inside the actor's studio

izzard

New member
inside the actor's studio

מישהו ראה את התוכנית עם בילי ג'ואל לפני כמה ימים? היה מרתק... ועכשיו לשאלה שלי: בילי דיבר על העדפות שלו לסולמות מסויימים (הוא מת על Eb למשל..). עכשיו, על פסנתר אני יכול להבין למה כל סולם הוא שונה, אבל אני שומע שמוסיקאים אומרים שהסולמות שונים גם מעבר להבדל הפיזי בפסנתר ("לכל סולם האופי שלו"). הטענה הזאת לא מובנת לי, אם מבחינה טכנית אפשר לעשות טרנספוזיציה ולנגן את אותו הדבר בהפרש מסויים. מישהו יכול לנסות להסביר את זה?
 

קניידעל

New member
זה מאוד קשה להסביר

יש המון המון תיאוריות על למה זה ככה, לגבי כל מלחין יש לכל סולם תחושה אחרת, ואין הסברים ומחקרים על למה זה ככה כי זה סוג של הרגשה שמקבלים כששומעים יצירה בסולם מסויים. אפשר לתת דוגמא- קח למשל את האקורד Cm. עכשיו פתח את זה- קח את המהלך I-IV-V7-I על הסולם דו מינור הרמוני, לפי אותה צורה. תנסה לקבל מיזו איזושהי תחושה. עכשיו, כמה דקות אח"כ, נגן את אותו דבר על לה מינור הרמוני. בעיקרון לא אמור להיות שום הבדל- סך הכל טרנספוזיציה פשוטה, אבל משום מה דו מינור נשמע הרבה יותר עצוב מלה מינור. אחד ההסברים שקיימים הם שבגלל שהמרווחים בין התוים הם בטור הנדסי ולא אלגברי, נוצר מצב שבגללו המרחק בין לה ל-דו ודו ל-מי במול הוא לא שווה למרות שהוא נשמע אותו דבר, ובגלל זה יש הבדל בין הסולמות השונים. אני לא יודע עד עמה זה נכון, אבל זה הגיוני במידה מה. עכשיו- הדבר הזה לא חדש, כל המלחינים במערב נותנים חשיבות רבה מאוד לסולמות. בגלל זה בכל רישום של יצירה קלאסית, אחד הדברים הכי חשובים שיש לכתוב הוא הסולמיות.
 

קרס.

New member
נראה מיותר לדבר על תחושות

סובייקטיביות שהמוזיקה יוצרת. זה כמו פירות - מי יגיד לי שפיג'ויה לא יותר טעים ממנגו? כל אחד מתאהב בסולם מסוים. מצד שני, נכון שהמרחקים לא שווים - קראתי על זה משהו פעם ואולי אמצא את זה בארכיון שלי (משהו שקשור להרמוניקס)
 

izzard

New member
מישהו יכול להפנות

אותי לאתר או משהו בנושא? הלכתי ל yahoo כדי לחפש, ואז הבנתי שאין לי מושג מאיפה להתחיל! תודה.
 
אני אוסיף ואציין שוב את הכיוונים

ההסטוריים הלא מושווים בהם כל סולם אכן היה בנוי ממרווחים שונים בכל טור שהוא. אין לי ספק גם שעם הסטורית היצירות שנכתבו כך גם נוצרו שיוכיים הקשרים - תרבותיים. מעבר לזה, יש בכל זאת את כלי הנגינה עצמם שבהם המוזיקאים רגילים ליצור, עליהם הם התפתחו, ולכן יש להם גם קונוטציות בנושא סולמות.
 
למעלה