MQA - Master Quality Authenticated נשמע קונספט מעניין

EB10000

New member
MQA - Master Quality Authenticated נשמע קונספט מעניין

שלום

לאחרונה באתרי רכישת מוסיקה באיכות גבוהה כגון HDRACKS אני שם לב שאותו אלבום מופיע פעמיים, פעם רגיל ופעם לצד כיתוב MQA. מתברר שחברת מרידיאן פתחה טכנלוגית קידוד אודיו חדשה שמבטיחה העברת קובץ או סטרים BIT4BIT בדיוק כפי מהנדס הקול באולפן קבע. זו למעשה שיטת קידוד וגם הצפנה עם חתימה אלקטרונית שמבטיחה שהקובץ לא עבר טיפול עי שום DSP לרבות שינוי בעוצמות.

יש כבר שירותי מוסיקה כמו TIDAL, חברות מוסיקה, נגני מוסיקה ועוד שהוסיפו את התמיכה או מתכננים להוסיף בקרוב. גם יצרניות הרסיברים כמו דנון הבטיחו לכלול תמיכה ב MQA בדגמי 2018 הקרובים. הנה מידע נוסף:

https://www.whathifi.com/advice/mqa-audio-what-it-how-can-you-get-it

http://www.mqa.co.uk/
https://en.wikipedia.org/wiki/MQA

https://www.youtube.com/watch?v=xl3LDwQ1pVs

https://www.youtube.com/watch?v=erMFQt5_HoM

https://www.youtube.com/watch?v=r_wxRGiBoJg

https://www.youtube.com/watch?v=T5o6XHVK2HA&t=1326s

https://www.youtube.com/watch?v=X776HHJayC8

https://www.youtube.com/watch?v=-nx1rZogSKU&t=358s

לפי דיווחי עורכי המגזינים בתחום האודיו השונים, ומומחים אחרים, הרוב אומרים שהם כן מרגישים בהבדל באיכות כאשר מנוגן תוכן בתקן MQA עי נגן התומך בפענוח MQA. אגב זה לא בדיוק פורמט חדש, זה שיטת הצפנה שניתן להוסיף לקל פורמט קיים כמו FLAC או כל פורמט LOSSLESS אחר. הקובץ מתנגן בכל נגן רגיל ללא MQA אבל באיכות רגילה. ברגע שהנגן מזהה שכל הציוד תומך ב MQA אז רק אז הוא מאפשר לנגן באיכות המלאה, בדומה ל HDCP לוידאו..

אני מניח ששרשור כזה לפני 10 שנים היה תופס הרבה עניין, לא נראה לי שזה יעניין כאן הרבה, אבל יהיה נחמד לשמוע מה יש לאלו שכן מבינים עניים כמו מיכאל ואריאל אריאלי להגיד בנושא? (בעיקר אריאל שהוא איש אולפנים). אגב בכדי להפוך אולפן לקבלת תקן MQA הבנתי שזה סיפור לא פשוט ויקר הדורש רשיונות והסמכה של החברה שהיא בת של מרידיאן. זה דומה לרעיון ה THX אבל עבור אודיו HI FI נטו.
 
לך תדע, אולי אין השיטה כצעקתה

שלום
שיטות להשבחת המקור, מסיבות כאילו ואחרות יצאו חדשות לבקרים וגם נעלמו.
HDCD שאומצה ע"י LINN ו-RR ועוד. במבחן האמת, הוכח שהיא גורעת ולא תורמת.
אח"כ יצאו בריבוי ביטים ותדר הדגימה, כמו תקליטי Chesky ועוד.
אח"כ הגיע ה-SACD עם DSD ובמקביל HD Audio. השני מת מוקדם, ה-SACD החזיק קצת ומת גם.
JVC הוציאה את ה-XRCD והיו עוד רעיונות למכביר. רובם נעלמו, אף לא אחד התקבל באופן גורף.
יש ברשת מיני הקלטות HI RES.
אני לא יודע אם הכוונה שלך לשבח את הצליל בביתך, עם המערכת הקימת או רעיון כללי לדיון.
בסה"כ אני מופתע לקרוא ממך משפט כמו:
"זו למעשה שיטת קידוד וגם הצפנה עם חתימה אלקטרונית שמבטיחה שהקובץ לא עבר טיפול עי שום DSP לרבות שינוי בעוצמות". אחרי שאימצת את ה-DSP ברסיבר שלך, משתמש בו באופן אינטנסיבי ומביא אותו כפתרון לכל הבעיות שיש לך במערכת. אז לא הבנתי: DSP זו הבעיה או הפתרון?
 

EB10000

New member
DSP הוא פתרון בל אין לכך קשר למה ש MQA מציע

שלום

יש הבדל. חשוב שהקובץ יהיה נאמן למקור ולא עבר טיפול. אבל ה DSP שאני מוסיף בבית נועד לתקן בעיות אקוסטיות בחדר ההשמעה. אגב מתברר שה MQA גם נועד לנצל טוב יותר את רוחב הפס לשידור. הוא מבצע דחיסה דינאמית ואריטמתית לא הרסנית, תוך הקרבה של תחום האולטרה סוני שקיים בהקלטות לטובת סביות מידע נוספות. תכלס, איך זה בדיוק עובד אין לדעת כי מדובר בשיטה סודית ובכל הסרטונים לא ממש מסבירים וגם נראה שהמסבירים בעצמם לא ממש מבינים מה זה, אבל נראה שיש הרבה רעש ולהבדיל משיטות קודמות כמו HDCD הפעם זה תופס כי זה בין השאר מנסה למנוע פרטיות. שירות גוגל מיוזיק כנראה יוסיף תמיכה כמו גם ITUNES.
 
האם נמצאה הדרך לאכול את העוגה וגם להותיר אותה שלמה?

שלום
אני במקומך, לא הייתי מחליף את ה-DSP של הרסיבר, אלה מחפש במקום אחר את הפתרון לבעיית אי שביעות הרצון שלך. ומה שטוב להקלטות כנראה שיהיה טוב גם עבורך בבית.
לגבי ה-MQA ימים יגידו. לטעמי ימיו בשוק אינם רבים, ושוק השמע לא בדיוק בפריחה בימינו. האם יצא לך לשמוע את זה?
זה רק בתהליך ההקלטה ובהשמעה לא צריך שום ציוד מלבד ממיר DAC אודיו שיש בכל רסיבר/סלולארי/מחשב?
 
מבלי לזלזל בעורכי מגזינים, בייחוד של High End,

בתחום המוזיקה הקלאסית (תחום בו אני מתמחה) לא "קונים" גימיקים.
הקלטה טובה של מוזיקה קלאסית נעשית בשקיפות מירבית, ללא כל התערבות טכנולוגית, אלא, אם אין ברירה (כמו, למשל, קימפרוס קל ע"מ שיוכל לעבור את המדיה עליו מקליטים - תקליטי ויניל).
הוספת אפקטים ועיבודים נוספים, מכל סוג שהוא, אינם מקובלים (ולכן, ההקלטה נעשית עם הציוד הטכני הטוב והשקוף ביותר שניתן להשיג).
עולם ההי אנד ידוע באמונות הוודו שלו ולא ארחיב על כך......
בקיצור, חפש הקלטות בלי גימיקים, אם תחום המוזיקה הקלאסית ענינך.
אריאל אריאלי
 

EB10000

New member
אכן לאחר קריאה מעמיקה מדובר בגימיק או אפילו הונאה לדעת רבים

ה MQA זה למעשה CORE של איכות CD של 16 סביות ו 44.1 קילוהץ בפורמט FLAC LOSSLESS שעבר סוג של חתימה אלקטרונית שהביטים נאמנים למקור. אבל זה לא הכל, בנוסף למידע CORE יש מידע משלים נוסף בפורמט דומה ל AAC דחוס LOSSY אשר כולל מידע משלים שלטענת המפתחים של MQA לאחר שהמידע המשלים מפוענח (UNFOLDED להגדרתם) וממוזג ל CORE מקבלים איכות שוות ערך ל 24 סביות ו 192 קילוהרץ...

עדיין, נראה שהמון אולפני הקלטות, חברות מוסיקה, יצרני תוכנה וחומרה הולכים לאמץ את הגימיק הזה, עד כדי שבעתיד לא יהיה אפשר לרכוש מוסיקה בפורמט שלא תואם את ה MQA. הסיבה העיקרית היא הגנת DRM שמונעת פירטיות. בקרוב כל נגן מוסיקה בתוכנה או חומרה יחשב ללא חוקי ויאסר להפצה רשמית אם הוא לא תומך ותואם MQA. למשך נגן נפוץ כמו FOOBAR לא יוכל להמשיך להתקיים חוקית אם הוא מאפשר לנגן קבצים ללא תקן MQA. זה נעשה בכדי לאלץ כל מאזין למוסיקה לשלם תמלוגים. גם צוות הפיתוח של KODI אמר שיש בכוונתו לאמץ את ה MQA ולא לאפשר ניגון קבצים ללא תקן MQA...

בקיצור, המוסיקה הולכת למות..
 
המוסיקה לא תמות אצלי

יש לי מלאי תקליטורים . וכ300 תקליטים וניל . אקנה פטיפון טוב . ונאזין לזה
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ואצלי היא לא מתה, כי יש ערוץ קלאסיקה שמשדר כל הזמן מוסיקה,
ויש מלא חומר ביוטיוב. אולי לא הכי איכותי בעולם, אבל למי אכפת? גם האוזניים שלי כבר לא מה שהיו פעם ו... ממילא אנחנו הרי לא חיים רק מוסיקה. אנחנו פה.. אנחנו רואים סרטים וסדרות והחיים מגוונים.
 
אחרי תגובתך המעמיקה

שלום
זה נראה יותר כמו קוד הגנה משופר, מאשר קוד איכות משופרת. נו, לפחות שפרו משהו...סה"כ גם ה-SACD די מוגן.
הגישה שלך למוסיקה פטאליסטית. מה, יפסיקו לנגן קונצרטים או הרכבי ג'אז, ואנשים יפסי להאזין למוסיקה? תראה איזה מהומה עשו מהאירוויזיון, וקשה לקרוא לזה בכלל מוזיקה.
סה"כ עוד מנגנון הגנה שכנראה יאסף אל אחיו בארכיון. אין לה קשר למוסיקה.
 

EB10000

New member
הסבר טכני מרתק - שיטת האוריגאמי של MQA

שלום

אז ככל שאני קורא יותר, אני מגלה דברים מעניים על ה MQA הזה. ראשית מצאתי מאמרים ב IEEE על גישת ה ORIGAMI המדוברת ללא אזכור המילה MQA ומכאן שחברת מרידאן לקחה מאמרים אקדמיים והפכה אותם לפטנטים רשומים שלה.

אז ראשית על מנת CD או קובץ FLAC 16 44.1 יקבל אישור MQA (לאחר שיקודד ל MQA) על הקלטת האולפן המקורית להיות 24 סביון ו 192kHz. מכאן לוקחים את הקובץ המאסטר וממירים אותו ל 16 סביות ו 44.1 קילו הרץ עם DITHER למהדרין ואישור מהנדס הסאונד. קובץ זה מנותח ספקטראלית ומושווה לקובץ המסטר המקורי. קובץ המאסטר המקורי מנותח עבור תחום התדרים הגבוה מ 20 קילוהרץ. שם לוקחים את כל המידע בתדר הגבוה ומעבירים אותו תהליך בתיאום עם קובץ ה 16-44.1 כאשר כל המידע החסר בכדי להשלים את איכות ה CD לאיכות מאסטר עובר דחיסה בגישה פסיכו-אקוסטית כמו MP3 והעתקה לתחום ב 0 עד 20 קילו הרץ בעוצמה נמוכה מאד מתחת לסף הרעש של קובץ איכות ה CD המקורי. בסרטון המצורף השיטה מוסברת מוחשית אבל עבור קובץ CORE של 16 סביות ותדר דגימה 48 קילו הרץ. זה היה הרעיון המקורי אבל חברות התקליטים הנגדו ל 48 קילו כי הם התעקשו של תיאימות מלאה ל CDDA. כל המידע הנוסף הוא מידע דחוס ובעוצמה מאד נמוכה בשיטה יחודית הנקראת אוריגאמי. בכדי לפענח ולשחזר קובץ מאסטר - תהליך ה UNFOLDING נדרש מידע נוסף אשר מוצפן לתוך ה METADATA עי סביות OVERHEAD ב CDDA המקורי (סביות שפעם שימשו לדברים אחרים כמו מידע על הזמר, תמונות ועוד - כל אלו נמצאים היו בענן ברשת וצריך רק קוד בכדי התאים אותם לתוכן המנוגן).

התצאה היא קובץ FLAC ננח רגיל שמתנגן בכל נגן ללא MQA בתוספת רעש רקע שהאוזן האנושית לא שומעת. רק DAC תומך MQA ידע להשתמש ב METADATA ולפענח את איכות המאסטק 24-192 מתוך קובץ שגודלו זהה לקובץ 16-44.1...

https://arstechnica.com/gadgets/201...hing-you-need-to-know-about-high-res-audio/4/

מרתק לא? אז לא, יש לכל הגישה הזאת המון מתנגדים ואף כאלו שתוענים שקוב ה CORE נפגע ואיכותו יורדת מקובץ רגיל ללא MQA

https://www.reddit.com/r/Music/comments/6n9nxf/good_people_of_rmusic_we_absolutely_need_to_talk/

בקישור האחרון יש משהו שריכז את כל החסרונות של ה MQA...
 

EB10000

New member
מילת המפתח כאן היא מידע חבוי מתחת לרצפת הרעש

ז"א קובץ איכות CD רגיל, שמתחת לרצפת הרעש בצורת רעש חבוי או מקודד מידע דמוי MP3 שכולל את כל הספקטרום החסר ל קובת איכות ה CD בכדי שיהיה בעל ספקטרום זהה לקובץ מאסטר 24-192...
 
למעלה