יוסף בן דוד שוורץ
New member
marxism
המרקסיזם מהו? תרגם מאנגלית יוסי שורץ א. על המבוכה "כמו שבחיים של האדם הפרטי,יש להבחין בין מה שאדם חושב ואומר ובין מה שהוא עושה, כן במאבקים ההיסטוריים, יש להבחין בין פראזות ופנטזיות של המפלגות ובין הארגון הממשי והאינטרס הממשי שלהן. מה שהם מתארים את עצמם לבין מה שהם באמת" ק. מרקס ה18- בברומיר של לואי בונפרט. לא די בלבד שאנשים שונים המכנים עצמם מרקסיסטים מחזיקים בעמדות מנוגדות על שאלות מסוימות ( למשל על הסיבה של הנטייה של שער הרווח ליפול, או מה היה אופייה המעמדי של ברית המועצות כשם שמה בדיוק מתרחש כיום בוונצואלה ), דבר שניתן לצפות ממנו בתנועה חייה. הבעיה היא. כי בסיטואציות של מלחמת אזרחים , אישים ומפלגות המופיעות תחת השם מרקסיסיטיות נמצאים משני הצדדים של המתרס. חשבו על פלכנוב ועל לנין ב- 1917, קאוטסקי ורוזה לוקסמבורג ב-, 1919, סטלין וטרוצקי לאחר 1923, המפלגה הקומוניסטית והפו"ם במלחמת האזרחים בספרד, הונגריה ב-1956, פולין ב- 1981, קריסת ברית המועצות, הכיצד איפה ניתן לקבוע מיהו מרקסיסט? יש כמובן כאלו שיטענו כי כל השאלה חסרת משמעות, ועלינו לקבל כל אחד האומר שהוא מרקסיסט ככזה. גישה כזו היא נוחה מאוד לבורגנות משום שהיא יכולה בדרך זו לקשור את יוסף סטלין והפול פוט המרצחים של קמבודיה, ללנין וטרוצקי. זאת גם גישה המאפשרת למרקסקולוגים, להוציא לאור ספרים עבי כרס המסבירים מיהם המרקסיסטים כאשר הם כוללים בהם זרמים שונים מהאוסטרו מרקסיסטים , דרך הקסטרואיסטים ועד אלתוסר. הבעיה בגישה זו הנה שהיא מופשטת. פעילות ובמיוחד פעילות פוליטית דורשת תיאוריה ופרקטיקה. מרקסיסטים המבקשים לשנות את העולם אינם מסתפקים בתפקיד של מפרשים בלבד ועל כן פעילים פוליטיים נאלצים להעביר קו החוצה בין המרקסיזם לבין אלו המכנים עצמם ככאלו. אולם אין זה תמיד קל, משום שמבלי לעקוב אחר ההתפתחות של התנועות השונות הטוענות למרקסיזם, מהשורשים שלהן ועד היום, לא נגיע לתשובה. לא רק זאת, אלא מאחר ואין בני אדם חופשיים ממעמדות, השאלה היא מאיזו פרספקטיבה מעמדית בוחנים תיאוריות ועמדות פוליטיות? מאחר והתנועה היא חייה, לא ניתן פשוט לאמץ את העמדות של מרקס, שכן העולם בו אנו חיים אינו זהה לעולם בתקופתו של מרקס. המרקסיזם אינו דוגמא, אינו דת כפי שאויבי המרקסיזם טוענים אלא מתודה של ניתוח יחסים חברתיים. טרוצקי כתב בשאלה זו:" המרקסיזם הוא בראש וראשונה שיטת ניתוח-לא ניתוח של טקסטים אלא של יחסים חברתיים". The Permanant Revolution and Results and Prospects (New York 1969), p. 1 אם התיאוריה של מרקס הייתה מופרכת בכללותה, לא תזה זו או אחרת, אזי אכן המרקסיזם לא היה אלא דת. האינטלקטואלים הבורגנים כתבו ספריות שלמות במטרה להפריך את המרקסיזם. אולם כאשר בוחנים את הטענו שלהם, אנו מגלים כי שיטת ההפרכה שלהם אינה אלא השיטה של המלחמה בבובת קש. אין הם מנסים לסתור את מה שכתב מרקס, אלא מסלפים את התיאוריה המרקסיסטית ואת הסילוף הזה הם מוכיחים שאינו נכון. אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר לניסיון הפרכת התיאוריה של מרקס, היא הניסיון להפריך את תיאורית הערך של מרקס .ים של ספרים נכתב בנושא זה, אולם כל הבוחן את הטיעונים של "המפריכים" מגלה בפשטות מעשה הונאה. אילו הקפיטליזם היה מתפתח לצורה חדשה של חברה,בה אין סתירות ותחרות, כפי שמקס וובר או ג'ימס בורנהם ( מהפכת המנהלים) טענו, אזי אכן, התיאוריה של מרקס כי המנוע של ההיסטוריה הוא המאבק המעמדי, היה מוכח כשגוי. כפי שטרוצקי כתב בספרו האחרון -להגנת המרקסיזם, אז שום דבר לא היה נותר אלא להכיר בכך שהפרוגראמה הסוציאליסטית המבוססת על הסתירות של הקפיטליזם נגמרה באוטופיה" Trotsky, In Defence of Marxism (London 1966), p. 11.
המרקסיזם מהו? תרגם מאנגלית יוסי שורץ א. על המבוכה "כמו שבחיים של האדם הפרטי,יש להבחין בין מה שאדם חושב ואומר ובין מה שהוא עושה, כן במאבקים ההיסטוריים, יש להבחין בין פראזות ופנטזיות של המפלגות ובין הארגון הממשי והאינטרס הממשי שלהן. מה שהם מתארים את עצמם לבין מה שהם באמת" ק. מרקס ה18- בברומיר של לואי בונפרט. לא די בלבד שאנשים שונים המכנים עצמם מרקסיסטים מחזיקים בעמדות מנוגדות על שאלות מסוימות ( למשל על הסיבה של הנטייה של שער הרווח ליפול, או מה היה אופייה המעמדי של ברית המועצות כשם שמה בדיוק מתרחש כיום בוונצואלה ), דבר שניתן לצפות ממנו בתנועה חייה. הבעיה היא. כי בסיטואציות של מלחמת אזרחים , אישים ומפלגות המופיעות תחת השם מרקסיסיטיות נמצאים משני הצדדים של המתרס. חשבו על פלכנוב ועל לנין ב- 1917, קאוטסקי ורוזה לוקסמבורג ב-, 1919, סטלין וטרוצקי לאחר 1923, המפלגה הקומוניסטית והפו"ם במלחמת האזרחים בספרד, הונגריה ב-1956, פולין ב- 1981, קריסת ברית המועצות, הכיצד איפה ניתן לקבוע מיהו מרקסיסט? יש כמובן כאלו שיטענו כי כל השאלה חסרת משמעות, ועלינו לקבל כל אחד האומר שהוא מרקסיסט ככזה. גישה כזו היא נוחה מאוד לבורגנות משום שהיא יכולה בדרך זו לקשור את יוסף סטלין והפול פוט המרצחים של קמבודיה, ללנין וטרוצקי. זאת גם גישה המאפשרת למרקסקולוגים, להוציא לאור ספרים עבי כרס המסבירים מיהם המרקסיסטים כאשר הם כוללים בהם זרמים שונים מהאוסטרו מרקסיסטים , דרך הקסטרואיסטים ועד אלתוסר. הבעיה בגישה זו הנה שהיא מופשטת. פעילות ובמיוחד פעילות פוליטית דורשת תיאוריה ופרקטיקה. מרקסיסטים המבקשים לשנות את העולם אינם מסתפקים בתפקיד של מפרשים בלבד ועל כן פעילים פוליטיים נאלצים להעביר קו החוצה בין המרקסיזם לבין אלו המכנים עצמם ככאלו. אולם אין זה תמיד קל, משום שמבלי לעקוב אחר ההתפתחות של התנועות השונות הטוענות למרקסיזם, מהשורשים שלהן ועד היום, לא נגיע לתשובה. לא רק זאת, אלא מאחר ואין בני אדם חופשיים ממעמדות, השאלה היא מאיזו פרספקטיבה מעמדית בוחנים תיאוריות ועמדות פוליטיות? מאחר והתנועה היא חייה, לא ניתן פשוט לאמץ את העמדות של מרקס, שכן העולם בו אנו חיים אינו זהה לעולם בתקופתו של מרקס. המרקסיזם אינו דוגמא, אינו דת כפי שאויבי המרקסיזם טוענים אלא מתודה של ניתוח יחסים חברתיים. טרוצקי כתב בשאלה זו:" המרקסיזם הוא בראש וראשונה שיטת ניתוח-לא ניתוח של טקסטים אלא של יחסים חברתיים". The Permanant Revolution and Results and Prospects (New York 1969), p. 1 אם התיאוריה של מרקס הייתה מופרכת בכללותה, לא תזה זו או אחרת, אזי אכן המרקסיזם לא היה אלא דת. האינטלקטואלים הבורגנים כתבו ספריות שלמות במטרה להפריך את המרקסיזם. אולם כאשר בוחנים את הטענו שלהם, אנו מגלים כי שיטת ההפרכה שלהם אינה אלא השיטה של המלחמה בבובת קש. אין הם מנסים לסתור את מה שכתב מרקס, אלא מסלפים את התיאוריה המרקסיסטית ואת הסילוף הזה הם מוכיחים שאינו נכון. אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר לניסיון הפרכת התיאוריה של מרקס, היא הניסיון להפריך את תיאורית הערך של מרקס .ים של ספרים נכתב בנושא זה, אולם כל הבוחן את הטיעונים של "המפריכים" מגלה בפשטות מעשה הונאה. אילו הקפיטליזם היה מתפתח לצורה חדשה של חברה,בה אין סתירות ותחרות, כפי שמקס וובר או ג'ימס בורנהם ( מהפכת המנהלים) טענו, אזי אכן, התיאוריה של מרקס כי המנוע של ההיסטוריה הוא המאבק המעמדי, היה מוכח כשגוי. כפי שטרוצקי כתב בספרו האחרון -להגנת המרקסיזם, אז שום דבר לא היה נותר אלא להכיר בכך שהפרוגראמה הסוציאליסטית המבוססת על הסתירות של הקפיטליזם נגמרה באוטופיה" Trotsky, In Defence of Marxism (London 1966), p. 11.