John of Arc ניתוח

John of Arc ניתוח

מילות השיר -http://www.leonardcohenfiles.com/album3.html#27 אם מישהו לא יודע, רקע היסטורי על רגל אחת: John of Arc ׁ(ז'אן דארק בעברית) הייתה נערה צרפתיה שהחלה לשמוע קולות של מלאכים וקדושים נוצריים הקוראים לה להצטרף לצבא הצרפתי במלחמתו מול הבריטים במלחמת 100 השנים. היא הובילה את הצרפתים למספר ניצחונות עד שנתפסה בידי הבריטים והועלתה על המוקד. כהן בוחר לעסוק בשיר בסוף חייה של ז'אן דארק, אבל הבריטים מחוץ לתמונה. למעשה היא רוכבת דרך החושך ולהבות עוקבות אחריה - סיפור אהבה בין האש לז'אן דארק. הלהבות עקבו אחריה- כלומר האש ריגלה אחרי דארק. השימוש בחושך מהווה גם משחק מילים עם התקופה, ימי הביניים מכונים באנגלית העידן החשוך. דארק לא מוצגת כאן כגיבורה גדולה אלא כאישה אבודה מול האש השולטת - עוקבת אחריה, נוסף על כך זה לילה מלאה עשן. האמירה שאין גבר שידריך את דארק עומדת בניגוד לדימוי הפנימסטי שלה- כאישה שמובילה גברים, בשלב הזה של חיה גם היא הייתה צריכה גבר שיוביל אותה. אפשר לפרש את העדר הגבר גם כהעדרות של אלוהים, שהפסיק להדריך אותה בשלב זה. גם את הבעדר הירח אפשר לפרש כהעדר השגחה מלמעלה. בחלק השני של הבית הראשון הדימוי הפמינסטי של דארק נסדק אפילו יותר - היא עייפה מהמחלמה ורוצה גבר. אבל כאן יש בחירת מילים מעניינת- היא אומרת שהיא רוצה את העבודה שהייתה בעבר- להתחתן נתפס בעיניה כסוג של עבודה, כפי שימי הביניים היה מצופה מהנשים להתחתן ולציית לבעל, תפיסה שעברה גם לתת-מודע של ז'אן דארק, הדוגמה הכי מופוסמת של התחמקות מהתפקיד הנשי המוסרתי. יש גם מימד של אירוניה באמירה הזאת- אלה לא החיים שהיו לה בעבר אלא החיים שדמיינה שהיו לה- חיים שלעולם לא יהיו לה. הרצון שלה ללבוש "משהו לבן" עומד בניגוד לשריון שהיא לובשת בשיר, השריון שהירח לא מאיר. עושה רושם שחלק ממה שמפריעה לגיבורה הוא הופעתה החיצונית. למעשה יש בבית הזה זעקה של דארק שנאמס לה מהשליחות שלה ורצון לנורמליות, מה שמתבטא בתשוקה לגבר (אולי לכך הכוונה ברעב שבסוף הבית) ובדאגה להופעה החיצונית. האש ממהר (לעזאזל עברית תקנית, בשיר הזה האש הוא זכר) לתפוס את התפקיד כגבר ואמור שהוא עקב אחריה זמן רב - מה שאומר שהיה שיוני בגישה של דארק, עד לאותו רגע היא לא חשבה כך ובאמת הייתה הגובורה הפמיניסטית בהתאם למיתוס. זה גם מציע ההסבר לכך שהיא נתספה לסוף -היא לא נחלשה, אלא פשוט נמאס לה מהחיים הצבאים והקרבות. האש גם אומר שיש בתוכו גיבורה שכמהה לנצח- דארק עצמה. כלומר, האש מההתחלה רצה לשרוף את דארק, זו הייתה מטרתו. הוא מתאר אותה כבודדה וקרה- הקור עומד כמובן בניגוד לחום שלו, הם הפכים שנמשכים זה לזה. בסיום הבית הוא אומר שהוא אוהב את הגאווה שלה- מילה שמחזירה אותנו לתפיסה הפנימיסטית של דארק. הבית השלישי נפתח בבקשה שלה מהאש" לעשות את גופו לקר" בקשה המראה על תמימות עצומה- הרי האש לא יכול להפוך לקר- והוא גם לא רוצה. היא מתפסת תכוכ כדאיל היות כלתו היחידה- שוב תמימות מכיוון האש שרפה ותשרוף (טוב, כמה שאפשר לכתוב בעברית איומה) עוד האנשים רבים. האש לוקח אותה עמוק על ליבו, מחווה של אהבה, אבל למעשה בכך הוא הורג אותה ותולה את האפר של שמלת הנישואין שלה- אפר שחור ההפך מהבגד הלבן שהיא רצתה ללבוש. כאן גם מוזכרים אורחי החתונה (הבריטים שצפו בהוצאה להורג) שקודם לא הוזכרו בשיר, אולי אפילו הוסתרו בידי האש, שכאן מודגש שז'אן הייתה בודדה והשהלילה היה חשוך ומלאה עשן. בחלק הראשון של הבית האחרון היא מבינה את מה שהייתה צריכהל הבין קודם- אם הוא אש אז היא עץ, כלומר הקורבן שלו. זה קורה בשלב מאוחר מדי, אחרי שהוא כבר שם את האבק שלה (אחרי שנשרפה לגמרי, שלב שהוא מעבר למות) עמוק בתוך ליבו. יש גם כאן מימד נוסף של אהבה - היא מה שגורם לו לבעור, הלהבה לבב. רק בסיום של השיר נכנס הדובר, כמי שראה אותה לאורך הדרך, ראה אותה בוכה ובניגוד לכך ראה את התהילה בעיניה, מה שמזכיר לנו שהיא הייתה גיבורה רבת תהילה. לסיום הוא נותן את המסר של השיר -גם הוא ,כמו כולם נכסף לאהבה ואור, אבל האם זה באמת חייב להיות כל כך אזכרי? כהן אומר שאהבה מביאה איתה סבכל רב מאוד, הוא נותן את הדוגמא הכי קיצונית- מוות. הוא גם שואל האם זה צתריך להיות כל כך בהיר- מילה לא שלילית, שהוא גם השתמש בה בהקשר חיובי בתחילת השיר, לדעתי הכוונה בכך שלפעמים האהבה בהירה מדי- גודלה מדי ועוצמתית מדי מה שגורם לאוהבים להישרף. השאלה בסוף נותרת ללא תושבה- יכול להיות שאהבה לא חייבת להיות כך, מה שבטוח לגבי ז'אן דארק זה היה חייב לקרות כך. כהן מרבה לעסוק במלחמה בין המינים (בעיקר בשיריו הלא-מולחנים) והשיר הזה הוא בהחלט חלק מכך - האישה מועלת קורבן בידי הגבר, אך לא רק בידיו -לתפיסה של האישה בחברה בימי ביניים היא חלק מכריע בנפילה של הגיבורה. למעשה כהן מגן על דארק- מציג אותה כתמימה שנפלה קורבן לחברה שלא יכלה לקבל נשים כמוהה, מה שהוביל לכך שגם היא רצתה להיות אישה רגילה, ובנוסף נפלה קורבן לאל שנטש אותה.
 
למעלה