהגננת/ מורה תדע שהוא הגיע מגן טיפולי? שאלות רבות עלו ונשאלו וכשהתייעצתי עם חברות שמכירות אותו לכולם הייתה דעה נחרצת "מה את משוגעת?" "תתני לו להתמודד בגן רגיל" "הוא לא צריך שום גן מיוחד ועוד כהנא וכהנא. ל-מ-ז-ל-י יש לי בן זוג קצת פחות פחדן ממני שמה שחשוב לו זה טובת הילד ולא מה אומרים השכנים והוא דחף אותי ועודד אותי כן לעבור את התהליך להכנס לגן שפתי (ד"א זהו תהליך ארוך ולא פשוט, איבחון פסיכולוגי, ועדת השמה ועוד..). היום כמעט חצי שנה אחרי שהוא בגן אני יכולה להגיד בפה מלא ולהודות שזה הדבר הכי טוב שקרה לו. א) הוא א-ו-ה-ב ללכת לגן (שנה שעברה כל הכנסה והוצאה מהגן היה סיפור אחד גדול. ב) הוא הרבה יותר רגוע, כמעט ולא מתוסכל. ג) עובדים איתו נותנים ומעניקים מה שבגן עם 30 ילדים לא היה לו סיכוי לקבל. ד) אני יודעת שבגן רגיל הוא היה "שורד" אבל אני לא רוצה בן ששורד אני רוצה בן שטוב לו. ה) יכולת השפה שלו השתפרה פלאים...... ( וכבר מתחילים לרמוז לנו על שנה הבאה אולי גן רגיל
). ו) השד לא כל כך נורא כמו שחשבתי בהתחלה - ז"א הוא הולך לחוג שם אף אחד לא יודע שהוא בגן מיוחד ( ואף אחד גם לא "חושד"), כנ"ל בגן שעשועים או בכל מקום אחר הגן ממש שקוף ואין לו לפחות בגיל הזה שום השפעה על הקטע החברתי. לסיום אני מציעה לך לסנן את מה שכל "הנשמות הטובות" אומרות ולחשוב מה הכי טוב לבנך!!!!. עדיף לטפל בקשיים כמה שיותר מוקדם מאשר להגיע לכיתה א' ואז להתחיל להתמודד. מקווה שקצת עזרתי בהצלחה
יהב
 

1יולית

New member
גן שפתי

לידיעתך שוגץ גן שפתי הוא שבו לומדים ילדים עם קשיי שפה בלבד היגוי לא נכון עד כדי כך שקשה להבין אותם
 

החורזת**

New member
תראי, ממה שתיארת כאן, לא ברור לי

למה גננת שי"ח, כי גננת שי"ח עוסקת בקידום ילדים בתחומי המוכנות ללמידה ומה שתיארת כאן זה בעיקר רגשי. את מתארת התנהגויות של הילד השונות מהמקובל, אך מציינת הוא מאושר. האמנם זה רק הדמיון הפורה? אולי יש כאן משהו מעבר? אולי בהתנהגויות הללו שלו הוא מנסה לומר לנו משהו? וזה יכול להיות המון דברים, מילד מחונן שלא מוצא עניין בנעשה סביבו ועד קשיים ביצירת קשר חברתי, הפרעת קשב ועוד המון אפשרויות. לכן נראה לי שלפני שמחליטים על הטיפול, יש לאבחן נכון את הבעייה. ציינת כאן כמה דברים שהרבה פעמים הולכים עם לקות למידה (דיבור מאוחר, עונה לא לעניין). לכן לדעתי קודם עליך להפנות את הילד לאבחון פסיכולוגי מקיף (שיתייחס גם לאספקטים הקוגניטיביים, גם לבשלות הויזיו-מוטורית והנוירו-מוסקולרית וגם לחלק הרגשי) ועל פי ממצאי האבחון להחליט על הטיפול. ומנסיון, רוב הילדים לא מרגישים איום כשהם נקראים לעבוד עם גננת שי", להיפך הם מושא לקנאה של ילדים אחרים כי יש מישהי שבאה ל"שחק" רק איתם ומביאה באמתחתה כל מיני דברים מיוחדים. אבל זה נכון למי שאכן זקוק לסיועה ואת זה יש לאבחן קודם.
 
חורזת יקרה

את מוזמנת לקרוא את השרשור שהתפתח בפורום חינוך לגיל הרך. במהלכו, נתתי עוד פרטים ששופכים יותר אור על הנושא, כולל העובדה שהילד אובחן בעבר. מהודעותייך בעבר, יש לי תחושה שאת מכירה את המערכת, אני צודקת? אם כן, יש לי שאלה: אם אנחנו הולכים לאבחון מטעם העיריה, כדי לעזור לילד גם במסגרת הגן, האם תוצאות האבחון מצורפות לתיק של הילד וכל גננת או מורה בעתיד תוכל לעיין בהן כרצונה? כי כרגע, אני מרגישה שהבעיות הן מינוריות והגננת נוטה להעצימן. כמו שאני מכירה את הגוזל- הוא עושה "קפיצות" התפתחותיות מדהימות, ואני חוששת שערוב של המערכת מהסוג הזה, עלול להזיק לו בעתיד הקרוב והרחוק. אני מודה לך, ואשמח לתשובתך (גם במסר).
 

Diana M

New member
העברת מידע

אמנם איני חורזת אך אשיב בכל זאת, ממצאי איבחונים פסיכולוגיים אינם נתונים לעיונן של גננות או מורות. הממצאים הרלוונטיים מועברים לגננת הנוכחית ולצוות החינוכי של הגן בו שוהה הילד כעת. בעתיד כאשר יעבור למסגרת חדשה וירצו לקבל מידע לגביו מהשרות הפסיכולוגי יהיה צורך לקבל שוב יותר סודיות מכם. וכך בכל מסגרת חדשה אליה יגיע. ויתור הסודיות שאתם נותנים תקף רק למסגרת נתונה. חשוב לזכור כי אבחון פסיכולוגי תקף לשלוש שנים בלבד כך שלא אמורה להיות סיבה למורות העתידיות לקבל מידע מאיבחון זה. דיאנה
 
למעלה