MBL משום מה ב DACים שלהם אין תמיכה ב DSD
שלום
עברתי על ליין המוצרים שלהם מזמן. לא ברור למה הם מסרבים להוסיף תמיכה ב DSD שנחשב לפורמט דיי נפוץ בקרב אודיופילים כיום (יש המון חומר כזה למכירה און ליין). לדעתי החברה הכי טובה ומקצועית בתחום האודיו האי אנד, בעיקר DACים וטרנספורטים היא PS AUDIO (יצא לי לפגוש באופן אישי את PAUL בארצות הברית - ה P מתוך PS AUDIO).
לגבי רמקולי OMNI, אתה שוכח שהקלטות המוסיקה לא תוכננו להשמעה תלת ממדית\מרחבים שהמרקולים הללו מציעים. המיקס הסופי הוא סטריאו בו כל המרכיבים עברו MUX לשני ערוצים במטרה ליצור במה עם עומק ו STIRRING לצדדים, ואפילו צליל דמוי היקפי עי משחק בהפרשי מופע, אבל בטח שלא כדי להפיק צליל שמתפזר מהרמקולים לכל הכיוונים. רמקול OMNI סתם משכפל את אותם צלילים לכל הכיוונים ולא מפריד בין צליל במקור היה אמור להתפזר לאחור או לפנים.
לדעתי, רמקול אומני יכול אולי לתת אפקט טוב יותר אם היו מקליטים מראש את הקונצרט ממספר מקרופונים במרחב מסביב לכלי הנגינה ואז איך שהוא מקודדים את הכל לשני ערוצים בכדי שישמעו אופטימאלית ושהכל ישוחזר עי רמקול שכזה.
ייתכן מאד שרמקול OMNI יפיק תועלת מרבית מהקלטה מיוחדת שנקראת BINAURAL בה מקליטים עי שני מקרופונים ממוקמים באופן מנוגד על ראש בובה עם תעלות בצורת אוזניים אנושיות בכי לשחזר צלילים שמגיעים אלינו לאוזניים במקור. שיטה זאת נועדה להשמעה עי אוזניות ומסוגלת לתת תחושה של צלילים המגיעים מכל הכיוונים לרבות מעל הראש עי תזמונים, מופעים והפרשי עוצמות מדוייקים. יש לי DVDA של הופעה של הפינק פלויק בפומפאי עם הקלטה שכזאת שנועדה לקדם מכירות של אוזניות שינהיזר.
לאחרונה שמתי לב שעם הרסיבר החדש הימההה A2070 במצב DTS NAURAL X אני שומע צלילים בל הכיוונין לרבות מרמקולי התקרה שהוספתי לאחרונה. ז"א ה DTS NAURAL X יודע לטפל ולפענח הקלטות BINAURAL תוך שימוש בכל הרמקולים. לדעתי הקלטה כזאת תשמע יותר טוב עם רמקולי OMNI.
הנה דוגמה להקלטה בינוראלית:
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI
גם זה נשמע מאד משכנע ללא אוזניות במצב NAURAL X ופחות טוב במצב המחלה של דולבי שנקרא פשוט DOLBY SURROUND כיום. לפי מה שהבנתי, עד היום פענוח מטריצי כמו דולבי התמקד רק בהפרשי מופע ועוצמות ולא בתזמונים. זה ההבדל העיקרי בין השיטה הישנה כמו DOLBY PRO LOGIC 2 ל DTS NAURAL X החדש, אשר מצליח לפענח ולפזר יפה גם הקלטות ב Q SOUND כמו AMUZED TO DEATH של רוג'ר ווטרס ימח שמו, מה שפעם ההיתי חייב לשמוע את ההקלטה רק במצב סטריאו כדי לכבל אפקט משכנע שהכלב נשמע מהגינה של השכן, היום אני מקבל אפקט הרבה יותר משכנע ללא קשר לאיזה כיוון אני מכוון את הראש בזמן השמעה במצב NAURAL X. ככל הנראה DTS מצאו דרך לזהות הפרשי תזמון זעירים ולנטב אותם לכל הערוצים באופן שיוצר מיקום מאד משכנע