שיעור יומי

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo70.gif../images/Emo27.gifשיעור יומי../images/Emo37.gif../images/Emo70.gif

בס"ד
רמח"ל דרך השם -חלק ראשון - על יסודות המציאות
שיעור יומי- דרך השם -שיעור מס' 5#
פרק א'- בבורא יתברך שמו סעיף ג' (הכרח מציאותו)
עוד צריך שידע שהמצוי הזה יתברך שמו, הנה מציאותו מציאות מכרח שאי אפשר העדרו כלל עוד ידיעה שחייבים לדעת בבורא, שהמציאות שלו אינה כמציאות של בעל מלאכה, למשל: נגר שיבנה שולחן אינו חייב להימצא בעולם על מנת לאפשר קיומו ומציאותו של השולחן אלא מרגע שהשולחן הושלם וקיים, סיים בזה הנגר את תפקידו. ואילו השולחן ממשיך להימצא ולהתקיים. מה-שאין-כן בבורא יתברך, שכל רגע ורגע הוא מחייה את העולמות, כנאמר בתפילה: "המחדש בטובו תמיד מעשה בראשית"-מציאות העולמות קיימים ונמצאים מכוח מתמיד של רצון הי"ת שיתקיימו. סעיף ד' (אי-תלותו במציאות אחרת)
עוד צריך שידע שמציאותו יתברך שמו אינו תלוי בזולתו כלל, אלא , מעצמו הוא מוכרח המציאות ידיעה נוספת שצריכים לדעת בבורא שעצם מציאותו איננה תלויה כל בגורם אחר לא כפוי ולא רצוני. כלומר, מציאות הבורא לא תלויה בשום רצון חיצוני לו, אלא, מציאותו מתהווה מעצמו. כלומר שהבורא בעצמו ממציא את עצמו לא כנברא אלא כיישות מוכרחת ובלתי כפויה למרות כלשהי אחרת. עצם מציאותו היא מוכרחת ואינה כלל נתונה לרצון או לתנאים. כלומר, לא יתכן מצב שלא יהיה קיום לבורא. שאז ניתן לאמר שמישהו חיצוני "החליט" שהבורא ח"ו לא יתקיים. אלא כיוון שהמציאות הזו מוכרחת משמע שהיא תמידית ובלתי נתונה לרצון חיצוני סעיף ה' (חיוב ידיעת פשטותו וייחוד כוחותיו)
וכן צריך שידע שמציאותו יתברך שמו מציאות פשוט בלי הרכבה וריבוי כלל . וכל השלמויות כולם נמצאים בו בדרך פשוט. פירוש- כי, הנה, בנפש יימצאו כוחות רבים שונים שכל אחד מהם גדרו בפני עצמו. דרך משל: הזיכרון, כוח אחד. הרצון, כוח אחר והדמיון, כוח אחר ואין אחד מאלה נכנס בגדר חבירו כלל. כי, הנה, גדר הזכרון - גדר אחד, וגדר הרצון-גדר אחר, ואין הרצון נכנס בגדר הזיכרון ולא הזיכרון בגדר הרצון, וכן כולם. אך האדון ברוך הוא איננו בעל כוחות שונים, אף-על-פי שיש בו עניינים שבנו הם שונים. כי, הרי הוא רוצה והוא חכם והוא יכול והוא שלם בכל שלימות. אמנם, אמיתת מציאותו הוא עניין אחד שכולל באמיתתו וגדרו(פירוש- אמיתת עניינו. כי אין שייך גדר בו יתברך, אלא על צד היתר לשון)כל מה שהוא שלימות. ונמצא שיש בו כל השלימות לא כדבר נוסף על מהותו ואמיתת עניינו, אלא , מצד אמיתת עניינו בעצמו - שכולל באמיתו כל השלימות, שאי אפשר לעניין ההוא מבלתי השלימות, מצד עצמו. עוד ידיעה נצרכת בבורא יתברך, שעצם מציאותו, הגם שעבורנו היא רבת גוונים וניראת כמורכבת מכמה וכמה יישויות שלכל אחת תכונה או אופי אחר, עם זאת הבורא הוא אחד ללא הרכבה של מספר כוחות. נכון הוא שהבורא (כביכול)בעל זיכרון, בעל רצון, בעל דמיון וכו' והרי לכל אחד מכוחות אלה איפיונים ותכונות משלו, עד כדי שאינם דומים כלל זה לזה. היות שמה שמוגדר כוח אחד, כוח אחר מוגדר אחרת, ובמצב מסויים כוח אחד פועל ובמצב אחר כוח אחר פועל (ובו בזמן, כוח מסויים אינו פועל). מזה עשויה לעלות מסקנה שכמו שבאדם פועלים מספר כוחות שונים וכל אחד עומד בפני עצמו והאדם כלול מהם ופועל באמצעות כוח מסויים למקרה אחד ובכוח אחר למקרה שני, כך הדבר בבורא. אבל אין הדבר כן; למרות שיש בבורא כוחות שונים ואפילו מנוגדים , עם זאת הוא אחד וכוחותיו "הכלולים" בו הם אחד ומהוים חלק ממציאותו שהיא אחד הבלתי מורכב. (כלומר לא"אחד" במובן שני, שלישי וכו' אלא, אחד במובן יחידה אחת בלתי מורכבת). ולכן, למסקנת הדברים אנו למדים שהכוחות שבבורא שמהוים חלק מהשלימות שבו, אינם כתוספת; "יש בורא ולבורא כוחות", אלא, הכוחות הם הם הבורא עצמו! ואי אפשר שיתהוו כוחות אלה מחוץ למציאות הבורא.
עד כאן שיעורינו להיום
בשיעור הבא
המשך סעיף ה' על: * "אי יכלתנו לתפוס פשיטותו" * "אין שום נברא המשתווה לבורא" * " ידיעותנו מהקבלה ומטבע העולם" * "חיוב האמונה שאין מלבדו כלל" * סיכום פרק א'
תודה רבה לכם על השתתפותכם!
 

mgb

New member
הרמח"ל זצוק"ל

בס"ד מילים מספר על רבנו הרמח"ל (מתוך ההקדמה לשיעור מספר 1#) רבינו הגדול רבן של כל ישראל מוהר"ר משה חיים ב"ר יעקב חי לוצאטו זצוק"ל נולד בשנת ה' אלפים תס"ז(1707) בפאדובה שבאיטליה. נלב"ע כ"ו אייר שנת ה' אלפים תק"ו (1747)בעכו אר"י. נקבר על יד קבר התנא הקדוש רבי עקיבא זי"ע בטבריה. ניחון בכשרונות נדירים ובזכרון מופלא - לא ידע שכחה מהי. עוד בילדותו התגלה כילד פלא והצטיין בלימודיו. שלט בעברית, צרפתית, ארמית, איטלקית, לטינית, ויוונית. בהיותו נער נמשך לשירה ומליצה אח"כ, אך עבר ללימודי קבלה והתעמק בהם.. בהיותו בן 14 ידע בע"פ את כל כתבי האר"י הק'. בגיל 17 כתב את ספרו "לשון לימודים" - על סדרי המליצה. עיסוקו בקבלה הובילו לשימוש בשמות קדושים ובקבלהמעשית. היה לו "מגיד" (כעין מלאך אישי) שמסר לו סודות קדושים וחידושים . במעשיו עורר חשות שמא תתעורר שוב כת משיחית בנוסח "שבתאי צבי שר"י. בין מתנגדיו החריפים היו רבי משה חגיז זצוק"ל. והרמח"ל החליט בגלל ההתנגדות לגנוז את ספריו שקיבל מפי ה"מגיד". בשנת ה"א ת"ק (1740)לערך, נסע לאמסטרדם ושם חיבור את ספרו המפורסם "מסילת ישרים". ספר שנפוץ מאוד, מפורסמת הערצתו של רבינו הגר"א זצוק"ל(נפטר כ-70 שנה לאחר הרמח"ל) הן למחבר והן לספרו. שלאחר שקרא את הספר אמר הגר"א ש"אור חדש" הופיע בעולם ושאילו המחבר היה בחיים, היה הולך אליו ברגל ללמוד ממנו מוסר ומידות ! בשנת ה"א תק"ג (1743)עלה לארץ עם אשתו וילדיו וכעבור 4 שנים נספו הוא וכל משפחתו בשריפה שפרצה בעכו. במשך ימי חייו הקצרים יחסית הספיק לחבר הרבה ספרים. רק בין השנים ת"צ עד תצ"ה(1730-1735) חיבר למעלה מ-40 ספרים! על פי כתבי המרח"ו זי"ע, הרמח"ל היה גלגול של התנא הקדוש רבי עקיבא זי"ע והמילה האחרונה בספריו היא "אחד"! כל ספרי רבינו נכתבו בסגנון מתומצת אך מסודר ומדוקדק ביותר(כאשר כותב בעצמו שבחר ודייק בכל מילה ומילה), כמבואר בהקדמת הספר. כדרכו מבאר רבינו מהכלל לפרט, כלומר שהכל נובע ממקור מרכזי הכולל את כל הפרטים, באשר בבריאה ישנה הרמוניה, התמזגות, התלכדות של כלל החלקים הנפרדים כחלקי גן שמהוים גן גדול אחד שלם! מילים מספר על הספר ייחודו ומטרתו של רבינו בספר זה להוות כעין שו"ע לאמונת ישראל. בספר מבאר רבינו בצורה מעמיקה ושיטתית את יסודות האמונה. מבנה הספר: חלק ראשון - יסודות מציאות הי"ת, כל העולמות הרוחניים והגשמיים ("הכל" ו"החלק" כלשון רבינו) חלק שני - פירוט והסבר ביחס שבין "הכלל והפרט" - ההשגחה הפרטית (כלומר מעבר לבריאה ישנה השגחה עליה!). חלק שלישי - פירוט והסבר על מושג "סיבה ומסובב"- הנבואה. מקרי העולם נאמרו מראש לנביאים(עמוס ג,ז) חלק רביעי - פירוט והסבר המושג "נושא ומתחבר" - עבודתנו את בוראנו. (חיבור למקור הוויתנו - הבורא ית'!) "וחיי עולם נטע בתוכנו".. יהי רצון שבזכות הלימוד בספר זה נזכה לעבוד בגן ה'- היא נשמתנו ולזכות לחיי עולם הבא!
 
למעלה