Inte äger jag gods och gull

drooli

New member
Inte äger jag gods och gull

אני מחפש את השיר הזה, ומן הסתם אין אותו בארץ. מישהו מכיר? Inte äger jag gods och gull och inga åkrar och ängar. Inga kritter och inget stall och inga pigor och drängar. Men min vän min, han bränner brännvin och gör sig avsevärda pengar. Vi har hemslöjd av alla slag för tjugofem kronor flaskan. Bot för utsot och bot för drag och bot för binnickemaska. Kommer pliten, så slår vi spriten så det går vågor i vaska. Varje kväll när till sängs jag går tar jag en stöt i min mortel. Varje morgon när jag upstår tar jag en sup och en porter. Det stärker anden och stillar handen så att jag knäppa kan min kjortel. Inte längre så ung en tös och int' så flink över stätta. Det är sant att jag driver lös och undgått varning för detta. Tung i gumpen och tung i klumpen men räknas ändå till dom lätta. Än jag minnes min gröna dal än hör jag felorna tona. Röda strumpor och sidenschal och silverspänne på skorna. Men far till Dalom blir aldrig tal om. Det blir som vanligt till Landskrona.

Eurogirl

New member
אתה יכול לתת עוד פרטים לגבי השיר?

סגנון, מאיזה תקופה הוא, מבצעים, מה שלא יהיה... אני מכירה ממש הרבה מוזיקה שבדית יחסית, אולי אם תכוון אותי אני אוכל לעזור...

drooli

New member
כאן יש את השיר

http://www.b.kth.se/www/sangledare/mp3musik.htm (אבל בביצוע ממש דפוק) DALPOLSKA

למעלה