Matilda Mother

../images/Emo79.gif Matilda Mother ../images/Emo79.gif

אנחנו מתחילים לסקר את השירים מ-Piper, והפעם לפי סדר ההקלטה שלהם. השיר הראשון שהוקלט, בפברואר 1967, היה Matilda Mother. דברים שכתבתי על השיר בסיבוב הקודם: שיר נפלא, לטעמי, המושר מנקודת מבטו של ילד המפציר באמו שתקריא לו סיפור לפני השינה. השיר, כפי שהוא מוכר לנו כיום מ-Piper, אינו הגרסה שהוקלטה בתחילה ע"י הפלויד, בחודש יוני 1967. לשיר היתה גרסה קודמת, ארוכה יותר ועם טקסט שונה. הטקסט המקורי של השיר היה מבוסס על אסופת שירים שנכתבה ע"י משורר בריטי בשם הילייר בלוק (Hillaire Belloc) ופורסמה בשנת 1907, תחת השם Cautionary Tales for Children: Desinged for the Admonition of Children Between the Ages of Eight and Foureen Years”. בשירים "חינוכיים" אלו, ילדים רעים – אשר סיפרו שקרים והתחצפו להוריהם ומוריהם – קבלו את עונשם בדמות מיתות שונות ומשונות. השירים לא היו אמורים להלקח ברצינות והיוו, יותר מכל, סאטירה על ספרות הילדים הויקטוריאנית המוסרנית של הדור הקודם. ספריו של בלוק נפוצים עד עצם היום הזה. הגרסה המוקדמת של שירו של בארט ציטטה קטעים שלמים מיצירתו של בלוק, אך בעקבות התנגדות יורשיו של בלוק לציטוט, נאלץ בארט לשנות את הטקסט, לגרסה המוכרת לנו. (האגדה אומרת שאותם יורשים בועטים בעצמם עד היום, על הטעות שעשו). דייויד פארקר, חוקר התקופה המוקדמת של הפלויד, מצא שהשיר הוקלט גם בגרסתו המקורית, וההקלטה מצויה בכספות של חברת EMI, עד שהם יחליטו, ביום מן הימים, להוציאה לאור. קיימת גם הקלטה חלקית של גרסה זו בהופעה חיה, שצולמה בפילם ע"י רשת הטלוויזיה Granada. הפילם מצוי כיום בידי אספן. האודיו של הנ"ל מצוי בבוטלגים שונים, ובנוסף נעשה שיחזור של הטקסט המקורי של בארט, במלואו, ע"י המלומד אדוארד פול. "מתילדה" של בלוק היתה ילדה שחיה עם דודתה. היא נהגה לספר שקרים ובדיות, ואף צלצלה פעם לבריגדת מכבי האש האמיצים של לונדון בטענה שיש שרפה בבית. אך סופה ששילמה מחיר כבד על בדיותיה: היא נשרפה למוות!. בגרסה המצויה בידינו אין זכר לילדה ולסיפורה, מלבד שמה. בדומה, ה"מלך" המוזכר בבית הראשון הוא כנראה שריד לשיר של בלוק על ילד בשם הנרי, שנהג ללעוס חוטים, עד שבטנו נסתמה בחוטים, והוא מת מוות איום ונורא!. במקום השירים הפשטניים (אך המצחיקים) של בלוק, בארט מציע עולם ילדות מורכב הרבה יותר. זהו עולם בו הריאליזם והפנטזיה גרים בכפיפה אחת. החוויה (המציאותית) של הילד הנהנה משמיעת סיפורים שאמו מקריאה לו, ואינו רוצה שתפסיק, והפנטסיה של עולם האגדות הקסום, עצמו. עולם האגדות מאוכלס בדימויים פנטסטיים: מלכים, רוכבים, פעמונים. זהו עולם "זוהר, מואר" ומושך. עולם המציאות של הילד הוא ההנאה שהוא שואב מהסיפורים, התלות שלו באמו (שכן הוא עוד לא יודע לקרוא לבד), והיכולת שלו, כילד, ממש לראות לנגד עיניו את ה"עיניים הכסופות" של המלך, ואת "אלפי הרוכבים בערפל" העולים מעלה מעלה – יכולת שכמבוגרים חלקנו מאבדים. זהו עולם ילדות, בו למילים משמעות שונה מאשר בעולם המבוגרים: Wondering and dreaming The words had different meanings Yes, they did ועצם חוויית הקריאה, נראית לילד זרה וקסומה: You only have to read the lines They’re scribbly black and everything shines "את רק צריכה לקרוא את השורות הכתובות בשחור [הדפוס..] - והכל נהיה זוהר ומואר..." האגדות מהלכות קסם על הילד, והוא לא רוצה שאמו תפסיק; הוא אינו רוצה להתנתק מהפנטסיה, ולחזור למציאות: Oh mother, tell me more… Why’d you have to leave me there Hanging in my infant air… waiting ´אל תפסיקי באמצע הקריאה.. אל תשאירי אותי בציפיה הילדותית..´ במידה מסויימת, זהו שיר געגועים לילדות אבודה, לאבדן התמימות, הדמיון, וההגנה האימהית שאיפיינו את הילדות המאושרת הזו, מתוך ידיעה שזהו תהליך בלתי הפיך, ובלתי נמנע. [הביקורת מבוססת בחלקה על המאמר הבא: Edward Paule, "Syd´s Fractured Fairy Tales: The Real Story Behind Matilda Mother", Spare Bricks, Vol. 16, Summer 2003.) מה דעתכם על השיר? מה הוא אומר לכם?
 
מטילדה המקורית

שירו של הילייר בלוק, ששימש בסיס לשירו של בארט:
MATILDA by: Hilaire Belloc (1870-1953) WHO TOLD LIES, AND WAS BURNED TO DEATH MATILDA told such Dreadful Lies, It made one Gasp and Stretch one's Eyes; Her Aunt, who, from her Earliest Youth, Had kept a Strict Regard for Truth, Attempted to Believe Matilda: The effort very nearly killed her, And would have done so, had not She Discovered this Infirmity. For once, towards the Close of Day, Matilda, growing tired of play, And finding she was left alone, Went tiptoe to the Telephone And summoned the Immediate Aid Of London's Noble Fire-Brigade. Within an hour the Gallant Band Were pouring in on every hand, From Putney, Hackney Downs, and Bow. With Courage high and Hearts a-glow, They galloped, roaring through the Town, 'Matilda's House is Burning Down!' Inspired by British Cheers and Loud Proceeding from the Frenzied Crowd, They ran their ladders through a score Of windows on the Ball Room Floor; And took Peculiar Pains to Souse The Pictures up and down the House, Until Matilda's Aunt succeeded In showing them they were not needed; And even then she had to pay To get the Men to go away! It happened that a few Weeks later Her Aunt was off to the Theatre To see that Interesting Play The Second Mrs. Tanqueray. She had refused to take her Niece To hear this Entertaining Piece: A Deprivation Just and Wise To Punish her for Telling Lies. That Night a Fire did break out-- You should have heard Matilda Shout! You should have heard her Scream and Bawl, And throw the window up and call To People passing in the Street-- (The rapidly increasing Heat Encouraging her to obtain Their confidence) -- but all in vain! For every time she shouted 'Fire!' They only answered 'Little Liar!' And therefore when her Aunt returned, Matilda, and the House, were Burned.​
[זכויות היוצרים בשיר פקעו לפני שנתיים, אגב].
 

Coon Jew

New member
לגבי scream thy last scream

ממה שאני זוכר זה גם סינגל, לא? שיצא לפני הפייפר, מאוד מעניין אותי לגביו כי זה השיר היחידי שמייסון שר
 
השיר לא יצא מעולם

והוא הוקלט אחרי הפייפר. הנסיון הראשון להקליט אותו היה באוגוסט 67. יש כמה הקלטות שלו ומייסון אכן הסולן. לדבריו של מייסון, הוא נהיה הסולן בגלל הבלגן עם סיד. יכול מאוד להיות שההקלטות עם מייסון כסולן הן מאוחרות יותר - מדצמבר או ינואר - ויתכן שבהקלטות הראשונות, סיד הוא זה ששר - אך אלו לא נחשפו מעולם. אנחנו נדון בשיר כשנגיע לשלב הזה של ההקלטות. האם אתה רואה קשר בינו לבין Matilda Mother?
 

vegetable man

New member
מאוד אוהב

את הלחן שלו. ההתחלה של השיר מינורית יפה כזאת. סיד מאוד אהב לשיר עם ריק, זה ממש יפה. השורות שריק שר (ובהמשך סיד) נשמעות דרמטיות כאלה, מספרות איזה סיפור רציני. די אמרת כל מה שאפשר לומר על המילים: הגעגועים לילדות המוגנת, הפשטות, הדמיון. ביחוד אני נתפס לשורה: Wandering and dreaming, The words have different meaning. התפיסה הבוגרת שונה מהתפיסה הילדותית, שבארט מצר על כך שהיא לא תחזור. אגב השיר של רוקפור, קטיפה שחורה, ממש בנוי על הלחן פה...טוב אבל זה לא חוכמה יש להם כמה כאלה
 
כן, רק שסיד הוא הסולן בשיר

ריק סיפק הרמוניות קוליות לסיד, אבל לא היה הסולן בשיריו של סיד.
 

vegetable man

New member
דווקא מזהים את הקול של ריק

ברוב השיר, ובחלקו הוא שר לבד. הוא שר בהתחלה את ה"בית" הראשון לבד, אחרי זה עם סיד oh, mother, tell me more ורק כשמגיע Why'd'ya have to leave me there סיד שר לבד 2 שורות. כנ"ל לגבי הבית השני. בהמשך סיד שר די לבד. כך שהחלק של ריק בשיר הזה די פעיל. בשירים אחרים הוא נותן באמת רק הרמוניות קוליות, יותר שולי אך לא פחות יפה.
 
ריק לא היה סולן בשיריו של סיד

הוא לא שר את הבית הראשון, ולא את הבית השני. יתכן שהוא נתן הרמוניות ב-Oh mother... . אם יש לך אסמכתא לכך שהוא היה הסולן, אשמח לראות זאת.
 

vegetable man

New member
הוא כן

לפי מה שאני שומע ואני בטוח בזה. את הקול השונה והעמוק של ריק לא פיספסתי גם ב- echoes למשל. ואמנם חיפוש קצר ברשת, מראה על עוד אנשים ששמעו בדיוק אותו דבר. הנה קישור ובו כל שורה ומי שר אותה, בפונט אחר. למרות שאין לי מקורות לדבר הזה, אני יודע מה שאני שומע, ולי זה מספיק. http://www.pinkfloydfan.net/showthread.php?t=3455
 

חרטושה

New member
נתחיל ממה שאנחנו כן

יודעים בברור: רייט השתתף ווקאלית בשיר Matilda Mother (להלן מוצג מס' 1). כמו כן, מצוין כי בארט השתתף בקולות של הבית האחרון בשיר. נא לשים לב כי לרייט ניתן קרדיט לפני בארט בשיר. על פי האתר הזה (להלן מוצג מס' 2) לפחות, רייט לא ביצע בשיר קולות רקע, או לפחות אין לו קרדיט ככזה. המסקנה הזמנית היא אם כן: The butler did it דבר המפרסם: קיבלתי על עצמי את נטל ההוכחה עקב רצוני להגיע לשורש האמת בעניין שלפנינו. אין בכך משום להעיד על דעתי ועמדתי הפרטית בעניין זה.לאור מטרתו של מצג זה, עדויות סותרות למוצג פה יתקבלו בברכה.
 
הפייבוריט שלי מפייפר

הסגנון השובה לב של סיד בארט מתבטא בצורה מושלמת בשיר הזה. געגועים לימי הילדות העליזים, הפשוטים, והתמימים.
 
מטילדה

אני מתחבר לשיר,כמו רוב שירי פ"פ,יותר דרך המוזיקה ופחות דרך המילים,לכן הקטע שכל כך מושך אותי בשיר זאת האווירה הפסיכודלית שמתבטאת במוזיקה במיוחד בין הבית השני ל בית האחרון. פשוט כיף להקשיב לקטע הזה כל פעם מחדש.
 
למעלה