../images/Emo70.gif../images/Emo27.gifשיעור יומי../images/Emo37.gif../images/Emo70.gif
בס"ד
רמח"ל דרך השם -חלק ראשון - על יסודות המציאות
שיעור יומי- דרך השם -שיעור מס' 5#
פרק א'- בבורא יתברך שמו סעיף ג' (הכרח מציאותו)
עוד צריך שידע שהמצוי הזה יתברך שמו, הנה מציאותו מציאות מכרח שאי אפשר העדרו כלל עוד ידיעה שחייבים לדעת בבורא, שהמציאות שלו אינה כמציאות של בעל מלאכה, למשל: נגר שיבנה שולחן אינו חייב להימצא בעולם על מנת לאפשר קיומו ומציאותו של השולחן אלא מרגע שהשולחן הושלם וקיים, סיים בזה הנגר את תפקידו. ואילו השולחן ממשיך להימצא ולהתקיים. מה-שאין-כן בבורא יתברך, שכל רגע ורגע הוא מחייה את העולמות, כנאמר בתפילה: "המחדש בטובו תמיד מעשה בראשית"-מציאות העולמות קיימים ונמצאים מכוח מתמיד של רצון הי"ת שיתקיימו. סעיף ד' (אי-תלותו במציאות אחרת)
עוד צריך שידע שמציאותו יתברך שמו אינו תלוי בזולתו כלל, אלא , מעצמו הוא מוכרח המציאות ידיעה נוספת שצריכים לדעת בבורא שעצם מציאותו איננה תלויה כל בגורם אחר לא כפוי ולא רצוני. כלומר, מציאות הבורא לא תלויה בשום רצון חיצוני לו, אלא, מציאותו מתהווה מעצמו. כלומר שהבורא בעצמו ממציא את עצמו לא כנברא אלא כיישות מוכרחת ובלתי כפויה למרות כלשהי אחרת. עצם מציאותו היא מוכרחת ואינה כלל נתונה לרצון או לתנאים. כלומר, לא יתכן מצב שלא יהיה קיום לבורא. שאז ניתן לאמר שמישהו חיצוני "החליט" שהבורא ח"ו לא יתקיים. אלא כיוון שהמציאות הזו מוכרחת משמע שהיא תמידית ובלתי נתונה לרצון חיצוני סעיף ה' (חיוב ידיעת פשטותו וייחוד כוחותיו)
וכן צריך שידע שמציאותו יתברך שמו מציאות פשוט בלי הרכבה וריבוי כלל . וכל השלמויות כולם נמצאים בו בדרך פשוט. פירוש- כי, הנה, בנפש יימצאו כוחות רבים שונים שכל אחד מהם גדרו בפני עצמו. דרך משל: הזיכרון, כוח אחד. הרצון, כוח אחר והדמיון, כוח אחר ואין אחד מאלה נכנס בגדר חבירו כלל. כי, הנה, גדר הזכרון - גדר אחד, וגדר הרצון-גדר אחר, ואין הרצון נכנס בגדר הזיכרון ולא הזיכרון בגדר הרצון, וכן כולם. אך האדון ברוך הוא איננו בעל כוחות שונים, אף-על-פי שיש בו עניינים שבנו הם שונים. כי, הרי הוא רוצה והוא חכם והוא יכול והוא שלם בכל שלימות. אמנם, אמיתת מציאותו הוא עניין אחד שכולל באמיתתו וגדרו(פירוש- אמיתת עניינו. כי אין שייך גדר בו יתברך, אלא על צד היתר לשון)כל מה שהוא שלימות. ונמצא שיש בו כל השלימות לא כדבר נוסף על מהותו ואמיתת עניינו, אלא , מצד אמיתת עניינו בעצמו - שכולל באמיתו כל השלימות, שאי אפשר לעניין ההוא מבלתי השלימות, מצד עצמו. עוד ידיעה נצרכת בבורא יתברך, שעצם מציאותו, הגם שעבורנו היא רבת גוונים וניראת כמורכבת מכמה וכמה יישויות שלכל אחת תכונה או אופי אחר, עם זאת הבורא הוא אחד ללא הרכבה של מספר כוחות. נכון הוא שהבורא (כביכול)בעל זיכרון, בעל רצון, בעל דמיון וכו' והרי לכל אחד מכוחות אלה איפיונים ותכונות משלו, עד כדי שאינם דומים כלל זה לזה. היות שמה שמוגדר כוח אחד, כוח אחר מוגדר אחרת, ובמצב מסויים כוח אחד פועל ובמצב אחר כוח אחר פועל (ובו בזמן, כוח מסויים אינו פועל). מזה עשויה לעלות מסקנה שכמו שבאדם פועלים מספר כוחות שונים וכל אחד עומד בפני עצמו והאדם כלול מהם ופועל באמצעות כוח מסויים למקרה אחד ובכוח אחר למקרה שני, כך הדבר בבורא. אבל אין הדבר כן; למרות שיש בבורא כוחות שונים ואפילו מנוגדים , עם זאת הוא אחד וכוחותיו "הכלולים" בו הם אחד ומהוים חלק ממציאותו שהיא אחד הבלתי מורכב. (כלומר לא"אחד" במובן שני, שלישי וכו' אלא, אחד במובן יחידה אחת בלתי מורכבת). ולכן, למסקנת הדברים אנו למדים שהכוחות שבבורא שמהוים חלק מהשלימות שבו, אינם כתוספת; "יש בורא ולבורא כוחות", אלא, הכוחות הם הם הבורא עצמו! ואי אפשר שיתהוו כוחות אלה מחוץ למציאות הבורא.
עד כאן שיעורינו להיום
בשיעור הבא
המשך סעיף ה' על: * "אי יכלתנו לתפוס פשיטותו" * "אין שום נברא המשתווה לבורא" * " ידיעותנו מהקבלה ומטבע העולם" * "חיוב האמונה שאין מלבדו כלל" * סיכום פרק א'
תודה רבה לכם על השתתפותכם!
בס"ד
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo63.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo27.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo37.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo41.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo70.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo26.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo26.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo127.gif)
![](https://timg.co.il/f/Emo13.gif)