A Saucerful of Secrets

../images/Emo79.gif A Saucerful of Secrets ../images/Emo79.gif

שיר הנושא של האלבום השני: קטע אינסטרומנטלי, המחולק לכמה קטעי-משנה. השיר נהיה אחד מהפייבוריטים בהופעות, למרות אורכו ומורכבותו היחסית. מה התרשמותכם מהשיר?
 

One Echoe

New member
אחד מהקטעים

שהכי גרמו לי לחשוב ולהגדיר מחדש מה זה " מוזיקה ", בעצם. אני זוכר, כששמעתי אותו פעם ראשונה, דווקא בפומפיי. זה נראה לי פשוט כ"כ מוזר ובו זמנית כ"כ יפה. אתה רואה פסנתרן שפשוט לוחץ על הקלידים בלי לחשוב, אתה רואה גיטריסט עם סליידר ובסיסט שמכה על גונג... אחד מהקטעים, בלי ספק. הגרסא של פומפיי מראה אותו בצורה הכי טובה, כאשר גילמור נותן את הקולות בסוף...מדהים. לדעתי השיר הזה מסכם בהחלט את התקופה שלאחר בארט. תקופה ניסיונית, חיפוש אחר צלילים שונים, מיוחדים, חדשים. הם יצרו הרמוניה שבנויה על "אי-סדר", הרגשות שהיצירה גורמת לך להרגיש..זה בכלל מדהים. כאוס, תואו ובוהו. אנרכיה. ואז, באה הישועה. החלק של הקלידים נכנס, החלק הרגוע. הגיטרה שנותנת לך צלילים כאלה מרגיעים..הסערה עברה. ואחרי זה יש את המקהלה, מן מופע ווקאלי תיאטרלי מאוד מיוחד.(למרות שגילמור עושה את זה הרבה יותר יפה). בלי ספק, אחת מהיצירות הכי חשובות של פינק פלויד של אותה תקופה.
 

שלום חן

New member
אויי פשוט אין מילים...

לתאר את היופי של השיר הזה. כששמעתי אותו לראשונה לא אהבתי אבל משך אותי מהקטע שרייט מתחיל לנגן, ניגון מלודי ויפה. הניגוד של ההתחלה המופרעת והבלגניסטית בנגינה: ההתחרעות של מייסון על התופים, הגונגים של ווטרס, לרוגע של הסוף עם הקלידים של רייט וגילמור המהפנט גרמו לי לסקרנות ולמשיכה לשיר הזה ובסופו של דבר להתאהבות. אחד מהשירים המועדפים שלי של הפלוייד. והביצוע בפומפיי
. 10 בסולם שלום.
 

vegetable man

New member
ASOS

מתבקשת פה ההשוואה ל- Isnterstellar Overdrive, שכן שניהם הקטעים האינסטרומנטליים המרכזיים סביב 2 האלבומים הראשונים. וכאן בדיוק נגמר הדמיון ביניהם: לצד האלבום ASOS האפל והקשה לעיכול, עומד PIPER, זקוף קומה, הומוריסטי, מטורף וקליל. שלא כמו ב- IO, הקטע הזה בנוי היטב, אינו מאולתר, מחולק לחלקים ברורים, בנוי נדבך אחר נדבך, בניגוד ל-IO שברובו יש אנרכיה גמורה של צלילים, אילתור, טירוף שונה. אני מבדיל בין saucerful שבאלבום לזה שב-live. יש שוני רב, ואני אתרכז רק בגירסת האלבום. שלא כמו קטעים אינסטרומנטליים אחרים שאיכזבו באולפן בהיותם אנמיים, אני מאוד אוהב גם את גירסת האלבום. היא טובה וייחודית, ואין בה אלמנטים חסרים כמעט. גירסא סולידית יותר, ברורה ו"נקייה". מוסיקה אימתנית. הייתי אומר, המוסיקה הכי מפחידה של הפלויד, ללא ספק. החלק של רייט בגירסת האולפן הרבה יותר מרכזי מגרסאות ההופעות. וביצירה עצמה: מתחיל חרישי, אימתני, עם צלילי הבס של ווטרס. הקלידים נכנסים, נהיה יותר מפחיד, פעמוני רוח ברקע, הפסקול המושלם לסרט אימה. ואז כל כלי הנשיפה האלה (שבעצם הם רק קלידים...), שריק רייט מייצר פה מצטרפים. מפחיד ומבעית, עד שהכל נשאב כמו לתוך חור שחור. ואז נכנס התיפוף המחזורי הזה של מייסון: איטי, כבד (שלא כמו בהופעות), מלווה בחבטות מתואמות היטב בפסנתר, וריפים מפתיעים של גיטרות ואפקטים, נשמע לי כמו מסות עצומות של חומר שמתפוצצות בעוצמה אל החלל. עד ששוב אין כלום, כמו ריק בתוך חלל קוסמי כזה. שוב צלילים מינוריים דיסוננטיים מעוררים אימה באורגן, פעמוני רוח מתקתקים ברקע, ואז משהו שנשמע כמו סירנה שיורדת ועולה נכנס, והאקורדים המינוריים באורגן מתאזנים איכשהו. ואז החלק הרביעי והאחרון: לחן ווטרסי ברור, מהיר ושקט יותר מבהופעות, אורגן כנסייתי משהו, שבהמשך מתווספים לו קולות מקהלה, עם סלייד עדין של גילמור בגיטרה כמו קרני שמש דקות, עד אקורד הסיום המז'ורי, שהפך כמו תרועת ניצחון בהופעות. לסיכום: אחד מפיסות הפסיכדליה הכי טובות של הפלויד בתקופה האוונגרדית שלה, ובכלל לא רק של הפלויד. הקטע הכי אוונגרדי ללא ספק שיצא אחרי שבארט הועזב, והאהוב עלי ביותר מהסרט של POMPEII. נועז וניסיוני יותר מזה, קשה לי לדמיין שהפלויד יכלו לעשות.
 

LastBreath

New member
פשש...

הלוואי ולי הייתה כזו הבעה בכתב, לתאר שיר כזה חזק.
גם עלי זה אחד השירים הכי אהובים. אך משום מה, אני פשוט לא יכולה לשמוע את ה"רעש" הזה בתחילת השיר. כשרק התרשמתי מפינק פלויד לראשונה, ראיתי את הביצוע של השיר בפומפיי ולא הבנתי מה לעזאזל כל האילטורים וה"כאוס" הזה שהם כביכול מנגנים, הסתכלתי על זה במן גיחוך. גם עכשיו אני רוב הפעמים מעבירה את השיר לקטע המלודי ובכלל השירה של גילמור בפומפיי ממיסה אותי בכל פעם מחדש, אך הבנתי שהשיר הזה כמו מן סיפור. בהתחלה, כמו שציינו כאן לפני, יש תוהו ובוהו, בלגן מפחיד, אי סדר ואי קצב שמכאיב קצת באוזניים. אבל לאט לאט הכול מסתדר ונרגע, נהיה חלומי ושקט... אם רק הייתי קצת מוכשרת כמו כמה מחברי הפורום כאן שיודעים לתאר שיר עד לדקויות הכי קטנות שלו, זה היה הרבה יותר טוב. אבל הבנתם מה שרציתי לומר, כן.
 

vegetable man

New member
שניכם כתבתם יפה ../images/Emo13.gif

ותודה רבה :) איפה הייתם כשהמורה לחיבור בתיכון נתנה לי ציון?
אני באמת לא חושב שהבעתי משהו בצורה מיוחדת - פשוט נכנסתי לעובי הקורה, כלומר לפרטים מסויימים ביצירה, ורשמתי את הרעיונות שהם מעלים בי. צריך פשוט להעז, ולהביע את עצמכם, גם אם לא תמיד במדויק, זה בטוח עדיף על להימנע. אהבתי מה שאתה כתבת על הרמוניה באי-סדר - כי ככל שמכירים יותר את היצירה הזאת - אוהבים את האי סדר הזה, ולהנות מהתוהו ובוהו הזה בזמן שלאחרים זה נשמע כמו כאב ראש, זה נחמד. לגבי מה שאת כתבת, אני חושב שזה רק עניין של להרגיל את האוזן למוסיקה הזאת, וכמה עניין יש לך בזה. אם אין לך עניין בסיסי בזה, לא יעזור כלום, כי יש פה עניין של טעם אישי. אצלי הרבה פעמים דברים שאני ממש שונא בהתחלה, בסוף אני ממש אוהב, כך שהכל אפשרי ומובן. אני זוכר ששמעתי לראשונה את הגרסא מ-אמגמה ברדיו, והייתי מקשיב רק לסוף עם גילמור, אבל מתישהו כשקניתי את אמגמה, פתאום אהבתי פשוט הכל, לא זוכר איך. אפילו ניסיתי לגרום לכמה אנשים איתי בתיכון לנגן את זה (כמה נאיבי מצידי...). הם זייפו וברחו מהקצב
והם בכלל רצו לנגן את Therapy...
 

One Echoe

New member
אני חושב שכשאני התחלתי

לשמוע את היצירה, בפומפיי, אהבתי לראות אותה רק מההתעניינות ... פשוט, בחיים לא ראיתי קטע כזה, שמנוגן בצורה כזאת. וזה מה שהכי הלהיב אותי ועניין אותי ביצירה הזאת. בהתחלה לא הבנתי, זה כתוב? זה מאולתר? איך זה נשמע טוב למרות שכולם מחרבשים על כלי הנגינה? זה קטע שגורם לך לחשוב, להבין, ובסוף אתה גם מתאהב בו...
 
תמיד רציתי

לתאר את השיר מנקודת המבט שלי ועכשיו ניתנת לי ההזדמנות תמיד שאני מקשיב לשיר(בעיקר בפומפיי ואומהגומה) אני מדמה לעצמי אדם במסע אל עצמו, מוקף בעולם מנוכר ואלים שלא נותן לו מנוחה ושקט פנימי.עולם שלם של בלבול,פחדים,חרדות,אלימות ואגרסיות-הרבה אגרסיות.. עולם שחלקים גדולים מאיתנו חיים בו והוא פשוט מהדהד מתוך אי סדר שבצלילים,צלילים צורמים וקשים.האדם מחפש לצאת מהכאוס הרגשי שהוא נמצא בו, מנסה להגיע למקום רגוע יותר, אבל זה קשה וארוך כמו כל מסע אמיתי אל החופש. ואז פתאום יורדים בהדרגה הקולות ומתחילה להשתרר בפנים הדממה דקה, ואז מתוך הדממה בוקע לו צליל אורגן עדין ומקסים שעוד לא שמעתם מעודכם,נכון,מידי פעם עולים עוד צלילים צורמים שכאילו מנסים להחזיר את האדם לתוך סערת הרגשות והבלבול שהוא רק נחלץ ממנו, אבל המשהו שמושך אותו מקדימה חזק יותר ולא נותן לחושך להשתלט עליו.הנה, אפשר לראות את האור בקצה של המנהרה.ועכשיו לפתע כל הכלים משתלבים עם נגינת האורגן להרמוניה אלוהית, והעוצמה רק מתגברת עוד ועוד ועוד, ואפשר להרגיש את האור והרגש שרוצים להשפך מהפנים לחוץ, הנפעמות של האדם שמרגיש שמצא את השלווה ואת המקום שייעד לו העולם, המקום היחידי שבו הוא יכול להשיג את החופש האמיתי שלו, החופש של הנשמה.. ואז מגיעה ההתפוצצות, הכרת תודה אמיתית שמגיעה מאחד שהכיר את הסבל מהמקום הקשה ביותר שלו ועכשיו הוא יודע להעריך את האור שנגלה לעיניו. כל איבר,כל תא בגוף שלו שמח, רוטט, צועק, מאושר... יש סיבה לחיים, יש סיבה למקום שלי בעולם, יש לי סיבה לשיר, יש לי סיבה לצעוק "אווווו אווווו " תודה.. גילמור מתגלה לנגד עיננו בשיא יופיו בשיא הדרו בקול מושלם ונקי שמשחרר לך את כל המעצורים בגוף ונותן לך להרגיש הכי טהור ומשוחרר שאפשר. סוף סוף הגאולה ונחת גדולה שורה על האדם,הארץ המובטחת... אני מוכרח לציין שהדברים נכתבו כשברקע מנוגנת יצירת המופת הזאת וגם לכם מומלץ לשמוע אותה תוך כדי קריאת הדברים. אומרים שתמונה אומרת אלף מילים,במקרה הזה המוזיקה של הפלויד מתארת עולם ומלואו.
 
איזה יופי תיארת את זה

אני תמיד דמיינתי את זה כבריאה מחדש אחרי שואה גרעינית. עכשיו כשאשמע את זה אז בראש שלי יהיה גם הדימוי שלך של מסע פנימי של אדם לעצמו
 
לקח לי הרבה זמן להתרגל אליו

בפעמים הראשונות ששמעתי אותו היה לי ממש קשה "לעכל" אותו - מבחינתי הוא היה a saucerful of noise, חוץ מהקטע השקט עם האורגן ומקהלת הקולות, מן הסתם. היום אני יכול לראות את היופי שבו, והוא אחד האהובים עלי - ובהחלט פסגת התקליט הזה מבחינתי. אני פחות אוהב את הגרסה של אומהגומה - חסר לי שם הפסנתר של רייט. אגב, לפני כמה שנים קראתי בספר שסוקר מוזיקה אלקטרונית מודרנית (אני לא בטוח שזה המונח המדויק), סקירה קצרה על הקטע הזה, והוא מאוד מאוד שיבח אותו. אם אמצא את שם הספר ואת שם הקטע, ואם זה אפשרי אעלה את זה כאן. שנה טובה
 

NIR Y

New member
מפחיד

באמת כול פעם שאני שומע אותו אני מגיע למצב שאני כבר לא יותר מידי מקשיב וכול פעם הוא מבהיל אותי, כאילו פתאום שמעתי משהו מממש רע כמו יריה או חלון נשבר באמצע הלילה.
 

holo

New member
קטע ענק

אחד מהאהובים עליי, במיוחד ביצוע שלו בפומפיי. המעבר מהרעש ומהסערה ומכל הבלאגן בראש, לחלק האחרון, השקט והמינורי, פשוט מבריק. זה קטע מאוד נסיוני, ואפשר לראות את החיפוש הנועז של פינק פלויד לצליל חדש משלהם. הקטע(שכולו אינסטרומנטלי), מתחיל בשקט עם אורגנית מאיימת וגיטרת בס, לאט לאט גילמור מצטרף עם הסליידר על הגיטרה שלו ומייסון מלווה אותם בתיפוף מאיים ושקט, כמו רוח סערה שעומדת להתפרץ כסופה. הכלים מתחילים להתגבר ונוצר כבר בלאגן גמור, אין הרמוניה בכלל. הכל נעצר ואז התופים היבשים והשבטיים של מייסון מצטרפים בתיפוף מטורף שנמשך כמה דקות, הסערה התפרצה. אחרי כל הבלאגן הטוטאלי, מתחיל החלק האהוב עליי. רייט נכנס עם האורגן הכנסייתי שלו, זה שאני כל כך אוהב וזה שמזוהה כל כך עם הפלויד בשנים האלו. נגינה רכה ועצובה, כמו השקט שלאחר הסערה. לאט לאט שאר הכלים מצטרפים וכשגילמור נכנס עם השירה שלה, זה פשוט טירוף חושים, פשוט ענק! גילמור נותן את אחד התפקידים היפים שלו כסולן. קטע ענק!
 
למעלה