שאלה:

א ס נ ת י

New member
כן ../images/Emo107.gif

שמות כג' 5: "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וחדלת מעזוב לו עזוב תעזוב עמו". דברים כב' 4: "לא תראה את חמור אחיך או שורו נופלים בדרך והתעלמת מהם הקם תקים עמו". יש גם את סיפור בלעם והאתון (במדבר כב'). בלעם מכה את האתון כי היא לא מוכנה לזוז מהדרך מאחר והיא רואה את מלאך ה'. כאשר מלאך ה' מתגלה לבלעם הוא מתוודה שהוא חטא - החטא הוא הכאת האתון, וזה מה שמראה לנו שאסור להתעלל בבעלי חיים. זהו היופי בתורה - הצד האנושי
 

פלגיה

New member
ושילוח הקן

"כי יקרה קן ציפור לפניך... והאם רובצת על האפרוחים... לא תיקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם..."
 

ע מ י ש

New member
כאן לא כל כך ברור לי מה קורה

האם לקחת את האפרוחים מותר? האם זה לא יצער את האם?
 

יוסי ר1

Active member
כבר דשנו בזה בעבר. הפואנטה היא

שאם אתה לוקח את האפרוחים או הביצים, וזו דרכו של אדם להיזון גם מעופות, שלא תשמיד את המין ע"י שתחמוס גם את האם, פוטנציאל הדור הבא, וגם שמינימום צער יגרם לאם. וזה מזכיר לי עוד שני איסורים דומים, של לשחוט עגל ואביו ביום אחד, וכן שחיטת עגל בן פחות משבוע - עליו לשהות לפחות שבוע עם אימו.
 

ע מ י ש

New member
הבנתי, היה פעם בעתון על איזה שוטה

מירושלים שמתמחה בקיום מצוות נדירות שקיים את מצוות שילוח הקן ולעצמי חשבתי שלמרות שהוא צדיק גדול הוא ככל הנראה רשע לא קטן
 

יוסי ר1

Active member
../images/Emo9.gif "למרות שהוא צדיק גדול

הוא ככל הנראה רשע לא קטן". אהבתי מאד את ההגדרה!
 

פלגיה

New member
"כי ייקרה"

אם יצא לך, ואם תרצה... קשה לחפש את המצוות האלה במיוחד (למרות שהילדים שלי קיימו בהידור - יונה קיננה אצלינו בחלון והם רק רצו "לבדוק את הביצה". אחר כך היונה כבר לא חזרה לדגור עליה
)
 

ע מ י ש

New member
תגידי להם תודה

יונה בחלון או במקום מסוג זה היא צרה צרורה ובסוף ממילא מגיע איזה עורב שטורף את הגוזלים
 

Marinette

New member
כך נאמר בתפילה?

עכשיו אני רואה משמעויות חדשות בשירו של ביאליק...
 
לא, להיפך

מי שמבקש בתפילה שה' ירחם עליו כמו שריחם על הציפור (ולכן ציווה על שילוח הקן) - משתיקים אותו.
 

אלי ו.

New member
לא, כך נאמר שלא לומר בתפילה

זו לכאורה אמירה תמוהה, המצווה נראית כאילו היא מגיעה מרחמים על הציפור ומדוע אסור לומר שהיא כזו? הגמרא נותנת שם שני תירוצים. התירוץ השני (שהתקבל ע"י חכמים רבים) מתנגד לנימוקי המצוות ואומר שהכל גזירות הקב"ה ויש חשש שאדם הרואה במצווה הזו רחמים יתחיל לתהות על שאר אכזריות העולם. התירוץ הראשון הוא שהאיסור הזה הוא חלק מפולמוס יהודי/גנוסטי (או יהודי/נוצרי) והחשש הוא שאמירה כזו עלולה להביא לאמונה בשתי רשויות. אגב, המצווה הפשוטה הזו עוררה פרשנויות ותהיות רבות. אחד הספורים על התפקרותו של אלישע בן אבויה מספר ע"כ שהוא עזב את האמונה לאחר שראה אדם מקיים את מצוות שילוח הקן ומת כתוצאה מהכשת נחש. (המצווה כזכור מבטיחה אריכות ימים)
 

Marinette

New member
מעניין. בקשר לסיפור בסוף

על התפקרותו של אלישע בן אבויה - מעניין להזכיר שהגנוסטים עבדו את הנחש...
 

שוחר1

New member
כי זו מצווה בלית ברירה. היה עדיף אם

תשאיר את הגוזליםם עם האם. היה עדיף אם תהיה צמחוני. כמו אדם הראשון. אגב, הרב קוק באחד ממאמריו, אינני זוכר כרגע באיזה מהם, סבור שכל העולם יהפוך להיות צמחוני.
 

פלגיה

New member
"חזון הצמחונות והשלום"

הוא גם אומר שם שלהפוך לצמחוני זו עליה בדרגה מוסרית, ושאם עושים זאת לפני הזמן עלולים להגיע לעיוותים שונים, כמו אותה תופעה שאנו רואים של אלה החסים על החי יותר מעל בני אדם.
 

שוחר1

New member
בתור צמחוני ותיק, אני יכול לספר לך

שאפשר להיות צמחוני, בלי לפעול באגודות שונות למען החיות. ולדאוג יותר לבני האדם. יש הרבה אנשים לא צמחונים, שיצרחו ברחוב על מי שלובשת פרווה, ואחר כך יקנחו בכבד אווז. מי שמחפש גימיקים, תמיד ימצא. אני צמחונהי לעצמי. לא מסתכל בצלחת של אנשים, ואפילו קונה בשר, אמנם בחוסר חשק, לבני משפחתי. העיוותים לא נובעים מהצמחונות.
 

פלגיה

New member
היות ויש לי צמחוני כזה בבית

אני יודעת על מה אתה מדבר. אבל ראיתי מספיק אנשים שלא יודעים היכן עובר הגבול (יש להם ים של פורומים כאן
)
 

יוסי ר1

Active member
איסור סירוס, ואיסור חרישה בשור

וחמור יחדיו. איסור חסימת שור בדישו. מצוות מנוחה בשבת גם לבעלי החיים.
 
למעלה