NEDERBEAT*** PART 1
WELCOME TO THE MAGNIFICENT WORLD OF NEDERBEAT כשאנחנו מתייחסים לסצנת ה BEAT, PSYCH, ו UNDERGROUND בהולנד של אמצע וסוף שנות הששים, מקובל להכליל בד"כ בשם : NEDERBEAT. השמות העיקריים אשר עולים וצצים כוללים את Q65, OUTSIDERS, THE ZIPPS, BUMBLE BEES, SHOES, JAY JAYS, GOLDEN EARRINGS, TEE SET, LES BAROQUES, MOTIONS, SHOCKING BLUE, SANDY COAST , ו DE MASKERS מבחינת חשיבות היסטורית, ובקונטקסט של איכויות ושל תוחלת החיים של התפוקה המוסיקלית לאורך ציר הזמן, ניתן לומר בוודאות שההרכבים החשובים של הגל המדהים הזה היו OUTSIDERS, ו Q65 שני ההרכבים הללו עשו את המהלכים האבולוציוניים הטיפוסיים מ BEAT ו R&B דמוי GARAGE ליצירתיות מורכבת יותר, ושניהם עשו זאת מבלי לחטוא בפומפוזיות ויומרנות. ה Q65 , לפחות בתחילת הדרך, התאפיינו בסאונד "נע" (RAW ) בדומה ללהקות גראז' אמריקאיות, ובמידה מסוימת עלו על ההרכבים ההם, הן באיכות והן בתעוזה. מילת המפתח שלי בתיאור המוסיקה של 65Q תהיה מן הסתם 'תשוקה' . וכשאני אומר 'תשוקה' (במירכאות) אני לא מדבר על האלמנט הארוטי, אלא על המחויבות הברורה ליישם את תאוות החיים בכל צליל וצליל. עכשיו הקשיבו, והקשיבו טוב! זה הרכב ששווה לחפור לחפש דיסקים שלו בהוצאות מחודשות, ויש. אם אפשר - רצוי כמובן ליפול על החומר המוקדם, שכן החומר המאוחר פחות 'הדוק' ואין בו את אותה 'תשוקה ' שהייתה ללהקה בתחילת הדרך. OUTSIDERS נעו על ציר דומה לזה של Q65, אלא שבדומה ל ANIMALS, האקט שלהם נבנה סביב דמותו הכריזמטית, אישיותו האניגמטית, וכישרונו יוצא הדופן של אדם אחד. WALLY TAX היה לגבי ה OUTSIDERS מה ש ERIC BURDON היה בשביל ה ANIMALS, ואולי ג'אגר היה בשביל ה STONES - המגנט. הסצנה ההולנדית הייתה אורבנית לחלוטין, ואפשר להגיד שהיא עגנה בעיקר במשולש הערים אמסטרדם, רוטרדם, ודן האך. בתוך זמן קצר יחסית צצו מאות הרכבים, של צעירים שהושפעו מן הביט הבריטי, הגראז' האמריקאי, מפולק רוק, מהביטלס, מהסטונז, ומסצנת ה WEST COIAST בארה"ב. די מהר החל ה NEDERBEAT לצמיח גם הרכבים אזוטריים יותר, כמו ZEN, BOUDEWIJN DE GROOT, וכמובן ההרכב החשוב (והמצוין) 1850 GROEP, שניתן לשייכו לתקופת התפר בין NEDERBEAT לבין הגל ה"מתקדם". חשוב לי להזכיר את ההרכב הזה כאן, ולו רק בזכות האלבום הפסיכדלי הטריפי: AGEMOS TRIP TO MOTHER EARTH, אלבום חשוב לכל חובב רוק הרפתקני, בעיקר עקב היותו אלבום קונספט פסיכדלי, לפחות בחציו, מעין SF SORROW של מדינות השפלה. אגב, ניתן למצוא הוצאה מחודשת שלו עם לא פחות מ 13 בונוסים (!), כשהבונוסים עצמם לא נופלים כהוא זה משאר האלבום. כשאני מנסה להסתכל על NEDERBEAT ולחשוב על הסממנים שהבדילו את התופעה הזו משאר היעדים בפלנטה, המילה הראשונה שרצה לי בראש היא: חופשיות. כוונתי לא רק לאמירה הלירית הפריקית, אלא גם לעושר עולם הדימויים המוסיקלי, ליצירתיות בעיבודים, לאקלקטיות, ולהמצאות של תת-ז'אנרים בתוך תת-ז'אנרים, בתוך תת-ז'אנרים, כמו סיפורים בתוך סיפורים. כל אלו יצרו FEEL ייחודי לסצנה ההולנדית, משהו שההקבלה היחידה שאני עשוי למצוא לה - קרתה דווקא בקצה העולם – בברזיל. האקלקטיות היצירתית הזו תישאר תמיד סממן ההיכר העיקרי של ההולנדים, ושל הברזילאים, להבדיל אלפי הבדלות... כמובן. חשוב לומר, שהרכבים כמו , TRACE, FOCUS וכמו SUPER SISTER לא נכללים בקבוצה הזו, שכן הם כבר שייכים לעולם אחר, זה הקשור לגל ההפקות בעלות היומרות ה"מתקדמות" יותר, קרי: הפרוגרסיב של שנות השבעים. זה לא לעכשיו. ובפרק הבא: CQ - הסאגה הנצחית של ה OUTSIDERS


WELCOME TO THE MAGNIFICENT WORLD OF NEDERBEAT כשאנחנו מתייחסים לסצנת ה BEAT, PSYCH, ו UNDERGROUND בהולנד של אמצע וסוף שנות הששים, מקובל להכליל בד"כ בשם : NEDERBEAT. השמות העיקריים אשר עולים וצצים כוללים את Q65, OUTSIDERS, THE ZIPPS, BUMBLE BEES, SHOES, JAY JAYS, GOLDEN EARRINGS, TEE SET, LES BAROQUES, MOTIONS, SHOCKING BLUE, SANDY COAST , ו DE MASKERS מבחינת חשיבות היסטורית, ובקונטקסט של איכויות ושל תוחלת החיים של התפוקה המוסיקלית לאורך ציר הזמן, ניתן לומר בוודאות שההרכבים החשובים של הגל המדהים הזה היו OUTSIDERS, ו Q65 שני ההרכבים הללו עשו את המהלכים האבולוציוניים הטיפוסיים מ BEAT ו R&B דמוי GARAGE ליצירתיות מורכבת יותר, ושניהם עשו זאת מבלי לחטוא בפומפוזיות ויומרנות. ה Q65 , לפחות בתחילת הדרך, התאפיינו בסאונד "נע" (RAW ) בדומה ללהקות גראז' אמריקאיות, ובמידה מסוימת עלו על ההרכבים ההם, הן באיכות והן בתעוזה. מילת המפתח שלי בתיאור המוסיקה של 65Q תהיה מן הסתם 'תשוקה' . וכשאני אומר 'תשוקה' (במירכאות) אני לא מדבר על האלמנט הארוטי, אלא על המחויבות הברורה ליישם את תאוות החיים בכל צליל וצליל. עכשיו הקשיבו, והקשיבו טוב! זה הרכב ששווה לחפור לחפש דיסקים שלו בהוצאות מחודשות, ויש. אם אפשר - רצוי כמובן ליפול על החומר המוקדם, שכן החומר המאוחר פחות 'הדוק' ואין בו את אותה 'תשוקה ' שהייתה ללהקה בתחילת הדרך. OUTSIDERS נעו על ציר דומה לזה של Q65, אלא שבדומה ל ANIMALS, האקט שלהם נבנה סביב דמותו הכריזמטית, אישיותו האניגמטית, וכישרונו יוצא הדופן של אדם אחד. WALLY TAX היה לגבי ה OUTSIDERS מה ש ERIC BURDON היה בשביל ה ANIMALS, ואולי ג'אגר היה בשביל ה STONES - המגנט. הסצנה ההולנדית הייתה אורבנית לחלוטין, ואפשר להגיד שהיא עגנה בעיקר במשולש הערים אמסטרדם, רוטרדם, ודן האך. בתוך זמן קצר יחסית צצו מאות הרכבים, של צעירים שהושפעו מן הביט הבריטי, הגראז' האמריקאי, מפולק רוק, מהביטלס, מהסטונז, ומסצנת ה WEST COIAST בארה"ב. די מהר החל ה NEDERBEAT לצמיח גם הרכבים אזוטריים יותר, כמו ZEN, BOUDEWIJN DE GROOT, וכמובן ההרכב החשוב (והמצוין) 1850 GROEP, שניתן לשייכו לתקופת התפר בין NEDERBEAT לבין הגל ה"מתקדם". חשוב לי להזכיר את ההרכב הזה כאן, ולו רק בזכות האלבום הפסיכדלי הטריפי: AGEMOS TRIP TO MOTHER EARTH, אלבום חשוב לכל חובב רוק הרפתקני, בעיקר עקב היותו אלבום קונספט פסיכדלי, לפחות בחציו, מעין SF SORROW של מדינות השפלה. אגב, ניתן למצוא הוצאה מחודשת שלו עם לא פחות מ 13 בונוסים (!), כשהבונוסים עצמם לא נופלים כהוא זה משאר האלבום. כשאני מנסה להסתכל על NEDERBEAT ולחשוב על הסממנים שהבדילו את התופעה הזו משאר היעדים בפלנטה, המילה הראשונה שרצה לי בראש היא: חופשיות. כוונתי לא רק לאמירה הלירית הפריקית, אלא גם לעושר עולם הדימויים המוסיקלי, ליצירתיות בעיבודים, לאקלקטיות, ולהמצאות של תת-ז'אנרים בתוך תת-ז'אנרים, בתוך תת-ז'אנרים, כמו סיפורים בתוך סיפורים. כל אלו יצרו FEEL ייחודי לסצנה ההולנדית, משהו שההקבלה היחידה שאני עשוי למצוא לה - קרתה דווקא בקצה העולם – בברזיל. האקלקטיות היצירתית הזו תישאר תמיד סממן ההיכר העיקרי של ההולנדים, ושל הברזילאים, להבדיל אלפי הבדלות... כמובן. חשוב לומר, שהרכבים כמו , TRACE, FOCUS וכמו SUPER SISTER לא נכללים בקבוצה הזו, שכן הם כבר שייכים לעולם אחר, זה הקשור לגל ההפקות בעלות היומרות ה"מתקדמות" יותר, קרי: הפרוגרסיב של שנות השבעים. זה לא לעכשיו. ובפרק הבא: CQ - הסאגה הנצחית של ה OUTSIDERS