Off - מתחם שוק צפון בדאיכה. רלבנטי לעניין ה"מתחמים" למיניהם

Ccyclist

Well-known member

בדיונים רבים על פיתוח הרשת עולות טענות שתחנת רכבת או מטרו מרוחקת זו או אחרת תצמיח סביבה "מתחם" וזה יפצה על ריחוקה ממרכזי הערים והרחובות הראשיים הקיימים.

הנה כתבה על מתחם במצב דאיכה, שירד מ 30 עסקים פעילים ל 7-8, חברת הניהול וויתרה ומנסה להחזיר את ההפעלה לבעלי המבנה, ואחת מחנויות העוגן מפנה את הלקוחות לסניף אחר שלה במרכז המטרופולין.

להבנתי המתחם מרוחק מעט מאזור עתידים, מה שהופך הגעה אליו לארוחות צהריים לבעייתית.

בסופו של דבר גם מתחם צריך תנועה ותחבורה כדי שיגיעו אליו.
 

EHP12

Well-known member
בוודאי ששוק צפון מת. רמת החייל היא פשוט דוגמא קיצונית לכך שמתחמי תעסוקה בלעדיים, גם אם הם של הייטק, הם כשלון תכנוני. מדובר על איזור מנותק מהעיר, ליד שכונות מגורים פרבריות ודלילות שאין שום סיבה להגיע אליו אלא אם אתה עובד בו, או לכל היותר לטיפול באסותא. למיטב ידיעתי הזאפה כבר מזמן נסגר וזה צמצם עוד יותר את הסיבות להגיע לאיזור. אני לא יודע מה קורה שם עכשיו אבל כשעבדתי שם לפני שנים הייתה תנועה ערה של הולכי רגל בשעות הבוקר והצהריים אבל בכל שאר שעות היום המתחם היה די מת ומאוד הגיוני שתנועה כזאת לא יכולה להחזיק שוק אוכל ובטח לא שוק איכרים. תחנת מטרו הייתה יכולה לעזור (הנגישות של האיזור מזעזעת - גם ברכב מאוד לא נוח להגיע לשם) אבל היא לא הייתה משנה מהיסוד את הבעיות של האיזור.

זאת בניגוד לאיזור המשרדים של רחוב האבעה (ואני אוסיף, כל המע״ר המתהווה לאורך האיילון) שמדברים עליו בכתבה, שם יש גם איזורי מגורים צפופים, עוגני בילוי שמושכים אנשים מבחוץ ונגישות תחבורתית. אבל גם איזורים כאלה הם נדירים, ולא סביב כל תחנת מטרו יתפתח דבר כזה. אני לא חושב שהמטרה של המתחמים שמתוכנים סביב תחנות המטרו היא שהם ימשכו אנשים מאסות של אנשים מבחוץ אלא שהם ישמשו את התושבים והעובדים במקום עם איזון של מגורים מול מסחר ותעסוקה, ואולי יאפשרו מעט תנועת גומלין בין המתחמים השונים.

אני עובר בשוק צפון די הרבה. המתחם נפתח ב-2016 ודווקא התחיל מאוד יפה והיה הומה באנשים. ההדרדרות החלה ב-2019 שהמקום מיצה את עצמו וכיום שליש ממנו נסגר ומשמש בעיקר כמתחם אוכל לצהריים למשרדים שבסביבה.

דווקא נגישות בתחבורה ציבורית לרמת החייל היא מאוד טובה. ויש ממנו אוטובוסים לכל גוש דן בתדירות גבוהה. אבל כן הרבה חברות הייטק עברו ממנו למע"ר של תל אביב ומחליפים אותם רופאים שצריכים את הנגישות לאסותא. המקום נמצא על ולנברג. מי שיורד מהאוטובוס וצריך לאסותא (ויש הרבה כאלה) עובר דרך השוק. אבל זה לא הקהל שיקנה בו דברים.
 

yairp4

Active member
אני עובר בשוק צפון די הרבה. המתחם נפתח ב-2016 ודווקא התחיל מאוד יפה והיה הומה באנשים. ההדרדרות החלה ב-2019 שהמקום מיצה את עצמו וכיום שליש ממנו נסגר ומשמש בעיקר כמתחם אוכל לצהריים למשרדים שבסביבה.

דווקא נגישות בתחבורה ציבורית לרמת החייל היא מאוד טובה. ויש ממנו אוטובוסים לכל גוש דן בתדירות גבוהה. אבל כן הרבה חברות הייטק עברו ממנו למע"ר של תל אביב ומחליפים אותם רופאים שצריכים את הנגישות לאסותא. המקום נמצא על ולנברג. מי שיורד מהאוטובוס וצריך לאסותא (ויש הרבה כאלה) עובר דרך השוק. אבל זה לא הקהל שיקנה בו דברים.
כן, יש המון קווים לכל מקום בתדירות גבוהה, אבל כולם נתקעים בפקקים האיומים של ולנברג. בגדול רמת החייל ובמיוחד עתידים הן ״שכונות בלון״, מחוברות לכביש אחד שלא מסוגל להכיל את התנועה אליהן, למרות הקרבה לכבישים המהירים ולרכבת, אז מבחינתי הנגישות לשם גרועה למרות הקווים התדירים. לכל הפחות אפשר היה לסמן שם נתצ בשעות העומס.
אבל בשורה התחתונה, מדובר על איזורי תעסוקה מנותקים שאין שום סיבה להגיע אליהם במיוחד, עם עורף מגורים דליל, מחסור באטרקציות ונגישות ירודה, ובאופן טבעי הם דועכים. הרכבת הקלה אולי תתן קצת חמצן לאיזור אבל אני לא חושב שהיא תציל אותו אם לא ישנו שם את תמהיל שימושי הקרקע באופן משמעותי.
אני חושב שהקונספט של המתחמים המתוכננים סביב תחנות המטרו הוא בדיוק הפוך, עירוב שימושים וצפיפות אינטסיביים, ומתחם שיוכל להישען על תושבי האיזור ולא על מבקרים מבחוץ.
 

yairp4

Active member
בוודאי ששוק צפון מת. רמת החייל היא פשוט דוגמא קיצונית לכך שמתחמי תעסוקה בלעדיים, גם אם הם של הייטק, הם כשלון תכנוני. מדובר על איזור מנותק מהעיר, ליד שכונות מגורים פרבריות ודלילות שאין שום סיבה להגיע אליו אלא אם אתה עובד בו, או לכל היותר לטיפול באסותא. למיטב ידיעתי הזאפה כבר מזמן נסגר וזה צמצם עוד יותר את הסיבות להגיע לאיזור. אני לא יודע מה קורה שם עכשיו אבל כשעבדתי שם לפני שנים הייתה תנועה ערה של הולכי רגל בשעות הבוקר והצהריים אבל בכל שאר שעות היום המתחם היה די מת ומאוד הגיוני שתנועה כזאת לא יכולה להחזיק שוק אוכל ובטח לא שוק איכרים. תחנת מטרו הייתה יכולה לעזור (הנגישות של האיזור מזעזעת - גם ברכב מאוד לא נוח להגיע לשם) אבל היא לא הייתה משנה מהיסוד את הבעיות של האיזור.

זאת בניגוד לאיזור המשרדים של רחוב הארבעה (ואני אוסיף, כל המע״ר המתהווה לאורך האיילון) שמדברים עליו בכתבה, שם יש גם איזורי מגורים צפופים, עוגני בילוי שמושכים אנשים מבחוץ ונגישות תחבורתית. אבל גם איזורים כאלה הם נדירים, ולא סביב כל תחנת מטרו יתפתח דבר כזה. אני לא חושב שהמטרה של המתחמים שמתוכנים סביב תחנות המטרו היא שהם ימשכו מאסות של אנשים מבחוץ אלא שהם ישמשו את התושבים והעובדים במקום עם איזון של מגורים מול מסחר ותעסוקה, ואולי יאפשרו מעט תנועת גומלין בין המתחמים השונים.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
בוודאי ששוק צפון מת. רמת החייל היא פשוט דוגמא קיצונית לכך שמתחמי תעסוקה בלעדיים, גם אם הם של הייטק, הם כשלון תכנוני. מדובר על איזור מנותק מהעיר, ליד שכונות מגורים פרבריות ודלילות שאין שום סיבה להגיע אליו אלא אם אתה עובד בו, או לכל היותר לטיפול באסותא. למיטב ידיעתי הזאפה כבר מזמן נסגר וזה צמצם עוד יותר את הסיבות להגיע לאיזור. אני לא יודע מה קורה שם עכשיו אבל כשעבדתי שם לפני שנים הייתה תנועה ערה של הולכי רגל בשעות הבוקר והצהריים אבל בכל שאר שעות היום המתחם היה די מת ומאוד הגיוני שתנועה כזאת לא יכולה להחזיק שוק אוכל ובטח לא שוק איכרים. תחנת מטרו הייתה יכולה לעזור (הנגישות של האיזור מזעזעת - גם ברכב מאוד לא נוח להגיע לשם) אבל היא לא הייתה משנה מהיסוד את הבעיות של האיזור.

זאת בניגוד לאיזור המשרדים של רחוב הארבעה (ואני אוסיף, כל המע״ר המתהווה לאורך האיילון) שמדברים עליו בכתבה, שם יש גם איזורי מגורים צפופים, עוגני בילוי שמושכים אנשים מבחוץ ונגישות תחבורתית. אבל גם איזורים כאלה הם נדירים, ולא סביב כל תחנת מטרו יתפתח דבר כזה. אני לא חושב שהמטרה של המתחמים שמתוכנים סביב תחנות המטרו היא שהם ימשכו מאסות של אנשים מבחוץ אלא שהם ישמשו את התושבים והעובדים במקום עם איזון של מגורים מול מסחר ותעסוקה, ואולי יאפשרו מעט תנועת גומלין בין המתחמים השונים.

בפרברים שאני מכיר (וההיכרות שלי אינה כתייר אלא כתושב עם קשרי חברה ומשפחה) התפקיד העיקרי של תחנות הרכבת הוא לחבר למרכז העיר או למרכזים המשניים.

ישנם מקומות מסויימים בהם תחנת הרכבת נמצאת ממש במרכז השכונה או העיירה (בלונדון קשה להבחין בין שתי ההגדרות משום שעיירות לווין רבות הפכו מזמן לשכונות של העיר) ואז הן נמצאות על רחוב הקניות הראשי, יש סביבן פיתוח מסחרי ניכר, בפרברים שהיו חדשים בשנות ה 30 הרחובות הראשיים מובילים לצומת של התחנה ולכן המסחר שם הכי מפותח לאזור. במקרים רבים אלו האזורים שהיו הרחוב הראשי גם לפני הרכבת.

במקומות אחרים פשוט יש לך תחנה בסוף הרחוב או ברחוב צדדי שיתכן שיהיו לידה קיוסק ומספר חנויות ספורות, ויתכן שלא יהיה מסחר כלשהו, או קיוסק קטן בתוך תחנת הרכבת עצמה. התחנה אינה מוקד בפני עצמו אלא מקום שממנו נוסעים העירה או למקומות אחרים.

הכל תלוי במיקום ובתנאים של אזור התחנה.

בתוכניות המטרו בארץ יש גם מיקומים מוצלחים של תחנות במרכזי הערים וגם החלטות אומללות למקם אותן בשוליהן ולפצות על כך בהקמת "מתחמים". הניסיון הרכבתי העגום של מדינת ישראל הוא הקמת תחנות רכבת ארצית מרוחקות ומנותקות המחייבות תחבורה משלימה, ישנה האשמה נפוצה שאלו תחנות רכבת לבעלי רכב. המודל הזה שונה מהמודל שאני מכיר מאירופה (לא רק באנגליה אלא גם ממקומות שביקרתי בהם כתייר ולא שהיתי במרכז העיר) שבהם תחנות הרכבת הן בלב השכונות וברות הליכה. כאשר אני אומר שיש מעמד של העדפה מסילתית שאינו נוסע באוטובוסים- זה בגלל שישנה מערכת המאפשרת להגיע לתחנות ברגל תוך 5-10 דקות הליכה ללא צורך בתח"צ משלים. כאשר הרכבת התחתית או הפרברית באה כל 2 עד 5 דקות יש אפקט שההליכה לתחנה ארוכה יותר מההמתנה בתחנה ואנשים מוכנים ללכת.

הדוגמה הספציפית שאני מכיר לנושא ה"מתחמים" היא רעננה מערב. במודל שאני מכיר מבריטניה ומערב אירופה היו ממקמים את תחנת המטרו בצומת אחוזה וירושלים, כולל מערכת מעברים תת קרקעיים שהיו מאפשרים גישת הולכי רגל מצד לצד בצומת ההומה הזו. על פי רוב - הכניסה למטרו היתה מתוך המעברים עצמם. במודל הספציפי של בריטניה יתכן שהיתה שם כיכר רב נתיבית במקום צומת ואפילו שטח ירוק כלשהו בלב הכיכר. המיקום היה נותן לתחנה עורף יישובי בר הליכה ברדיוס של כקילומטר עד קילומטר וחצי של שכונות קיימות מדרום, ממזרח ומצפון לתחנה, ממשה דיין ועד וויצמן. הפיתוח של אזור דרך הפארק היה מוסיף לאזור הכיסוי של התחנה, אבל לא הופך לדבר החשוב ביותר לתחנה כפי שהוא בתוכניות הרשמיות.

בתוכניות הרשמיות העיפו את תחנת המטרו לאזור תחנת הרכבת רעננה מערב, תחנה שאני מכיר היטב כבר 5 שנים. לפי המצב הנוראי של המדרכות ממנה - אני אחד האנשים הנדירים שאשכרה הלך ממנה ואליה (פגשתי אנשים בקניון לב הפארק ולא התחשק לי ללכת חצי קילומטר במצטבר לתחנות האוטובוס כדי להמתין לנסיעה בת תחנה אחת*). ההחלטה האומללה למקם שם תחנת מטרו בחניון המנותק משדרות ירושלים (יש שביל הליכה של 100 מטרים מהחניון לרחוב הראשי) מנתקת את תחנת המטרו ממרבית העורף היישובי הפוטנציאלי שלה ברעננה (לצפון הרצליה מתוכננת תחנה בבריגדה) לטובת התבססות בעיקר על "מתחם" בין דרך הפארק לכביש 531.

* מדדתי. המרחק המצטבר מתחנת האוטובוס של רעננה מערב בכיוון הרצליה לתחנות האוטובוס של קווים 29,39 וכו על שדרות ירושלים וזו של אחוזה מול בית לוינשטיין לקניון מול הפארק הוא 400 מטר. זהו גם המרחק להליכה ישירה ברגל בין אותה הנקודה לקניון וספציפית לארומה. זו תעודת עניות לתיכנון שהמרחק להליכה זהה למרחק הנחוץ להגיע לתחנות האוטובוס ומהן. חסרונה של תחנה מול הקניון בשדרות ירושלים די מורגש. אם מרחק ההליכה זהה, אך אין בו 8 מעברי חצייה מרומזרים והמתנה לאוטובוס- עדיף ללכת מאשר להסתמך על תחבורת החלם. בדקתי ויש אמנם קו 3 מתחנת רעננה מערב כל חצי שעה וקו 54 כל מתי שבא לו (לא הבנתי את החוקיות שבלו"ז, הפרשים של 40, 45, מדי פעם 10 דקות באופן נדיר) אבל בזמני המתנה כאלו עדיף ללכת 5-10 דקות.
 
נערך לאחרונה ב:

luisluis

Active member
מקום נוראי להגעה.
חברות ההייטק נטשו את האיזור כי הבינו שקשה מאוד להגיע לשם. אני אישית סירבתי להתמיין לכל חברה שנמצאת ברמת החייל. אפילו למי שגר קרוב קשה להגיע.
זה לא נגיש ברכבת, זה לא נגיש באוטובוס וזה לא נגיש ברכב.

ולא, האיזור לא נגיש באוטובוס!!! מתחנת האוטובוס להגיע למשרד ברחוב הברזל זה 500 מטר הליכה! תלכו אתם את זה באוגוסט בשיא החום או בחורף בשיא הגשם.

המקרה של הרכבת הוא הכי עצוב ונוראי שיש. תחנת בני ברק לא משרתת שום דבר. פשוט שום דבר. זה הזיה.
יכלו למקם את התחנה בכניסה לפארק הירקון ליד אצטדיון האתלטיקה זה היה קישוריות נהדרת לרכבת הקלה, לפארק הירקון והיה אפשר אפילו לסלול מנהרה תת קרקעית להולכי רגל ישירות לקניון איילון (לכו תדעו אולי אפילו עזריאלי היו מוכנים לממן חלק מעלות התחנה), לחילופין יכלו להסית את פסי הרכבת כך שיגיעו ממש לרמת החייל על ידי בניית גשת ושינוי התוואי או לפנות את איזור התעשייה הכבדה שנמצא שם ולהפוך את הרכבת לנגישה יותר הן לצד של בני ברק והן לצד של רמת החייל.
לא עשו עם זה כלום והתחנת רכבת שם למעשה מתה.


יותר מזה, אפילו שביל אופניים נורמלי אין למקום. אני חושב שעריית תל אביב באמת ניסתה אבל חלק מהותי כרוך גם בזה שעריית בני ברק תזיז את עצמה וזה פשוט לא יקרה.
 
למעלה