נר ראשון של חנוכה היום

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo70.gifנר ראשון של חנוכה היום../images/Emo70.gif

בס"ד חנוכה שמח
אולי נשרשר כאן דברי תורה - חידושים ופרפראות בהלכה ובהגדה סביב חנוכה
תבורכו ויישר כוחכם
 

mgb

New member
אולי נתחיל שוב עם קושיית הב"י../images/Emo35.gif

בס"ד זוכרים את קושיית הב"י
כבר התחלנו בראשית חודש כסלו
אולי נחזור שוב על הקושיא: היום אי"ה, עם רדת החמה, עוד טרם יזרחו כוכבים המוני בית ישראל יצטופפו אל מול החנוכיה מי ליד חלון הבית ומי ליד מזוזת הדלת ואיש איש כמנהגו יברכו שלוש ברכות וידליקו את נרות החנוכיה - נר ראשון ולידו ה"שמש".. "שמונה ימים שמנו נתן.." אומר שיר ילדים מפורסם..אכן, מצוות הדלקת נרות חנוכה מלווה בשמחת הלב, שמחה מיוחדת גם ללא ריח הסופגניות. זאת משום המאורע שבשלו זכינו למצוות חביבה זו. עת חושך ירד לעולם עם גזירות היוונים אשר ביקשו לטמא את עם ישראל הן בגופם והן בנפשם,אך אז הערו נפשם יהודה ובניו מבית החשמונאים ונלחמו ביוונים.. מלחמה חסרת סיכוי מלכתחילה...לכאורה. ראה הקב"ה את מסירות נפשם וסייע בעדם לנצח..ולא רק נצחון פיסי אלא בעיקר נצחון רוחני..וכדי להראות את אהבתו לעמו עשה ה' איתם נס מופלא והשאיר בירכתי בית הנקדש שחולל, למגינת לב, בלי שיורגש מציאותו- פך שמן קטן... אומרים חז"ל שלא היה בו די שמן אלא בכדי להדליק את מנורת הזהב שבמקדש יום אחד וראה זה פלא.. נעשה נס והספיק לשמונה ימים...עד שהכהנים יכלו להיטהר ולהשיג שמן טהור שוב.. שואל הבית יוסף (מרן בעל השולחן ערוך)זי"ע: אם הספיק לשמונה ימים הרי זהו ודאי נס, אך מדוע אנו מציינים שמונה ימים את נס פך השמן?? והרי ביום הראשון דרך הטבע הוא שיבער השמן..וממילא היינו צריכים לציין שבעה ימים בלבד!! מאז ימי מרן הב"י זי"ע תירוצים לעשרות, אם לא למאות הועלו על "שולחן מלכים" מאן מלכי, רבנן! לנסות וליישב קושיא זו..ואין תירוץ דומה למשנהו.. חלק מחברינו תירצו בטטו"ד:
הגב' "אין לי מושג איך" מתרצת: ביום הראשון מודים על הנצחון, שגם הוא היה בנס (ע"ע "על הניסים") עצם הנס היה שמצאו שמן שלא נטמא. האמונה - שלא התחילו לחשב ולומר שאם השמן במילא מספיק רק ליום אחד, אין טעם בכלל להדליק ואולי כדאי לחכות עד שישיגו אספקת שמן טהור בכמות מספקת. ויש כמובן עוד תירוצים רבים. דווקא ניכר שיש לגב' מושג..
גיל17 המקורית תירצה: 1. חוגגים שמונה ימים כי : 7 ימים בגלל הנס שהשמן הספיק ל7 ימים. והיום הראשון הוא בגלל שהנס הוא גם ביום הראשון שהרי לא איפשרו להם כלל להדליק ולכן זה נחשב גם כנס. 2. לפי הבן איש חי אם אני זוכרת נכון היוונים הגבילו את היהודים ולא אפשרו להם לקיים את מצוות החודש שבת (ומילה) והיהודים ניצלו משלוש הגזירות הללו הגזרו עליהם, לכן הנס נעשה בבמשך שמונה ימים (שתמיד תהיה שבת) ובסוף החודש (לחגוג ראש חודש). יישר כוחך גיל! נשמח לעוד נסיונות!
ידידינו היקר ר' אסף 2000 החמיא ותירץ: קודם כל ישר כוח על הרעיון לפתוח שירשור כזה, כל שנה מחדש אני רוצה לשאול את זה בפורומים ובסוף שוכח. אני שמעתי שיש ספר עם 100 תירוצים אפשריים לקושיית הבית יוסף. שמעתי פעם שיש גירסא אחרת לגמרא (או במדרש) שכתוב שהשמן לא הספיק אפילו ליום אחד (במקום "אלא" - "אפילו") ואז אין קושייה. יישר כוחך, ר' אסף מחכים לעוד 99 תירוצים!
הגב' אופיA הוסיפה כדרכה תירוץ לעומק הדברים: הטבע הוא גם נס. כל דבר ש"בדרך הטבע" הוא נס - כי הכל מידי בורא עולם שהוא כל יכול, ואין דבר שבורא עולם יכול באופן רגיל (דרך הטבע) או יכול באופן מיוחד (נס גלוי)...דרך הטבע הוא אחיזת עיניים, כי הכל רצון הבורא, לכן גם היום הראשון, שהיה ב"דרך הטבע" - הוא חלק מהנס הכללי = רצון הבורא. כך אמר רבי חנינא בן דוסא לבתו: מי שאמר לשמן וידלק, יאמר לחומץ וידלק - כלומר: גם השמן דולק בדרך נס, אם כך, ידלק החומץ באותה דרך! תודה לגב' אופירA נהננו!
ייבוא מפורום "חרדים" מ "רבי יהודי" ולא שכח גם לברכנו והוסיף קושיא: "שגם בלילה הראשון היה נס שלמרות שדלקו כל הלילה לא נפחת כמות השמן. על תירוץ זה מקשה הט"ז אם כך, ביום השמיני שנכלה כל השמן לא היה נס ושוב קשה למה ימי חנוכה שמונה ולא שבעה" ומה התירוץ על זה? תודה ושא ברכה מאת ה' תודה על התירוצים וכן למר!
ועוד ייבוא משם מ"דוד משה" וגם ממנו זכינו לברכה בנוסף: "1. 7 ימים על נס הפח ויום אחד כנגד נס ניצחון המעטים במלחמה. 2. את הפך שהספיק ליום אחד חילקו ל-8 וממילא כל יום היה נס שדלק יום שלם במקום שמינית יום. 3. שיהיה לילדים עוד יום חופש. :) חנוכה שמח!" ועל תירוץ מס' 3 שמעתי מקשים. ומה רע ב"עגול" 10 ימים??? תודה תודה, חן חן על התירוצים! תודה על התירוצים ועל הברכות!
ועל דברי "דוד משה" השיבה הגב' אופיA והוסיפה... "תלונה": ולגבי תירוץ 3 - כל ישראל ערבים זה לזה, ורחמנות על אנשים בודדים שצריכים לשבת 8 ימים לבד מול הנרות ולשמוע איך כולם מסביב שרים בשמחה ובחברותא. אי אפשר להתארח אצל משפחות כי חייבים להדליק בזמן בבית, ואי אפשר לשקוע בעבודה כי חייבים לצאת מוקדם מהעבודה כדי להדליק נרות בזמן! וכמו כן - רחמנות על הנשים שמתאמצות לרדת במשקל! שוב, תודה לך ו"מתחילים דייאטה לאחר חנוכה" - זו הסיסמא! הבה ננסה אף אנו בפורום צנוע זה להמשיך לנסות וליישב בעוד תירוצים משלנו.. בברכה
 

asaf2000

New member
עוד אחד

ראיתי היום ספר עם מעל ל 60 תירוצים, לצערי לא קראתי אותם אבל הספקתי להעיף מבט לאחד קצר: עצם מציאת פך השמן זה כבר היה נס...
 

1קישקשתה

New member
לגבי תשובתו הראשונה של הט"ז

אשר גורסת שלכתחילה חילקו את השמן שבפך לשמונה חלקים וכל חלק (שמינית) היה מספיק לדליקת המנורה עד הבוקר. הקשו על תירוץ זה: איך היו רשאים לכתחילה לסמוך על הנס ולחלק את הכמות לשמונה חלקים?
מישהו יכול לרענן את זכרוני בתשובה לקושיה זו? ותירוץ נוסף על שאלת הבית יוסף - שמועה בשם רבי חיים סולובייצ'יק ז"ל לתירוץ מקורי: רבי חיים המשיך לחקור בעניין: איך יצאו ידי חובת הדלקת המנורה באותו שמן, הרי אין כשר למנורה אלא שמן זית, וזה היה שמן של נס ולא שמן של זית?? (שמן זית - פשוטו כמשמעו: שמן שגדל על עץ זית ונעשה מפרי הזית). אלא, אמר רבי חיים שבעל כורחנו שהנס לא היה בכמות, בתוספת שמן, אלא באיכות(!), שנתעצם כוח השמן ודלק שמונה ימים. מעתה גם אין מקום לקושיית הבית יוסף - הם עירו את כל השמן שבפך למנורה, אלא שבכל לילה ולילה כלתה רק שמינית ממנה. הנס היה אפוא ביום הראשון ממש באותה מידת עוצמה כמו בשאר הימים. מהסברו של רבי חיים יש עכשיו להסביר את מחלוקת ב"ש וב"ה שנחלקו אם "פוחת והולך" או "מוסיף והולך" -- את זה כבר אשאיר למי שיודע ורוצה לענות..
 
חידוש יפה שראיתי...

הרמב"ם בראש הלכות חנוכה כתב וז"ל "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזירות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות... ומפני זה התקינו החכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת הימים האלו... ימי שמחה והלל וכו" הרמב"ם האריך מאוד בסיפור העניין שלא כדרכו שהרי המשנה תורה הוא ספר פסק הלכה... וקשה למה האריך בכל הסיפור מה שלא האריך כן בהלכות סוכה? ונראה לבאר שמה שהרמב"ם כתב "ומפני זה התקינו החכמים שבאותו הדור וכו" זה נוגע להלכה שהרי יש דין "דאין ב"ד יכול לבטל דברי ב"ד חברו אא"כ גדול ממנו בחכמה ובמנין" וא"כ צריך לדעת מי הב"ד שתיקן את ימי החנוכה אם ירצה פעם ב"ד מחמת צורך כלשהוא לבטל דברי ב"ד חברו ובסיפור העניין כולו מה שהאריך הרמב"ם י"ל פשוט ע"פ מה שכתב הוא בעצמו בהקדמתו למשנה תורה וז"ל "לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה ואח"כ קורא בזה ויודע ממנו תושב"ע ואינו צריך לקרוא ספר אחר בינתיים" המשך>>>
 
../images/Emo16.gif../images/Emo13.gif חג חנוכה שמח ../images/Emo70.gif../images/Emo16.gif../images/Emo16.gif

" שמחת חנוכה גדולה עוד יותר אפילו מהעולם הבא ! "
 
למעלה